Luchtmacht --> verkeersvlieger ?

Klinkt misschien gek Uncle, maar is wel zo...zeker als je bij de KLu heli hebt gevlogen... Het is niet meer zo dat voor militaire vliegers de rode loper uit wordt gelegd bij maatschappijen..

Greetz
 
Ik denk dat je niet bij de luchtmacht moet gaan om als uiteindelijke doel verkeersvlieger te worden. Want wanneer je met die instelling de selectie ingaat hoef je niet te verwachten dat je ver komt.
 
@size44:
Ik dacht juist dat helivliegers het voordeel hadden dat ze gewend waren aan multicrew opereren. Mijn denkwijze leek me overigens erg logisch, maar ik moet dus minder logisch gaan denken.

Even ter info: Het was absoluut niet mijn doel bij mijn sollicitatie om het te zien als opleiding waarmee ik later de civiele luchtvaart in had gekund. Sterker nog ik heb daar helemaal geen ambities naar gehad als ik de KLu opleiding af had kunnen maken.
 
@size44:
Ik dacht juist dat helivliegers het voordeel hadden dat ze gewend waren aan multicrew opereren. Mijn denkwijze leek me overigens erg logisch, maar ik moet dus minder logisch gaan denken.

Even ter info: Het was absoluut niet mijn doel bij mijn sollicitatie om het te zien als opleiding waarmee ik later de civiele luchtvaart in had gekund. Sterker nog ik heb daar helemaal geen ambities naar gehad als ik de KLu opleiding af had kunnen maken.

Denk dat het komt omdat je ook zo'n 14 jaar ouder bent dan een KLS rookie.
=Hoger salaris etc...
 
k*ntverhalen

k*ntverhalen

Typisch schoolvoorbeeld van absurd topic!! Durf jezelf te prikkelen door juiste informatie in te winnen over de Klu via de officiele kanalen i.p.v. je baseren op hear-say of medegebruikers van Airwork die "al" 15 min Cessna hebben gevlogen....

@ WVDB Het (f) Air Pilot Transport License is niet ingevoerd om mensen na de EMVO meer kans te bieden, uitgangspositie op de EMVO is gewoon dat je het haalt.

@ Size 44 Op dit moment zijn er een aantal heli-vliegers met name van EHGR overgestapt naar Trans en dat zal in de nabije toekomst nog meer gaan gebeuren omdat er op dit moment zo'n grote vraag is naar gekwalificeerd personeel bij de airliners en de uitzenddruk erg groot is. En op een bepaalde manier ligt de rode loper er wel als je aan de juiste criteria voldoet.... Ik denk zelfs dat het voor de Marine zo is! ;)

@ Istria In de burgerluchtvaart kijken ze naar het aantal uren dat je hebt gevlogen en naar je achtergrond. Als ze moeten kiezen tussen een KLS/NLS/....?low timer met 200 uur of een Klu-er met 2000 uur F-16 wie denk jij dan die gekozen zal worden? Nogmaals spui hiernou geen zaken die niet stroken met de realiteit hiermee voorkom je ook deze overbodige topics!

en tot slot:

@ Redskull ik weet niet waar jij je info vandaan haalt maar de overstap is wel degelijk mogelijk je moet alleen aan wat bepaalde criteria doen ----->

http://www.ivw.nl/nl/Images/gedragslijn%20militairen%20inclusief%20MCC%20versie%202005%20na%20bespreking%20KM_tcm5-12648.pdf

Grt MHC :airforce:
 
@size44

Wat jij zegt is absoluut onzin. Ik ken tientallen vliegers die de laatste jaren zijn overgestapt naar KLM/CHC/trans/netjets en er gaan er aankomende jaren nog zat volgen.

Trouwens 3000 in 10 jaar tijd haal je bij lange na niet. De meeste komen tot de helft.
 
@ Hello: absolute onzin???
Ik weet ook wel dat je het niet zo zwart-wit moet zien, maar het is gewoon een feit dat er een aantal maatschappijen zijn die vooral de afgelopen jaren zwaardere ureneisen aan helivliegers heeft gesteld. Zo had KLM de eis (weet niet of dat nog steeds zo is) dat helivliegers minimaal 1000 uur fixed wing ervaring moesten hebben om te solliciteren. Ik ken er ook genoeg die zijn overgestapt, maar het gaat niet altijd even gemakkelijk...zeker niet als je echt alleen maar heli-ervaring hebt. Tuurlijk heb je daarnaast heel veel andere kwaliteiten die wel veel waard zijn en is doorstroom wel mogelijk! Wilde alleen maar aangeven dat men niet bij defensie moet gaan vliegen om verkeersvlieger te worden, omdat het niet altijd even eenvoudig is over te stappen. Je moet bij defensie vliegen omdat je dat leuk vind! Dusse...hopelijk is m'n punt bij deze duidelijker ;)!

Greetz
 
Ze hebben het ATPL ingevoerd voor mensen die OP de EMVO nog afvallen een betere kans te geven.

@ WVDB Het (f) Air Pilot Transport License is niet ingevoerd om mensen na de EMVO meer kans te bieden, uitgangspositie op de EMVO is gewoon dat je het haalt.

Natuurlijk is de uitgangspositie dat je het haalt, dit betekend echter nog niet dat iedereen het per definitie haalt. Iets beter lezen de volgende keer:p:

Winds,

WvdB
 
Ik ben gisteravond bij de vliegervoorlichting geweest op leeuwaren, en heb deze informatie van iemand van werving. (voor zover je werving kunt vertrouwen)

Hij zei dat de luchtmacht haar piloten tijdens de EMVO je fATPL laat halen, en in het laatste jaar van je contract gratis 3 van de 4 courses geeft (CPL, IR en ME, MCC moet je zelf doen en betalen). De luchtmacht heeft op dit moment (misschien over 12 jaar dus niet meer!) een overeenkomst met KLM, lufthansa en transavia, dat die luchtmacht vliegers (zowel F16 als heli) naadloos overnemen. De luchtmacht verzorgt dan ook gratis je typeratings. (komt door een overeenskomst dat elke contracter binnen defensie gratis opleidingen kan volgen) Vanwege de grote vraag in de burgerluchtvaart en de uitzenddruk doen ook veel vliegers dat na hun contract.

Over het aantal uren vertelde hij dat ze mikken op 150 uur per jaar.

Wat ze ook vertelden is dat het erg moeilijk is om zover vooruit te kijken, wil je dus verkeersvlieger worden, ga dan niet naar de luchtmacht!

Ik weet niet in hoeverre dit een wervingspraatje is, maar het komt in ieder geval van een official.

Ik heb btw net gesolliciteerd, en zit dus nu in de selectieprocedure. Ik wil op dit moment echt alleen F16 vlieger worden, wat er daarna gebeurt zie ik dan wel.

Red
 
KLM had en volgens mij nog steeds de eis KLu/Marine fixed wing staan en dus geen heli. Waarom is voor mij ook een raadsel. KLM heeft gewoon een raar aannamebeleid. Als ze kunnen kiezen tussen een KLS-er met 200 uur en een ex F-16 vlieger met 1500 uur, gaan ze voor de KLS-er. Raar maar waar.

Zoals de tekorten nu zijn zal de overstap van KLu naar KLM (of anderen) niet moeilijk zijn, maar tot voor 2 jaar terug nam KLM vrijwel niemand aan anders dan KLS.

Houdoe!

Boer
 
Idd, zoals boer het zegt is ook hoe 't volgens mij is. En dat de KLM KLU-vliegers (zowel F-16 als heli) naadloos en direct aanneemt is een mooi praatje, maar niet waar!

Greetz
 
Hmm ok.

Ik zie wel enigzins in waarom de KLM liever KLS vliegers met weinig uren heeft, dan ex-KLu'ers met wat meer uren. De gemiddelde KLS'er is begin twintig, die kunnen ze dus nog lekker vormen, hij kan al vroeg captain worden, en vooral: hij is goedkoop. Die KLu'er mag dan een veel betere opleiding en meer ervaring hebben, hij is gewoon een stuk ouder, dus duurder. Waarschijnlijk heeft de KLS'er na tien jaar (als hij zo oud is als die KLu'er) wel meer dan 1500 uren staan, en hij is al een eindje op weg in de seniorenlijst. Relatief tot z'n leeftijd heeft die KLu'er dus minder ervaring.

Ik ken verder hun reden niet, dus dit is maar een wilde gok, maar dit lijkt mij de meest logische verklaring. Is er niemand hier van de KLM die het ons kan vertellen?
 
@ Marty Bedoelde jou niet specifiek! Zie nu net dat jij 15 min Cessna hebt gevlogen...

Mijn punt was meer dat diverse aspirant vliegers het blijkbaar beter weten dan b.v. Boer of Size 44 terwijl deze respectievelijk bij de Klu (en civiel) als Marine behoorlijk wat ervaring hebben!

That's all! Wanneer is de volgende update van de SvZ?

Grt MHC
 
@ Istria In de burgerluchtvaart kijken ze naar het aantal uren dat je hebt gevlogen en naar je achtergrond. Als ze moeten kiezen tussen een KLS/NLS/....?low timer met 200 uur of een Klu-er met 2000 uur F-16 wie denk jij dan die gekozen zal worden? Nogmaals spui hiernou geen zaken die niet stroken met de realiteit hiermee voorkom je ook deze overbodige topics!
Ik heb nooit verklaard dat de burgerluchtvaart liever een F16 vlieger met veel meer uren heeft.
Ik zei dat ik het DENK.
Ik reageerde op een post met een IDEE waarom iets misschien zou kunnen zijn zoals het is. Niet met een declaratie. ;)

Istria
 
@ Size44

Natuurlijk snap ik je punt wel. Bij de Klu gaan met als motivatie dat je daarna lekker makkelijk de burgerluchtvaart in kan is absurt. Bovendien redt je het dan ook echt niet.

Maar goed jij noemt alleen KLM dat is nou inderdaad net de enige maatschappij die ik ken die nog moeilijk doen. Verder zie ik om me heen dat er echt tientallen gasten binnen 2-4 maanden solliciteren een baan hebben binnen de burgerluchtvaart, gaat als ik het van hun zo hoor vrij simpel hoor.

Neemt niet weg dat als de markt weer instort dat dan je dan het weer erg lastig gaat krijgen om de overstap nog te maken. Maar goed voor alsnog zijn er bij de Klu diverse sqn's die leeglopen.
 
Dat klopt...bij de marine is dat leeglopen niet bepaald anders :D! Zijn we het daar in ieder geval over eens ;)!

Greetz
 
Hmm ok.

Ik zie wel enigzins in waarom de KLM liever KLS vliegers met weinig uren heeft, dan ex-KLu'ers met wat meer uren. De gemiddelde KLS'er is begin twintig, die kunnen ze dus nog lekker vormen, hij kan al vroeg captain worden, en vooral: hij is goedkoop. Die KLu'er mag dan een veel betere opleiding en meer ervaring hebben, hij is gewoon een stuk ouder, dus duurder. Waarschijnlijk heeft de KLS'er na tien jaar (als hij zo oud is als die KLu'er) wel meer dan 1500 uren staan, en hij is al een eindje op weg in de seniorenlijst. Relatief tot z'n leeftijd heeft die KLu'er dus minder ervaring.

Ik ken verder hun reden niet, dus dit is maar een wilde gok, maar dit lijkt mij de meest logische verklaring. Is er niemand hier van de KLM die het ons kan vertellen?


KLS-ers zijn idd jong, maar het "vroeg" captain worden is maar hoe je het bekijkt. Met 500 per jaar doen de KLS-ers er zo'n 3 jaar over om uberhaupt captain te kunnen worden ivm het halen van het practisch ATPL. Bij de luchtmachters/vissers duurt dat minder lang aangezien er een afspraak is tussen defensie en IVW. Deze mannen hoeven "maar" 500 uur te hebben en kunnen dus na ongeveer een jaar naar de linkerstoel. Als ik meneer KLM was zou ik gaan voor een goede mix van KLS en ervaring. Maar gelukkig hoef ik het beleid niet te maken.

Boer
 
Last edited:

Toch jammer dat ik nou net van mijn trawler ben afgestapt. Vanaf 1 jan wil ik die landrotten wel eens meemaken als ze in het DHC stappen. Uiteindelijk moeten ze dan ook bij windje 7 opvliegen. Goed eten hoor, kan het er allemaal weer uit......:bwah: :haha:
 
Back
Top