Waar / welk brevet gaan halen?

Het minimum aantal uren dat je nodig hebt voor de praktijkopleiding is gekoppeld aan een vast lesprogramma. Elke les bouwt voort op de vorige en voegt nieuwe leerstof toe. Er is een zekere mate van herhaling maar je oefeningen worden steeds complexer. Je wordt niet direct in het diepe gegooid maar aan het eind moet je wel kunnen zwemmen.
Het leerprogramma op een vliegschool is openbaar. Bestudeer het.

Factoren die het aantal lesuren beinvloeden :

(1) Gezondheid -- Ben je fit? Heb je goed geslapen? Heb je gegeten?
(2) Mentale voorbereiding -- Heb je geen zorgen aan je hoofd? Kan je je volledig concentreren op de les? Ben je er klaar voor om het maximale uit de les te halen? Weet je wat je gaat oefenen, en heb je de voorgaande oefeningen / de kennis voor de oefening goed verwerkt?
(3) Fysieke voorbereiding -- Weet je waar je naar moet kijken en waar je handen naar moeten reiken? Ga op een keukenkruk zitten, beeld je de cockpit in, en oefen de handelingen. Zeg de checklists hardop op. Deze dingen moeten tweede natuur worden, je kan het niet vaak genoeg doen. Het ziet er misschien gek uit op die keukenkruk, maar het helpt echt.
(4) Doe je voordeel met de briefings -- Ook na de les heb je recht op een nabespreking met je instructeur. Stel vragen bij onduidelijkheden.
(5) Ga niet direct aan de drank na de les, maar laat die les goed op je inwerken. Wacht niet tot de volgende les met oefenen (zie punt 3).
(6) Verstandige planning -- ken jezelf en je leervermogen. Plan de nodige tijd in voor je voorbereiding (zie punt 3). Boek geen lessen op momenten dat je je niet goed voelt of je niet kunt concentreren. Wacht niet te lang met de volgende les.

Bezuinig niet op lesboeken of theorielessen. Het juiste studiemateriaal is wel het goedkoopste onderdeel van de opleiding, en een theoriecursus bij je vliegschool geeft een goed houvast bij het je eigen maken van de stof en is niet duur. Elke investering in de theoriestudie -- in tijd en materiaal -- betaalt zich dubbel en dwars terug in de praktijk!
 
Dat Skydemon heb ik gedownload, beschrijving leek me handig maar je moet een account hebben lijkt het? Daar vraagt 'ie om als ik de app opstart. Werkt dat met een abonnementsdienst oid?

Klopt. Kijk op de website. Daar kun je je aanmelden en staan de bedragen.

Negen examens? Zijn er toch zeven of in Belgïe nog steeds negen? Als ik vragen mag, hoeveel lessen heb je nu gedaan? Ben wel benieuwd of jij dan ook dichtbij die 45 blijft.

Die verwarring komt steeds weer terug. Het zijn negen vakken, maar zeven examens. De vakken "Aircraft general knowledge" en "Principles of flight" kun je nauwelijks apart examineren omdat je voor het examen van de één de kennis van de andere moet hebben en andersom. Hetzelfde geldt voor "Air law" en "Operational Procedures".
 
Die verwarring komt steeds weer terug. Het zijn negen vakken, maar zeven examens. De vakken "Aircraft general knowledge" en "Principles of flight" kun je nauwelijks apart examineren omdat je voor het examen van de één de kennis van de andere moet hebben en andersom. Hetzelfde geldt voor "Air law" en "Operational Procedures".

Ik wil wel graag eventjes vermelden dat het wel degelijk negen aparte examens zijn bij het FOD in België. Ik raad België wel sterk aan, het scheelt echt een enorme bak geld t.o.v. het CBR in Nederland. Examengeld bij het FOD is €99 voor alle examens, en een eventueel herexamen is €45 (totaal, dus ook als je meer dan 1 vak gaat herkansen). Trein- en hotelkosten vallen ook reuze mee, mits je ruim van te voren boekt. Hotel raad ik wel aan, want de eerste examens beginnen 08:30 :eek!:

Uit mijn hoofd betaal je zo een €100,- per examen bij het CBR.
 
Ik wil wel graag eventjes vermelden dat het wel degelijk negen aparte examens zijn bij het FOD in België. Ik raad België wel sterk aan, het scheelt echt een enorme bak geld t.o.v. het CBR in Nederland. Examengeld bij het FOD is €99 voor alle examens, en een eventueel herexamen is €45 (totaal, dus ook als je meer dan 1 vak gaat herkansen). Trein- en hotelkosten vallen ook reuze mee, mits je ruim van te voren boekt. Hotel raad ik wel aan, want de eerste examens beginnen 08:30 :eek!:

Uit mijn hoofd betaal je zo een €100,- per examen bij het CBR.

Dat klopt ja, het CBR is inderdaad ongeveer 100 per examens. Daarom wil ik het ook graag bij de FOD in Belgie doen als dat inderdaad kan met mijn NL praktijkopleiding (wat waarschijnlijk zo is). Ik bedoel; 100 of 700 euro, dat scheelt nogal wat! Kan ik bijna vijf lessen voor doen!

Ben voor de theorie-opleiding zelf nu aan het kijken naar de distance learning cursus van VSH (vliegschool Hilversum, omdat ik vanaf het najaar doordeweeks geen avonden meer beschikbaar ben ivm werk..). €180 voor een jaar en dan krijg je ook proefexamens etc die je kan doen. Eventueel kan je uitbreiden met fysieke lessen op de onderwerpen die je moeilijk vindt. Het is voor hen natuurlijk wel iets extra moeite administratief want ze moeten nu een FOD formulier ondertekenen en opsturen ipv een CBR formulier. Moet nog vragen of ze dat willen doen maar hoop van wel, dan hebben ze mij er als klant bij :)
 
MPC007, check eerst even of je verplicht bent theorie lessen te volgen voordat je een abbo afsluit bij Vliegschool Hilversum
 
MPC007, check eerst even of je verplicht bent theorie lessen te volgen voordat je een abbo afsluit bij Vliegschool Hilversum

Je bedoelt of ik verplicht ben fysieke theorielessen te volgen? Dat wilde ik inderdaad vragen in de mail richting VSH, volgens hun eigen webpagina (https://www.vliegschool-hilversum.nl/theorieopleiding/) lees ik dat ze toegeven dat het sinds een jaar niet meer verplicht is, maar meer iets wat je kunt doen als je beter wilt scoren bij je examen.
 
Ja, dat bedoelde ik. Veel vliegscholen zeggen dat het verplicht is om klassiekaal theorieles te volgen. Maar dat is misschien inmiddels veranderd
 
Ik heb zelf deze zoektocht ook doorlopen.

Ik ben praktijklessen gaan volgen bij Dwarf, en vlieg inmiddels solo op een TMG. Dit is redelijk goedkoop: 90 Euro per uur met abonnement en 30 Euro per uur voor instructeur (RPL).
Ik kon ook niet op de donderdagavonden theorie volgen. Ik heb wel op zaterdag Navigatie gedaan bij Dwarf, een aanrader!
De rest doe ik nu via Orbit Groundschool. Ik doe wel de CBR examens (7 examens) omdat ik het in stukjes op wilde hakken (in 4 examnrondes) en niet in Brussel.
Inmiddels mag je alles met zelfstudie doen, dus wellicht ook een optie om het bij VSH te doen.
De boeken van Bas Vrijhof zijn erg goed, zelfstudie gaat prima. Alleen het aanleren van vaardigheden zoals Navigatie is goed om klassikaal te doen.
 
Ik heb dit topic met interesse gelezen.

Sinds dit jaar ben ik aan het lessen voor mijn LAPL(S), het Europese zweefvliegbrevet. Ik les op een zelfstarter, dus we hebben geen sleepvlieger of lier nodig. Ik les dus wanneer het mij uitkomt (vaak 2 á 3 uur achtereen) en ben dus ook niet aan een club verbonden/gebonden. De totale initiële kosten voor het LAPL(S) brevet schat ik op € 3.000 - € 3.500. De examens kosten per vak zo'n € 10 (die worden door de KNVvL geregeld). De planning is dat ik volgend jaar het brevet haal. Dus die kosten smeer ik ook nog eens uit over 2 jaar.

Naast het zweefvliegen wil ik ook graag vliegtochten maken. Het mooie van het 'nieuwe' LAPL(S)-brevet is dat je vrij eenvoudig de TMG aantekening kan behalen:

Voor uitbreiding met de TMG-aantekening geldt:
  • Minimaal 6 vlieguren les op de TMG (waarvan minimaal 4 uren met instructeur)
  • Eén solo-overland met de TMG van minimaal 150 km, met een landing op een ander vliegveld.
  • Een examenvlucht met een mondeling examen over de beginselen van het vliegen, de operationele procedures, de vluchtprestaties en -planning, de algemene kennis van het luchtvaartuig en over de navigatie.

Bron: http://zweefvliegopleiding.nl/light-aircraft-pilot-licence

Bij een club als MGC225 kun je de TMG-aantekening halen. Dat kost je dus nog zo'n € 600 - € 800. En zoals je ziet is de huurprijs van een Super Dimona vrij gering (€ 85 per uur (zuivere vliegtijd plus 10 minuten) op basis van een lidmaatschap van € 290 per jaar). Bij Peetair hebben ze tevens een abonnement van 10 uur voor € 1050. Een ook Dwarf heeft een SF25 te huur tegen een leuk tarief.

Het nadeel is natuurlijk dat je maar 1 passagier kunt meenemen.

Ondanks dat lijkt mij het financieel een aantrekkelijke manier van vliegen, maar wellicht dat ik iets over het hoofd zie.
 
Als je het niet kan betalen moet je gewon niet gaan vliegen. Het heeft ook geen zin om 'minimale' uren te vliegen.
 
Terug
Bovenaan