Waarom verdienen piloten zoveel geld?

Waarom verdienen piloten zoveel geld?
Weer iemand die het salaris onderzoek van elsevier heeft gelezen en het salaris van een KLM baas op de 74 na 40 jaar ziet en denkt dat iedereen zoveel verdient.... :rolleyes:

Ga hier maar even kijken www.ppjn.com om de echte salarissen te bekijken en op airwork wat de opleidingen kosten en kijk dan of je nog hetzelfde denkt...
 
Maar nu het volgende:
Waarom verdienen piloten zoveel, maar krijgen ze zo weinig ;)

Just in case there's someone who hasn't figured it out yet......

We are our own worst enemies

A quick check of some of the threads on this board will reveal the scale of the problem. Apparently "The Ends Justify The Means" :passed::passed:

I've given up trying to educate people - it's an exercise in futility.
 
Last edited:
Burgerluchtvaart piloten verdienen heel veel, omdat ze ook héél veel voor hun studie hebben moeten betalen. Bovendien hebben ze de verantwoordelijkheid over honderden mensen die ze op een hoogte van 13km met een grondsnelheid van 850km/h door een atmosfeer van -60 vervoeren.

Militaire vliegers hebben niets voor hun studie hoeven betalen en verdienen derhalve ook stukken minder. Natuurlijk is dit een generalisatie en spelen er heel veel andere factoren mee, maar zo zou je het kunnen samenvatten. In the end de lol die je aan je baan beleefd is all that matters.

Groeten!
 
Er is zo een enorm groot tekort aan piloten ontstaan dat ze wel flink moeten betalen anders blijven die kisten gewoon aan de grond staan.

Even serious dit moet na het vermeende "piloten tekort" wel het grootste misverstand in de luchtvaart zijn. Ik vind dat de salarissen schrikbarend laag zijn! Dus vliegers van Arkefly, Amsterdam Airlines etc allemaal massaal aanmelden bij de union.

Cheers
 
Jongen... laat de antwoorden ajb over aan diegenen die er wel verstand van hebben.
Over het algemeen worden piloten juist helemaal niet goed betaald, blablabla[/url]

Zou jij anderen met iets meer respect aan willen spreken a.u.b.? Ik ben geen idioot en probeerde de OP met mijn reply alleen maar bij te staan.

En loop jij eens op de eerste de beste middenklasser arbeider af, leraar of whatever, en vertel hem eens in zijn gezicht dat je coco of captain bent en helemaal niet genoeg verdient. Zou je z'n reactie kunnen raden? Ik wel.

So get off your high horse. Tuurlijk, niemand vind dat 'ie genoeg verdient, maar om te zeggen dat vliegen in de burgerluchtvaart weinig opbrengt is gewoon ronduit belachelijk.
 
Als je alleen naar de bedragen kijkt verdient een groot deel toch vrij aardig naar mijn mening..ongeveer +-2000 euro netto (of meer!) overhouden is niet niks! Wat piloten er allemaal voor hebben moeten opgeven, investeren en ervoor moeten doen is een tweede :)

edit\\ en dan heb ik het vooral over de piloten die al een tijdje vlieger zijn.. Kan me heel goed voorstellen dat veel beginnenden het zwaar hebben zo nu en dan
 
Last edited:
Zou jij anderen met iets meer respect aan willen spreken a.u.b.? Ik ben geen idioot en probeerde de OP met mijn reply alleen maar bij te staan.

En loop jij eens op de eerste de beste middenklasser arbeider af, leraar of whatever, en vertel hem eens in zijn gezicht dat je coco of captain bent en helemaal niet genoeg verdient. Zou je z'n reactie kunnen raden? Ik wel.


So get off your high horse. Tuurlijk, niemand vind dat 'ie genoeg verdient, maar om te zeggen dat vliegen in de burgerluchtvaart weinig opbrengt is gewoon ronduit belachelijk.

Je kan ook eerst de eerder gegeven reacties eens bekijken en wellicht je eigen mening/perceptie over dit onderwerp bijstellen. Of eens kijken om welke bedragen het echt gaat. Dan zal je zien dat (beginnende) vliegers echt niet altijd zo leuk verdienen.

Het interesseert mij echt totaal niets wat Jan Modaal (middenklassers?) dénkt dat ik verdien en dat koppelt aan zijn beeld van piloten.
Op mijn huidige plek verdien ik gelukkig voldoende om normaal van te kunnen leven, maar ik heb ook een hele tijd keihard moeten werken/vliegen terwijl ik halverwege de maand niet eens meer eten of drinken kon kopen.
En nee... ik had geen grote lasten... ik woonde op een kamer van 4x3 meter, had alleen noodzakelijke verzekeringen en prijs mijzelf gelukkig dat ik een heel gangbare vlieg/studieschuld heb.
Moet je eens kijken naar de reactie van de gemiddelde arbeider of leraar als je dat verteld.
(mijn ouders konden het eerst ook niet geloven... maar dat terzijde)

Bij sommige airlines verdien je gewoonweg te weinig om van te kunnen leven.
Er zijn in dit topic al genoeg andere voorbeelden gegeven van airlines waar het allemaal niet zo goed is als op tv of films wordt voorgedaan.


En mijn reactie komt voort uit het feit dat ik er niet goed tegen kan dat mensen, die zelf nooit in een zelfde benarde positie hebben gezeten, zeggen dat ik niet moet zeiken over mijn inkomen of er bij voorbaat al van overtuigd zijn dat ik meer dan voldoende verdien.
Dat heeft niets met uit-de-hoogte-doen te maken, het heeft er mee te maken dat er met teveel gemak wordt gedaan alsof ik niet moet zeiken over mijn salaris.

Laat die beoordeling maar over aan mensen die er ervaring mee hebben.
 
Je kan ook eerst de eerder gegeven reacties eens bekijken en wellicht je eigen mening/perceptie over dit onderwerp bijstellen. Of eens kijken om welke bedragen het echt gaat. Dan zal je zien dat (beginnende) vliegers echt niet altijd zo leuk verdienen.

Het interesseert mij echt totaal niets wat Jan Modaal (middenklassers?) dénkt dat ik verdien en dat koppelt aan zijn beeld van piloten.
Op mijn huidige plek verdien ik gelukkig voldoende om normaal van te kunnen leven, maar ik heb ook een hele tijd keihard moeten werken/vliegen terwijl ik halverwege de maand niet eens meer eten of drinken kon kopen.
En nee... ik had geen grote lasten... ik woonde op een kamer van 4x3 meter, had alleen noodzakelijke verzekeringen en prijs mijzelf gelukkig dat ik een heel gangbare vlieg/studieschuld heb.
Moet je eens kijken naar de reactie van de gemiddelde arbeider of leraar als je dat verteld.
(mijn ouders konden het eerst ook niet geloven... maar dat terzijde)

Bij sommige airlines verdien je gewoonweg te weinig om van te kunnen leven.
Er zijn in dit topic al genoeg andere voorbeelden gegeven van airlines waar het allemaal niet zo goed is als op tv of films wordt voorgedaan.


En mijn reactie komt voort uit het feit dat ik er niet goed tegen kan dat mensen, die zelf nooit in een zelfde benarde positie hebben gezeten, zeggen dat ik niet moet zeiken over mijn inkomen of er bij voorbaat al van overtuigd zijn dat ik meer dan voldoende verdien.
Dat heeft niets met uit-de-hoogte-doen te maken, het heeft er mee te maken dat er met teveel gemak wordt gedaan alsof ik niet moet zeiken over mijn salaris.

Laat die beoordeling maar over aan mensen die er ervaring mee hebben.

Dank voor de opheldering en ik heb respect voor je standpunt, en het spijt me te horen dat je erg lasige tijden achter de rug hebt gehad.

Maar nog steeds ben ik ervan overtuigd dat (gemiddeld genomen dan) een piloot er echt niet slecht bij zit. Ik heb hier niet zoveel ervaring mee als jij, dus ik neem je bovenstaande bericht dan ook als waarheid aan, maar het is ook geen fabeltje dat senior captain op een 747 het best verdienende conventionele beroep ter wereld is. 72.000 Eupietjes (op z'n minst!) in het jaar dacht ik. Om te zeggen dat dat geen vetpot is zou dan ook nogal beledigend zijn tegenover mensen die iedere dag eten moeten halen met voedselbonnen.

Groeten!
 
Dank voor de opheldering en ik heb respect voor je standpunt, en het spijt me te horen dat je erg lasige tijden achter de rug hebt gehad.

Maar nog steeds ben ik ervan overtuigd dat (gemiddeld genomen dan) een piloot er echt niet slecht bij zit. Ik heb hier niet zoveel ervaring mee als jij, dus ik neem je bovenstaande bericht dan ook als waarheid aan, maar het is ook geen fabeltje dat senior captain op een 747 het best verdienende conventionele beroep ter wereld is. 72.000 Eupietjes (op z'n minst!) in het jaar dacht ik. Om te zeggen dat dat geen vetpot is zou dan ook nogal beledigend zijn tegenover mensen die iedere dag eten moeten halen met voedselbonnen.

Groeten!

Zie dat ik in mijn eerste post ook had moeten vermelden dat het mij te doen was om de beginnende vliegers en hun salaris, of die bij een minder grote airline.
My fault.

Inderdaad zal een senior captain 747 (bij een goede airline wel te verstaan!!) er met een goed salaris bij zitten... maar vergeet niet dat dat over het algemeen pas de laatste jaren van een carriere zijn en er veel vliegers zijn die die functie nooit bereiken.
Jij hebt het nu over het salaris van de top van de goed betaalde vliegbaantjes en de jaren er vóór zijn voor velen zeer zeker geen vetpot. Daarom vind ik die vergelijking ook geen hout slaan.

Overigens is in veel gevallen de eigen inzet of gemaakte keuzes bij mensen in de lagere klassen van de gemeenschap (voedselbonnen) een grote factor en ga ik mijn inkomen/werk dan ook niet vergelijken met deze bedelgroep (maar goed, dat is een heel ander topic. Laten we ons nu niet gaan verlagen door het beroep van vliegen te vergelijken met mensen die financiel aan de grond zitten. Alhoewel... in sommige gevallen is dat wel een gevolg van dit beroep haha).

Ik ga mij dan ook totaal niet generen of schamen voor het salaris dat ik nu ontvang of misschien in de toekomst ga ontvangen.
Mensen die beledigd zijn dat ik meer verdien of ga verdienen dan hen hadden ook maar piloot moeten worden. Daar heb ik geen boodschap aan.

Nogmaals, en als afsluiting, het ging mij er om dat het beroep van piloot wéér werd neergezet als een baan die altijd goed betaald is.
Dat is simpelweg lang niet altijd het geval en ik zou het op prijs stellen als mensen die niet de andere kant van de mediallie (of Art's 3e vlak) kennen daar ook voor open staan.

Cheers,
 
Natuurlijk verdien je nominaal een aardig bedrag.
Maar reëel verdien je lang niet zoveel: je hebt roosters die heel vaak niet aansluiten op de roosters die in het 'sociale leven' gelden, je hebt een opleiding gehad die ongeveer 3 keer het jaarsalaris van Jan Modaal bedraagt en zo kan ik nog wel even doorgaan ;)
 
Makaveli, ik deel je mening volledig.

Sommige mensen werken hun leven lang en gaan met een pensioentje naar huis, die ze net niet aan de bedelstaf brengt.
Hebben ze hun leven lang voor gewerkt en worden dan nog met hun nek aangekeken ook.
De huidige vlieger lijkt in meerdere opzichten op de manager.
Flink je zak vullen en vooral vertellen dat je zo goed bent dat je het verdient en de rest van het volk is gek.

En bespaar me nu de verhalen dat ik m'n naam eer aan doe, of dat ik een socialist ben enz., enz.
Neen, ik heb diep respect voor vliegers en ik weet dat er een hele groep is die bijna geen rooie cent verdient.
De verschillen in waardering en lonen binnen de beroepsbevolking is veels te groot.
 
Sommige mensen werken hun leven lang en gaan met een pensioentje naar huis, die ze net niet aan de bedelstaf brengt.

Levensles #1: Het leven is niet eerlijk. Als je eens wat tijd doorbrengt in een land waar mensen in een jaar net zoveel verdienen als jij per dag aan daggeld krijgt, wordt dit wel overduidelijk.

Maar dat staat helemaal niet ter discussie hier. Ik sta volledig achter PH-JPC in dat mensen als Makaveli zich niet in een discussie moeten mengen als ze niet gewapend zijn met feiten, kennis of ervaring over dit onderwerp. Met het bedrag van 72.000 euro per jaar zit Makaveli er zo eens 100-200% naast. De irritatie van PH-JPC begrijp ik daarom ook: Het verspreiden van onware informatie is gewoon pure vervuiling. Doe gerust mee in de discussie door een vraag te stellen als je er niets van af weet, of ga jezelf eerst inlezen (bij betrouwbare bronnen, dus niet collega-wannabees die ook foute info geven) en doe daarna mee.
 
...En mijn reactie komt voort uit het feit dat ik er niet goed tegen kan dat mensen, die zelf nooit in een zelfde benarde positie hebben gezeten, zeggen dat ik niet moet zeiken over mijn inkomen of er bij voorbaat al van overtuigd zijn dat ik meer dan voldoende verdien.
Dat heeft niets met uit-de-hoogte-doen te maken, het heeft er mee te maken dat er met teveel gemak wordt gedaan alsof ik niet moet zeiken over mijn salaris.

Laat die beoordeling maar over aan mensen die er ervaring mee hebben.

Post van de maand!

Deze discussie is al zo vaak gevoerd met bijna altijd de stelling dat wij onterecht meer verdienen dan Jan Modaal. Altijd wordt dit geclaimed door mensen die zich tot Jan Modaal mogen rekenen, mensen die geen flauw benul hebben hoe verschillend de arbeidsomstandigheden kunnen zijn bij verschillende maatschapijen. Zeker nu er steeds meer keiharde Lo Co maatschapijen bij komen (bijv. Amsterdam Airlines).
Ik vind het leuk dat de mensen zich altijd refereren aan een 747 captain bij een mayor airline, maar veel vliegers eindigen niet op die positie en indien wel dan duurt het meestal een kleine 30 jaar.

@ Boerharms; in weinig landen zijn de salarissen zoveel geniveleerd als in Nederland. Daar komt nog bij dat een vleiger met een goed salaris natuurlijk veel meer belasting betaald dan een fabrieksarbieder. De nederlandse economie draait dan ook op de HBO-er/ WO-er met een goed salaris. De opmerking : ''Flink je zak vullen en vooral vertellen dat je zo goed bent dat je het verdient en de rest van het volk is gek'', toont dan ook weer aan hoe bekrompen Nederland is.

Iemand schreef in een vorig soortgelijk topic: ''een vlieger wordt niet betaald voor wat hij doet, maar voor wat hij kan doen''. Ik denk dat dat een hele mooie omschrijving is.
Om 05:00 op dag 5 van 13 zware legs met slecht weer en veel technische problemen moet ik nog steeds die engine failure net zo goed opvangen als dag 1. Als ik dat niet doe dan ben ik in het ergste geval dood, samen met een X aantal passagiers en crew. In het beste geval zit ik voor de komende 10 jaar in het beklaagde bankje omdat het OM mij vervolgd voor meervoudige doodslag. Deze verantwoordelijkheden heeft de fabrieksarbeider niet. En dan heb ik het geluk dat ik inderdaad conform deze verantwoordelijkheden wordt betaald. Maar zoals al eerder gezegd zijn er meer vliegers die voor zwaardere omstandigheden slechter worden betaald (been there don that).

Zoals ik in een ander topic al zei: ''onkunde is de basis voor onbegrip.''
 
@ Boerharms; in weinig landen zijn de salarissen zoveel geniveleerd als in Nederland. Daar komt nog bij dat een vleiger met een goed salaris natuurlijk veel meer belasting betaald dan een fabrieksarbieder. De nederlandse economie draait dan ook op de HBO-er/ WO-er met een goed salaris. De opmerking : ''Flink je zak vullen en vooral vertellen dat je zo goed bent dat je het verdient en de rest van het volk is gek'', toont dan ook weer aan hoe bekrompen Nederland is.

Ja en juist om die reden verlaten zoveel HBO/WO-ers ons landje...
 
Burgerluchtvaart piloten verdienen heel veel, omdat ze ook héél veel voor hun studie hebben moeten betalen. Bovendien hebben ze de verantwoordelijkheid over honderden mensen die ze op een hoogte van 13km met een grondsnelheid van 850km/h door een atmosfeer van -60 vervoeren.

Wat dan als je vracht vliegt ?
 
Hoe zit het eigenlijk met die salarissen in de USA? Verdient een captain 744 hetzelfde als zijn collega's in Nederland bij dezelfde soort maatschappij?

@ Iz: is het niet een idee dat jij mede-administrator wordt als Diana het te druk heeft of op vakantie etc. gaat?
 
Last edited:
Levensles #1: Het leven is niet eerlijk. Als je eens wat tijd doorbrengt in een land waar mensen in een jaar net zoveel verdienen als jij per dag aan daggeld krijgt, wordt dit wel overduidelijk.

Maar dat staat helemaal niet ter discussie hier. Ik sta volledig achter PH-JPC in dat mensen als Makaveli zich niet in een discussie moeten mengen als ze niet gewapend zijn met feiten, kennis of ervaring over dit onderwerp. Met het bedrag van 72.000 euro per jaar zit Makaveli er zo eens 100-200% naast. De irritatie van PH-JPC begrijp ik daarom ook: Het verspreiden van onware informatie is gewoon pure vervuiling. Doe gerust mee in de discussie door een vraag te stellen als je er niets van af weet, of ga jezelf eerst inlezen (bij betrouwbare bronnen, dus niet collega-wannabees die ook foute info geven) en doe daarna mee.

Dan zou ik nog maar eens door je bronnen heen gaan kijken, want die 72,000 netto per jaar verzin ik dus echt niet. Hoofd werving Koninklijke Luchtmacht Jan Brouwer:

"In de burgerluchtvaart zijn die bedragen ongeveer het dubbele. Een captain van een Boeing 747 zit op ongeveer 6000 netto per maand." 6000 per maand is, met mijn rekenmachientje (die dan misschien afwijkt van de jouwe), precies 72,000 in het jaar.

Dit is een bron die ik zojuist toevallig op het internet tegen kwam. Voordat men mij een leugenaar noemt zou die persoon misschien beter zijn eigen advies op kunnen volgen?

En we discussiëren wederom "semantics". Als jullie hier met een oprecht gezicht kunnen beweren dat een burgerluchtvaart piloot aan het einde van zijn carrière naar de voedselbank moet gaan om in leven te blijven verklaar ik jullie allen voor gek. Het spijt mij zeer. Ik kan me voorstellen dat het jullie irriteerd dat een "broekie" als ik hier durf te posten in jullie grootse thread, en ik verontschuldig mij hiervoor. Ik zal mezelf vanaf nu gekooid houden binnen het KLu/MLD forum, maar sommige statements hier nemen nogal rare proporties aan.

Alsnog vriendelijke groeten en fijne middag,
 
Back
Top