Waarom verdienen piloten zoveel geld?

Dus omdat "iemand" zegt dat een captain 747 ongeveer het dubbele verdiend, is dat opeens waar? En wat maakt dit dan een betrouwbare bron?
Als je verder had gekeken op dit forum dan had je gezien dat geen salaris in de luchtvaart gelijk is. Dat verschilt van maatschappij tot maatschappij, net zoals het van vliegtuigtype tot vliegtuigtype verschilt.
 
Last edited:
Ik kan me voorstellen dat het jullie irriteerd dat een "broekie" als ik hier durf te posten in jullie grootse thread, en ik verontschuldig mij hiervoor.


Denk dat het de meeste mensen alleen irriteert dat je complete onzin post en dit als waarheid verkondigt. En geloof Iz nou maar vwb die bedragen.
 
Last edited:
Dan zou ik nog maar eens door je bronnen heen gaan kijken, want die 72,000 netto per jaar verzin ik dus echt niet. Hoofd werving Koninklijke Luchtmacht Jan Brouwer:

"In de burgerluchtvaart zijn die bedragen ongeveer het dubbele. Een captain van een Boeing 747 zit op ongeveer 6000 netto per maand." 6000 per maand is, met mijn rekenmachientje (die dan misschien afwijkt van de jouwe), precies 72,000 in het jaar.
Dit is een bron die ik zojuist toevallig op het internet tegen kwam. Voordat men mij een leugenaar noemt zou die persoon misschien beter zijn eigen advies op kunnen volgen?


Deze post slaat wederom als een lul op een drumstel vriend.
Onze bronnen bestaan uit persoonlijke ervaring en jaren ervaring in de luchtvaart. Niet een voorlichter die probeert uit te leggen in 2 zinnen hoe het zit.

Zoals ik al eerder heb geprobeerd aan te geven is dat salaris van captain 747 niet representatief voor het salaris van vliegers en is het daarom dan ook geen maatstaaf voor het inkomen van piloten. Waarom blijf je daar toch op hameren?
Ze zijn er wel, die zoveel verdienen, maar het is echt de top van de top en dus geen valide getal om je gelijk mee aan te tonen over het gemiddelde piloten inkomen in de civiele luchtvaart.
Of de hoofd werving van de Klu dat nou zegt of tante Jo, het komt gewoon niet overeen met het gemiddelde salaris van een civiel vlieger. punt.

Ok nog een paar cijfertjes dan;
Ik begon mijn eerste baantje in de kleine luchtvaart met zon 700 euro netto per maand voor zon 70u per week werken (waarvan ik ongeveer 30-45 minuten kon vliegen).
Mijn eerste airline baan bracht sommige maanden maar 1400 euro per maand op.
Haal daar een rente/aflossing vanaf van 700 euro, een huur van 350 euro en een paar verplichte verzekeringen a 200 euro dan kan je zelf uitrekenen hoeveel ik uit te geven had aan auto/benzine/voedsel/bier/kleding etc.
(mijn rekenmachine geeft aan 150 euro)
Mijn huidige baan is zonder meer stukken beter, maar een salaris van 72.000 netto... nee dat zit gewoonweg niet in.
Of Iz moet even heeel goed gaan onderhandelen bij het VNV... *hint*


En we discussiëren wederom "semantics". Als jullie hier met een oprecht gezicht kunnen beweren dat een burgerluchtvaart piloot aan het einde van zijn carrière naar de voedselbank moet gaan om in leven te blijven verklaar ik jullie allen voor gek. Het spijt mij zeer. Ik kan me voorstellen dat het jullie irriteerd dat een "broekie" als ik hier durf te posten in jullie grootse thread, en ik verontschuldig mij hiervoor. Ik zal mezelf vanaf nu gekooid houden binnen het KLu/MLD forum, maar sommige statements hier nemen nogal rare proporties aan.


En waar zegt er iemand dat een piloot aan het eind van zijn carriere naar een voeldselbank moet gaan?? Ik vraag me af of je mijn, Iz's en RTO's posts wel hebt gelezen en er niet diagonaal doorheen bent gegaan.
Het ging er om dat ik mijn salaris juist niet hoef te verkláren aan iemand die naar een voedselbank gaat of, zoals je zelf eerder in bracht, een 'arbeider of leraar'.

Overigens een zwaktebod dat je, nu er onderbouwde argumenten op tafel komen, jezelf op je teentjes voelt getrapt door die 'grootse' arrogante jongens die wel weten waar ze het over hebben en besluit niet meer te reageren in een topic waar je zelf een flinke por in hebt gegeven.

Het gaat 'ons' er niet om dat niet-ervaren mensen zich hier niet meer begeven, het irriteert de meesten van ons alleen wel dat er hier foutieve dingen worden gepresenteerd als waarheid door mensen die zelf geen kennis van zaken hebben en daarentegen ook niet eens open staan voor hoe het wel is of werkt.

Fijne avond,
 
En loop jij eens op de eerste de beste middenklasser arbeider af, leraar of whatever, en vertel hem eens in zijn gezicht dat je coco of captain bent en helemaal niet genoeg verdient. Zou je z'n reactie kunnen raden? Ik wel.

So get off your high horse. Tuurlijk, niemand vind dat 'ie genoeg verdient, maar om te zeggen dat vliegen in de burgerluchtvaart weinig opbrengt is gewoon ronduit belachelijk.
Ik ken uiteraard niet alle ins en out's, maar een cpt op de 747 bij de KLM zal ongetwijfeld (nu) nog een leuk salaris verdienen. Ik denk dat het heden tendage al een stuk minder zal zijn voor die gene die nu met vliegen gaan beginnen. Daarbij zijn er ook een hoop mensen die na hun scholing nog een TR moeten betalen, gaat bijv de maatschappij failliet... Kunnen ze met een beetje mazzel nog in het buitenland wat gaan doen, maar als ze dan alsnog naar Nederland gaan staan ze weer onderaan op de ladder. Dat betekent dan weer dat ze van voren af aan kunnen beginnen en de kans op cpt 747 alweer een stuk kleiner.

Iedereen die meer verdiend dan ik heeft het beter gedaan (qua financiën). Waar ik pas moe van word is bijv een Rijkman Groenink (en dat soort types), die rustig de grootste bank in Nederland verkoopt en daar 30 mln + aan overhoudt. Dit had niks te maken met het feit dat hij die bank zo goed heeft gemanaged in zijn periode! Dat zal een cpt 747 niet verdienen aan het einde van de rit (die wél altijd veilig is geland!).
 
Last edited:
okey, laten we het zo stellen.
Piloten hebben natuurlijk wel gemiddeld een hoger inkomen.
Wat kun je nu meer met het salaris van een piloot?
de vraag klinkt natuurlijk flauw.
Maar wat ik meer bedoel is eigenlijk, zie ik dat die en die een piloot is vanwege zijn "landgoed" bijvoorbeeld.
of dat hij een lamborghini voor de deur heeft staan:D
of is dit allemaal broodje aap, dit meer zo van hij heeft een rolex horloge of een een Full HD scherm van 100cm.
 
Óf dit is een goeie grap van een forumlid,

Óf je bent de eerst komende 5 jaar nog wel even beter af op het Telekids-forum....(Of Jetix of hoe het dan ook heet...)
 
Beide:D

Telekids bestaat volgens mij niet eens meer.
Jetix had niets met telekids te maken.
Voor Jetix had je Foxkids.
Maarjah, ik vond dat er nogal heftig werd gediscuseerd over het onderwerp, dus ik vond het wel nodig om hier een Post-it aan de koelkastmagneet te hangen:)
 
De waarheid zal wel weer ergens in het midden liggen.
Maar dat men ooit is begonnen met het (duur) betalen om als beroeps te mogen vliegen, is de doodsteek.
Betalen om te mogen werken is ronduit belachelijk.
De echte managers maken hier dankbaar gebruik/misbruik van en de komende jaren zal de strop om de nek van de vliegers voelbaarder worden.
Uiteindelijk worden de vliegers net zo uitgeknepen, als de door veel vliegers verguisde Jan Modaal, die er vooralsnog overigens wel voor zorgen dat u in de lucht blijft.
Zo slim blijken de vliegers, ondanks HBO+ en universiteit etc., dan toch ook weer niet te zijn !
U weet het allemaal wel, zo laat u ons leken maar wat graag blijken.
Maar of u het zelf echt begrepen hebt?????????
Laten we inderdaad met z'n allen eens wat minder hoog van de toren blazen en elkaar met wat meer respect op dit forum behandelen.
 
- Als iemand een piloten salaris wil verdienen, moet deze stoppen met zeiken en zelf piloot worden.

- Als een leraar een fout maakt laat hij een krijtje vallen, als ik een fout maak, laat ik een kist van 30.000.000 met 100+ levens uit de lucht vallen.

- Jan modaal heeft geen studieschuld, ik zit flink in de 6 getallen.

- Jan modaal zal financieel en emotioneel nooit hoeven betalen wat ik heb moeten betalen, om te komen waar deze zijn wil in zn leven.

- Jan modaal heeft niet in zn auto hoeven slapen omdat hij geen geld meer had maar wel werkervaring wilde opdoen de volgende dag.

- Jan modaal hoeft niet elke 6 maanden door een APK (medische keuring) heen te gaan, en hoeft dus niet elke 6 maanden voor zn baan te vrezen.

- Jan modaal hoeft niet elke 6 maanden door een toverdoos sessie (profcheck) heen te gaan, en hoeft dus niet weer elke 6 maanden om zn baan te vrezen.

- Jan modaal hoeft niet elke dag in een rongen apparaat te zitten.

- Jan modaal hoeft niet elke 3 van de 6 dagen van 0400 tot 18:00 te werken om de 3 dagen daarop van 20:00 tot 04:00 te moeten werken, gevolgd door een commute home om van 1.5 vrije dag te genieten in een andere tijdzone.

- Ik krijg mn hele leven betaald voor dat ene moment waarop alles fout gaat, en op dat moment ben ik onderbetaald.

- 72.000 voor een captain 747??? ik mag hopen dat we het over een junior co-piloot 747 hebben. Moet niet gekker worden.

- Ik dank mn lucky stars dat ik niet in NL woon als ik dit topic lees.

- Sommige van jullie moeten bij zichzelf eens goed ten rade gaan of je vlieger wilt worden, of dat je niet kunt wachten om in 't gooi in uniform rond te lopen. Indien het laatste het geval is, verwijs ik u door naar het topic; "welke zonnebril voor mijn opleiding" en wens ik u een fijne reis door dit leven heen.

- Bij mij is een ieder aan het verkeerde adres om te komen janken dat piloten teveel verdienen.

FD
 
Last edited:
Nou FD, dan mag je je afvragen of je het goed gedaan hebt.
Het is toch allemaal zo verdomd moeilijk en zwaar..., en ja dat ene moment dat je kan neerstorten. Nou, in de regel is er dan ook geen houden meer aan.

Jan Modaal wordt niet betaald voor dat ene moment, maar voor al die momenten dat ze daadwerkelijk werken en het eerste probleem hierin kan inderdaad weleens beginnen met dat gevallen krijtje.
In dat opzicht verdienen we allemaal te weinig.

Rare lui, die vliegers:kerst:
 
De waarheid zal wel weer ergens in het midden liggen.
Maar dat men ooit is begonnen met het (duur) betalen om als beroeps te mogen vliegen, is de doodsteek.
Betalen om te mogen werken is ronduit belachelijk.
De echte managers maken hier dankbaar gebruik/misbruik van en de komende jaren zal de strop om de nek van de vliegers voelbaarder worden.
Uiteindelijk worden de vliegers net zo uitgeknepen, als de door veel vliegers verguisde Jan Modaal, die er vooralsnog overigens wel voor zorgen dat u in de lucht blijft.
Zo slim blijken de vliegers, ondanks HBO+ en universiteit etc., dan toch ook weer niet te zijn !
U weet het allemaal wel, zo laat u ons leken maar wat graag blijken.
Maar of u het zelf echt begrepen hebt?????????
Laten we inderdaad met z'n allen eens wat minder hoog van de toren blazen en elkaar met wat meer respect op dit forum behandelen.

Tjonge jonge wat een frustraties...
Jan Modaal wordt hier totaal niet verguisd... je vergeet misschien dat velen hier op dit forum hun wortels (lees thuis, ouders, familie) in die zogenaamde 'arbeidersklasse' hebben en heus niet van een hoge toren blazen. Ik zie dat trouwens ook totaal niet gebeuren in deze thread dus ik snap niet waarom je dat nu ter sprake brengt.

Dat sommigen dat graag er in willen zien is iets heel anders.

Waar de posts hierboven over gingen, zoals je ook had kunnen lezen, is het ventileren van onzin alsof het de waarheid is, en daarbij de onwil om toe te geven van eigen onkunde of onzin.
Maar goed.. ik zal wel hoog van de toren blazen nu.
Ik ga van een wel- en zelfverdiend glaasje fris genieten aangezien over een paar uurtjes mijn wekker weer gaat om 'Jan Modaal' rond te vliegen.

Groetjes
 
Boerharms -

Zeer goed punt (eerste allinia). Als ik zelf terug kijk, uit professioneel oogpunt, had ik beter naar de Lufthansa school of de KLS kunnen moeten gaan. Dat dergelijke adviezen hier vaak door mensen met roze brillen op worden neergelegd is ronduit grappig. Maargoed, daar loop ook al een topic over waar ik liever wegblijf.

Als mens, wetende wat ik nu weet, heb ik geen spijt van mn keuzes omdat ik door deze rit o.a. mezelf heb gevonden (klinkt heel erg philosophical en dat voor een piloot niet?). Gooi daar bovenop dat ik niet in NL wil wonen. En hier thuis zit.

En ook ik krijg betaald voor mn (non eventful) vluchten. Echter hoor je daar niks over. Laat Jan Modaal zn krijtje vallen, hoor je daar niks over op het nieuws. Laat FD zn kist vallen, geloof me dan hoor je dat op het nieuws. Nee, ik blijf erbij. Als Jan Modaal denkt dat het zoveel beter is aan deze kant van de "streep" is Jan van harte welkom om zn CPL te halen.

rare lui vliegers? zeker weten!! like 19 said, we are indeed our own worst enemies. Zoals jij ook al aanhaalde, de echte winnaars zijn airline management. Heb dit een paar jaar terug ook al geroepen in een dergelijk topic.
 
Hoi PH-JPC,
ik zie de frustraties niet in mijn berichten en zo zal jij die wellicht ook niet in die van jou zien. Maar dat er frustraties leven, is voor mij wel duidelijk geworden.

Leuke en sportieve reaktie FD, bedankt !

Het gaat u allen goed:biertje:
 
Hoe zit het eigenlijk met die salarissen in de USA? Verdient een captain 744 hetzelfde als zijn collega's in Nederland bij dezelfde soort maatschappij?

@ Iz: is het niet een idee dat jij mede-administrator wordt als Diana het te druk heeft of op vakantie etc. gaat?

Waar slaat die hele vraag nou op??? en wat maakt het uit?? stel het antwoord is ja, ben je dan in staat om te overwegen Nooitgedacht, Drenthe te verlaten om in LA 747's te vliegen? en Azie? Dubai ?

Laat ik het zo zeggen, de meeste 747 vliegers verdienen in de VS vandaag de dag een STUK minder als hun senior KLM 74 vliegende collega's als je de dollar naar de Euro gaat omrekenen.. Echter, kunnen de meeste 74 vliegers in de VS een stuk meer qua koopkracht in de vs alsdat de meeste 74 vliegers in nl kunnen qua koopkracht.. Een groot huis op several acres met 5 slaapkamers en een 3 dubblele garage is hier niet moeilijk te vinden voor $500.000

In NL woon je in een vinex rijtjeshuis voor E 300.000

En wat is het toch met die 747??? denken jullie nou echt dat dat het wallhalla (hoe spel je dat?) van de luchtvaart is !?!?!? Kijk naar Kliko. Ben om een reden jaloers op hem en dat is omdat ik over het algemeen denk dat hij binnen is tenzij we over een jaar een 9/11 krijgen van een nog grotere schaal. Maar om nog 30 jaar op de zelefde kist te moeten vliegen??

Mijn droom is een DC2 en DC8 baan te vinden die me genoeg dokt om goed van te lezen. Maar ik ben dan ook geen echte piloot.

Het lijkt hier af en toe verdomme wel een teletubbies forum
 
Hey FD,
Kom niet aan de Teletubies, want die zijn toevallig wel populair bij de kleine T&G'tjes

Heb dit hele thread niet gelezen, want ik ben al een week of zo niet op Airwork geweest en heb geen trek om 5 uur lang dezelfde cliche's te lezen.

Afin, T&G gaat zijn calculator eens te verschijn halen, want de zaken gaan goed.
 
"In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst". Dus om nou te gaan kijken naar het salaris van een captain 747, op welke positie sommige beginners pas over een jaartje of 30 zouden zitten, heeft dus geen zin (zie het topic Vlieger over 30 jaar http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=7967). Het zou dus informatiever zijn om naar het startsalaris, en de salaris opbouw voor bijvoorbeeld de eerste 10 jaar te kijken (wat natuurlijk per airline weer verschillend is).
 
Jan Modaal wordt niet betaald voor dat ene moment, maar voor al die momenten dat ze daadwerkelijk werken...

Maar dat men ooit is begonnen met het (duur) betalen om als beroeps te mogen vliegen, is de doodsteek

Zo slim blijken de vliegers, ondanks HBO+ en universiteit etc., dan toch ook weer niet te zijn !
U weet het allemaal wel, zo laat u ons leken maar wat graag blijken.

Dit zijn niets meer dat uitingen van frustraties gevoed door een diepzittende jaloezie, bijna tot op het beledigende af. Niets meer niets minder. Denk je dat ik niet werk? Ik sta morgen weer om 04:30 naast mijn bed (en dat is laat in de luchtvaart!) om een dienst van 10 uur te draaien. Dan ben ik weer benieuwd wat voor slecht weer het op de verschillende bestemmingen is en welke technische problemen ik ga tegenkomen. Dan heb ik het nog niets eens over de tijdsdruk en krappe omdraaitijden. En dat dan 5 dagen achter elkaar en in die 5 dagen ga ik van late vluchten naar vroege vluchten. Heerlijk voor je bioritme!

Het probleem is dat de mentaliteit in Nederland is: ''doe maar normaal, dan doe je gek genoeg''. Deze bekrompenheid zie ik in de berichten van enkele posters meerdere malen terug komen. Met welke feiten je ze ook de werkelijkheid duidelijk wil maken, ze hebben het beeld dat vliegers luie varkens zijn die te veel verdienen voor niets doen. Dit is hun beeldvorming en door een vorm van jaloezie willen ze dit niet veranderen.

Zoals alle collega's hier heb ik op emotioneel, sociaal en financieel vlak veel meer opgegeven dan elke ambtenaar die lekker de hele dag koffie ligt te leuten. Wat voor doel willen de mensen bereiken die zo stellig menen dat een vlieger in hun ogen te veel verdient? Welk nut heeft zo'n discussie? Ik vraag het me werkelijk af...
 
Zal ik dan maar zeggen wat sommigen willen lezen: Ja, je kan als KLM 747 captain 230.000e per jaar verdienen. Zo, nu is die doelgroep hopelijk ook weer tevreden....

Of het voor iedereen realistisch en haalbaar is, doet er verder voor deze doelgroep niet toe.
 
You have a lot to learn my friend

You have a lot to learn my friend

Als jullie hier met een oprecht gezicht kunnen beweren dat een burgerluchtvaart piloot aan het einde van zijn carrière naar de voedselbank moet gaan om in leven te blijven verklaar ik jullie allen voor gek.

Well my pension so far looks like this.

First 7 years flying - no pension buildup
Next 7 years - crap air holland pension
Next 15 months - Martinair (proper pension)
Next 4 years - DutchBird (proper pension)
Current - Providend Fund (lump sum paid at end of contract in ever declining US$)

I'm not counting what is given by the State - that piggy bank will be empty by the time I retire.

Last time I checked with a specialist my pension shortfall was Euro 1700/month. I'm not sure if I can retire to a Western country - looks like a shack on the beach somewhere in Asia is an increasing possibility :niet_bli:

What people fail to realise is the bulk of any Pension consists of earned interest - the amount of money invested initially is critical to the final amount of any Pension.

I've seen a lot of former air holland Pilots flying beyond age 60 - not because they want to but because they have to. While it's not quite your foodbank scenario it's not that far from it.

I even know of a former colleague now flying for KLM who cannot retire at 56 because of the number of years he had the crap air holland pension. Even flying for KLM doesn't compensate for the early years of pension buildup.

A lot of people are in for a nasty shock when they finally start looking at their pensions. But hey - "The Ends Justify the Means" - right?
 
Zoals jij ook al aanhaalde, de echte winnaars zijn airline management. Heb dit een paar jaar terug ook al geroepen in een dergelijk topic.
Geloof mij maar, niet alleen airline management, maar algemene management in aviation doen het goed. Maar zij zijn de uiteindelijke verantwoordelijke als er iets ergs gebeurd. En wie denk je dat de laywers te grazen proberen te nemen? De piloten die nu een zakcentje verdienen op een regionaal jet of het bedrijf zelf. Hetzelfde in corporate vliegen of vracht. En volgens mij zijn de best betaalde piloten degene die voor Fed-Ex en UPS werken. Vracht blijft altijd gaan, passagiers alleen als ze geld hebben. Alleen jammer dat meeste hier vinden dat vracht vliegen niet eerbaar is.
Vliegen om rijk te worden, zoals ik al eerder in een post of 2 heb vermeld is een hele grote fout. Ik kan je ongeveer hetzelfde verhaal vertellen als FD of paar vergelijkbare posters hier. Maar dat heeft geen zin. Ik ben blij dat ik het allemaal heb gedaan, maar er zijn tijden geweest dat ik mezelf voor een complete gek heb uitgemaakt. En als ik toen wist wat ik nu weet :biertje::biertje::biertje::biertje::biertje:
 
Back
Top