vraag aan 757/767 piloot

Hahaha. Oh man. Je denkt toch niet dat het Rusland 1935 hier is?

Shit... Wacht... Ik zie een man in de verte in lange regenjas met zonnenbril op wat raar naar me kijken...

Ik heb hier een feit voor je:

1) op 11 Sept zijn we 4 vliegtuigen kwijtgeraakt en zijn duizenden mensen om het leven gekomen. Een niet al te onbekende terroristen organisatie in het midden oosten heeft met trots de aanslag geclaimed.



Vandaar dat je het maar even naar voren wilt halen?



Ik zal hier expliciet dan ook maar niet als weerwoord opgeven dat me dit verbaasd dat jij je hierover verbaasd daar je zelf al vast stelde dat de kist met zo'n 100 knots over Mmo het gebouw in vloog... Kan je verzekeren dat er niet veel overblijft van wat-voor-vliegtuig-dan-ook als je met 100kt over Mmo een gebouw invliegt.



Moeten we ook maar eens uit de weg helpen. Voor een C150 gelden de zelefde aerodynamic principles as voor een 767.

Ik lees je reply nu ff wat beter FD en ben eigenlijk verbaasd dat je eerst aangeeft dat je het interessante post vind, Keep us posted... is jouw reactie, vervolgens vraag je naar mijn visie, dan neem ik de moeite (omdat anderen ook vragen stellen) om er ff voor te gaan zitten en vervolgens blijk je zelf je mening al klaar te hebben. De US Government lezing lijkt current volgens jouw.

Geeft niks hoor, ieder zijn eigen mening. Die van jouw respecteer ik, ik hoop dat je die van mij dan ook respecteert...

Ik had al aangegeven dat er over de gehele wereld al een wellus/nietus discussie loopt over die andere parameters en dat ik het graag over de vliegtechnische waarheden of misschien wel onwaarheden wilde hebben. Andere zaken kan ik overal voeren op vele fora's. Tevens vermelde ik de aanloop tot mijn vraag met een stukje historie. Ik kan me zo voorstellen dat 7 jaar na dato niet iedereen meer de gespiegelde feiten onder zijn/haar pet heeft en zéker niet als je er nimmer in verdiept hebt.

Feit is echter, en dat is jammer, dat je geen input over mijn specifieke vragen levert als ik dat van die C150/767 even buiten beschouwing laat.
 
Kijk maar eens wat deze 75 doet ;)

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=eRiCHgQnf9s[/YOUTUBE]
 
Kijk maar eens wat deze 75 doet ;)

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=eRiCHgQnf9s[/YOUTUBE]

Sorry maar de video is niet meer available krijg ik als melding maar ik denk dat je de low pass van de Nieuw Zeelander bedoelt...
Hiervan is inmiddels bekend dat hij zijn nadering volledig Idle vloog en vervolgens voor het levellen op 100 ft. full throttle gaf bij 240 kts. De thrust van de RR engines deden de rest en ik heb begrepen dat een 757 in handen van een pro tot veel in staat is.

Mooi film, mooie show maar in handen van een pro. Gecontroleerde omstandigheden en geen full throttle nadering en zéker geen ongeoefende kaper.

Thx in ieder geval voor je reply en dat filmpje is zeker de moeite waard om ff op googlen.
 
Heeft youtube wel vaker, meestal kwestie van refreshen :S. Het is trouwens een 75 die vrij stijl begint te klimmen! Naar mijn weten een ex trans kist.
Ff youtuben op 757 Vertical, hoor je hem te krijgen!
 
Zijn een paar filmpjes op internet ook van een lege Icelandair 757 (± 1:25) en een lege TAP 310 (±0:25) die vrij hard voorbij komen, maar die zitten allemaal nog onder VMO lijkt mij, anders was daar wel het nodige gezeik over te vinden op verschillende fora.

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=5KKruMGYnlM[/YOUTUBE]

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=rYfhC9ft_hk[/YOUTUBE]
 
Als je wil zien wat er gebeurt met een kist die keihard een muurtje invliegt:

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=--_RGM4Abv8[/YOUTUBE]
 
@RW: je hoeft echt niet iedere reactie in een apart bericht te zetten. Je kunt ook in één bericht meerdere mensen quoten en daarop reageren. Je kunt hier en elders op het board zien dat andere mensen dat ook doen. De 'edit' knop kan ook best handig zijn. Zo houden we het netjes en overzichtelijk.

En hier een edit van mij, ter informatie: RogerWilco heet nu Dimona, wegens een reeds bestaande Roger Wilco (een gouwe ouwe van 2001).
 
Zo'n ding vliegt nu eenmaal anders dan een GA kistje en jullie kunnen het weten, toch?...
Hoe vaak moeten we dit nou nog herhalen? Bij snelheden die zo ver buiten de normale flight envelope liggen (en ook nog dik boven de maximum design dive speed) kan een lijnvlieger het niet weten!

Ace of Spades said:
Denk dat toch meer een vraag voor een engineer bij GE/PW/RR is of misschien neerleggen bij de TU in Delft.

xetrov said:
Voor een antwoord op je vragen heb je geen "echte 757 jock" (doe eens normaal, zeg... ) nodig, maar experts met kennis van hogesnelheidsaerodynamica en het structurele ontwerp van de 757 en 767. Oftewel: vraag het aan Boeing!

Volgens mij is dat helemaal niet zo verschrikkelijk moeilijk te begrijpen.
 
Omdat ik dat voor mijzelf helder wilde hebben ben ik gaan zoeken op USA sites en in het bijzonder P4T er vanuit gaande dat daar de kennis aanwezig is. Het valt mij echter op dat er van de profi vliegerskant bijzonder weinig input is op de toch spectaculaire nadering, daling en impact van die kaper én de inmiddels vrijgegeven data van de FDR een overschrijding van 150 kts van Vmo weergeeft en dat op een relatief lage hoogte dus dikke lucht. Bank-angels van 60%, decents van 4000ft/min. etc. etc. Ontkenning van mogelijkheid tot grondeffect met 460 kts op een hoogte van 20 ft. Een radioaltitude van 273 ft. 1 sec. before impact oftewel in 1 sec. van 273ft naar 20 ft met een snelheid van 460 kts. Ik ben geen aerobaticvlieger maar ik denk dat een Extra-300 het hem niet nadoet nog afgezien van de G loads...

Nou vooruit dan maar :

Onze snelheid verhogen we regelmatig naar zo'n 330 KIAS om b.v. een hoge descent rate te krijgen indien nodig. Dit is in een descent met idle thrust.
Gaan we dan level vliegen met full thrust dan gaat de snelheid heel makkelijk door naar jouw gevraagde 460 kts. is inderdaad boven de speed limit.

Een bank angle van 60 graden, zeer eenvoudig, net als op de dimona,

ROD van 4000 ft/min. zien we niet dagelijks, maar komen we ook wel tegen hoor, zelfs nog hogere rates of descent.
climb rates van 4000 ft/min zie ik trouwens ook wel eens in de praktijk.

Nu een paar rough guesses :
Grondeffect is merkbaar, waarschijnlijk kun je hem vanuit level laag aanvliegend ook niet de grond in vliegen, zelfs niet met stick full forward.

Een allerlaatste zeer hoge ROD vanaf RA 273 ft in 1 sec naar 20 ft is derhalve niet onmogelijk. Het is inderdaad even zweven in de stoel (alhoewel een delay in RA aflezing op FDR en/of een combinatie hiervan uiteraard ook nog kan)
 
Nou vooruit dan maar :

Onze snelheid verhogen we regelmatig naar zo'n 330 KIAS om b.v. een hoge descent rate te krijgen indien nodig. Dit is in een descent met idle thrust.
Gaan we dan level vliegen met full thrust dan gaat de snelheid heel makkelijk door naar jouw gevraagde 460 kts. is inderdaad boven de speed limit.

Een bank angle van 60 graden, zeer eenvoudig, net als op de dimona,

ROD van 4000 ft/min. zien we niet dagelijks, maar komen we ook wel tegen hoor, zelfs nog hogere rates of descent.
climb rates van 4000 ft/min zie ik trouwens ook wel eens in de praktijk.

Nu een paar rough guesses :
Grondeffect is merkbaar, waarschijnlijk kun je hem vanuit level laag aanvliegend ook niet de grond in vliegen, zelfs niet met stick full forward.

Een allerlaatste zeer hoge ROD vanaf RA 273 ft in 1 sec naar 20 ft is derhalve niet onmogelijk. Het is inderdaad even zweven in de stoel (alhoewel een delay in RA aflezing op FDR en/of een combinatie hiervan uiteraard ook nog kan)

Ok, Thx, Dit begint nu ergens toe te leiden... Ik heb nog wel een vraagje c.q. aanvulling in het scenario over je laatste passage m.b.t. die RA van 273ft.
Is het dan ook nog mogelijk om hem binnen die ene seconde nog ff af te levellen op 20ft om dan rechtstandig het pandje in te vliegen...
 
Is het dan ook nog mogelijk om hem binnen die ene seconde nog ff af te levellen op 20ft om dan rechtstandig het pandje in te vliegen...

Geen idee , kennelijk wel dus.
Level vliegend beneden dakgoot niveau is het vrijwel onmogelijk om een kist nog de grond in te vliegen vanwege het luchtkussen van het grondeffect.
Bedenk ook dat een RA sterk kan fluctueren , dit naarmate wat er onder de kist door passeert , dit is dus niet noodzakelijkerwijze de afstand tot de grond.
Tevens rekening houdend met wat vertraging in registratie lijkt dit al met al niet echt een strek punt.

Sterker nog, het is zeer eenvoudig om conspiracy theorien te starten en met veel vasthoudendheid te proberen het overgrote publiek hierin mee te krijgen.
Uiteraard doen ze daar de vermoorde vliegers,cabine bemanning, passagiers en omstanders op de grond geen eer aan.
 
Last edited:
Luister mensen, soms gebeuren er dingen die men niet voor mogelijk had gehouden. Of dat nou in een kano de Atlantische Oceaan oversteken is, een pyramide bouwen of een 757 vliegen, sommige dingen gebeuren nu eenmaal.

Ik word een beetje moe van die 911 samenzweringstheoriën. Allemaal eenzijdig, en veel 'onderzoeken' zijn door amateurs gedaan die geen kennis van zaken hebben.

Ikzelf weet zeker dat het allemaal geen samenzweringstheorie is. Waarom? Een maat van mij was sluipschutter (sniper) bij de Bijzondere Bijstandseenheid van het Korps Mariniers. Hij vertelde mij, dat hij en nog een paar gasten binnen 2 weken (!) na 911 naar Afghanistan werd gestuurd, omdat de Amerikanen geen fokking goede KAARTEN van Afghanistan hadden. Blijkbaar zijn satelieten niet afdoende om goede stafkaarten te maken, en hebben ze verkenners op de grond nodig, al heb daar niet zoveel verstand van. Als het allemaal een samenzwering was geweest waren die kaarten er natuurlijk allang geweest.

Maar goed, dit zal wel worden afgedaan dat hij dit van zijn superieuren moest vertellen om de massa dom te houden.
 
Ik word een beetje moe van die 911 samenzweringstheoriën. Allemaal eenzijdig, en veel 'onderzoeken' zijn door amateurs gedaan die geen kennis van zaken hebben..

Als jij concludeert dat pilotsfor911truth amateurs zijn zonder enige kennis van zaken dan is dat geheel voor jouw rekening. Er staan zeer gerespecteerd militaire (test) vliegers in hun leden bestand en inmiddels groeit de groep van burgerluchtvaartpiloten en dan met name op de 757/767 gestaag.

Tja, ik wil gewoon af en toe in mijn eigen moerstaal ff wat checken... THX
 
Geen idee , kennelijk wel dus.
Level vliegend beneden dakgoot niveau is het vrijwel onmogelijk om een kist nog de grond in te vliegen vanwege het luchtkussen van het grondeffect.
Bedenk ook dat een RA sterk kan fluctueren , dit naarmate wat er onder de kist door passeert , dit is dus niet noodzakelijkerwijze de afstand tot de grond.
Tevens rekening houdend met wat vertraging in registratie lijkt dit al met al niet echt een strek punt.

Sterker nog, het is zeer eenvoudig om conspiracy theorien te starten en met veel vasthoudendheid te proberen het overgrote publiek hierin mee te krijgen.
Uiteraard doen ze daar de vermoorde vliegers,cabine bemanning, passagiers en omstanders op de grond geen eer aan.

Ok, ff rekenen, de RA geeft op 1 sec. voor impact 273ft aan en de altimeter 300 ft baro altitude. de kist vliegt met 256 meter/sec dus kan alleen die afstand naar 20 ft nog overbruggen binnen 3/4 seconde en zal dan ook nog moeten aflevellen met in het achterhoofd een kaper die geen C172 meekreeg omdat ie niet goed genoeg kon vliegen... Makkie dus zo'n 757, Juist, verder geen vragen meer...

en oh ja, toch nog een kleine opmerking, je hebt helemaal gelijk aangaande de flightcrew, passagiers e.d. Ik ben nog steeds op zoek, en velen met mij naar de werkelijke inzittenden aangezien er wel passagierslijsten zijn maar niemand deze mensen kent. Dit geldt ook voor de flightcrews. Uit het nabestaandenfonds van 911 zijn tot nog toe ook geen claims uitgekeerd voor bemanningsleden, passagiers e.d.

Thx voor je info...
 
Back
Top