Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Toch nog maar ff gauw twee hints ertegenaan.

1. Het betreft de militaire luchtvaart.

2. Deze slimme vogel kan je wellicht op een idee brengen.

images
 
Nou nou, poe poe. Een lastige opgave.
Kom niet verder dan een verzameling steekwoorden als Middelburg, Soesterberg, IJskast, Uil, Afika/Safari. 'Grijs' ..... 'Fiets' van Messel of van der Poest Clement daagt rond in het hoofd, maar kan er nog geen gebakje van maken.

Greetz,
TD
 
Als je eenmaal de oplossing weet dan denk je: "Ach ja, natuuuuuuurlijk!"

'Middelburg': goed. Alleen... zoek dat eens ergens anders.

'Soesterberg': niet goed. Alhoewel een deel van deze letters je toch wel eens een eind op de goede weg zouden kunnen helpen.

'IJskast': daarmee is een deel van de cryptische opgave opgelost.

'Uil': het zou zo maar een idee zijn daar eens verder op te associëren.

'Afrika/safari': niet de leeuw, niet de springbok... er zijn meer wilde dieren daar.

'Grijs': tja, wat daarover te zeggen. Zoek het in de tijd waarin dit nummer een hit was:

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=tJWnqH3yqTw[/YOUTUBE]

Nog een tip toe: een sterrenbeeld kan een grote tip van de sluier oplichten :radar:

Misschien kan je er nu een taart van bakken, TD???
 
4280-2999.gif

Good Heavens, I am stuck here between the Fuzzy Wuzzies and have to hear that there is a too hard nut to crack overthere!


Now Get on with it
 
Middelburg in ZA? Was daar niet één of ander stuk antiek opgeduikeld, een DC4?

Hmm, nee die zou uit Rand moeten komen
 
Last edited:
Gewéldig, deze laatste drie reacties!!! En echt, het is helemááááál lachen als je de oplossing eenmaal weet.
We zullen doorgaan, doorgaan!
De hit indachtig die ik eerder ten tonele voerde geldt voor de DC-4 en de Shakleton: allemaal véél te lang geleden.

1. Laten we maar eens een rebus invoegen:

images

+
images


2. Wat betreft het safaridier dat ook een hint kan zijn in de goede richting zorgt dit plaatje wellicht voor de juiste toonzetting:
trompet1.gif

3. Met een vorstelijke tip als toegift: zeg het met bloemen.

:biertje:
 
Hmm, een boomuil die ingevroren was in een ijskast hebben ze wakker getrompettert met olifantgeluiden en in plaats dat deze ging broeden in Middelburg is deze gemigreerd naar ZA.

Wim Alex heeft een aflevering opgenomen van "Sorry" of "het spijt me" en bracht een bos mooie reukers mee voor het nieuwe gezin van mijnheer den Uyl.

Ik weet ondertussen niet eens meer wat de vraag nu was.....
 
Middelburg is ook een plaatsje in Zuid-Afrika. Net ten zuiden hiervan ligt het addo elephant national park.

Tot zo ver goed?
 
Holaho, TD: waar staat dat een raadplaat binnen 48 uur moest zijn opgelost? :1855: Binnen 48 uur moet de inzender steeds met nieuwe tips komen en daar houd ik mij keurig aan. ;)

Capt. Kebab heeft het goede spoor te pakken. :yeehaa:
Meneer Den Uyl.
Het zit bij Willem Alex in de familie.
Olifant als -beschermd- safaridier.

Dit alles in de periode waarin onder andere Peter Frampton met getoond nummer op nr 1 stond.
Denk nu nog ff aan een sterrenbeeld dat meerdere betekenissen heeft.

En ja, Marc1991, in het Addo Elephant National Park kan je helemaal het gevoel krijgen van de hoofdpersoon uit dit verhaal.

Nu moet het toch kunnen gaan lukken :biertje:
 
Kliko, you've got it!!!!
En je mag alleen open vloer geven als je je avator weer plaatst :)

Ik loop ff alle geboden tips enz. met de geïnteresseerde lezertjes door.

1. Plaat safari: Prins Bernhard ging graag naar de safari. Met de natuurschilder Peter Scott en enkele anderen gaf hij in 1960 de aanzet tot oprichting van het WWF, dat in die dagen nog World Wildlife Fund heette en zich nog steeds richt op natuurbehoud, waar ook ter wereld. Toen hij in 1976 in opspraak raakte vanwege steekpenningen die hij had aangenomen van de Amerikaanse vliegtuigfabrikant Lockheed, beweerde de prins dat hij het geld van Lockheed voor het WWF had gevraagd.

2. Plaat Zeeland: hier draait het, zoals inmiddels al duidelijk, om de plaats Middelburg. De ware omvang van de Lockheed-affaire werd nooit helder, zo blijkt uit de 'Middelburgnotities' van de vergadering van het kabinet-Den Uyl over het rapport van de Commissie van Drie, op 20 augustus 1976. Deze notities, geschreven door de secretaris van de ministerraad J. Middelburg, zijn geheim wegens de politieke gevoeligheid en uit bescherming van het koningshuis. De notities zijn gedetailleerder dan de officiële notulen van ministerraden. In 2000 publiceerde NRC Handelsblad de geheime notities.

3. De koelkast: De 'Middelburgnotities' werden ook wel 'IJskastnotulen' genoemd.

4. Plaat Utrecht: hier draait het om de plaats Baarn: Victor Baarn was de schuilnaam van de persoon die in 1968 bij een Zwitserse bank een Lockheed-cheque van honderdduizend dollar, bestemd voor Bernhard, incasseerde.

5. Grijze haren: zo'n grijze kop met haren als Flippie heeft Bernhard weliswaar nooit gehad, maar bij het stijgen der jaren werd hij toch ook steeds grijzer.

6. Meerdere vliegtuigen: Bekend zijn uiteraard de inspanningen van de prins voor de aankoop van de Lockheed P-3 Orion. Hij heeft echter ook onderhandeld over de aanschaf van de F-16.

7. Het betreft militaire luchtvaart: Nadere toelichting inmiddels niet meer nodig.

8. Uil: Tijdens het kabinet-Den Uyl deed zich de Lockheed-affaire voor.

9. Hit Peter Frampton: stond nummer 1 in de top-40 toen deze politieke crisis zich voordeed.

10. Sterrenbeeld: Orion.

11. Soesterberg: 1ste letters goed: hint richting Soestdijk

12. Den + uil = Den Uyl.

13. Trompet: verwijst naar de olifant, het lievelingsdier van prins Bernhard.

14. Vorstelijke (!!!) tip: zeg het met bloemen - doelt op de anjer die Bernhard altijd droeg.

:yeehaa:

Bronnen:
http://www.refdag.nl/nieuws/een_zwak_voor_de_olifant_1_96197
http://retro.nrc.nl/W2/Nieuws/2000/01/15/Vp/z.html#bovenkant
http://www.nrc.nl/binnenland/article1630553.ece/Prins_was_`lichtvaardig_met_Lockheed
http://bizniz.blog.nl/namen-rugnummers/2009/02/10/prins-bernhard-onderhandelde-stiekem-ook-over-f16

PS: Sinds 10/10/10 zendt de VARA een serie uit over Den Uyl en de Lockheed-affaire. Het eerste deel vond ik beslist de moeite van het kijken waard:
http://geschiedenis.vpro.nl/artikelen/44031340/
17/10 a.s. dus deel 2!
 
Last edited:
Sir, Capt. Mainwairing Sir, the men in the ranks are asking if it is thru that Misses Pike has given the floor to Kliko.
Just to confirm Sir, you know we have to be careful of them fifth columnists Sir, they could be dressed as nuns you know.

At attention.
Jones.
 
Sir, Capt. Mainwairing Sir, the men in the ranks are asking if it is thru that Misses Pike has given the floor to Kliko.
Just to confirm Sir, you know we have to be careful of them fifth columnists Sir, they could be dressed as nuns you know.

At attention.
Jones.

dadsarmy.jpg


No worry Lance Corporal, we have your fine lorry rebuilt and are armed to the teeth!
If only that Mrs. Pike wouldn't be so present. She's the only man I fear!

At ease.
 
Laten we dan maar lekker doorgaan met deze, ook in het ziekenhuis net als de onfortuinlijke BAC111 Captain:

mevrouw.jpg


1- Wie is het?
1- In welk zeer bekend boek komt zij voor en waarom?
2- Welk record zou op haar naam staan (en waarom het woordje 'zou')?
3- Wat was waarschijnlijk de werkelijke toedracht?
 
Oei, schijnt toch lastiger te zijn dan ik dacht en om de vaart erin te houden dan maar gelijk de eerste hint (ik zie de boeventronie van de sergeant-majoor al voor me):

Was het nou 800 of 10.000 meter?
 
1. Vesna Vulović
2. Guinness Book of Records
3. Ze zou een val van 10k meter hebben overleefd.
4. Waarschijnlijk 800 meter in werkelijkheid. Dit doordat de Tjechen de kist zelf uit de lucht hebben geschoten omdat zij dachten dat er wat belangrijke lieden in zaten. Het verhaal van 10k was een dekmantel waar (blijkbaar) iedereen in geloofden. Haar naam zou ook uit het GBoR geschrapt worden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vesna_Vulović

In case of... open floor :yeehaa:
 
Back
Top