Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Ik weet niet zeker of dit te moeilijk/obscuur is, maar ik kan natuurlijk altijd extra hints geven :)

15oz8nt.jpg


1. Welk toestel?
2. Bijnaam?
3. Lengte/wingspan?
4. Wie heeft dit ontwerp bedacht?
 
Nee, deze kan zeker wel, past prima binnen dit topic :)

Ik weet al wat het is, maar laat de vraag mooi even staan voor anderen.

Leuke raadplaat, wggn! En ook welkom, natuurlijk.
 
Inderdaad een leuke!

De Lun-klasse ekranoplane.

1. Lun-Klasse Ekranoplane "Spasatel"
2. Navo naam: Duck?
3. Lengte: 73.8 m
Wingspan: 44 m
4. Rostislav Evgenievich Alexeev

FOTO:

Lun_Ekranoplan.jpg
 
Correct. Hoewel ik bij bijnaam eigenlijk "The Caspian Sea Monster" had willen zien :)

The KM, powered by eight Dobryin VD-7 turbojets on the front of the fuselage, and two on the tail for extra thrust during take-off, first took to the air in October 1966. During its extensive test career, it was continually modified. The wingspan was altered to between 32m and 40m, and the length varied from 92m to 106m.

842.jpeg


The floor is yours!
 
Vond het wel een leuke raadplaat, weer iets nieuws leren kennen :)

De volgende dan!!!

33u3eie.jpg


1. Welk toestel is dit?
2. Het is een hybride tussen twee voertuigen, welke twee?
3. Waarom werd het geen succes?
4. Wie heeft het bedacht?
5. En welke stoere man heeft hier in gevlogen en hoe liep dit af?
 
Het topic weer even op het juiste spoor krijgen (geen kisten, maar waar wanneer hoezo etc..)

raadplaatjezoveel.jpg


1 wie is deze mevrouw?
2 ze heeft vele bijzondere "eersten" en records op haar naam staan. Noem er 3.
3 bij de oprichting van welk squadron was zij betrokken en wat was de beoogde tactiek van dit squadron? Wat is er geworden van hun intenties?
4 wat is haar overeenkomst met Diana? (no offence intended!)

Succes.
 
1 wie is deze mevrouw?
2 ze heeft vele bijzondere "eersten" en records op haar naam staan. Noem er 3.
3 bij de oprichting van welk squadron was zij betrokken en wat was de beoogde tactiek van dit squadron? Wat is er geworden van hun intenties?
4 wat is haar overeenkomst met Diana? (no offence intended!)
1. Hanna Reitsch
2. - Eerste vrouw die een helikopter vloog
- Eerste vrouw met een helikopterbrevet
- Wereldafstandsrecord helikopter (109 km in 1937)
- Verschillende zweefvliegrecords
3. Een zelfmoordsquadron. Plan was om missies op fabrieken in Engeland uit te voeren. Het squadron heeft geen enkele missie uitgevoerd.
4. Ze was een fervent zweefvliegster
 
heu... ik had wel verwacht dat ie iets langer zou blijven staan. Maar het is goed inderdaad. Bij vraag 3 had ik nog graag Leonidas squadron gezien. Ze hebben wel wat missies uitgevoerd maar niet heel veel en met weinig succes.
http://en.wikipedia.org/wiki/Leonidas_Squadron
Dat is een vergelijkbaar initiatief, ondersteund door Frau Reitsch. Ik baseerde me hier op - 'Ab dem Winter 1943/44 setzte sie sich für die Entwicklung der „Selbstopfer“-Flugzeuge ein. Dieses Projekt, das sie am 28. Februar 1944 Adolf Hitler vorschlug, sah bemannte Bomben vor, bei denen der Tod des Piloten in Kauf genommen wurde, ähnlich dem japanischen Tokkōtai („Kamikaze“). Das Projekt stieß in der Luftwaffenführung auf erheblichen Widerstand und wurde nicht realisiert. '


Floor is all yours.
Hatsikidee!:yeehaa:
 
Wat, hoe, waar.. Questions, questions

Wat, hoe, waar.. Questions, questions

2cx8961.jpg


1. Voor welk systeem was deze antenne?
2. Hoe werd het gebruikt?
3. Waarom was dit systeem al snel niet succesvol?
4. Aan welk hedendaags systeem(deel) doet dit systeem je denken?
 
Last edited:
Het doet me denken aan een localizer antenne. Dus misschien eerder een soort systeem waarmee vliegtuigen bij slecht weer het veld kunnen vinden en aanvliegen. Heb er verder nog niks over gevonden.
 
1. De antenne is onderdeel van het "Knickebein"of "croocked leg" radio navigatie systeem.

2. De antenne uit het plaatje is onderdeel van het zender deel van het systeem. Er stond één zender in Kleve en één bij Stollberg. De antennes zijn richtantennes met een kleine openingshoek (beam).
De antennes waren draaibaar, zodat de twee beams zich konden kruisen boven het doelwit om te bomberden (het was gedurende de tweede wereldoorlog). Piloten vlogen over één beam, waarbij ze met één ontvanger zorgde binnen de beam te blijven vliegen. Op het moment dat ze de tweede beam zouden intercepten zouden ze op de kruising zitten en konden de bommen afgeworpen worden.

3. Engelse hadden bij een neergeschoten kist de ontvanger ontdekt, en kwamen op het spoor van de beams. Omdat ze wisten op welke frequenties de beams werkte gingen de Engelse op dezelfde frequentie uitzenden met rondstralende antenne's.
Hierdoor konden de Duitsers het verschil tussen de beam en de rondstralende antennes niet meer waarnamen (overal was het signaal aanwezig), waardoor ze niet op de beam konden blijven vliegen, en dus ook geen kruispunt van twee beams konden intercepten. Hierdoor dus ook geen "fix" waar de bommen gedropt moesten worden.

4. Het systeem vertoont overeenkomsten met het localiser en glide slope systeem. Bij zowel localiser als glide slope wordt er gebruikt gemaakt van twee beams (left / right bij localiser en up / down bij glide slope). Als beide beams dezelfde signaal sterkte hebben zit je op de juiste positie voor de baan of op het juiste glijpad.
 
Back
Top