1 ding, die baan was lang genoeg voor het ATOW, ANDERS HAD IE ER NOOIT VAN VERTROKKEN!!!!!
14/10/2004 - BOEING 747-244SF - MK AIRLINES LIMITED - TSB Canada A04H0004
2.7 Failure to Recognize Inadequate Take-off Performance
In this accident, the take-off was attempted using a thrust setting and take-off speeds significantly lower than those required to become safely airborne. The company’s standard call for Set MAX POWER during every take-off would not have provided any additional opportunity to make the crew aware if the power being set was maximum or reduced. Once the take-off began, the flight crew did not recognize that the aircraft’s performance was significantly less than the scheduled performance, until they reached a point where their response was insufficient to avert the accident.
Several similar accidents and incidents have shown that there have been other crews throughout the aviation industry that have not recognized inadequate take-off performance. Some of these occurrences have resulted in substantial aircraft damage and, in several cases, substantial loss of life. Notwithstanding over 30 years of effort within the industry, there still does not appear to be an acceptable industry in-cockpit defence that would provide crews with timely information when take-off performance is inadequate to become safely airborne.
Volledig TSB Rapport
Even in mn geheugen gegraven, maar hadden ze niet die Kalitta-boeings gebruikt voor t filmen van Air Force One?
Nutteloze info natuurlijk maar dat maakt t onderwerp een beetje minder technisch...:biertje:
IVW: geen reden tot ongerustheid over Kalitta Air (video)
27-05-2008
DEN HAAG - Volgens de Nederlandse Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) is er geen reden tot ongerustheid over de Amerikaanse vrachtmaatschappij Kalitta Air. Zondag schoot op Brussels Airport een Boeing 747-200F van Kalitta tijdens de start van de baan. Ook Schiphol is een vaste bestemming voor Kalitta. Volgens de IVW zijn onderhoud en inspectie aan toestellen die op Europa vliegen zeer goed.
De Boeing 747-vloot die Kalitta gebruikt kan als 'bejaard' worden aangeduid. De oudste toestellen in de vloot stammen uit 1971, het toestel dat zondag in Brussel verongelukte maakte in 1980 de eerste vlucht. Oudere vliegtuigen, zoals de Boeings van Kalitta Air, krijgen volgens de IVW altijd meer aandacht van de inspecteurs.
Kalitta Air is eigendom van de oprichter en voormalig autocoureur Conrad ('Conny, the Bounty Hunter') Kalitta, die in 2000 begon met drie Boeing 747-vrachtvliegtuigen. Op dit moment zijn dat er achttien. Kalitta Air zou regelmatig worden ingezet voor militaire transporten van het Amerikaanse leger.
Wat er in het zondag gecrashte vliegtuig zat, is nog niet bekend. De omroep VRT spreekt van onder meer diplomatieke post en voertuigen. Er zou geen munitie aan boord zijn geweest.
Het vervoer van wapens met burgervliegtuigen is niet uniek. Ook van diverse andere maatschappijen is bekend dat ze worden ingezet voor het vervoer van militair materieel. Zo bestond er ophef over militaire transporten die El Al in opdracht van de Israëlische regering via Schiphol zou uitvoeren.
GBOF, had ik het over het M TOW? Ik zou hopen voor ons bedrijf dat al hun vliegers zo'n brein hebben. Hebben we die hele Performance afdeling niet meer nodig. Spaart geld.
human factors!! halloooooooooo, daar zijn procedures/crm/tem etc. voor :duh::duh:
ook de opmerking dat de abort een goed idee was lust ik nog niet..
bv. abort voor een klapband en daarom de kist heeft afgeschreven!!
wij worden geleerd om zelfs voor V1 te gaan met een klapband, de classic met stalen remmen die verbranden tijdens een abort is net een olietanker zonder schroef...
btw ik zeg niet dat het een klapband is geweest,
ik wacht het onderzoek gewoon af, en ondertussen GBOF kan jij in je buro stoel alles analyzen, vergeet niet FS2004 te gebruiken
Ondanks alle procedures, incluis CRM enz., is cockpit bemanning 'tot spijt van wie het benijdt' niet onfeilbaar!
FS2004 / FSX is spielerei en voor watjes.
'I only Fly the real (Level C/D) thing'
:biertje: