Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Ook in die maand legde Art de LP, "Revolver" op de pick up.
(zou die Art echt zo oud zijn, Revolver, pick up?)

LOL!
Dat was de eerste LP die ik kocht! Ik heb 'm nog, de enige LP in mijn collectie in mono-uitvoering. :biertje:

beatles-revolver.jpg


En dan de DAF-vrachtwagens die om die kist heen stonden met dat reg.nr dat inderdaad tot niets leidde, types van dit soort:

01-03-2005-DAF_6x4_torpedo_exp_timken_assen.jpg



05-10-2006%20DAF%201600%20Limpens%20Elsloo%20kieper.jpg


Weet je nog wel, oudje...
Maar nee, ik weet het nog niet :)

(Hihi, ook B747 doet al meerdere jaartjes mee)
 
Hoeveel mensen gaan nu "LP" googlen
Hoeveel mensen gaan nu naar de i-tunes store om het album te beluisteren? ;)


En al mijmerend zocht Kebab verder......en vond.

Zestienhoven, 9 oktober 1966.

De lading kwam uiteindelijk in Kameroen terecht, op een rivierbedding. Niet in Biafra.

http://www.oud16hoven.nl/page17.php Voor mee details.
 
Last edited:
Bijna niet voor te stellen dat dat plaats heeft gevonden in NL. De roerige jaren 60 zullen we maar de schuld geven.

Verhipte moeilijk een foto te vinden van deze mijnheer. Hoop dus dat we hier een paar minuten of langer mee vooruit kunnen. Zelfs een kleurenplaat verbaasde mij, had echt gedacht dat deze mijnheer in zw/w ten tonele zou verschijnen.


1024.jpg


1. Wie is deze mijnheer
2. Wat heeft hij ontworpen
3. Welke broertjes hebben dat ding gebouwd
4. Welk jaren 70 liedje zou een passende song zijn geweest voor de piloten van dit ontwerp?

Vraag 4 is een echte bonus, moet je wel de gedachtenkronkels van Kebab kunnen volgen.
 
Last edited:
Hi C.K.

Die wielkap kwam me bekend voor. In de film, "The Rocketeer', had het vliegtuig van de Held een dergelijke wiel uitusting. Dat moet een replica geweest zijn want de film is van 1991.

De raadplaat zou dus wel eens de originele Gee Bee kunnen zijn, gebouwd door de Granville Brothers.

Indien dat zo is, dan moet de man op de plaat haast wel Pete Wilson zijn, de ontwerper.

En de bonusvraag? Na een paar jaar de kronkels van C.K. meegekregen te hebben denk ik dat hij het hier over "Staying Alive" heeft van de Bee Gee's?

Ben ik close?

Cheers
Art
 
Vraag 1 is niet correct, de ontwerper heet anders. Dacht eerst ook dat het Howell W. "Pete" Wilson was, maar mijn Smithsonian boek, Farther and Faster, op pagina 166 zegt een andere naam. En in een pm kwam die naam ook langs. Dus nog even doorzoeken.

Gee Bee van Granville Brothers klopt, Bee Gee is dan een logisch connectie. Althans, in mijn denkraam.

Had gehoopt dat de kleur een beetje afleiding zou zijn (in tegenstelling tot het standaard rood-witte schema) maar nee.
 
@ C.K.

Aha, dan moet het dus Bob Hall zijn, de designer van de "Z" model.
Moet wel kloppen want de Z was geel. (City of Springfield logo).

De rood/witten waren "R" model.

Verder heb ik nog gevonden dat,
"Bob Hall was the designer of the GeeBee airplanes. This is only partially true. The red and white Gee Bee R-1 was not Hall's design, it was Pete Miller's.
Hall helped to design the yellow and dark blue 'City of Springfield' Gee Bee model Z. I imagine this design was a collaboration between Hall and Zantford 'Grannie' Granville. Grannie was the driving force behind the Gee Bee aircraft. When my great-uncle began work for the Granville Brothers, Bob Hall had left the Gee Bee company. In my great uncle's words, "I found that Grannie and Bob Hall had had a disagreement of a sort and that Bob had left the organization to found his own company, (Springfield Aviation)..." Apparently, Bob Hall and Pete as well as the other brothers continued to exchange ideas with each other, but not around Grannie. Bob went on to design the Springfield Bulldog air-racer that year."

En toen ik toch aan het speuren was kwam ik ook nog tegen hoe het met het Z model afliep.

http://www.youtube.com/watch?v=1KTyYVnSyq4

Zo beter heer K?

Cheers
Art
 
B747: die DAF's kan ik mij goed herinneren, ik heb het altijd mooie ontwerpen gevonden. Het onderste type diende als platform voor de lier die de TZC gebruikte tot in de jaren '90. Een trip naar Frankrijk duurde een lawaaiige eeuwigheid met zwaar vermoeide armen als gevolg.
 
Last edited:
Een mooie aanvulling om het nu duidelijk te maken.

Uit Farther and Faster wilde ik nog voordragen;
Granville built seven Flying Silos, as the beer-narrel bodied racers were nicknamed. Pilots called them "wild sons of bitches" and with good reason. Within four years, all seven crashed, taking the life of five air-racers.



Art, de eer is aan u iets moois te serveren voor het weekeind.
 
Eerst even een dienst mededeling.

Mainwaring en Wilson hebben het punt in hun carriere bereikt dat ze wat meer aandacht aan hun gezin en hobbies willen geven.

Therefore we give you, Boeing747, als de nieuwe Plaatmeister(in)

Hier de next challenge, op het idee gebracht door C.K.

picbt.jpg


1 Wie is deze meneer
2 Welk type vliegtuig heeft hij ontworpen.
3 Welke broers waren hem voor en kregen als eerste het prototype de lucht in.
4 Wat was de naam van het toestel van de broers.

Cheers
Art
 
1. Jack Northrop
2. De vliegende vleugel, meer specifiek de YB 49
3. Reimar und Walter Horten
4. Nurflügel.

4 weet ik niet zeker, nurflügel lijkt meer een algemene naam. Juryvoorzitter 747 laat het wel weten....
 
Reimar and Walter Horten tested their first piloted nurflugel (only-wing) sailplane in 1933, while they were still in their teens.

After further experiments, including a motorized sailplane, they built a twin-engined pusher that looked remarkably like the N-1M Flying Wing Jack Northrop would fly in 1940.

Alas, this Ho 5 crashed on its first flight in 1937, breaking the aircraft, Reimar's jaw, and one of Walter's teeth. The problem was that bugbear of all-wing aircraft: the center of gravity was too far back.

The Hortens moved the engines forward and lengthened the propeller shafts, so that their all-wing looked even more like the N-1M. Their Ho 5-B flew successfully in 1938--two years before Northrop's.

Nog even een anekdote over Jack Northrop.

Toen ze hem het prototype van de huidige B2 Bomber lieten zien schijnt hij gezegd te hebben, “ My God, now I know why you have let me live that long, to see this”.

Captain Kebab can have the floor.

Cheers
Art
 
article-1317466-0B76C753000005DC-248_468x426.jpg


Mainwaring: There's a lot to be done in Walmington on Sea you know Sergeant? 'Bout time we focus our attention to that for a brief while!

Wilson: Are you sure this is wise Sir? Was an awful good lot overthere with these fly-people. Kind of enjoyed it tremendously​
 
dombo201.gif


O nee, open vloer! Dat moeten we niet hebben. Jumbo!!! Doe wat!

Pffft. Ik stond juist zo lekker beton te happen. Maar oké, let's go for it.

raadplaat240111.jpg


1. Wie is deze dame?
2. Wat was haar beroep?
3. Welke belangrijke rol speelde zij in de luchtvaart?
4. Vliegtuig, maatschappij?
Bonusvraag: wat was haar lievelingsdier?
 
Back
Top