B747-200 from Kalitta Air overran runway 02 @ EBBR, broken into 2 pieces

Allemaal geruchten maar toch het vermelden waard: Het schijnt dat het vliegtuig een 'diplomatieke' lading aan boord had. Wellicht iets te zwaar. En dan ook nog naar Bahrein??

Nogmaals: het zijn slechts geruchten maar je weet maar nooit!

De Boeing 747 Jumbo zou op weg geweest zijn naar Bahrein met een 'diplomatieke vracht'. Of die vracht zorgt voor extra gevaar voor de omgeving, is onbekend. Een gebied rond de crash is afgezet. Dat meldt de VRT nieuwsdienst. Het trein- en vliegverkeer is verstoord door het ongeval.

Bron: Demorgen.be
 
Last edited:
Allemaal geruchten maar toch het vermelden waard: Het schijnt dat het vliegtuig een 'diplomatieke' lading aan boord had. Wellicht iets te zwaar. En dan ook nog naar Bahrein??

Nogmaals: het zijn slechts geruchten maar je weet maar nooit!

Bron: Demorgen.be

Speculeren is uitdenboze ;)

Wel ik het zo, dat vanwege het :stapelge: "Only in Belgium" spreidingsplan KA4207 moest opstijgen van 02 (2987 x 50 mtr. i.p.v. 07L/R.

De bemanning hoorde een knal en verloor op TWEE MOTOREN serieus vermogen!!

Hierop is m.i. terecht (>= V1) de start afgebroken, niets meer en niets minder.
 
Last edited:
Priceless.. Kalitta verloor een paar jaar terug (letterlijk !!!!) een motor boven lake Michigan. Nu dit... Lachen als het de zelefde crew is...

Wel zuur trouwens, nu moeten die arme jongens paar dagen extra in Europa blijven.. Lekker zuur als je per diem in dollars krijgt...

Vraag me trouwens af hoe het belletje van de captain naar zn CP in Detroit gaat...

Captain: "Ehhh, Jim.. Ya, It's marc here in Belgium... Dont really know what to say here other then... Ya, I got-r-done again.... This time I seriously fucked up though... But hey, heard the Braves won by 25 points last night, thats good news!"
 
Kallita take off brief:

"we loose one engine... Big freaking deal, what else is new? we'll take her back home to Detroit. We loose 2 engines, climb out clean up left turn to Amsterdam for maintenance over there. better then this place. Nr 3 and 4... Guess we are staying"
 
Nogal een geluk dat ie daar tot stilstand kwam en niet verder naar beneden gleed


Het treinverkeer tussen Brussel & Leuven is sowieso al verstoord de laatste dagen :p
 
Het is ook weer een eye opener dat spotten eigenlijk een gevaarlijke hobby is. Aldus de in het verleden bespotte spotter. (Filmpje VRT)
 
Speculeren is uitdenboze ;)

Wel ik het zo, dat vanwege het :stapelge: "Only in Belgium" spreidingsplan KA4207 moest opstijgen van 02 (2987 x 50 mtr. i.p.v. 07L/R.

kleine correctie,

Kist vertrok van 20 en niet 02, 25L en R waren in gebruik voor landing. Vlieger maakte nog een call naar atc, "rejecting". ATC vroeg hem daarna of hij de baan rechts kon verlaten, hierop antwoorde hij "negative", rest staat op de foto's....
 
Vrij bizzare vraag trouwens... Als ik zit te rejecten tussen 80 and V1 heb ik geen behoefte om "requests" van ATC te krijgen.. Sterker nog, zal me aan mn achterwerk roesten waar tower wil dat ik mn kist parkeer in dat geval. Heb andere dingen aan mn kop, dus zorg als tower maar dat alle toeters en bellen klaar staan langs de baan.

Valt me nog mee dat tower niet zei; "not allowed sir, continue take off please"

Captain blijkt trouwens (internal sources) een van de "betere" jongens te zijn binnen Kalitta.. Tsja, wat je daar mee moet...
 
M.b.t. de openbaarheid incident/accident rapportage mogen we :) zijn dat de National Transportation Safety Board (NTSB) participeert.

The NTSB participates in the investigation of aviation accidents and serious incidents outside the United States in accordance with the Chicago Convention of the International Civil Aviation Organization (ICAO) and the Standards and Recommended Practices (SARPS) provided in Annex 13 to the Convention.

If an accident or serious incident occurs in a foreign state involving a civil aircraft of U.S. Registry, a U.S. operator, or an aircraft of U.S. design or U.S. manufacture, where the foreign state is a signator to the ICAO Convention, that state is responsible for the investigation.

In accord with the ICAO Annex 13 SARPS, upon receipt of ICAO Notification of the accident or serious incident, the NTSB designates a U.S. Accredited Representative and appoints advisors to carry out the Obligations, receive the Entitlements, provided Consultation, and receive Safety Recommendations from the state of occurrence.

Bron

:eek:fftopic:
België heeft GEEN openbaar, zelfstandig en onafhankelijk luchtvaart onderzoeksorgaan :eek:, zoals (bijvoorbeeld) de U.S.A. (NTSB) en U.K. (AAIB) e.d. ;)

Voor de schijn (Window Dressing), bestaat er (nog) wel zoiets van een Belgische onderzoeksdienst voor Luchtvaartongevallen :grijns:

Degene die (Federaal) België (een beetje) kennen ;), weten dat alles in België draait om: (persoonlijke)macht, politieke benoemingen, belangenverstrengeling(en), passieve & actieve corruptie en doofpotaffaires e.d.

:snore:
 
Last edited:
Vlieger maakte nog een call naar atc, "rejecting". ATC vroeg hem daarna of hij de baan rechts kon verlaten, hierop antwoorde hij "negative", rest staat op de foto's....

Be Aware ;)

Het naar buiten brengen van ATC communicatie is door Belgocontrol nadrukkelijk verboden!

In België wordt dit (nog) gezien als spyonage :eek:

Idem meeluisteren (ATC) scanner.
 
Back
Top