zorgen maken over baan/lening

Ga uit van een baan waarbij je begint met een loon van 1600,- euro per maand nadat je 40.000,- euro hebt betaald om te mogen beginnen.
Ga er vanuit dat je nooit meer als 3000,- per maand zal verdienen in de vliegerij.
Ga er vanuit dat je een baan hebt waarbij je altijd met een pieper rondloopt en 24 uur per dag gebeld kan worden om binnen een uur in je vliegtuig te zitten om ergens ter wereld een gewonde op te halen.
Ga er vanuit dat je ergens binnenkomt doordat je iemand kent in het bedrijf en niet doordat je zo je goed was in je opleiding.
Ga er vanuit dit na 3 jaar werkloosheid en 421 sollicitatiebrieven wereldwijd gebeurt.
Ga er vanuit dat dit bovenstaande je de komende 20 jaar 1000,- netto per maand kost.
Ga er vanuit dat geen enkele vliegschool je op dit alles zal wijzen.

Dan kom je in ieder geval niet voor verrassingen te staan...
 
nou nou nou, wat negatief zijn we hier allemaal.

en dan kost het geld? wat dan nog? en dan verdien je een paar jaar niet zo veel....wat dan nog? misschien dat je zelfs een paar jaar een of ander administratief baantje moet doen om rond te komen en te wachten totdat je een baan hebt....WAT....DAN....NOG?

als je wilt vliegen, moet je gaan vliegen...als dat veel geld kost(en je kan er aan komen), dan moet je dat uitgeven...

mensen die alleen maar lopen te zeiken over hoe slecht het wel niet is, die getuigen weinig karakter....

Dus wat moet je dan doen volgens jullie? Dan maar iets gaan doen waar je hart niet ligt? Give me a fokking break....dat doen al miljoenen mensen op deze wereld...daar ga ik me niet bij aansluiten....

SKYDIVER, als je wilt gaan vliegen, moet je gaan vliegen... Als je het even zwaar krijgt, dan bijt je je er maar een paar jaar doorheen. Vind je dat klote, of vervelend, of te moeilijk, dan moet je eraan denken om in een kinderdagverblijf te gaan werken ofzo....
 
Caelestis. Wat betaalt een administratief baantje?
Wat betaal jij straks aan rente, aflossing, levensverzekering, papieren geldig houden?
 
Caelestis rulez!:cool:

We weten nu onderhand wel dat er geen goede argumenten zijn om te starten. Iedereen kan wel negatief blijven doen, maar daar schiet dan ook niemand wat mee op. Ik denk dat veel mensen die echt graag willen gaan vliegen dat zo graag willen dat het enorme financieele risico dat erbij hoort hun niet tegenhoudt.
 
Oorspronkelijk gepost door 49015
Caelestis. Wat betaalt een administratief baantje?
Wat betaal jij straks aan rente, aflossing, levensverzekering, papieren geldig houden?

weet ik niet. En het kan me niet veel schelen om heel eerlijk te zijn.. Als ik de ballen had gehad en me niet had weerhouden door alle slechte verhalen die de rondte gaan(en ook waar zijn, laten we dat niet vergeten) dan was ik 6 jaar geleden er al aan begonnen ipv dat ik een suffe Hogere Informatie studie ben gaan doen op de HTS...

Het enige wat ik zeg, is dat er niks mis is met weinig geld verdienen. Als je wilt gaan vliegen omdat het veel geld verdient, dan kan je beter je vriendin op een kruk zetten, een rode lamp erboven hangen en het gordijn opendoen...dan verdien je ook veel geld..

Al zou ik genoeg geld verdienen om m'n huur en m'n eten te betalen, dan zou ik het nog doen....

Is 't reeel om niet te weten wat de kosten later zullen zijn? Zeker weten van niet. Is het slim om een droom op te geven omdat het later zwaar gaat worden?...HELL NO....

Get airborne......and die trying...
 
Dat is het nou beste Caelestis. JIJ hebt een HBO opleiding achter de rug en misschien een kleine kans op een goedbetaalde baan buiten het vliegen. Maar met een administratief baantje en een HAVO-diploma hou je gewoon geen geld over om rente te betalen. Laat staan af te lossen. Wat dan? Wat dan??
 
Van een kale kip kan je niet plukken...
Dan heb je maar geen geld...Dan heb je de rest van je leven, maar 100 euro te besteden, kan je niet op vakantie, haal je je boodschappen bij de Aldi, woon je in een rotflatje, maar je hebt te wel geprobeerd....ja toch?

Je kan wel op safe spelen en denken : De kans is klein(wel aanwezig maar heel klein, op dit moment), maar wie help je daarmee dan? Dan ben je 80...en dan kijk je terug en dan denk je : Joh, ik heb best een leuk leven gehad, ik kon op vakantie, ik had een huisje, een leuke vrouw, maar elke keer als je een vliegtuig hoort overkomen kijk je naar boven...tsja...

Kijk, ik heb overal en nergens gewerkt, 2 leidingevende functies gehad met m'n 24 jaar, best leuk geld verdient. De eerste baan was in het gebouw van FUBU langs de 24-06...ik zat elke lunch en pauze daar te kijken. M'n tweede baan was in Amsterdam Zuid Oost, bij de Arena, waar ze hun wielen uitgooien..in m'n pauzes zat ik met m'n neus tegen het raam...dan kan je op een gegeven moment maar 1 ding doen...en dat is dag met je handje zwaaien naar de IT/Telecom sector en zorgen dat je met je kadaver zo snel mogelijk in een vliegtuig zit..

Tuurlijk denk ik wel es : 'Gaat het wel gebeuren als ik klaar ben?'..dat ontken ik niet hoor...maar als je de mogelijkheid hebt...en ouders of andere mensen kunnen garant voor je staan...WAT LET JE DAN???
 
De opleiding kost veel geld... mee eens... maar ik heb na drie jaar na het behalen van mijn cpl/ir nog geen spijt gehad van mijn keuze... ik betaal nog steeds rond de 500 euro per maand voor de aflossing heb naast de aflossing nog recentelijk een nieuwe huis gekocht .. Hoewel ik (nog) geen baan heb als piloot wil niet zeggen dat ik er spijt van heb gehad.
 
Ik vind het een beetje bizar dat de meeste collega's op dit board met een goeie baan een negatief advies geven.. Dus jullie zouden het niet opnieuw doen allemaal? ik wel..

Ik ben het er mee eens dat een wannabe zich goed moet realiseren hoe slecht de markt is op dit moment.. Maar als hij/zij dit risico voor lief wil nemen.. go for it!

g'luck
 
Ik denk dat als je aan een opleiding begint dat je hopelijk ook wel rekening hebt gehouden met de risico's die daar aan verbonden zijn. Toch nog maar eens een posting om te onderstrepen dat je het niet alleen in Nederland hoeft te zoeken. Iedereen met een JAA/FAA brevet vist in dezelfde vijver.

Mensen uit Engeland zullen misschien ook wel proberen om bij Transavia aan de bak te komen, terwijl Nederlanders het ook bij de Easyjet proberen.
 
Goeie thread!

Mijn positie is altijd geweest:
1)het is nooit een goeie tijd om te beginnen, dus ga wel je droom na anders krijg je later een zere nek van het omhoog kijken en vloeken dat je het niet gedaan hebt.
2)
KLS/NLS is leuk, maar je hoort steeds vaker dat de kansen van alle scholen even groot aan het worden zijn.
Lees dit board, ga na of dit statement (van een school lijkt me :rolleyes: ) waar is, stel vragen over wie waar is aangenomen en waarom en maak gebaseerd daarop je keuze en NIET op wat de vliegscholen je vertellen. Geloof geen van alle, het is jou geld!
3) 110% met IZ eens, heb een back up plan waar drie a vier jaar werkeloosheid, uurtjes sturen in de states en of het kopen van een type rating bij in zit..
4) kan je niet eerst een andere opleiding of werk doen om je opleiding (deels) te bekostigen.

Ik zelf heb alles naast een baan gedaan. Heb daardoor betere aanname tijden gemist dan mijn vrienden die naar de NLS gingen.. maar heb daarnaast geen schulden meer :D

De thread starter is ondertussen al afgestudeerd maar mischien nuttig voor iemand anders!
 
Er is inderdaad geen goede tijd om te beginnen en ik raad hier niemand af om te gaan vliegen!! Wat dat betreft sluit ik me aan bij pilootje.
Ik krijg alleen een beetje de kriebels als ik de stoere praat lees van mensen die pas zijn begonnen. Ieder zijn mening natuurlijk, maar als je na een tijdje steeds weer mensen tegenkomt die geen meter vooruit kunnen omdat er simpelweg geen geld meer over is, dan vervalt die stoere praat wel denk ik.

Echt, Caelestis ea, ik deel jullie enthousiamse 100%. Daar ligt het niet aan. Ben gewoon wat voorzichtiger (?) geworden.
Zo lang een wannabe bewust is van ALLE financiele valkuilen (lees 10x door de posts van IZ, Windshear, Crazyhorse etc. etc., enfin, mensen die veel langer meedraaien)...dan moet ie gewoon doen wat ie niet laten kan!!
 
't is geen stoere praat. en ja, er zal vast wel een moment komen dat ik denk : Gadverdamme wat k*t dit allemaal zeg. Maar liever dat, dan dat ik later denk. Gatverdamme wat heb ik 75 jaar geleefd zonder te proberen om te worden wat ik wil....

Ennnnnnnn....waar een wil is...is een weg. Vliegen is vliegen. Of dat nou op een cessna is, een TB10, een aftandse prop in Centraal Midden Afrika... Ik heb nooit gezegd dat ik senior captain bij KLM wil worden, ik wil vliegen...

Maar goed....iedereen hier veel succes en vooral veel geluk bij het vinden van een baan, of het beoefenen van een mooi beroep als je al een baan hebt....

LATORRRRRRRR
 
never ending discussie

never ending discussie

Zoals er wordt gezegd is het nooit een ideale tijd om te beginnen aan een vliegopleiding. Al zullen de opleidingsinstituten het hier misschien niet mee eens zijn, want het lijkt wel altijd alsof er een pensioeneringsgolf onder vliegers wordt verwacht tegen de tijd dat jij net klaar bent met je opleiding. Die golf wordt al zo een beetje 20 jaar verwacht......
Laat dit alles inderdaad niemand weerhouden om met vliegen te beginnen, want dat is en blijft natuurlijk een enorm gave bezigheid.
Maar begin er alleen aan als je je goed realiseert wat je je eigenlijk op de hals haalt. Scholen en banken gaan niet met je in zee omdat ze je zo'n onwijs toffe peer vinden, maar gaat het alleen om de centen!
Ik heb net het hele topic ff zitten lezen en er worden nogal wat dingen gezegd. Zo zouden mensen die zich nogal negatief uitlaten over het onderwerp blijk geven van weinig karakter. In het midden latend of dit zo is of niet, zou je dit misschien juist een realistische blik kunnen noemen.
Het is een algemeen gegeven dat liefde (in dit geval voor de luchtvaart) blind maakt en beginnende mensen daardoor de negatieve dingen niet altijd willen horen en de soms wijze raad van de ervaren mensen in de wind lijken te slaan.
Of dat er over drie jaar waarschijnlijk wel weer vraag zal zijn naar vliegers. Ja vast wel, maar in die drie jaar ben je echt niet de enige die een vliegopleiding afrond.
En bovendien, er lopen zoals al wordt gezegd, nu al heel wat werkeloze ervaren vliegers rond. Zo vernam ik onlangs bijv. dat Martinair zo'n 900 mensen on-file heeft staan, die zij dus interessant genoeg vinden om on-file te houden en dus echt geen 300 uur mensen zijn! Nu zullen daar heus wel mensen tussen zitten die vanuit een andere vliegende baan solliciteren of niet meer geinteresseerd zijn, maar je kunt er als low-timer wel je conclusies uit trekken voor je kans op een baan daar.
Blind ergens voor gaan, koste wat het kost, (zie posts van caelestis) en verder wel zien wat er gaat gebeuren, getuigd nou ook niet echt van een goed gevoel voor verantwoordelijkheid en realisme. En dat sommingen bij dit alles ook nog eens bereid zijn hun ouders mee te slepen in de financiele ellende door ze borg te laten staan is ronduit egoistisch!

-Zorg dat je inderdaad een backup plan hebt of begin vanuit een andere baan aan bijv. avondschool voor je theorie.
-Luister goed naar wat je geadviseerd wordt door ervaren mensen die al zijn waar jij ooit hoopt te komen!
-Kies als het mogelijk is voor een flexibele opleiding, zodat je je opleidingstraject desgewenst kunt aanpassen aan de onwikkelingen en eisen in de luchtvaart.

Zo, genoeg getypt, de groeten,

Hp
 
Als je wilt beginnen,

staar je niet blind op de "als,als,als,als"
scenario's. "Als de economie nou s beter word, en als ze dan eens gingen aannemen...."

Helaas is de kans dat je over 3 jaar zonder baan en met hoge schuld zit zo groot dat je echt alle mogelijke scenario's moet kennen ( lees: vakkenvuller ).

Ben je dan alsnog heilig ervan overtuigd dat je wilt vliegen. GA DAN IN GODSNAAM IN T BUITENLAND LEREN. Kosten kunnen daar tot bijna een derde van de kosten in Nederland zijn na een beetje speurwerk, en ze kijken toch alleen naar je uren en je papiertje.
 
Sidewinder zei:
Eerst maar de opleiding afmaken...

Ik eerst maar es door de selectie heen komen...

Ik hoor ook nu ALLEEN maar spookverhalen over mensen die de rest van hun leven naar de Aldi moeten om daar het huismerk te kopen en kunnen gaan schrapen.

Mag ik hieruit concluderen dat je niet, zoals al die leuke reclamefoldertjes aangeven, zo'n 100.000 per jaar gaat verdienen na een tijdje carriere bouwen? Kan je ook niet stiekem een paar dagen rondrennen in het land van bestemming alvorens weer terug te moeten gaan naar je thuishaven?

Ik wil zelf graag piloot worden. Ik zou niet WETEN waar ik anders me de komende 40 jaar mee bezig moet gaan houden...
Als ik nu bijvoorbeeld een advocaat zou worden, dan zou ik ongetwijfeld zoiets ook tegenkomen. Voor veel vakken is de markt op dit moment verzadigd, tenzij je leraar of arts wordt.
Als de economie inzakt dan voelt iedereen de gevolgen wel. Nu met de vele faillisementen ben ik de laatste die roept dat de vliegindustrie wel heel hard is getroffen.

Maar trekt je salaris ooit nog bij, kan je soms ook es een mini-vakantie'tje nemen om het land te bekijken? Natuurlijk val ik niet blindelings voor die propaganda die ze verkondigen, maar als er echt geen EEN voordeel aan het vliegen te behalen valt moet ik toch nog maar iets anders zoeken, al heb ik geeeeen idee wat...
 
Max_D zei:

Mag ik hieruit concluderen dat je niet, zoals al die leuke reclamefoldertjes aangeven, zo'n 100.000 per jaar gaat verdienen na een tijdje carriere bouwen? Kan je ook niet stiekem een paar dagen rondrennen in het land van bestemming alvorens weer terug te moeten gaan naar je thuishaven?


Dat is het mooie van het verhaal, ze spelen in op de droom die velen, ik ook, hebben met "bijna garanties". Zo van, ga nu lekker vliegen, je centjes uitgeven, en tegen de tijd dat je klaar bent, zit wel weer snor en kan je zo beginnen op de rechterstoel van de A380.

Als je dat echt gelooft, be my guest, ik geloof er echter zeer weinig van.
 
Terug
Bovenaan