NazgulAir
New member
Het minimum aantal uren dat je nodig hebt voor de praktijkopleiding is gekoppeld aan een vast lesprogramma. Elke les bouwt voort op de vorige en voegt nieuwe leerstof toe. Er is een zekere mate van herhaling maar je oefeningen worden steeds complexer. Je wordt niet direct in het diepe gegooid maar aan het eind moet je wel kunnen zwemmen.
Het leerprogramma op een vliegschool is openbaar. Bestudeer het.
Factoren die het aantal lesuren beinvloeden :
(1) Gezondheid -- Ben je fit? Heb je goed geslapen? Heb je gegeten?
(2) Mentale voorbereiding -- Heb je geen zorgen aan je hoofd? Kan je je volledig concentreren op de les? Ben je er klaar voor om het maximale uit de les te halen? Weet je wat je gaat oefenen, en heb je de voorgaande oefeningen / de kennis voor de oefening goed verwerkt?
(3) Fysieke voorbereiding -- Weet je waar je naar moet kijken en waar je handen naar moeten reiken? Ga op een keukenkruk zitten, beeld je de cockpit in, en oefen de handelingen. Zeg de checklists hardop op. Deze dingen moeten tweede natuur worden, je kan het niet vaak genoeg doen. Het ziet er misschien gek uit op die keukenkruk, maar het helpt echt.
(4) Doe je voordeel met de briefings -- Ook na de les heb je recht op een nabespreking met je instructeur. Stel vragen bij onduidelijkheden.
(5) Ga niet direct aan de drank na de les, maar laat die les goed op je inwerken. Wacht niet tot de volgende les met oefenen (zie punt 3).
(6) Verstandige planning -- ken jezelf en je leervermogen. Plan de nodige tijd in voor je voorbereiding (zie punt 3). Boek geen lessen op momenten dat je je niet goed voelt of je niet kunt concentreren. Wacht niet te lang met de volgende les.
Bezuinig niet op lesboeken of theorielessen. Het juiste studiemateriaal is wel het goedkoopste onderdeel van de opleiding, en een theoriecursus bij je vliegschool geeft een goed houvast bij het je eigen maken van de stof en is niet duur. Elke investering in de theoriestudie -- in tijd en materiaal -- betaalt zich dubbel en dwars terug in de praktijk!
Het leerprogramma op een vliegschool is openbaar. Bestudeer het.
Factoren die het aantal lesuren beinvloeden :
(1) Gezondheid -- Ben je fit? Heb je goed geslapen? Heb je gegeten?
(2) Mentale voorbereiding -- Heb je geen zorgen aan je hoofd? Kan je je volledig concentreren op de les? Ben je er klaar voor om het maximale uit de les te halen? Weet je wat je gaat oefenen, en heb je de voorgaande oefeningen / de kennis voor de oefening goed verwerkt?
(3) Fysieke voorbereiding -- Weet je waar je naar moet kijken en waar je handen naar moeten reiken? Ga op een keukenkruk zitten, beeld je de cockpit in, en oefen de handelingen. Zeg de checklists hardop op. Deze dingen moeten tweede natuur worden, je kan het niet vaak genoeg doen. Het ziet er misschien gek uit op die keukenkruk, maar het helpt echt.
(4) Doe je voordeel met de briefings -- Ook na de les heb je recht op een nabespreking met je instructeur. Stel vragen bij onduidelijkheden.
(5) Ga niet direct aan de drank na de les, maar laat die les goed op je inwerken. Wacht niet tot de volgende les met oefenen (zie punt 3).
(6) Verstandige planning -- ken jezelf en je leervermogen. Plan de nodige tijd in voor je voorbereiding (zie punt 3). Boek geen lessen op momenten dat je je niet goed voelt of je niet kunt concentreren. Wacht niet te lang met de volgende les.
Bezuinig niet op lesboeken of theorielessen. Het juiste studiemateriaal is wel het goedkoopste onderdeel van de opleiding, en een theoriecursus bij je vliegschool geeft een goed houvast bij het je eigen maken van de stof en is niet duur. Elke investering in de theoriestudie -- in tijd en materiaal -- betaalt zich dubbel en dwars terug in de praktijk!