Chaseplane.nl
New member
Goed, dus je kwam trots met je brevet uit de VS. Misschien had je zelf al wel een N-geregistreerde kist op het oog, maar misschien ook niet. Hoe ging het toen verder? Wat miste je, waar had je "last" van, wat was gewoon anders?
Mijn bedoeling is om hier een soort van inventarisatie te maken van wensen, behoeftes en verschillen (US vs EU) tussen het vliegen in de VS en Europa. En ik bedoel niet de voor-de-hand-liggende zaken als dat vliegen hier veel duurder is enzo.
Om zelf maar de aftrap te geven:
Wat zijn jullie ervaringen?
En direct daaraan gekoppeld, hoe is het om hier een N-geregistreerd vliegtuig te hebben? Zijn er voldoende onderhoudsfaciliteiten voorhanden die N-toestellen van maintenance kunnen voorzien? Voldoede monteurs die af kunnen tekenen?
Ben alsjeblieft zo uitgebreid mogelijk, want ik probeer een zo compleet mogelijk beeld te krijgen over de verschillen.
Thanks,
Chaseplane.nl
Mijn bedoeling is om hier een soort van inventarisatie te maken van wensen, behoeftes en verschillen (US vs EU) tussen het vliegen in de VS en Europa. En ik bedoel niet de voor-de-hand-liggende zaken als dat vliegen hier veel duurder is enzo.
Om zelf maar de aftrap te geven:
- Weer: al heel snel na aankomst uit de VS heb ik me verder verdiept in het weer. De verschillen tussen Arizona (waar ze bijna binair weer hebben: òf prachtig òf thunderstorms) en wat we hier in Europa gewend zijn is enorm. De kennis hierover opgedaan in de VS vond ik te weinig.
- Airspace indeling bleek ook heel anders. Alpha-airspace tot aan de grond is non-existent in de VS. De gehanteerde minima voor zicht zijn verschillend.
- Communicatie is verschillend. Niet dat we er niet uit kwamen, maar de lingo (gebruikte woorden) is gewoon verschillend en ook wat je wel of niet meldt.
- Airlaw is verschillend. Was ook een kleine conversie voor nodig om de verschillen met Nederland en Europa duidelijk te krijgen.
- Typeconversie. Waar ik in de VS vooral gelest had op Ce.172's, bleken hier vooral Pa.28's in diverse smaken voorhanden. Een korte begeleide typeconversie vond ik dan ook nodig.
- Overzicht van huurbare N-toestellen in Nederland / Europa. Heb ik niet kunnen vinden en ben ik nu dus zelf aan het opstellen.
- Overzicht van FAA certified instructeurs in Nederland / Europa. Gelukkig ken ik er nu wel een paar, maar ook daarvan heb ik geen lijst o.i.d. kunnen vinden. Ook die ben ik dus zelf aan het opstellen.
- Belangenorganisatie voor N-vliegers. Is er volgens mij niet. AOPA NL richt zich weliswaar op privévliegers en eigenaren, maar niet direct op FAA-vliegers in Nederland. De services van AOPA USA vind ik heel zinvol, maar deze club is in Nederland weer niet vertegenwoordigd.
Wat zijn jullie ervaringen?
En direct daaraan gekoppeld, hoe is het om hier een N-geregistreerd vliegtuig te hebben? Zijn er voldoende onderhoudsfaciliteiten voorhanden die N-toestellen van maintenance kunnen voorzien? Voldoede monteurs die af kunnen tekenen?
Ben alsjeblieft zo uitgebreid mogelijk, want ik probeer een zo compleet mogelijk beeld te krijgen over de verschillen.
Thanks,
Chaseplane.nl
Laatst bewerkt: