Kritisch, ik heb je originele reply niet gelezen (slechts een stukje in PH-JPC's quote), maar als je me arrogant vindt door zo'n opmerking te plaatsen, so be it. Ik doe het niet om iemand te kwetsen, maar waar jij je bericht als een wake-up call plaatst (en terecht!), doe ik dat ook. Ik hoef geen vriendjes te maken hier.
Je hebt volledig gelijk wat betreft het niet toe durven geven dat je een foute weg bent ingeslagen, maar dat is heel mens eigen. Je ziet hier de meeste mensen hun eigen vliegopleiding verdedigen, soms zelfs tot het onredelijke toe. Mensen geven niet graag toe (ook aan zichzelf) dat ze fout zitten. Pas als je je daar overheen kunt zetten, kom je ergens.
Het noemen van sollicitatietraining als dooddoener vind ik ook weer een dooddoener. Daarmee bedoel ik, een mogelijke oplossing direct afwimpelen, DAT is een dooddoener. Als instructeur kom ik ook vele verschillende persoonlijkheden tegen en geloof me, binnen enkele minuten is te zien of de persoonlijkheid van iemand debet is aan tegenvallende resultaten. Een GOEDE sollicitatietraining begint met het analyseren van je persoonlijkheid. Dat is dus veel meer dan het alleen maar vertellen hoe je een brief moet schrijven en hoe je een sollicitatiegesprek/assessment moet overleven.
Online solliciteren vind ik ook een ontzettend slap excuus! Niets weerhoudt je ervan om alsnog een brief te sturen, op te bellen of zelfs langs te gaan. Bel het hoofdkantoor op en vraag naar de chef vlieger of de recruitment manager. Ga een babbeltje maken. Ga netwerken op de locale vliegclub waar weer allerlei airline pilots rondlopen. Netwerken, netwerken, netwerken, daar zijn de goede kruiwagens!
Als je dat allemaal onder de knie hebt, dan kan niets je meer in de weg staan om een goede baan te vinden, ook al heb je misschien eerst een minder goede baan om je CV te spekken. En hoewel het klopt dat als er minder banen dan vliegers zijn, er altijd mensen afvallen, gaat die vlieger niet op, omdat als je dergelijk initiatief toont, je waarschijnlijk 80-90% van de rest van de vliegers achter je laat.
PH-FLY is al begonnen!
En hoewel dat misschien heel cheesy lijkt, beetje slijmen op een anoniem pilotenforum, weet je nooit waar het toe kan leiden.