Waar / welk brevet gaan halen?

mpc007

New member
Eerste post hier, maar afgelopen dagen al veel gelezen. Steeds beter op de hoogte van de materie, erg interessant allemaal. Context van lid worden hier is dat ik aan het kijken ben of ik serieus voor een brevet wil (en kan, ben nog student) gaan.

Woon in Leiden, dus eerst info gezocht over mogelijkheden op Zestienhoven. Dat viel tegen, stevig aan de prijs en veel posts op internet (ook hier) dat Rdam voor recreatief vliegen eigenlijk niet aantrekkelijk meer is. Helaas is Valkenburg dicht, dus daarom info gezocht over Hilversum omdat dat daarna dichtste bij is (~60km). Veel goede verhalen, gunstige tarieven (ook voor landingen valt het mee) en verschillende plaatsen om te lessen daar. Las dat veel forummers hier ook dingen op EHHV gedaan hebben dus benieuwd of jullie er verder nog over kunnen vertellen.

Afgelopen zaterdag ook even in Hilversum geweest om paar vragen te stellen aan de vliegschool (VSH), vliegclub (ACHA), en Dwarf. Ook direct even kritisch gekeken of de mensen aardig waren en de algemene indruk gewoon 'goed'. Qua locatie wordt het wss dus wel Hilversum, welke tent nog niet zeker. VSH wordt voor mij te duur (ik neem aan dat maar 1x per maand kunnen lessen niet bevorderlijk is voor je voortgang), ACHA en Dwarf zijn beide interessant maar voor andere brevetten.

Over die brevetten heb ik daarom sowieso nog wat vragen. Het zal voor mij sowieso een hobby blijven, mijn toekomstige werk ligt in een andere richting dus CPL/ATPL wil ik niet heen. Hoogst haalbare is PPL maar ik wil ook goed kijken naar de mogelijkheden sneller / lager in te stappen met bijvoorbeeld LAPL-SEP, LAPL-TMG, of RPL-MLA. Die laatste optie is het goedkoopst, want goedkopere instructietarieven. Als er na 2018 en de afschaffing van de andere RPL brevetten dan geen optie meer is om door te stromen vanaf MLA naar LAPL-SEP is het minder interessant, want wil op termijn wel in een 4-persoons kist mogen vliegen en wordt duur grapje om dan weer vanaf 0 uren te moeten starten. Heb de IL&T gemaild met de vraag of er conversie mogelijkheden zijn, wacht het antwoord nog af.

Ben benieuwd of ik nog dingen over hoofd gezien heb, of dat het bijvoorbeeld gunstiger / leuker is te lessen op een andere plek. De VS, Zuid-Afrika, Polen etc is voor mij geen optie want heb niet het hele bedrag dat het gaat kosten zomaar klaarstaan op mijn rekening. Ik heb echter ook dingen over België gelezen, weten jullie daar meer van (of dat echt gunstiger is?)

Alvast bedankt :) :)
 
Opener: mijn compliment voor het vele voorbereidende werk - én voor het heel correcte Nederlands dat je schrijft. Helaas niet meer algemeen vandaag de dag, eerder integendeel. Er mochten meer zulke forummers zijn!

Dan: ik ben niet echt op de hoogte van het PPL-wereldje, want ik vlieg zelf ultralight. Misschien is dat ook voor u wel een optie? Er zijn zeker beperkingen aan maar het heeft ook zijn voordelen, vooral aan de financiële kant, en al helemaal als je zelf enig plezier kunt beleven aan mechanisch knutselen. Kijk niet alleen naar de kost van de opleiding, ook naar het vliegen daarna.

Ik denk wel dat recreatief motorvliegen in het algemeen voordeliger is in België dan in Nederland, want de Nederlandse overheid maakt het de prive-vliegerij niet gemakkelijk. Met een uitzondering voor het zweefvliegen weliswaar maar daarover heb je het niet. Dus als je als eens bent gaan praten in Hilversum, waarom dan eens niet een rondje Vlaanderen? Velden om eventueel te bezoeken zijn dan Hoevenen, Brasschaat, Leopoldsburg (waar nogal wat Nederlanders vliegen, en daar zal wel een reden voor zijn), Zwartberg, en mijn eigen Kiewit. Maar de vraag is of de verplaatsing wel opweegt tegen de lagere kost.

Ook nog inzake ultralight: dat is een nationale licensie, in tegenstelling tot LAPL en PPL die door EASA geregeld worden. De meeste landen erkennen weliswaar elkaars licensies maar het blijft toch een aandachtspunt.

Denk ook eens na over: minstens één club (die van Grimbergen) doet elke zomer een "kamp" in Zuid-Frankrijk, voor een week of twee, en ik heb verhalen gehoord van lieden die met nul uur vertrokken en ginds hun eerste solovlucht deden. Trouwens ook de zwevers doen volop zulke zomerkampen, in eigen land of op een vakantielocatie of beide.

Sukses gewenst!
 
Opener: mijn compliment voor het vele voorbereidende werk - én voor het heel correcte Nederlands dat je schrijft. Helaas niet meer algemeen vandaag de dag, eerder integendeel. Er mochten meer zulke forummers zijn!

Dan: ik ben niet echt op de hoogte van het PPL-wereldje, want ik vlieg zelf ultralight. Misschien is dat ook voor u wel een optie? Er zijn zeker beperkingen aan maar het heeft ook zijn voordelen, vooral aan de financiële kant, en al helemaal als je zelf enig plezier kunt beleven aan mechanisch knutselen. Kijk niet alleen naar de kost van de opleiding, ook naar het vliegen daarna.

Ik denk wel dat recreatief motorvliegen in het algemeen voordeliger is in België dan in Nederland, want de Nederlandse overheid maakt het de prive-vliegerij niet gemakkelijk. Met een uitzondering voor het zweefvliegen weliswaar maar daarover heb je het niet. Dus als je als eens bent gaan praten in Hilversum, waarom dan eens niet een rondje Vlaanderen? Velden om eventueel te bezoeken zijn dan Hoevenen, Brasschaat, Leopoldsburg (waar nogal wat Nederlanders vliegen, en daar zal wel een reden voor zijn), Zwartberg, en mijn eigen Kiewit. Maar de vraag is of de verplaatsing wel opweegt tegen de lagere kost.

Ook nog inzake ultralight: dat is een nationale licensie, in tegenstelling tot LAPL en PPL die door EASA geregeld worden. De meeste landen erkennen weliswaar elkaars licensies maar het blijft toch een aandachtspunt.

Denk ook eens na over: minstens één club (die van Grimbergen) doet elke zomer een "kamp" in Zuid-Frankrijk, voor een week of twee, en ik heb verhalen gehoord van lieden die met nul uur vertrokken en ginds hun eerste solovlucht deden. Trouwens ook de zwevers doen volop zulke zomerkampen, in eigen land of op een vakantielocatie of beide.

Sukses gewenst!

Dank voor je reactie! Met ultralight bedoel je vliegtuigen onder de 450kg? Zoja, dat is de RPL-MLA categorie die ik inderdaad zelf ook interessant vind. Hoe werkt dat in België dan, dat ULM? Stel dat je zo'n brevet hebt, kan je dan nog wel 'door' voor je LAPL of PPL als je dat zou willen of is ULM dan ook direct je eindstation?

Ik heb wat websites bekeken van de clubs op de veldjes die jij noemt, maar erg scheutig zijn ze niet met informatie. Ik heb het idee dat het landingsgeld inderdaad wel gunstig is (vaak maar 5 euro) maar hoe zit het met de grootste kostenpost - vliegtuighuur? Wat betaal je daar voor een uurtje in een c152 of vergelijkbare SEP of voor een MLA/ULM kist? Dan kan ik uitrekenen wat het incl reiskosten nu precies scheelt.

Die kampen kende ik nog niet, ga er even wat meer over opzoeken.
 
Owelkom.
Ik sou je wel aanraden dat je in elk geval genoeg geld hebt om vrij vlot aan je soli te komen. Twee misschien 3x in de week lessen.
Daarna terug naar 1x per week tot je brevet.
Dit bevordert het leren en je vooruitgang meer dan 1x maand.
Dan ben je veel te veel kwijt tussen lessen in.
Misschien zelf twee weken vrij nemen om in elk geval solo te komen.
 
In veel topics wordt gehint naar feit dat Rdam duur is, bijv hier: http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=10103

Dat beeld wordt bevestigd als ik tarieven van VCR/RAC zie. Mocht ik het mis hebben en jullie kunnen wel een kist plus instructie aanbieden voor 155 of minder per uur hoor ik het graag ;)

Het was zelf mijn idee om de week te lessen, dat zou financieel haalbaar zijn. Heb niet de reserve om nu al direct tien of vijftien lessen in twee weken te draaien zoals je voorstelt. Overigens heb ik wel al paar keer meegevlogen / gestuurd bij korte rondvluchtjes en ben een vrij fervente FSX'er dus bepaalde kennis zit er wel in.

Meer mensen met MLA ervaring of een mening over de scholen op EHHV?
 
Her het is toch aan te raden om iets te sparen omdat het je op de langere termijn geld zal besparen.

Dat weet ik, maar ik heb het er simpelweg niet voor over daarop te moeten wachten. Het maakt het voor mij een stuk minder leuk als ik er niet mee kan beginnen zodra ik de beslissing gemaakt heb. Bovendien zal ik vanaf september naar verwachting ook nog enkel in de weekenden kunnen lessen, dus dan is om de week nog best ambitieus in verhouding tot mijn beschikbaarheid. Ik heb veel gelezen en dat wat jij noemt, twee a drie keer week (en dus ook >300 euro per week); ik lees maar van weinig mensen die dat (kunnen) doen.

Tuurlijk, met autorijles is het ook zo dat als je een snelcursus neemt je wellicht toe kunt met 30 lessen en als je het elke week doet in 35, maar de lol gaat er af op het moment dat je pas op je 22e na vier jaar sparen genoeg hebt die snelcursus ook daadwerkelijk te kunnen doen terwijl de rest in je omgeving al jaren rijdt. Tijd is ook gewoon geld, en ik zie de lessen al als het plezier.

Graag terug naar mijn vragen rond MLA-brevet en Hilversum :)
 
ben een vrij fervente FSX'er dus bepaalde kennis zit er wel in.

Dat onderwerp is al duizendmaal besproken, we moeten dat niet gaan overdoen, maar neem het toch maar niet voor vanzelfsprekend. Er zijn nogal wat mensen die melden dat ze vooral veel hebben moeten áfleren van flightsim, en zo was het zeker ook voor mij.
 
Enne, jawel, met ultralight bedoel ik de klasse tot 450 kg (voor een tweezitter - kan ook 472,5 kg zijn mits parachute, in D is dat zelfs verplicht). In heel Europa heet dat een ultralight, alleen die malle Engelsen moesten alweer lekker iets anders doen en begonnen dus over microlights; en die nog mallere Ollanders moesten daar op de slag achteraan hollen... :) Comprenne qui peut ... ;)

Let er mee op, die UL-licensie is zgn. sub-ICAO en daarmee ook sub-EASA m.a.w. ieder land gaat er mee om naar eigen inzicht. Hier in BE dacht ik dat je voor je PPL vijf uur minder moet vliegen mits ULM-licensie maar dat kan intussen veranderd zijn. Principieel zijn het zeker compleet gescheiden circuits maar de nationale overheden hebben enige armslag.
 
Dat is enkel een bestel link?

Yep. Boekje is gratis op wat verzendkosten na. Voor degenen die bij hem in de buurt wonen hoopt hij dat je bij hem vlieglessen komt volgen, maar op deze afstand gaat hem dat dus niet lukken. Hij stuurt wel het boekje op.
 
Dat onderwerp is al duizendmaal besproken, we moeten dat niet gaan overdoen, maar neem het toch maar niet voor vanzelfsprekend. Er zijn nogal wat mensen die melden dat ze vooral veel hebben moeten áfleren van flightsim, en zo was het zeker ook voor mij.

Dat geloof ik graag, ik pretendeer ook zeker niet het 'eigenlijk al te kunnen'. Alleen lijkt me dat het toch scheelt als je al weet hoe je je avionics afleest, hoe een circuitje werkt, etc.

Ik weet dat die ulm/mla licentie nationaal is inderdaad, omdat men er destijds niet uit kwam over een Europese opvolger. Wellicht dat dat nog komt na 2018. Jammer dat eigenlijk niemand weet hoe eventuele conversie precies werkt, ook IL&T niet.

Maarre, vertel nu eens wat vliegtuighuur bij jullie in België kost??
 
Trouwens, weten jullie of je met een distance-learning opleiding voor de theorie ook gewoon toegang krijgt tot de CBR examens? Toen ik zaterdag bij Dwarf was vertelde ik dat ik geen deel kon nemen aan de theoriecursus, omdat ik vanaf het najaar intern werk (en dus s avonds doordeweeks, als de cursus gegeven wordt, niet weg kan). Zij zeiden dat ik dan gewoon ergens anders mijn theorie kon volgen, zolang ik er maar toegang tot de CBR examens mee kreeg (dus moet ATO-school zijn). Ik zag bijvoorbeeld deze online-curus van VSH die ook openstaat voor niet-VSH leerlingen:

http://www.ppl-e-learning.nl/abonnement/

Maar zoiets heeft natuurlijk alleen zin als ik niet daarnaast ook nog fysiek op moet komen dagen (het moet dus de hele mep zijn, niet alleen een aanvulling op). Er bestaat ook een andere, van de Orbit Groundschool, maar die kost €895 exclusief de examens en dat vind ik wat te gortig voor een online initiatief.
 
Maarre, vertel nu eens wat vliegtuighuur bij jullie in België kost??

Kzal tijdens het weekeinde eens informeren op mijn thuisbasis EBZH. Inderdaad opvallend hoe zwijgzaam de diverse websites daarover zijn, Franse aeroclubs betonen heel wat minder "pudeur". Let wel op want "x,xx per minuut" zegt lang niet alles, de ene rekent hobbs time, de ander effectieve tijd in de lucht &c &c. Dat kan een heel verschil maken!
 
Kzal tijdens het weekeinde eens informeren op mijn thuisbasis EBZH. Inderdaad opvallend hoe zwijgzaam de diverse websites daarover zijn, Franse aeroclubs betonen heel wat minder "pudeur". Let wel op want "x,xx per minuut" zegt lang niet alles, de ene rekent hobbs time, de ander effectieve tijd in de lucht &c &c. Dat kan een heel verschil maken!

Doe dat, ben benieuwd! Weet jij trouwens of het voor Ollandse praktijk leerlingen ook mogelijk is dat Engelse theorie examen in Brussel te doen? Scheelt hoop geld :)
 
Op mijn thuisbasis EBZW hanteren ze de volgende tarieven.

Je betaald voor het aantal minuten dat de motor draait. Daarnaast betaal je nog FI kosten. Je moet wel lid zijn van EBZW. Daarvoor in plaats kun je gebruik maken van alle faciliteiten (zoals gratis landing/touch & go's, Jeppesen charts enz)

PS: Je kunt in Brussel zelf kiezen in welke taal je de examens wilt afleggen: Engels, Frans en Nederlands. Let wel: Initieel leg je alle 9 examens in 1 dag af.
(Het maakt niet uit of je de praktijk in Nederland of België doet)
 
Laatst bewerkt:
Op mijn thuisbasis EBZW hanteren ze de volgende tarieven.

Je betaald voor het aantal minuten dat de motor draait. Daarnaast betaal je nog FI kosten. Je moet wel lid zijn van EBZW. Daarvoor in plaats kun je gebruik maken van alle faciliteiten (zoals gratis landing/touch & go's, Jeppesen charts enz)

PS: Je kunt in Brussel zelf kiezen in welke taal je de examens wilt afleggen: Engels, Frans en Nederlands. Let wel: Initieel leg je alle 9 examens in 1 dag af.
(Het maakt niet uit of je de praktijk in Nederland of België doet)

Interessant, dank voor de info. Hoeveel is FI tarief bij jullie? Vanmiddag proeflesje op TL 3000 Sirius MLA gedaan in Hilversum, dat beviel ook goed! Instructeur had al snel door dat ik al wat wist dus behalve opstijgen en landen eigenlijk alles zelf gedaan (bochtjes, hoogte houden). Wel stevige wind overigens, en het circuit op EHHV is niet makkelijk doordat je zes opties hebt.

Wat wel wennen was:
- sturen met één hand
- slechts drie instrumenten voor je neus (ias, alt, vario, want MLA dus meer toch niet verplicht) dus bochtjes draaien is meer voelwerk

Mbt dat theorie examen in Brussel, hoe meld je je daarvoor aan? Want in NL heb je een doorverwijzing van je school nodig bij het CBR. Als je een link hebt ga ik het even uitzoeken want wel interessant. Stel dat je daar een examen niet haalt, moet je dan alles weer opnieuw doen?
 
Je kunt je alleen aanmelden voor de initiele examens middels het initiele examen aanmeldingsdocument van de FOD ( Federale Overheids Diensten afd. Luchtvaart in Brussel), waarop het ATO nummer wordt ingevuld en voorzien van handtekening hoofd ATO + stempel ATO.

Vervolgens gelden er de volgende regels:
- max 6 pogingen voor alle vakken
- max 4 pogingen per vak
- alle examens moet je binnen 18 maanden behalen, gerekend van de initiele examendag.
- voldoe je niet aan bovenstaande regels, dan moet je weer alle examens opnieuw doen.
- na het behalen van alle examens, heb je 24 maanden de tijd om je praktijkexamen te behalen.

Voor het aanmelden van een herexamen, heb je geen handtekening nodig van de ATO.

Bij EBZW kost een FI € 30 / uur.
 
Terug
Bovenaan