Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

dorknoper.gif


Voorschriften dienen te worden opgevolgd, Busair. Met alleen maar 'De Immelmann' roepen zijn we er niet. En dus wordt u verwezen naar #2093, want het ligt hier allemaal niet zo eenvoudig: Geff heeft meerdere vragen gesteld en regel is dat die zorgvuldig moeten worden ingevuld volgens artikel 8 van het huishoudelijk reglement voor raadplatentopicinvullers.
 
Last edited:
Art, je zit helemaal in de buurt ! Tegenwoordig wordt met de Immelman trouwens een andere figuur bedoeld, de 'half loop with rollout on top'. De oorspronkelijke Immelman was inderdaad een soort 'rudder-turn' die meer op de stall-turn (ook zo'n rare naam:stapelge:) leek.

Maar .... de ham- en kaasvraag zijn daarmee nog niet beantwoord!:rolleyes:

Die moeten nu wel te vinden zijn lijkt me ... nog een tipje dan: er is een hele bekende Nederlandse mijnheer die hier alles mee te maken heeft, en die hierover geschreven heeft ...
 
Kom ik in de buurt van de antwoorden als ik zeg dat aan de vlieger van die koffiemolen het IJzeren kruis is toegekend?
Het is de vraag of die 99-pk koffiemolen de beweging waar Art op doelt wel aankon. Waarschijnlijk is de manoeuvre die :radar: uitvoerde een wingover.

:biertje:
 
Last edited:
Dan zit je er bovenop Boeing! Niet alleen het Ijzeren Kruis trouwens, hij was ook de eerste piloot die de zo beruchte Blue Max 'won'. Geweldige film trouwens, maar dat is een heel ander onderwerp ...

Maar we wisten al om welke piloot en figuur het hier gaat, Art en Busair hebben dat samen juist.

Ok, nog een stevige hint dan: als je het levensverhaal van deze Max leest, dan kom je er achter dat hij ook wel eens testpiloot was. Dat waren de meesten in die tijd wel ...

Jazeker, die machine kon die figuur prima maken! Een heel repertoire trouwens, in de huidige aerobatics kom je die figuren nog steeds tegen. Kwestie ook van energy-management . Als je maar hard genoeg aanduikt...:eek:
De PK's zijn voor deze specifieke machine trouwens niet het correcte antwoord ;)

Die eerste vliegtuigjes hadden trouwens soms een PK/gewicht verhouding waar huidige sportvliegers alleen maar van kunnen dromen. Tsja, als je niet wilt dat je vleugels breken bij 6G ... veiligheid en duurzaamheid kost wel wat gewicht natuurlijk ...
 
Ja, en Immelmann himselves zat er ook bovenop. De tweede foto die je hebt geplaatst, Geff, laten niet de contouren van de koffiemolen zien maar de restanten van een BE2C. Het moet nu toch voor een andere Airworker een Eenvoudig kunstje zijn om nu de I-ste te zijn die 'm inkopt en de vloer neemt :yeehaa:
 
Last edited:
Heel goed gezien Boeing747 :biertje:

Leek me een leuke afleidingsplaat. Ze lieten zich toen vaak fotograferen bij de restanten van hun prooi...

Wie kopt hem in?
 
terpentijn.gif


Al die makkers weten het: Art, Busair, B747. Ik heb zelfs op de cello - of was het toch een viool - nou ja, ik heb op de harp horen spelen dat VCC het ook weet, maar of die de goede snaar getroffen heeft? En nee, ik kan niet op eh... dinges komen. Dus sla ik aan het herhalen: wie kopt hem in?
 
Het is weer eens tijd voor een tip denk ik dus ...

Het vliegtuig op het plaatjes is speciaal voor deze bijzondere Max aangepast door de later erg bekend geworden hollander. Het leek mooi, maar is nooit een succes geworden. Onze hollander heeft jaren later een boek geschreven over zijn belevenissen waarin deze en andere wetenswaardigheden staan ...

Let ook op de details:
- de motor heeft 2 rijen cylinders
- de MG's wijzen licht omhoog ...

Wow, nu wordt het moeilijk nog meer te tippen zonder het antwoord weg te geven :biertje:
 
Omdat ik zelf geen plaatje heb heb ik me al ruim 2 weken ingehouden, maar nu kan ik 'm toch niet meer laten liggen. Hoewel ik moet toegeven dat ik niet helemaal het goeie antwoord had, maar na je hint van 2 rijen cilinders kan het bijna niets anders zijn dan de Fokker E-IV Eindecker.
De bijzonderheid weet ik niet zeker, maar volgens wikipedia was de Eindecker betrokken bij het eerste luchtgevecht in WO I, hoewel dat niet de E-IV was, maar het eerste type.
De persoon die erin vloog was Max Immelmann, wiens naam iedere vlieger tegenwoordig nog kent vanwege de gelijknamige aerobatic manoeuvre. En uit de 'Oberursel U.III, 14 cylinder twin-row rotary' motor kwam160 pk.

Zoals gezegd heb ik voorlopig nog geen raadplaat dus indien mijn antwoorden worden goedgekeurd geef ik open floor.
 
Heel goed V C C, van mij krijg je de eeuwige glorie met lauwerkrans !!

Het leek me leuk om eens een plaatje te plaatsen dat wat minder makkelijk te goegelen zou zijn, dus heb ik deze even zelf gescanned. Ze komen uit het boek 'De Vliegende Hollander' uit 1931, geschreven door de ons welbekende heer A.H.G. Fokker samen met Bruce Gould.

De volledige, inmiddels bij elkaar gevonden, antwoorden zoals ik die voor ogen had worden dan als volgt:

1. Fokker E.IV
2. Er zijn 3 MG's gemonteerd (later werd 2 trouwens wel min of meer standaard)
3. onder andere Max Immelmann
4. Die bekende halve loop met rollout-on-top die zijn naam draagt
(de oorspronkelijke 'Immelmann turn' is een soort stall-turn in een upline)
5. 160PK

Dit zijn de gescande pagina's waar het om gaat:
raadplaatje-4.jpg


raadplaatje-5.jpg
 
dombo201.gif


Het dreigt hier weer stilletjes te worden!

Daar gaan we dan maar eens gauw wat aan doen :biertje:
Hoe veel hints er dit keer nodig zijn???? :radar:

rp210211.jpg


1. Welke motoren zien we hier, hoeveel pk?
2. Welke kist is ervan voorzien en wat voor bijzonders valt er over dat vliegmasjien te melden?
3. Brein achter het ontwerp?
4. Bijbehorende specials?

Succes!
 
Al veel kijkertjes hebben een blik op de nieuwe raadplaat laten vallen, maar niemand die kennelijk een idee heeft waar zhij/hzij het moet zoeken.
Mij werd iets in het oor gefluisterd over een vliegende vleugel, maar neen, dat is naast. Bovendien zou ik niet durven, (zo kort) na raadplaat #2050 :biertje:
Dus maar een plaatje waar het hele tuigje op staat, zij het nog zonder motoren :radar:

rp2121119861496985f59d8.jpg
 
Brabazon comitee, 1 gebouwd
De mark 2 had later tprops

General characteristics

Crew: 6-12
Capacity: 100 passengers [5]
Length: 177 ft (54.0 m)
Wingspan: 230 ft (70 m)
Height: 50 ft (15 m)
Wing area: 5,317 ft² (494.0 m²)
Airfoil: Root T.P.4 (mod) Tip T.P.5
Empty weight: 145,100 lb (65,820 kg)
Max takeoff weight: 290,000 lb (130,000 kg)
Powerplant: 8× Bristol Centaurus radial engines, 2,650 hp (1,860 kW) each
Propellers: paired contra-rotating 3-bladed Rotol
Propeller diameter: 16 ft (4.9

Bristol 167 brabazon
 
Kliko, ik reken hem goed :)

Het Brabazon-Comité heette officieel het ‘Burgerluchtvaartcomité voor naoorlogs transport’.
In 1943 werd John Theodore Cuthbert Moore-Brabazon hier de voorzitter van te worden. Het comité moest plannen opstellen voor de ontwikkeling van de burgerluchtvaart na WO II. Naast voorstellen om de bestaande militaire toestellen om te bouwen, kwamen er aanbevelingen voor nieuwe vliegtuigen, zoals de Havilland Dove, de Airspeed Ambassade en de Bristol Brabazon van de raadplaat.

Die Brabazon was er trouwens wel eentje :yeehaa:
Hij vloog al in ballonnen tijdens zijn studietijd en beschikte over de eerste ballon die door de gebroeders Short was vervaardigd. Hij won drie keer de Curzon Cup, de prijs voor de winnaar van de Cresta Run bobsleewedstrijden, was een belangrijk autocoureur, een uitstekend golfspeler en een verdienstelijk zeiler. Tot op hoge leeftijd bleef hij met dit soort zaken actief: op zijn 70ste verjaardag daalde hij in een bobslee de Cresta Run te St. Morritz af en toen hij 79 lentes oud was scheurde hij met een snelheid van 185 km/u als coureur van een Mercedes-sportwagen dwars over Salisbury Plains.
In 1909 zorgde Brabazon in vliegerskringen voor de nodige opwinding door een prijs van 2000 pond te winnen. Hij slaagde er namelijk in met een door de wederom door de gebroeders Short gebouwd toestel, de Tweedekker No. 2, een cirkel van 1 km in de lucht te beschrijven.
In 1910 won hij de British Empire Michelin Cup voor de langste vlucht in een Britse kist.
Actief met luchtfotografie was hij ook nog. Dankzij zijn vindingrijkheid is er zelfs allerlei nieuw fotografisch materiaal ontwikkeld.

Nog een plaatje toe van de Bristol Brabazon in the air :)

rp21211.jpg


The Floor is yours, Kliko! En omdat je niet al bij voorbaat iets geroepen hebt als: ‘Indien goed vloer vrij’ hoop ik er stilletjes op dat je een met een nieuwe raadplaat komt :yeehaa:
 
Haha, hier nóg een 'Bristol Brabazon' in the air :eek:

Levende kikker in vliegtuigmaaltijd
door Lars (detulp050) op 03-05-2004 @ 22:24
lizardtattoo had ons via de nieuws-submit te melden:


Een passagier van luchtvaartmaatschappij Qantas die tijdens een vlucht van Melbourne (Australië) naar Wellington (Nieuw Zeeland) een hapje van haar salade wilde nemen, schrok zich rot toen ze een levende kikker op de komkommer aantrof. Het amfibie was ongeveer vier cm groot en bruinachtig van kleur.
De zogenaamde Whistling Tree Frog komt veel voor in het gebied waar de sla geteeld wordt. De salade wordt in afgesloten bakjes door een extern bedrijf aan Qantas aangeleverd.
Omdat ze snel reageerde en het deksel weer op het plastic bakje deed, kon de kikker niet ontsnappen. Qantaspersoneel heeft het bakje weggehaald en de Nieuw-Zeelandse autoriteiten gewaarschuwd. Omdat de kikker mogelijk ziektes of parasieten bij zich had die een bedreiging kunnen vormen voor Nieuw Zeelandse dieren, werd het beestje direct na de landing gedood.

Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/174412/1/1/50/submit.fok

bullebas.jpg


'Dit gaat niet, Art en Jumbo! Dit is een vrij land, maar als jullie beiden nu niet ophouden met dat gekwaak, dan zal ik er in eigen persoon op toezien dat dit soort vrijheden in ordelijke banen zullen worden geleid. Eh... Kliko, hoe staan de zaken ervoor, of moet ik ook wat dat aangaat orde op zaken stellen?
 
Last edited:
tompoes.jpg


Hm. Kliko hangt overal rond hier op het forum en laat ook zo her en der van zich horen, maar zwijgt hier in alle talen. Jumbo, niet ik maar jij moet maar gauw een list verzinnen.

We gaan gewoon vrolijk door met de volgende raadplaat.

u97854pa.jpg


1. Wie zien we hier rechts op de foto (in de gestreepte trui)?
2. Waarmee had hij de primeur?
3. Met welk toestel, wanneer en welke onderscheidingen kreeg hij hiervoor?
4. Wat is de relatie van deze vlieger met Passo delle Vacche?

Succes! :radar:

Nieuwe tip: binnen 2 dagen
(versoepeling spelregels) :biertje:
 
Last edited:
Back
Top