Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

1. De antenne is onderdeel van het "Knickebein"of "croocked leg" radio navigatie systeem.

2. De antenne uit het plaatje is onderdeel van het zender deel van het systeem. Er stond één zender in Kleve en één bij Stollberg. De antennes zijn richtantennes met een kleine openingshoek (beam).
De antennes waren draaibaar, zodat de twee beams zich konden kruisen boven het doelwit om te bomberden (het was gedurende de tweede wereldoorlog). Piloten vlogen over één beam, waarbij ze met één ontvanger zorgde binnen de beam te blijven vliegen. Op het moment dat ze de tweede beam zouden intercepten zouden ze op de kruising zitten en konden de bommen afgeworpen worden.

3. Engelse hadden bij een neergeschoten kist de ontvanger ontdekt, en kwamen op het spoor van de beams. Omdat ze wisten op welke frequenties de beams werkte gingen de Engelse op dezelfde frequentie uitzenden met rondstralende antenne's.
Hierdoor konden de Duitsers het verschil tussen de beam en de rondstralende antennes niet meer waarnamen (overal was het signaal aanwezig), waardoor ze niet op de beam konden blijven vliegen, en dus ook geen kruispunt van twee beams konden intercepten. Hierdoor dus ook geen "fix" waar de bommen gedropt moesten worden.

4. Het systeem vertoont overeenkomsten met het localiser en glide slope systeem. Bij zowel localiser als glide slope wordt er gebruikt gemaakt van twee beams (left / right bij localiser en up / down bij glide slope). Als beide beams dezelfde signaal sterkte hebben zit je op de juiste positie voor de baan of op het juiste glijpad.

Perfect! Hier en hier nog wat achtergrondinformatie.

Filmpjes uit de uitstekende BBC-serie 'The Secret War':

Deel 1 - http://www.youtube.com/watch?v=P6SkWxL5FzE
Deel 2 - http://www.youtube.com/watch?v=eiSqCDzagM4
Deel 3 - http://www.youtube.com/watch?v=kDv1ELePCnU
Deel 4 - http://www.youtube.com/watch?v=QRG8iWMylBc
Deel 5 - http://www.youtube.com/watch?v=JPy2VL3BKvg

Er stond ook een zender in Nederland, in Julianadorp (NH)

Links van de centerline ontvang je punten, rechts van de centerline strepen. De Engelsen zonden eenvoudig een signaal uit met punten, zodat de Duitsers in de war raakten en naar rechts wegbogen.

Bij ILS zijn de punten en strepen vervangen door een 90 en 150 Hz-toon. Als beide tonen even sterk zijn, zit je op de centerline c.q. glide slope.

You have the floor :yeehaa:
 
Last edited:
Dat er ook één in Nederland stond wist ik dan weer niet.

Ik heb er geen dus open floor.
 
Ik heb er geen dus open floor.

Dat moet natuurlijk niet al te lang duren, zeker nu het weekend is. Want als er niet gevlogen wordt, wat is er als je toch niet naar het strand gaat, nog leuker dan met je laptop onder de kersenboom te zitten en te puzzelen op een raadplaat? :biertje:

1. Wie zien we hier?

raadplaat242011.jpg


2. Hij vloog op meerdere toestellen: noem er minstens 3
3. Naast de luchtvaart had hij nog enkele grote interesses: welke?
4. Waarmee maakte hij vooral naam?

Succes! :radar:
 
Nog maar even een paar hints ertegen aan.

Deze brug stond er nog niet toen persoon in kwestie deze stad aan deed:

animaatjes-rotterdam-67969.jpg


Op zijn naam staan vele:

Boeken.jpg
 
RW, je bent een KANJER :yeehaa:

Een van de toestellen die Gann ook vloog is deze, de C-87:

c87-4c.jpg


En de meeste uren maakte hij voor:

FileDownload.axd


Voor meer wetenswaardigheden over deze bijzondere man:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ernest_K._Gann

Met dank aan Morning Glory die me op zijn spoor zette :biertje:

En o ja, ik vergat het haast, RG, the floor is yours :radar:
 
1. Antoine de Saint-Exupéry

2. Het boekje 'Le petit prince'

3. Op 31 juli 1944 keerde de vlieger niet terug na een vlucht met een Lockheed Lightning P38J, waarmee hij vanaf Corsica verkenningen had uitgevoerd boven het Rhônedal, een onderdeel van de geallieerde voorbereidingen voor de invasie in Zuid-Frankrijk. Lang bleef zijn verdwijning een mysterie, omdat zijn lichaam noch zijn vliegtuig werden teruggevonden. Daardoor speculeerde men over een mogelijke wanhoopsdaad van de piloot.
Op 7 april 2004 vond men echter voor de kust van Marseille op 60 meter diepte de wrakstukken van zijn toestel, waarmee officieel is komen vast te staan dat hij daar is neergestort en omgekomen.

4. Er is een luchthaven naar hem genoemd (Lyon Saint Exupéry) en ook een planetoïde (2578). Verder wordt hij in ieder geval geëerd als schrijver. Hij heeft prachtige uitspraken gedaan, zoals

Alleen met het hart kun je goed zien. Het wezenlijke is voor de ogen onzichtbaar.

NB: Ik heb hem hier zelfs al eens eerder voorbij zien komen: dat is toch ook een hele eer!
Is ie zo goed?
 
Last edited:
Oeps, eind deze week is al weer geweest.. ik dacht dat ik dit weekend had gezegd... :rolleyes:
Maar hier is dan toch... een nieuwe raadplaat, ooit gefotografeerd door mijn Stieflief tijdens een vakantie in... tja, dat vertel ik maar niet want dan geef ik al te veel prijs.

dsc00853z.jpg


De vragen:
1. Van welk vliegtuig zien we hier de restanten?
2. Waar vond de crash plaats?
3. Op welke datum?
4. Wie waren de vliegers?
5. Hoe wordt de crash vandaag de dag nog altijd herdacht?

Succes! :radar:
 
De vragen:
1. Van welk vliegtuig zien we hier de restanten?
2. Waar vond de crash plaats?
3. Op welke datum?
4. Wie waren de vliegers?
5. Hoe wordt de crash vandaag de dag nog altijd herdacht?

Succes! :radar:

1. PH-CHI
ph-chi%20eindhoven.jpg

2. Moerdijk
3. 6 oktober 1981
4. J.P.R. Werner (33, Captain), H.R. Schoorl (28, FO)
5. Met een gedenkteken:
moerdijkramp2.jpg
 
Nope.
Vraag 5 is op zich goed, zij het dat het een ander gedenkteken betreft.

Tip 3: In het jaar waarin de crash waar het hier om gaat plaatsvond werd aan Anthony Fokker de gouden medaille voor het bevorderen van de wereldluchtvaart toegekend.
 
Ik ben er niet helemaal zeker van, maar een speurtocht op Google, via allerlei omwegen, bracht mij bij een crash bij Vaals. Het betreft een Fokker C.V.E verkenningsvliegtuig (D19) op 27-7-1932 gevlogen door LTZ Weemhof en Sgt Nijhof. Op de plek des onheils staat een monument. Meer info: klik.
Een ander document spreekt van Z19. In deze laatste zijn ook foto's van het gedenkteken te vinden.
Als het goed is, geef me een paar dagen om een foto te zoeken.
 
Hij is goed :yeehaa:
En natuurlijk krijg je een paar dagen om een foto te zoeken, VCC, the floor is yours!

images


Links van het monument het bord waarop de foto stond waarvan mijn stieflief op zijn beurt weer de foto maakte die ik als raadplaat heb geplaatst.

Zie ook: http://www.opdegrens.eu/hansh/2011/monvaa.htm

NB: Met speciale aandacht voor het klompje: :stapelge:
 
Last edited:
Back
Top