@J5B: Ik zie hier een discussie nogal uit de hand lopen. Ruzie is wellicht een beetje zwaar aangezet, maar er zijn van diverse mensen wel argumenten langs gekomen die ik een hoog welles-nietus gehalte vond hebben. Vandaar dat ik het wel een erg goed idee vond om te kijken of ik de discussie (een beetje) tot bedaren kon brengen.
Denk dat wij een beetje het griekenland van de vliegvelden zijn
De tarieven op MZ zijn misschien iets té billijk? Maar als je die verhoogt komt er wellicht nog minder aan bezoekers.
Als ik kijk naar vliegvelden in Duitsland, vraag ik me af of de tarieven op MZ iets te billijk zijn. Sterker als ik kijk naar de situatie over de grens, denk ik dat de tarieven eigenlijk naar beneden zouden moeten.
Ik snap dat ze dan helemaal niet meer uit de kosten met het aantal vliegbewegingen dat ze nu hebben. Dus zul je dan iets moeten bedenken om het aantal vliegbewegingen omhoog te krijgen. Hmm, kosten omlaag zou ook wel handig zijn.
Wat moet je dan doen?
Het aantal vliegbewegingen krijg je omhoog als mensen weten dat ze voor een redelijk bedrag een relatief goede service krijgen. Vandaar ook dat ik zeg dat de prijs eigenlijk omlaag zou moeten. Ze willen graag geld verdienen aan brandstof? Oke, doe het dan helemaal simpel. Laat je landingsgeld wat het nu is, maar als je voor meer dan X tankt, is je landing gratis of half geld. (X zal wel een functie zijn van je landingsgeld, bijvoorbeeld als je voor 5 keer je landingsgeld tankt, betaal je maar de helft. In Duitsland betaal je op bijvoorbeeld Leer geen landingsgeld (UL) als je minimaal 20 liter tankt.)
Zorg er verder voor dat je een restaurant hebt dat goede service levert. En om eerlijk te zijn, de laatste keer dat ik op MZ was, zat dat wel snor.
Oh, ja en zorg dat mensen het weten. Organiseer een flyin, nodig andere clubs uit, adverteer. (En nee, dat hoeft niet duur te zijn. Postertje hier en daar op een vliegveld doet vaak al veel.)
Hoe je de kosten omlaag kan brengen? Tja, dat wordt ingewikkeld, maar ik zou eens kijken of je creatief met de regels om kan gaan. Kan je bijvoorbeeld de eigenaar van het restaurant opleiden om op rustige tijden als havenmeester te fungeren? Op bijvoorbeeld Munster Telgte is door de week, zeker in de winter dat de situatie. Trouwens ook wel handig, want dan kan je in de lucht vast vragen of de koffie klaar is en wat er voor taart in de aanbieding is.