Waar / welk brevet gaan halen?

Je kunt je alleen aanmelden voor de initiele examens middels het initiele examen aanmeldingsdocument van de FOD ( Federale Overheids Diensten afd. Luchtvaart in Brussel), waarop het ATO nummer wordt ingevuld en voorzien van handtekening hoofd ATO + stempel ATO.

Vervolgens gelden er de volgende regels:
- max 6 pogingen voor alle vakken
- max 4 pogingen per vak
- alle examens moet je binnen 18 maanden behalen, gerekend van de initiele examendag.
- voldoe je niet aan bovenstaande regels, dan moet je weer alle examens opnieuw doen.
- na het behalen van alle examens, heb je 24 maanden de tijd om je praktijkexamen te behalen.

Voor het aanmelden van een herexamen, heb je geen handtekening nodig van de ATO.

Bij EBZW kost een FI € 30 / uur.

Dank, dat is waardevolle info! Ben niet zo thuis in de Belgische overheidswebsites, heb je een link naar dat formulier? Dus kan dan gewoon een stempel laten zetten door mijn Nederlandse ATO en dan examen doen? En als je iets niet haalt die eerste keer dan moet je dus diegene nog een keer doen als ik begrijp.

Gunstig FI tarief overigens bij jullie, in Hilversum zou ik dat voor een RFI (MLA instructeur) betalen. En kan dus ook gratis landen met EBZW clublidmaatschap als ik je goed lees. Wat kost dat lid zijn dan per jaar? :)
 
Weten jullie trouwens of er een handige webshop waar je een beetje gunstig vlieg-gerelateerde artikelen kunt bestellen? Het hoeft officieel nog niet maar ik wil alvast kijken wat ik nodig heb qua logboek (is fysiek logboek eigenlijk wel verplicht?), luchtkaart (zijn er ook goede chart/nav iPad apps?), en gradenschijf, of hoe dat ding ook heet.
 
Logboek: hier in BE krijg je dat van de overheid samen met je eerste licensie.

Luchtkaart: die koop ik gewoonlijk in Duitsland, bij een of andere pilotenwinkel. Jawel, die zijn er volop.° Ik pik er slechts eentje uit: http://www.pilotshop.nl/

Gradenschijf°°: nergens voor nodig, Excel is ZO veel beter. En ook de meeste navigatieapps hebben een functie "vluchtplanning". Maar misschien is die schijf nodig op je examen. Zelf heb ik de mijne in geen jaren meer gebruikt.

° minuutje struinen over het www en je vindt er meer dan je lief is.
°° dat is misschien niet het juiste woord maar wel een erg mooi. De Engelsen (alweer die malle Engelsen!) spreken erg verwarrend van "computer".
 
Ja de gradenschijf (FlightComputer E6B) is verplicht tijdens de examens. Je mag geen apps oid gebruiken. Alleen een rekenmachine wordt door de FOD ter beschikking gesteld tijdens het examen.
 
De Engelsen (alweer die malle Engelsen!) spreken erg verwarrend van "computer".

Verwarrend? Het woord "computer" betekent "rekenaar". De Engelsen spreken van een "Flight Computer" omdat zo'n ding gebruikt kan worden voor allerlei berekeningen die van belang zijn voor de vlucht.

Ik heb hem ook al lang niet meer gebruikt, maar hij zit wel standaard in mijn vliegtas voor als de accu van mijn tablet het een keer begeeft. Voordat ik Skydemon had vond ik de flight computer altijd erg handig. Maar ik ben dan ook leraar wiskunde geweest. :grijns:
 
:) Natuurlijk heb je helemaal gelijk. De eigenlijke verwarring zit hem erin dat we tegenwoordig "computer" zeggen tegen een ding dat vooral voor communicatie dient, en verder voor het opslaan en beheren van persoonlijke gegevens. De tijd is (helaas?) lang voorbij dat "computer" gelijk stond aan "rekenaar" maar daarmee is het inderdaad begonnen.

En ja, ik had ook een cijferkopje, al ben ik nooit leraar geweest. Als ik me vandaag verplicht zag om die rekenschijf nog eens te hanteren (jawel, ook ik heb ze nog steeds in mijn vliegtas), ik zou me vooral herinneren dat het eigenlijk gaat om het aftrekken van de vector "wind" van de vector "gewenst" om te komen tot de vector "te vliegen".

Maar in het practische vliegen stel ik vooral vast dat die windcorrectie eingelijk niet meer relevant is: we vliegen ofwel van navaid tot navaid, ofwel per gps, ofwel puur van visuele referentie tot visuele referentie. Het "dead reckoning" waarvoor die schijf diende - en ook prachtig geschikt was! - komt nmbm niet meer te pas, anno 2017.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil graag even mijn 'duit in het zakje' doen, voor wat betreft de theorie-examens bij het FOD in België. Ikzelf heb dit voorjaar daar in België examen gedaan, en dat was een erg prettig ervaring; alles was goed en netjes geregeld.

Wat betreft het aanmelden in België, zo ver ik weet werden individuele aanvragen door het FOD niet in behandeling genomen, en moest de aanvraag verlopen via een geregistreerde theorie-ATO. Een voorbeeld van zo een dergelijke ATO is bijvoorbeeld Orbit Groundschool (http://orbit-groundschool.nl) of Blu Bird (http://www.vliegtheorie.nl).

Dit bevordert het leren en je vooruitgang meer dan 1x maand

Ikzelf ben ook student en dus relatief 'jong' (met alle respect uiteraard ;)), en leste eerst 1x per maand, en dat ging prima. Belangrijk is om goed de lessen (thuis) voor te bereiden en de vlucht goed na te bespreken met je instructeur. Neem aantekeningen van de debriefing zodat je ze nog kan doornemen voor je volgende les. Door ook memory items en SOP's goed te kennen haal je echt het maximale uit jezelf en de les.
Momenteel les ik gemiddeld 1x per twee weken, simpelweg omdat ik graag het brevet wat sneller wil afronden. Behalve bij grote pauze's, merkte ik geen significante terugval in de toch steile leercurve.

Ik hoop dat ik je hiermee verder heb kunne helpen.
 
Logboek: hier in BE krijg je dat van de overheid samen met je eerste licensie.

Luchtkaart: die koop ik gewoonlijk in Duitsland, bij een of andere pilotenwinkel. Jawel, die zijn er volop.° Ik pik er slechts eentje uit: http://www.pilotshop.nl/

Gradenschijf°°: nergens voor nodig, Excel is ZO veel beter. En ook de meeste navigatieapps hebben een functie "vluchtplanning". Maar misschien is die schijf nodig op je examen. Zelf heb ik de mijne in geen jaren meer gebruikt.

° minuutje struinen over het www en je vindt er meer dan je lief is.
°° dat is misschien niet het juiste woord maar wel een erg mooi. De Engelsen (alweer die malle Engelsen!) spreken erg verwarrend van "computer".

Ja maar ik wil ook tijdens les mijn uren al loggen dus heb ik er eerder een nodig. Is een fysiek log nu verplicht of niet?

Ja de gradenschijf (FlightComputer E6B) is verplicht tijdens de examens. Je mag geen apps oid gebruiken. Alleen een rekenmachine wordt door de FOD ter beschikking gesteld tijdens het examen.

Tijdens de theorie of praktijkexamens?

Verwarrend? Het woord "computer" betekent "rekenaar". De Engelsen spreken van een "Flight Computer" omdat zo'n ding gebruikt kan worden voor allerlei berekeningen die van belang zijn voor de vlucht.

Ik heb hem ook al lang niet meer gebruikt, maar hij zit wel standaard in mijn vliegtas voor als de accu van mijn tablet het een keer begeeft. Voordat ik Skydemon had vond ik de flight computer altijd erg handig. Maar ik ben dan ook leraar wiskunde geweest. :grijns:

Wat is Skydemon, een app? Welke iPad apps zijn echt handig en aan te raden als recreatief piloot? Staan nogal wat navigatieapps maar niet goedkoop dus benieuwd wat nu goede zijn..

Ik wil graag even mijn 'duit in het zakje' doen, voor wat betreft de theorie-examens bij het FOD in België. Ikzelf heb dit voorjaar daar in België examen gedaan, en dat was een erg prettig ervaring; alles was goed en netjes geregeld.

Wat betreft het aanmelden in België, zo ver ik weet werden individuele aanvragen door het FOD niet in behandeling genomen, en moest de aanvraag verlopen via een geregistreerde theorie-ATO. Een voorbeeld van zo een dergelijke ATO is bijvoorbeeld Orbit Groundschool (http://orbit-groundschool.nl) of Blu Bird (http://www.vliegtheorie.nl).



Ikzelf ben ook student en dus relatief 'jong' (met alle respect uiteraard ;)), en leste eerst 1x per maand, en dat ging prima. Belangrijk is om goed de lessen (thuis) voor te bereiden en de vlucht goed na te bespreken met je instructeur. Neem aantekeningen van de debriefing zodat je ze nog kan doornemen voor je volgende les. Door ook memory items en SOP's goed te kennen haal je echt het maximale uit jezelf en de les.
Momenteel les ik gemiddeld 1x per twee weken, simpelweg omdat ik graag het brevet wat sneller wil afronden. Behalve bij grote pauze's, merkte ik geen significante terugval in de toch steile leercurve.

Ik hoop dat ik je hiermee verder heb kunne helpen.

Dank, je reactie wordt gewaardeerd! Waar heb je zelf praktijk en theorie gedaan dan? Ik denk dat die terugval ook leeftijdsgebonden is. Als je jong bent leer je nu eenmaal beter. Zelf hoop ik een ritme van om de week te gaan aanhouden.
 
Ja maar ik wil ook tijdens les mijn uren al loggen dus heb ik er eerder een nodig. Is een fysiek log nu verplicht of niet?

Toen ik mijn PPL haalde moest ik kopieën van mijn logboek meesturen met de brevetaanvraag. Lijkt me ook wel logisch.

Wat is Skydemon, een app? Welke iPad apps zijn echt handig en aan te raden als recreatief piloot? Staan nogal wat navigatieapps maar niet goedkoop dus benieuwd wat nu goede zijn..

SkyDemon is een app, in mij geval voor Android, maar er is ook een iPad versie. Hij staat erg goed bekend en bevalt mij ook prima. Hij werd me aangeraden door een instructeur. Andere apps ken ik eigenlijk niet, maar ongetwijfeld zijn er anderen die hun eigen voorkeur hier gaan neerzetten.
 
Ja maar ik wil ook tijdens les mijn uren al loggen dus heb ik er eerder een nodig. Is een fysiek log nu verplicht of niet?

Als leerlingvlieger ben je wettelijk verplicht een logboek bij je te hebben als je solo vliegt. Verder is het gewoon handig om een logboek vanaf les 1 te hebben, dan zit je administratief gelijk goed. Ikzelf heb ook al sinds het begin een logboek gehad, daar dit ook verplicht wordt door de beveiliging van Zestienhoven (waar ik dus zelf vandaan vlieg). Zonder geldig logboek en ID kom je het platform niet op als leerlingvlieger. Uitzondering hiervoor is als je bij de VCR (Vliegclub Rotterdam) vliegt, zij zitten niet op airside, en dus hoeven zij niet door de security.

Tijdens de theorie of praktijkexamens?

Je krijgt idd bij het FOD (en bij het CBR) slechts een (simpele) rekenmachine ter beschikking gesteld van het type Casio fx-82MS. Andere hulpmiddelen zoals een navigatieschijf moet je zelf meenemen naar het theorie-examen.

Dank, je reactie wordt gewaardeerd! Waar heb je zelf praktijk en theorie gedaan dan? Ik denk dat die terugval ook leeftijdsgebonden is. Als je jong bent leer je nu eenmaal beter. Zelf hoop ik een ritme van om de week te gaan aanhouden.

Fijn dat je er iets aan hebt! Ik heb de eerste zeven (van de negen) theorie-examens in januari dit jaar gedaan, en de resterende twee in maart dit jaar. Het praktijkexamen heb ik nog niet gehaald, maar ik kom wel erg dichtbij. Nog enkele lessen en dan kan ik mijn praktijkexamen aanvragen :yeehaa:
Ik sluit mij ook bij je aan dat die terugval voornamelijk leeftijdsgebonden is. Ik ben niet de enige 'jongere' die bij mijn vliegschool lest, en over het algemeen is de ervaring dat de 'jongeren' een stuk sneller zijn. Een andere tip die ik je uit ervaring kan meegeven is dat het verstandig is om snel achter je theorie aan te gaan. Hierdoor 'valt het kwartje' sneller tijdens de lessen, en dat scheelt je tijd en geld.
 
Toen ik mijn PPL haalde moest ik kopieën van mijn logboek meesturen met de brevetaanvraag. Lijkt me ook wel logisch.

SkyDemon is een app, in mij geval voor Android, maar er is ook een iPad versie. Hij staat erg goed bekend en bevalt mij ook prima. Hij werd me aangeraden door een instructeur. Andere apps ken ik eigenlijk niet, maar ongetwijfeld zijn er anderen die hun eigen voorkeur hier gaan neerzetten.

Oké, ik weet dat ze bij DPG in Hilversum logboekjes verkopen, waren een tientje (van papier, niet chique wel prima voor nu). Zullen ook wel EASA certified zijn qua kolommen enzo. Denk dat als ik daar ooit ga lessen er wel direct eentje meeneem.

Dat Skydemon heb ik gedownload, beschrijving leek me handig maar je moet een account hebben lijkt het? Daar vraagt 'ie om als ik de app opstart. Werkt dat met een abonnementsdienst oid?

Je krijgt idd bij het FOD (en bij het CBR) slechts een (simpele) rekenmachine ter beschikking gesteld van het type Casio fx-82MS. Andere hulpmiddelen zoals een navigatieschijf moet je zelf meenemen naar het theorie-examen.

Fijn dat je er iets aan hebt! Ik heb de eerste zeven (van de negen) theorie-examens in januari dit jaar gedaan, en de resterende twee in maart dit jaar. Het praktijkexamen heb ik nog niet gehaald, maar ik kom wel erg dichtbij. Nog enkele lessen en dan kan ik mijn praktijkexamen aanvragen :yeehaa:
Ik sluit mij ook bij je aan dat die terugval voornamelijk leeftijdsgebonden is. Ik ben niet de enige 'jongere' die bij mijn vliegschool lest, en over het algemeen is de ervaring dat de 'jongeren' een stuk sneller zijn. Een andere tip die ik je uit ervaring kan meegeven is dat het verstandig is om snel achter je theorie aan te gaan. Hierdoor 'valt het kwartje' sneller tijdens de lessen, en dat scheelt je tijd en geld.

Negen examens? Zijn er toch zeven of in Belgïe nog steeds negen? Als ik vragen mag, hoeveel lessen heb je nu gedaan? Ben wel benieuwd of jij dan ook dichtbij die 45 blijft.
 
Negen examens? Zijn er toch zeven of in Belgïe nog steeds negen? Als ik vragen mag, hoeveel lessen heb je nu gedaan? Ben wel benieuwd of jij dan ook dichtbij die 45 blijft.

Het zijn er inderdaad negen. Ik meen dat het tegenwoordig bij het CBR ook zo is. Voorheen, onder de JAR-FCL regelgeving waren het inderdaad zeven. Met de huidge EASA Part-FCL zijn het er negen geworden. Maar schrik niet, het is gewoon grotendeels dezelfde stof, alleen uitgespreid over negen examens in plaats van zeven.

Ik zit momenteel bij les 31/32 van de syllabus, waarbij les 37 praktijkexamen is. Qua uren zit ik zo rond de 47 uur. Die 45 uur is puur de syllabus, helaas is dat in de praktijk onmogelijk om te halen. De syllabus schrijft voor sommige dingen zoals noodlandingen slechts een uurtje voor, maar je hebt vaak meer nodig. Ik heb denk ik nog een aantal uurtjes overlap tussen twee syllabussen (overgestapt van JAR-FCL naar Part-FCL), maar zelfs dan is het erg krap. Ter illustratie; het snelste wat bij mij bekend is, is 57 uur voor een PPL(A). Dit was ook iemand die student was en dus 'leeftijdsgenoot' was.
 
Het zijn er inderdaad negen. Ik meen dat het tegenwoordig bij het CBR ook zo is. Voorheen, onder de JAR-FCL regelgeving waren het inderdaad zeven. Met de huidge EASA Part-FCL zijn het er negen geworden. Maar schrik niet, het is gewoon grotendeels dezelfde stof, alleen uitgespreid over negen examens in plaats van zeven.

Ik zit momenteel bij les 31/32 van de syllabus, waarbij les 37 praktijkexamen is. Qua uren zit ik zo rond de 47 uur. Die 45 uur is puur de syllabus, helaas is dat in de praktijk onmogelijk om te halen. De syllabus schrijft voor sommige dingen zoals noodlandingen slechts een uurtje voor, maar je hebt vaak meer nodig. Ik heb denk ik nog een aantal uurtjes overlap tussen twee syllabussen (overgestapt van JAR-FCL naar Part-FCL), maar zelfs dan is het erg krap. Ter illustratie; het snelste wat bij mij bekend is, is 57 uur voor een PPL(A). Dit was ook iemand die student was en dus 'leeftijdsgenoot' was.

CBR zijn er zeven. Ik heb ook hier op forum wel gelezen dat PPL gehaald wordt in 50 lessen hoor. Bij de school in Hilversum die op mijn shortlist staat was onlangs nog een MLA kandidaat die het in de minimale 30 uur heeft gedaan.

Trouwens, nog forummers hier van wie ik een of meer Bas Vrijhof theorieboeken over zou kunnen kopen? Kan er ook even een los draadje voor maken..!
 
CBR zijn er zeven. Ik heb ook hier op forum wel gelezen dat PPL gehaald wordt in 50 lessen hoor. Bij de school in Hilversum die op mijn shortlist staat was onlangs nog een MLA kandidaat die het in de minimale 30 uur heeft gedaan.

Ik zei ook niet dat het niet kon, puur dat je er wel rekening mee moet houden dat je waarschijnlijk over de 45 uur heen zal gaan. En het ligt er natuurlijk ook aan hoe lang je lessen zijn ;)
 
Laatst bewerkt:
CBR zijn er zeven. Ik heb ook hier op forum wel gelezen dat PPL gehaald wordt in 50 lessen hoor. Bij de school in Hilversum die op mijn shortlist staat was onlangs nog een MLA kandidaat die het in de minimale 30 uur heeft gedaan.
!

Een RPL-MLA brevet mag je toch ook in 30 uur halen? Dat ligt anders voor PPL.
Wel eens nagedacht over PPL-TMG? Bij Aeroclub Hilversum zijn daar ook mogelijkheden voor, op een Diamond Super Dimona. Wellicht ligt die prijs nog iets lager.
 
Een RPL-MLA brevet mag je toch ook in 30 uur halen? Dat ligt anders voor PPL.
Wel eens nagedacht over PPL-TMG? Bij Aeroclub Hilversum zijn daar ook mogelijkheden voor, op een Diamond Super Dimona. Wellicht ligt die prijs nog iets lager.

Dat klopt, mag. Maar als je een RPL in 30 uur kunt halen moet je een PPL ook in 45 kunnen halen, lijkt me. Ik heb de programma's vergeleken en er zit echt heel veel overlap in, alleen bij PPL worden bepaalde dingen uitgebreider behandeld en zijn meer solo-uren verplicht.

Herhaal bij deze ook even mijn oproepje voor de theorieboeken. Als iemand ze heeft liggen en er eigenlijk niks meer mee doet, houd ik me aanbevolen! :)
 
Dan krijg je oudere boeken van Bas Vrijhof. Voor een aantal vakken is er echt wel eea veranderd de afgelopen jaren. Koop de boeken nieuw, je doet in Nederland toch niet alle vakken tegelijk. Zo groot zijn de kosten dan niet
 
Terug
Bovenaan