Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Wow, dat was zoeken zeg ... De plaat heb ik niet kunnen vinden op het Internet, en ook niet in mijn archief. Goeie ...

Het vliegtuig is een Gloster IIIA, die meedeed aan de 1925 Schneider Trophy. Dat was nog een hele zoektocht, want die heeft niet gewonnen :biertje: Maar daarmee heb ik de piloot gevonden, en toen viel alles op zijn plaats.

1. Dat moet dan Bert Hinkler zijn, de piloot tijdens de 1925 Schneider Trophy
2. De primeur die je bedoelt zal zijn eerste solo vlucht van de UK naar Australie zijn?
3. Dat was in 1928 in een Avro Avian, en daar kreeg hij een Air Force Cross voor.
4. Hij is in de Italiaanse alpen gecrashed tijdens een poging het record van de vlucht UK-Australie nog scherper te zetten. Hij was net getrouwd.. Er is naar aanleiding daarvan een monument voor hem opgericht op de Passo delle Vacche.

Wat een moeilijke zeg, petje af :nicethread:
 
hulde.jpg


Je hebt 'm helemaal goed, Geff, en dat zonder ook maar één enkele hint!

De bron die ik heb geraadpleegd vertelde overigens niets over de recente bruiloft. Integendeel zelfs, daar wordt geschreven: "Hij was gestorven zoals hij geleefd had: alleen."
Ik denk echter dat deze constatering er vooral op is gebaseerd dat Hinkler hoe dan ook solo naar Australië wilde vliegen, want uit zijn carrière valt verder niet op te maken dat hij een einzelganger was.
Behalve het Air Force Cross ontving deze testpiloot van Avro voor de unieke prestatie die hij op 02/02/1928 neerzette ook nog de Brittannia Trophy van de Royal Aero Club. Verder werd hij beloond met een prijzenbedrag van 10.000 pond én een erebenoeming tot eskadercommandant van Royal Australian Air Force.
Op 26/11/1931 zette hij opnieuw een geweldige prestatie neer: toen maakte hij de eerste solovlucht over de zuidelijke Atlantische Oceaan. Daarvoor kreeg hij wederom de Brittannia Trophy en ook nog de Henry Segrave Trophy én de gouden plak van Oswald Watt.

Nou, Geff, de ervaring heeft geleerd dat het jou eveneens zeer wel kan lukken om een moeilijke raadplaat neer te zetten: doe je best :biertje:
 
Dank voor de hulde :yeehaa:

Misschien een goed idee om weer eens iets makkelijkers te plaatsen :rolleyes:

Dit plaatje zal wellicht sommigen al direct bekend zijn:

oeps-1.jpg


1. Wie nam deze air-to-air foto, en wat is er daarna gebeurd?
2. Wanneer? De originele foto?
3. Wat was de oorzaak?
4. Waarom was dit gebeuren op een rare manier eigenlijk wel nuttig?

Succes !!
 
B-52, heavy turbulence, staart afgebroken.

B-52.jpg


Hier is de officiele film erover:
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=wclfY0Meruw[/YOUTUBE]

anuary 10, 1964, started out as a typical day for the flight test group at Boeing's Wichita plant. Pilot Chuck Fisher took off in a B-52H with a three-man Boeing crew, flying a low-level profile to obtain structural data.

Over Colorado, cruising 500 feet above the mountainous terrain, the B-52 encountered some turbulence. Fisher climbed to 14,300 feet looking for smoother air.

At this point the typical day ended.The bomber flew into clear-air turbulence. It felt as if the plane had been placed in a giant high-speed elevator, shoved up and down, and hit by a heavy blow on its right side.

Fisher told the crew to prepare to abandon the plane. He slowed the aircraft and dropped to about 5,000 feet to make it easier to bail out.

But then Fisher regained some control. He climbed slowly to 16,000 feet to put some safety room between the plane and the ground. He informed Wichita about what was happening. Although control was difficult, Fisher said he believed he could get the plane back in one piece.

Response to the situation at Wichita, and elsewhere, was immediate. An emergency control center was set up in the office of Wichita's director of flight test. Key Boeing engineers and other specialists were summoned to provide their expertise. Federal Aviation Administration air traffic control centers at Denver and Kansas City cleared the air around the troubled plane. A Strategic Air Command B-52 in the area maintained radio contact with the crew of the Wichita B-52.

As Fisher got closer to Wichita, a Boeing chase plane flew up to meet him and to visually report the damage. When Dale Felix, flying an F-100 fighter, came alongside Fisher's B-52, he couldn't believe what he saw: The B-52's vertical tail was gone.

Felix broke the news to Fisher and those gathered in the control center. There was no panic. Everyone on the plane and in the control center knew they could be called upon at any time for just such a situation.

In the emergency control center, the engineers began making calculations and suggesting the best way to get the plane down safely.

The Air Force was also lending assistance. A B-52, just taking off for a routine flight, was used to test the various flight configurations suggested by the specialists before Fisher had to try them.

As high gusty winds rolled into Wichita, the decision was made to divert the B-52 to Blytheville Air Force Base in Northeastern Arkansas.

Boeing specialists from the emergency control center took off in a KC-135 and accompanied Fisher to Blytheville, serving as an airborne control center.

Six hours after the incident first occurred, Fisher and his crew brought in the damaged B-52 for a safe landing.

"I'm very proud of this crew and this airplane," Fisher said. "Also we had a lot people helping us, and we're very thankful for that."

The B-52, Fisher said, "Is the finest airplane I ever flew."

Bron: http://www.boeing.com/defense-space/military/b52-strat/b52_50th/story3.htm

Vraag 4. Ik denk dat onderzoek naar Clear Air Turbulence hierdoor begon.
 
dickerdack.gif


Me dunkt, het gaat u vast lukken opnieuw iets aardigs te verzinnen, Imo. Ik zal de opgave waarvoor u ons gaat stellen zeker in studie nemen, en hem nauwlettend eh... analyseren, zodat ik me op mijn indrukken kan bezinnen en de gevleugelde kwesties afwegen, met het oog op de sluitende conclusies, die de raadplaat in het juiste daglicht stelt. Of nee, ik laat dit natuurlijk gaarne over aan de vele Tompoezen die zich met deze opgave bezig zullen gaan houden en daarmee ook meteen weer van de straat zijn. Ik toast alvast op wat komen gaat. :biertje:
 
Het kennis niveau hier is zo hoog dat het zoeken wel een paar dagen kan duren.
Mag ik van de jury tot het weekend?
Anders open vloer......
 
dorknoper.gif


Het is goed. Ik weet dat dit allemaal heel onregelmatig is, maar wij ambtenaren zijn er om de burgerij te helpen. Dus ook als het Airworkers betreft. Zo staan de zaken, Imo ;)
 
Even een snelle (makkelijke) plaat om de gang erin te houden

raadplaatje1.jpg
[/IMG]

1.Naam van de dame kan ik zelf niet lezen en is niet belangrijk
2.Op wat voor luchtvaartuig zit dit snelvuurkanon?
3. Wat voor gun is het
4.Welk luchtvaartuig was de voorganger en wat was de bijnaam?
5.Welk squadron vliegt ermee en waar is hun basis.
6.Wat is er zo opvallend aan een aanval met zo'n ding?
 
Hier is een hint,
Deze dame draagt een stuk munitie voor een ander wapen aan boord.

raadplaatje2-1.jpg


Hier is nog een muzikale hint:

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=Wik2uc69WbU[/YOUTUBE]
 
Even Kliko aanvullen en meteen corrigeren:

1. Vanessa Dobos. Ze houdt van lange strandwandelingen, mannen die durven huilen, en puppies ( http://www.hightech-edge.com/air-force-babe-in-iraq-ac130/1018/ )
2. HH60G Pavehawk Helicopter (de USAF Combat Search And Rescue variant van de Blackhawk)
3. GAU-2C Minigun

Maar ondanks dat die foto voor een andere kist gemaakt is dan Imo (en met hem vele anderen) dacht, bedoelt hij waarschijnlijk toch de:
4. AC47 "Spooky" of gewoon "Gunship (I)". Maar er zijn ook nog Special Operations varianten van de C119 "Flying Boxcar" geweest, de AC119 "Creep / Shadow / Stinger". Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Fairchild_AC-119 .
5. Da's afhankelijk van welk type bedoeld wordt. Er zijn nu nog twee types in gebruik:
- AC130U "Spooky II", 4th Special Operations Squadron, 1st Special Operations Wing, Hurlburt Field, Florida
- AC130H Spectre, 16th Special Operations Squadron, 27th Special Operations Wing, Cannon AFB, New Mexico
Er zijn ook nog een paar andere (training)units die ook met AC130's vliegen.
6. Het ding vliegt inderdaad rondjes om het doel heen, omdat bijna alle kanonnen, mitrailleurs en sensoren zich aan één kant van de kist bevinden (links). Die rondjes worden "left hand pylon turns" genoemd.
 
99.9 procent correct . Wat ik nog mis is "Puff the magic dragon" bijnaam vandaar de musicale hint.
Vloer is aan jou.
 
Dankjewel Imo Apita, Puff was ik inderdaad nog vergeten :)

Nieuwe plaat, nieuwe raad (?):
1. Wie is deze mijnheer?
2. Door welke actie is hij bekend geworden?
3. Wanneer was dat ongeveer (jaartal is voldoende)?
4. Welke link kun je leggen met actuele ontwikkelingen?

Watisdit34.jpg


Succes!
 
ik denk dat de man op de foto Theo van Eijck is. Hij stal in 1964 een Grumman Tracker van de Britten in Malta en wilde naar Egypte vliegen. Hij had echter niet genoeg brandstof en landde daarom in Libie. Hij vroeg en kreeg politiek asiel maar keerde later toch terug naar Nederland. Het waarom van zijn actie is mij echter geheel onduidelijk.

Bronnen:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Cold_War_pilot_defections (kijk bij Netherlands).
http://www.s2ftracker.com/ (ingescand kranteartikel).

Link met huidige ontwikkelingen lijkt me duidelijk, alleen nu vliegen ze de andere kant op, van Libie naar Malta.
 
Dit is dus de tweede keer dat een Nederlands Marine vliegtuig illegaal in Libie landt!
De eerste keer betrof het een Grumman Tracker (Stoof) die op 7 Maart 1964 vanaf Malta illegaal naar Libie vloog.
De piloot was een uit de pilotenopleiding ontheven Vliegtuigmonteur. Hij kon het niet verkroppen dat een Marineofficier -na een dronkemansavond- hem uit de opleiding had "weggewerkt".
Zie het boek "Theo van Eijck Kaper tegen wil en dank".

Toen ik googlede op Theo van Eijck en Grumman Tracker
 
Ojjo29, wat ben je goed man! Ik dacht dat deze wel heel lastig zou gaan worden.

Anoniempje legt al uit waarom Theo van Eijck aan zijn actie begon. Bedankt Anoniempje! De Tracker die hij stal was er overigens een van de MLD, nummertje 153.

Hoe wist je trouwens van het verhaal van Theo af? Ik dacht dat het nogal onbekend was. De vloer is natuurlijk voor jou.
 
Back
Top