Vliegmedische Keuring: Ervaringen

737Lover

New member
Hallo allemaal,

Na een héél lange afwezigheid hier, ben ik weer eens een hoop threads aan het doorlezen, en van de foto's van Nusty R aan het genieten, wát zijn ze toch mooi!
Overigens ben er niet 100% zeker of ik wel het beste forumgedeelte gekozen heb om mijn vraag te stellen, maar ik gok maar even. Ik heb ook het topic van Coaster Stefano gelezen, en daar was ook al een discussie gaande over dit forumgedeelte en het Hoe-wordt-ik-piloot gedeelte. Mocht het verkeerd staan, mijn excuses hiervoor!

Maar even to the point:
Ik ga binnenkort beginnen met mijn PPL, maar hiervoor is uiteraard een medische keuring nodig. ( lijkt mij iig wel zo handig ) en de beoogde vliegschool waar ik de opleiding wil gaan doen heeft mij een lijstje gegeven met een aantal instanties die deze keuring mogen uitvoeren.

Nou zou ik graag van jullie, degenen die ervaring hebben met de keuring, ervaringen willen horen, adviezen, do's en don'ts, the whole story, welke instantie goed is ( wel onderbouwen met argumenten he:rolleyes: ) en welke niet.

Ik ga nu voor de Klasse 2 keuring, maar ik wil uiteindelijk wel door voor verkeersvlieger. Maar dat is nog toekomst muziek, eer ik daar aan ga beginnen zij we weer minimaal 2-4 jaar verder. Of is het toch verstandig om de Class 1 keuring te gaan doen?

Mag ik als laaste nog vragen om antwoorden aangaande mijn vraag en geen rants over de zoekfunctie gebruiken o.i.d? Ik heb deze gebruikt, maar ik wil het gewoon voor mezelf nog even duidelijk ( op een rijtje ) hebben. Ik weet dat dit een beetje l*llig overkomt, dit is absoluut niet zo bedoelt. Maar emoties komen op fora niet altijd goed over..

Alvast bedankt,
Stefan:biertje:
 
Goedemiddag!

Ik heb tot nu toe nog maar ervaring met twee keuringsinstituten en mijn mening daarover is als volgt:

Aeromedical Expert Center (Schiphol)
Hier ben ik voor mijn initiële klasse 1 geweest. Wat mij hiervan het meest is bijgebleven is erg veel wachten en met veel verschillende dokters onderzoekjes doen. De keuring is vergeleken met het andere keuringsinstituut prijzig.

Aeromedical Clinic (Arnhem)
Hier ben ik voor mijn herkeuring geweest. Vergeleken met Schiphol was dit echt een verademing. Ik kwam hier aan, vijf minuten in de wachtkamer gezeten, onderzoekjes gedaan met één (zeer vriendelijke) dokter en binnen een half uur (!!) stond ik mét m'n nieuwe medical weer in de parkeergarage. De keuring is daar ongeveer 7 tientjes goedkoper en is me dus erg goed bevallen. Het nadeel is dat de keuring hier zó populair is, dat het soms lastig is om een afspraak te maken, ze zijn vrij slecht bereikbaar (makkelijkst is nog per e-mail).

Nou snap ik dat het een beetje appels met peren vergelijken is, een initiële en een herkeuring, maar de algehele ervaring was in Arnhem gewoon een stuk beter. Plus dat Arnhem voor mij (vanuit Enschede) een stuk dichter bij is. Vrijwel al mijn klasgenoten doen de keuring nu in Arnhem.

Dan de vraag of je een klasse 1 of 2 keuring aan te raden is... Persoonlijk zou ik zeggen ga voor klasse 1. Het kost een paar euro meer, maar je weet meteen of je medisch wel geschikt bent voor het vak. Stel in het meest negatieve geval dat je afgekeurd wordt, hoef je geen tijd en moeite meer te steken in het oriëntatie en dergelijke voor het vak verkeersvlieger, hoe cru en kort door de bocht dat ook moge klinken.
 
Bedankt voor je antwoord EHHO, hier heb ik zeker wat aan, en zal het zeker meenemen in mijn keuze! ;)


Dit schiet me net even te binnen: het PPL is wereldwijd geldig voor zover ik weet, maakt het dan ook nog uit wáár je je keuring doet? ( En dan doel ik op buitenlandse instituten )

Bedankt weer!
Stefan
 
Ik sluit me volledig bij 737Lover aan, eerste keuring vijf jaar geleden ook bij Aeromedical Expert Center gedaan, herkeuring eind december bij Aeromedical Clinic te Arnhem.

Wereld van verschil, ook in euro's! Voor mij loonde het zelfs de moeite om vanuit Rotterdam naar Arnhem en weer terug te rijden. Werd netjes geholpen en twee weken van tevoren een afspraak gemaakt. Over 5 jaar zeker weer terug daar naartoe!

Succes!
 
ik heb zelf alleen ervaring met AEC, en dat is tot op heden er goed bevallen, ze nemen de tijd en af en toe zit je even te wachten, maar dat heb ik niet echt als storend ervaren.

Als je ooit voor verkeersvlieger op wil, zou ik nu als eerste een klasse 1 keuring doorlopen, dan weet je waar je aan toe bent, Deze is 1 jaar geldig en ik meen 4 of 5 jaar als klasse 2.

succes.
 
Ik sluit me volledig bij 737Lover aan,

Hoi ThreeGreen, ik denk dat je EHHO bedoelt, ik moet mijn keuring nog gaan doen:angel:

Anyways, ik probeer nog zoveel mogelijk ervaringen/meningen/adviezen te verzamelen over verschillende instituten. Tediek en TG bedankt voor jullie bijdrage!

Ciao,
Stefan
 
Zelf heb ik alleen voor een Class 2 medical ervaring bij aeromedisch instituut op Schiphol in het KLM gebouw. We werden keurig geholpen en hoefden niet lang te wachten! Ik was daar samen met mijn man en we waren tegelijkertijd klaar! We werden ieder steeds bij een ander onderdeel geplaatst waardoor we niet op elkaar hoefden te wachten.

Nog even een kleine tip om de kosten te drukken, vaak kun je korting krijgen als je van een vliegclub lid bent, je moet dit wel van te voren aangeven.
 
Toch denk ik dat het IVW even een vraagteken zet als jij je initiele keuring in Zuid-Oost Zimbabwostanie voor 12 knikkers hebt verkregen. Volgens mij mag de lokale autoriteit de gelijkwaardigheid van de keuring in twijfel trekken.
 
@Variatie, voor een EASA medical moet het wel een EASA erkende aeromedical examiner zijn.

Ja, daar ging ik inderdaad wel van uit... Ik ging er niet vanuit dat hij van plan was naar Zimbabwe te vliegen, om daar z'n Zimbabwe-aviation-authority medical te doen.
Maar, om het duidelijk te maken: Zolang hij EASA-erkend is, maakt het niet uit, dan mag het zelfs in Belgie zijn.

Om het even duidelijk te stellen: Het medical behoort altijd bij het brevet. Als je een EASA (Europees) brevet haalt, moet je ook een EASA-medical doen.
Als je een FAA (Amerikaans) brevet wilt halen, heb je ook een FAA-medical nodig. Enzovoort...
 
Ik laat me al jaren keuren bij AEC! Ik vind ze helemaal top!

Aangezien ik mijn medical 2 maal verloren heb had ik behoefte aan een team met als doel me weer te laten vliegen! De zorg en nazorg waren in 1 woord fantastisch!!!!!! Ik ken de prijzen van andere keuringsinstituten niet. Weet wel dat een paar tientje als je in de shit zit niets meer uitmaakt!

Soms moet je even wachten, maar dat moesten we vroeger op Soesterberg ook. bij AEC is er koffie, altijd wel iemand om te kletsen en anders een heel scala aan boekjes!

AEC is een aanrader.
 
@Variatie, voor een EASA medical moet het wel een EASA erkende aeromedical examiner zijn.

Als ik het me goed herinner (er is hier op het forum al wat over geschreven), verandert er op dit punt juist wel wat bij de EASA regeling. Straks hoef je nog maar een medical te hebben, maar het medical gaat dan bepalen waar je brevet wordt uitgegeven. Of in ieder geval was het zoiets.

Kortom voordat je je laat keuren in een ander land als waar je je brevet wilt uit laten geven, is het wel even handig om na te gaan hoe dat nu ook al weer precies zat.

Overigens zou ik (net als een aantal anderen hier) nu al gelijk een medical class I halen als een CPL of ATPL echt je doel is.
 
Dit zijn precies de reacties waar ik op gehoopt had, echt top! :grijns:

Met dit soort info kan ik een goede keuze maken samen met mijn ouders. Al krijg ik langzamerhand de indruk dat AEC hier vrij populair is haha!

Nogmaals bedankt!
Stefan:biertje:
 
Ik heb zowel mijn initiele keuring (klasse 2) als een herkeuring bij Aeromedical Clinic (Arnhem) gedaan.
Beide bevielen me prima.

De initiele duurt wel wat langer natuurlijk.
Was in 2 delen: eerst een keuring door de arts (net als bij de herkeuring), en daarna (of daarvoor als dat zo uitkomt) een uitgebreide oogtest door een optometrist oid.
Ongeveer 2x een half uur, nauwelijks wachttijd. En veel goedkoper dan bij de KLM.
 
Laatst bewerkt:
Harstikke bedankt allemaal voor de reacties, ik waardeer het enorm, geweldige community dit.

Ik zal de 'uitslag' laten weten:biertje:
 
Normaal gesproken ging ik altijd naar de KLM (Schiphol-Oost) voor m'n class 2, maar nu ben ik bij Aeromedical Clinic in Arnhem geweest. Dat is een stuk dichterbij voor mij. Ik kan niet anders zeggen dat het me prima is bevallen. Geen wachttijd en een vriendelijke arts.

Helaas moest ik opnieuw worden gekeurd i.v.m. hartritme stoornissen. Dr Thissen blijkt een degelijke achtergrond in de cardiologie te hebben. Dit was mij overigens onbekend tot de keuring zelf, maar bleek toch wel erg nuttig.

Een aanrader, zeker als je als vlieger een keer bij de cardioloog bent geweest.

16-08-2016 kleine update: deze man moet enkel volmaakt gezonde mensen keuren. Ik heb een SIC op m'n medical met een beschikking van zijn hand, maar hij werkt op geen enkele manier mee om aan de gestelde eisen te voldoen, reageert op mails noch op telefoon. Eerst na dreigen met een klacht bij ILenT. Mijn reguliere huisarts en specialist zijn helemaal niet genegen de door hem voorgeschreven jaarlijkse onderzoeken voor te schrijven, particulier dit regelen is onmogelijk gebleken zonder verwijzing (waar Thissen het volledig laat liggen), dus ik ben elk jaar afhankelijk van de goede wil van mijn cardioloog. Holy shit, wat een drama. Ik kan me nu voorstellen dat mensen gewoon hun muil houden bij hun medical.
 
Laatst bewerkt:
Ik kom zelf al jaren bij Aviation Medical Center in Hoofddorp. Zit in hetzelfde gebouw als CAE. Vol tevredenheid, korte wachttijden, aardige mensen. Geen idee wat de kosten zijn (baas betaald).
 
A319Jockey AMEN! Geheel mee eens. Zelf gevalletje loss of medical gehad. Top geholpen en ik was snel weer fit to fly. Dan maar een paar tientjes meer!
 
Terug
Bovenaan