zorgen maken over baan/lening

ja ik ook! zonder risico`s zul je toch nooit aan de bak komen als vlieger. ik denk dat het goed zou zijn als er ook een topic komt met succes verhalen over piloten en ex-studenten. niet dat ik er niet aan wil denken dat het ook redelijk fout met me kan aflopen hoor. een beetje meer optimisme zou in dit forum niet verkeerd zijn.
grt Thomas
 
Thomas.. Voor de optimistische verhalen moet je de advertenties van de vliegscholen lezen! Voor de rest zijn de vliegers hier met een baan allemaal optimistische verhalen, maar blijf het wel relativeren, bijvoorbeeld hoeveel mensen het niet redden/hebben gered, en dat de meesten in een heel andere economische periode zijn aangenomen bij een maatschappij.
 
Natuurlijk zijn er ook genoeg vliegers die wel een baan hebben maar zoals Iz al gezegd heeft is dat vaak in een andere tijd gebeurd. Het enige wat vliegers hier proberen duidelijk te maken is dat je niet te lichtzinnig moet denken over een opleiding en de daarbij behorende consequenties.

Als je je droom wilt verwezenlijken dan moet je dat vooral doen. Echter denk wel verdomd goed na wat de consequenties kunnen zijn als alles niet loopt zoals je het gepland hebt. Ik ben altijd benieuwd naar de research die mensen plegen bij het selecteren van een vliegschool. Laat je niet verleiden doo zo'n stom uniform (kost alleen maar weer geld en heeft geen enkele waarde)of door allerlei technische snufjes in vliegtuigen etc. etc. Je hebt daar als beginnend vlieger geen ruk aan, maar je moet er wel voor betalen. wees kritisch, nogmaals als je nu nee zegt tegen een opleiding en morgen jadan kun je echt nog steeds wel beginnen. Ze willen immers je geld altijd wel hebben.

Heeft je opleiding bijvoorbeeld een garantiefonds en zo ja wanneer keert dit fonds uit? Wat doet je opleiding aan stagebegeleiding? Wat zijn de kosten daarvan? Wordt je opleiding erkent door het ministerie van onderwijs? Zo niet dan meot je weer rekening houden met extra kosten voor reizen of eventueel een kamer? Heb je dit wel begroot of regelt je vliegschool dit voor je?

Ik kan zo nog wel een hele tijd doorgaan. Ik heb erg veel meegemaakt en ontzettend veel geld moeten lenen voor mijn opleiding. Achteraf gezien had ik veel dingen anders kunnen doen, maar dat is achteraf gelul. Denk echt goed na voordat je een opleidng gaat volgen en maak een bewuste keuze voor een opleiding nadat je alle opleidingen naast elkaar hebt gezet.

Groeten,


Chris
 
ja ik weet wel dat ik ook eerst een andere opleiding kan doen en daarna pas beginnen, maar wat schiet je ermee op? net alsof je dan niet meer zonder risico aan de opleiding begint. Ik denk dat niemand die aan een vliegopleiding begint zekerheid heeft. ik begin trouwens aan de kls in november, en heb idd al veel gelezen over garatiefonds. Is toch wel lekker dat je dat achter de hand hebt. en tuurlijk laat ik me niet verleiden door een mooi pak en leuke speeltjes van een bank. ik denk dat de meeste studenten die aan een vliegopleiding beginnen wel beter weten.
groeten Thomas
 
<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">citaat:<hr /><font size="2" face="Verdana, Arial">Oorspronkelijk gepost door Thomas...:
<strong> ja ik weet wel dat ik ook eerst een andere opleiding kan doen en daarna pas beginnen, maar wat schiet je ermee op? net alsof je dan niet meer zonder risico aan de opleiding begint.[/quote]Wat je ermee opschiet is dat je in het geval je niet gelijk een vliegbaan hebt na je opleiding, je een grotere kans hebt op een andere baan. En wees nou eerlijk, de kans dat je gelijk een baan hebt is op dit moment niet heel erg groot. Wat die kans in de toekomst is.....wie zal het zeggen.
 
<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">citaat:<hr /><font size="2" face="Verdana, Arial">Oorspronkelijk gepost door Thomas...:
<strong> ik begin trouwens aan de kls in november, en heb idd al veel gelezen over garatiefonds. Is toch wel lekker dat je dat achter de hand hebt. en tuurlijk laat ik me niet verleiden door een mooi pak en leuke speeltjes van een bank. ik denk dat de meeste studenten die aan een vliegopleiding beginnen wel beter weten.
[/quote]Garantiefonds?? Heb je dat echt gelezen?? Want dan zou je ook weten dat het weinig voorstelt... Als je tijdens je opleiding buiten eigen schuld moet stoppen, dan nemen zij je schuld over. Prima, maar schuld = opleidingskosten en niet de kosten voor levensonderhoud, dus je levensonderhoud moet je altijd zelf teugbetalen. Verder nemen ze een jaar na het beeindigen van je opleiding je rentelasten over, totdat je een baan hebt. Ik zou er maar van uit gaan dat je hiervoor in aanmerking komt, want binnen een jaar heb je zeker geen baan als vlieger. Vervolgens vervallen na 4 jaar (5 jaar na beeindiging studie) alle rechten op het garantiefonds, dus dan moet je zelf dokken!!! Goed, binnen 5 jaar zou je misschien een baan kunnen vinden waarmee je je torenhoge schuld kunt terugbetalen, maar dat is niet gegarandeerd. Mooi dat het er is, maar zeker geen reden om maar een schuld aan te gaan van € 120.000,-. Dat kost de KLS toch tegenwoordig???

En verder je niet laten verleiden door een mooi pak en speeltjes van een bank... Het feit dat je er al over spreekt geeft al aan dat het je toch bezig houdt. Ik denk serieus dat een groot deel van de studenten die nu beginnen helemaal niet weten waaraan ze beginnen en blind varen op de mooie praatjes zoals op de KLS. Lees je de andere topics ook? Er zijn toch zoveel negatieve klanken op dit moment, ook van mensen die echt weten waarover ze het hebben. Je mag mij een positive topic over dit onderwerp (banen, schulden, opleidingen, overschotten, etc) aanwijzen.

ER IS MOMENTEEL GEEN GOED ARGUMENT OM TE BEGINNEN!!!

Laat over een jaar maar eens weten hoe je er dan over denkt. Als je de KLS en het wereldje erom heen beter kent.

Succes in Eelde.

Mzzl
 
Beste Skydiver en Richard,

Wie staan er bij jullie garant voor de lening? Jullie ouders?
In dat geval zou ik absoluut een back up plan hebben.
Mocht je namelijk na het behalen van je opleiding (even) geen baan kunnen vinden als vlieger, is het wel zo leuk als je op een andere manier aan geld kunt komen, om in ieder geval de rente te kunnen betalen.
Praat in dat geval ook goed met de bank, over wat hun procedures zijn, etc!

Mochten jullie beginnen met de opleiding, veel succes!!
 
Hallo Fokkeneer,

Dit was inderdaad mijn grootste zorg, ik zou niet willen dat mijn ouders uit huis worden gezet omdat ik de lening niet zou kunnen terug betalen.

Nu is het in mijn geval wat anders als normaal. Mijn vader is zelfstandig, hierdoor werd het voor hun zowieso lastig om borg te kunnen staan.
Na een gesprek met mijn bank en de account manager van mijn ouders hebben wij een overeekomst gesloten waarin totaal geen borg gevraagd word, ook de bank loopt nu dus een risco voor mij. Het ligt allemaal wat gecompliceerder dan ik het nu vertel.

Maar toch bedankt, het kan nooit kwaad om een back-up plan te hebben.
 
Correctie: Het is essentieel om een backup plan te hebben.

Het is alsof je in een gloednieuw prototype auto stapt wat nog nooit getest is en je rijdt met 250 km/h op een betonnen muur af. De remmen zijn nog nooit gebruikt, dus zeker weten of ze het gaan doen weet je niet.

En ja, dan denken, "Misschien is het handig om een backup plan te hebben mochten m'n remmen het niet doen.." terwijl je de auto instapt, de motor start en het gaspedaal intrapt, is natuurlijk een beetje dom. Of zijn hier ook mensen die DAT zouden doen?
 
EPST

EPST

Beste mensen,

Ik ben eigenlijk zeer benieuwd hoe jullie denken over EPST. Zoals ik het op hun website lees hebben zij goede connecties met maatschappijen om afgestudeerde leerlingen snel aan een baan te helpen. Dit is geen garantie, maar toch... Op de website staat dat er op dit moment een gemiddelde wachttijd is van drie maanden. Dit is voor huidige maatstaven volgens mij bijzonder kort. Weet iemand of deze informatie nog steeds up-to-date is? Of is dit verkooppraat zoals jullie dat van andere scholen ook aangeven? Kennelijk hebben een aantal van jullie behoorlijk inzicht in de huidige luchtvaartmarkt en ik wil graag mijn licht opsteken over de mogelijkheden om via deze organisatie een opleiding te volgen. Overigens heb ik al een afgeronde HBO-studie en een baan.
Ik ben benieuwd... Alvast bedankt voor de info.
 
Alleen maar reclame praatjes. Er zijn op het moment geen maatschappijen die low-timers aannemen. Ze kunnen je dus op dit moment echt niet binnen die tijd aan een baan helpen....

Mzzl
 
Er zijn op het moment geen maatschappijen die low-timers aannemen.

Is dat zo?? Hebben wij net 3 initials (succesvol) opgeleid.
Maar ja, sommige mensen denken alleen aan de klem, mac en trans. Kijk eens wat verder!
Succes allemaal!
 
Helemaal mee eens...

Helemaal mee eens...

Thomas... zei:
ja ik ook! zonder risico`s zul je toch nooit aan de bak komen als vlieger. ik denk dat het goed zou zijn als er ook een topic komt met succes verhalen over piloten en ex-studenten. niet dat ik er niet aan wil denken dat het ook redelijk fout met me kan aflopen hoor. een beetje meer optimisme zou in dit forum niet verkeerd zijn.
grt Thomas

Hier ben ik het helemaal mee eens..ik zelf ben me ook volledig bewust van de gang van zaken deze dagen in de wereld des vliegers..maar als je al die negatieve en cynische vibes hier voelt..geeft je echt een slecht gevoel. Ik vraag niet om mooie verhalen op te hangen (Salaris van 180.000 euro) maar vertel ook eens over de mooie kanten van het vak..hoe het wel loopt als je een baan vind etc...

het is immers niet slecht de gevaren te benadrukken, maar het is dan even eerlijk om dan ook de mooie kanten te laten zien..

je moet immers de pro's en de contra's weten wil je tot een bewuste en reeele keuze komen..ipv een oppervlakkige

maar ja..enough..
 
ANTONIO zei:
Is dat zo?? Hebben wij net 3 initials (succesvol) opgeleid.
Maar ja, sommige mensen denken alleen aan de klem, mac en trans. Kijk eens wat verder!
Succes allemaal!

Waar vliegen die gasten dan?? En hoeveel uren hebben ze?? Ben daar erg benieuwd naar, want bij mijn weten is het op t moment echt niet dagelijkse gang van zaken dat mensen ook maar ergens aangenomen worden. Denk dat veel aspirant-vliegers tegenwoordig echt wel verder (willen) kijken dan die drie. Anders ben je wel heel naiëf, vind ik. Vliegen = vliegen....

En Skydreamer.... Snap best dat je mooie verhalen wilt horen, maar daar gaat het hier niet om. Je wilt een representatief beeld, nou, dat wordt hier dan ook geschetst. Je kunt wel willen dromen van de mooie kanten van het vak, maar voorlopig zijn die niet in beeld. Wees eens realistisch en lees nou gewoon wat er geschreven wordt. Voor mooie verhalen moet je naar de verschillende opleidingen, daar hebben ze mooie verhalen.

Mzzl
 
SkyDreamer,

Iz heeft het al gezegd, als je mooie verhalen wil horen moet je de folders van de vliegscholen bekijken. Je weet wel, zo een met een foto op de voorkant met een vlieger met z'n stoere zonnebril op voor z'n kist. Maar wat er hier gezegd wordt is dat mensen zich op glad ijs gaan begeven en vaak half niet weten waar ze aan beginnen.
Je hoort van succes verhalen van mensen die direct aan de slag kwamen na hun opleiding. Maar hoeveel mensen uit hun klas hebben niet direct een baan en moeten door een (heel) diep dal en vinden misschien wel nooit een baan. Want die mensen zijn er ook! Het is en blijft een soort van Russisch roulette.
En wat ook al eerder in andere recente topics op deze site zijn gezegd is dat beginnende vliegers wel Oost-Indisch doof lijken. Maar wie niet luisteren wil.........:(

groeten,

Ch
 
Voor iedereen die er nu over denkt om de opleiding (en alle bijhorende risico's) te beginnen even een paar zaken.

Indien je er zeker van bent dat het vliegersleven exact datgene is waar je je voorlopig aan wilt gaan hechten, denk dan eens logisch na over een opleidingstraject.

Op dit moment zijn er diverse agentschappen in Nederland die het allemaal erg goed met je voorhebben. Probeer eens een schatting te maken van de daadwerkelijke kosten. Ga na wat de vlieguren in de VS kosten (je weet vaak al waar ze je naar toe sturen); een telefoontje kost waarschijnlijk nog geen euro. Bekijk daarna de kosten voor de ATPL opleiding. Als je dan nog steeds zeker weet dat je via een 'begeleider' wilt gaan, betaal er dan maar dik voor.

Begin echter met je THEORIE (ATPL) opleiding. Ik ken jongens met 1500 uur (incl Lear) die terugkwamen uit het vliegerswahalla ten westen van Europa, maar die de theorie niet bleken te kunnen halen. Jankend zag ik een maatje uit de Blokhoeve (RLD examenhal) komen op weg naar een ugh-jaar oude Jetta met de wetenschap dat ook de 9e keer het vak Navigatie nog te veel verrassingen voor hem had...

Voordelen:
1 De kosten hiervoor zijn relatief laag
2 Mocht je het niet redden dan heb je niet al -tig duizend euri's vervlogen
3 De rente op je lening blijft laag (anders loopt het -tig duizend verhaal al die maanden)
4 Je kunt terug!

Met name dat laatste is niet leuk om te horen, maar je kunt hier beter overheen komen dan laten we eens een standaard opleidinkje van 75.000 tot 100.000 noemen.

Verder is het in deze markt geen overbodige luxe een vooropleiding te hebben. Er is al meer dan genoeg gesproken over backup-plannen, maar zonder HBO of Universiteit is het nog maar de vraag of je (snel) van je financierder afkomt.

Wijsheid!
 
windshear zei:
Begin echter met je THEORIE (ATPL) opleiding. Ik ken jongens met 1500 uur (incl Lear) die terugkwamen uit het vliegerswahalla ten westen van Europa, maar die de theorie niet bleken te kunnen halen. Jankend zag ik een maatje uit de Blokhoeve (RLD examenhal) komen op weg naar een ugh-jaar oude Jetta met de wetenschap dat ook de 9e keer het vak Navigatie nog te veel verrassingen voor hem had...

Wijsheid!

Serieus, als je niet eens je Gennav kunt halen, dan heb je ook niks te zoeken in de luchtvaart...

Mzzl
 
Hey AF777,

Ik kwam zelf nog jongens van het EPST tegen die hun 737 type voor Easy aan het doen waren die helaas wel 4-5 maanden hadden moeten wachten tot ze konden beginnen omdat ze een paar opleidings plaatsen voor extra captain hadden gebruikt.
Dit was zo'n drie maanden geleden.

Ik snap dus niet zo goed waar jij je mening op baseert.
Bij míjn weten is het EPST nog steeds een van de weinigen met een baangarantie (ofwel: binnen twee jaar een baan of je geld terug en hebben ze ook nog nooit hoeven uitbetalen)

Is toch beter dan het gemiddelde van de gemiddelde PBB-er lijkt me
:grijns: :grijns:
 
Check, moet je zeggen dat ik idd niet wist dat EPST op dit moment haar beloften wel waar kan maken. Weet van mensen die binnen 2 jaar een baan vinden, maar binnen een half jaar tot een jaar is zeker erg relaxed.

Goed om te weten iig.

Mzzl
 
Terug
Bovenaan