Kliko, ik reken hem goed
Het Brabazon-Comité heette officieel het ‘Burgerluchtvaartcomité voor naoorlogs transport’.
In 1943 werd John Theodore Cuthbert Moore-Brabazon hier de voorzitter van te worden. Het comité moest plannen opstellen voor de ontwikkeling van de burgerluchtvaart na WO II. Naast voorstellen om de bestaande militaire toestellen om te bouwen, kwamen er aanbevelingen voor nieuwe vliegtuigen, zoals de Havilland Dove, de Airspeed Ambassade en de Bristol Brabazon van de raadplaat.
Die Brabazon was er trouwens wel eentje :yeehaa:
Hij vloog al in ballonnen tijdens zijn studietijd en beschikte over de eerste ballon die door de gebroeders Short was vervaardigd. Hij won drie keer de Curzon Cup, de prijs voor de winnaar van de Cresta Run bobsleewedstrijden, was een belangrijk autocoureur, een uitstekend golfspeler en een verdienstelijk zeiler. Tot op hoge leeftijd bleef hij met dit soort zaken actief: op zijn 70ste verjaardag daalde hij in een bobslee de Cresta Run te St. Morritz af en toen hij 79 lentes oud was scheurde hij met een snelheid van 185 km/u als coureur van een Mercedes-sportwagen dwars over Salisbury Plains.
In 1909 zorgde Brabazon in vliegerskringen voor de nodige opwinding door een prijs van 2000 pond te winnen. Hij slaagde er namelijk in met een door de wederom door de gebroeders Short gebouwd toestel, de Tweedekker No. 2, een cirkel van 1 km in de lucht te beschrijven.
In 1910 won hij de British Empire Michelin Cup voor de langste vlucht in een Britse kist.
Actief met luchtfotografie was hij ook nog. Dankzij zijn vindingrijkheid is er zelfs allerlei nieuw fotografisch materiaal ontwikkeld.
Nog een plaatje toe van de Bristol Brabazon in the air
The Floor is yours, Kliko! En omdat je niet al bij voorbaat iets geroepen hebt als: ‘Indien goed vloer vrij’ hoop ik er stilletjes op dat je een met een nieuwe raadplaat komt :yeehaa: