Luchtmacht --> verkeersvlieger ?

Heb het hier een keer over gehad met iemand uit de aannamecommissie van de KLM. Hij had toevallig net 2 mannen van de luchtmacht over de vloer gehad, en deze 2 waren afgewezen. Zijn reden: de heren dachten dat ze al binnen waren en kwamen niet erg gemotiveerd over, verder zei hij er nog bij dat ze bij de luchtmacht niet perse (vooral f 16) selecteren op het MCC principe, bij single pilot ops doe je het toch voornamelijk alleen. Hierdoor is volgens de heren niet iedere KLu vlieger geschikt voor de burgerluchtvaart aangezien ze daar bij de klu aanname niet op letten. Moet heel eerlijk zeggen dat je het individualisme ook in de praktijk wel eens ziet terugkomen, niet heel vervelend, maar het ontbreekt sommige ex-KLu-ers een beetje aan overlegcultuur, wat niet wil zeggen dat er niet naar je geluisterd wordt, maar er wordt ook niet naar je mening gevraagd.
SHOOT ME!
 
Tsja, jongens, leuke argumenten allemaal maar uit welke pijplijn je komt (KLS, NLS, KLu, KM) is bij KLM op dit moment alleen bepalend voor waar je instroomt. De meeste KLS/NLS graduates stromen in als coco op longhaul en (correct me if I'm wrong) op dit moment zijn er geen ex-militairen die dat traject ingaan. Allemaal naar KLC dus. Vroeger (met name in de tijd dat er nog een gentleman's agreement was tussen defensie en KLM) wilde er nog wel eens een ex-militair coco longhaul worden maar das war einmal.

De bevorderingen daarna zijn zonder uitzondering gebaseerd op biedingen in het senioriteitssysteem. De enige relevantie die vlieguren hebben is dat je wel je praktisch ATPL moet hebben voor je kunt solliciteren op een linkerstoel. Dat komt neer op iets meer dan 1500 uur (kijk maar naar de ATPL-eisen), waarbij ex-militairen hun militaire vliegervaring ten dele mogen gebruiken (kijk maar naar de vrijstellingen die daarvoor bestaan). Voor de ex-F16 jocks betekent dat dat ze 500 uur multi-crew moeten opbouwen voordat ze voor hun praktische ATPL op kunnen, voor ex-helivliegers kan het meer zijn omdat ze nog meer fixed-wing uren op moeten bouwen.

KLM kan niemand dwingen om naar een bepaald type en/of stoel te gaan, behalve als er te weinig biedingen komen voor een bepaalde functie op een bepaald type. In dat geval wordt er aangewezen vanaf de onderkant van de senioriteitslijst, maar daar zijn allerlei voorwaarden en compensaties aan verbonden. Een co F50 die bijvoorbeeld heeft geboden op een functie als co 737 die vrij is krijgt hem ook als het zijn beurt is op de senioriteitslijst, daar kan KLM niks aan doen.

DUSSSS: al het gezever over al of niet relevante voorervaring is vermakelijk en zorgt dat je een regenachtige zondag doorkomt, maar voor je carriere binnen KLM maakt het (behalve voor je instroomplek) geen zak uit.

Voor de rest vind ik de hele discussie ook een beetje academisch. Als je verkeersvlieger wil worden moet je daar nu voor kiezen en niet eerst 10 jaar bij defensie gaan vliegen. Vliegen/werken bij defensie is sowieso een aparte sport die je moet liggen, en als dat niet zo is ga je daar 10 jaar van je leven verdoen voordat je uiteindelijk 'vrij' bent voor de civiele luchtvaart.

Mijn advies:

- Wil je militair vliegen en daarna misschien overstappen: solliciteer bij Klu/KM;

- Wil je verkeersvlieger worden: ga naar de selectie voor KLS, NLS of EPST. Als je bij alledrie deze scholen niet wordt geselecteerd moet je jezelf serieus afvragen of je wel een ton+ moet investeren in je vliegopleiding bij een andere school (die beloven je namelijk wel gouden bergen, maar dan join je de club van een paarduizend man/vrouw met een brevet en geen baan).

Take care everybody!
 
Toch jammer dat ik nou net van mijn trawler ben afgestapt. Vanaf 1 jan wil ik die landrotten wel eens meemaken als ze in het DHC stappen. Uiteindelijk moeten ze dan ook bij windje 7 opvliegen. Goed eten hoor, kan het er allemaal weer uit......:bwah: :haha:


Right on Dodo ;) :D!
 
Tsja, jongens, leuke argumenten allemaal maar uit welke pijplijn je komt (KLS, NLS, KLu, KM) is bij KLM op dit moment alleen bepalend voor waar je instroomt. De meeste KLS/NLS graduates stromen in als coco op longhaul en (correct me if I'm wrong) op dit moment zijn er geen ex-militairen die dat traject ingaan. Allemaal naar KLC dus. Vroeger (met name in de tijd dat er nog een gentleman's agreement was tussen defensie en KLM) wilde er nog wel eens een ex-militair coco longhaul worden maar das war einmal.

De bevorderingen daarna zijn zonder uitzondering gebaseerd op biedingen in het senioriteitssysteem. De enige relevantie die vlieguren hebben is dat je wel je praktisch ATPL moet hebben voor je kunt solliciteren op een linkerstoel. Dat komt neer op iets meer dan 1500 uur (kijk maar naar de ATPL-eisen), waarbij ex-militairen hun militaire vliegervaring ten dele mogen gebruiken (kijk maar naar de vrijstellingen die daarvoor bestaan). Voor de ex-F16 jocks betekent dat dat ze 500 uur multi-crew moeten opbouwen voordat ze voor hun praktische ATPL op kunnen, voor ex-helivliegers kan het meer zijn omdat ze nog meer fixed-wing uren op moeten bouwen.

KLM kan niemand dwingen om naar een bepaald type en/of stoel te gaan, behalve als er te weinig biedingen komen voor een bepaalde functie op een bepaald type. In dat geval wordt er aangewezen vanaf de onderkant van de senioriteitslijst, maar daar zijn allerlei voorwaarden en compensaties aan verbonden. Een co F50 die bijvoorbeeld heeft geboden op een functie als co 737 die vrij is krijgt hem ook als het zijn beurt is op de senioriteitslijst, daar kan KLM niks aan doen.

DUSSSS: al het gezever over al of niet relevante voorervaring is vermakelijk en zorgt dat je een regenachtige zondag doorkomt, maar voor je carriere binnen KLM maakt het (behalve voor je instroomplek) geen zak uit.

Voor de rest vind ik de hele discussie ook een beetje academisch. Als je verkeersvlieger wil worden moet je daar nu voor kiezen en niet eerst 10 jaar bij defensie gaan vliegen. Vliegen/werken bij defensie is sowieso een aparte sport die je moet liggen, en als dat niet zo is ga je daar 10 jaar van je leven verdoen voordat je uiteindelijk 'vrij' bent voor de civiele luchtvaart.

Mijn advies:

- Wil je militair vliegen en daarna misschien overstappen: solliciteer bij Klu/KM;

- Wil je verkeersvlieger worden: ga naar de selectie voor KLS, NLS of EPST. Als je bij alledrie deze scholen niet wordt geselecteerd moet je jezelf serieus afvragen of je wel een ton+ moet investeren in je vliegopleiding bij een andere school (die beloven je namelijk wel gouden bergen, maar dan join je de club van een paarduizend man/vrouw met een brevet en geen baan).

Take care everybody!

Eindelijk enige duidelijkheid :D

Dankjewel!
 
Back
Top