Vliegen over Amsterdam (Schiphol CTR)

Wat kan ik verwachten van dat "aparte" blokje RT als je via Victor binnen komt? Volgens mij is mijn RT prima, en des noods schrijf ik e.e.a. op voordat ik me aanmeld.
 
Je moet vlot kunnen spreken en zeker overkomen, weten waar je mee bezig bent. Alles wat er op lijkt dat je twijffelt dan is het meestal een no go.
 
type toestel, atis, intenties, hoogte, entry point, exit point, melding waar je zit wanneer je over het veld vliegt. onder de 1000ft blijven maar dat geven ze aan. etc. niets bijzonders op zich. normale RT, alleen wat sneller dan je op de niet gecontrolleerde velden krijgt, zoals vanmorgen op EHLE, ehhh hoe heet dat ook alweer (Controller naar ondergetekende..)
 
Zou het zo kort mogelijk houden, 'PHXXX request crossing via Victor and overhead to Zandvoort at 1000ft' Als ze meer nodig hebben vragen ze het wel, niks zo vervelend als een vlieger die z'n halve privéleven ook nog even verteld over de frreq. (Bij wijze van..)

(EHLE heeft geen controllers! ;) ...Oké voordat André corrigeert, er is een Controller met een Lelystad-rating)
 
Natuurlijk denken ze dat, als het altijd goed gaat moet het wel automatisch zijn :) Maar goed, als het niet het geval is dan kijkt de toren assistent in de EDD (niet zijnde de PH-EDD maar een computer voor zijn neus) of er een vliegplan instaat van die registratie.

Ha da's nuttige info voor VFR-vliegers die elke keer voor een crossing van een CTR (denken) hun hele ingediende FP nog 's te moeten oplepelen over de R/T ;-)

Hebben de MIL collega's ook zo'n EDD?

Greetz,

Fritz
 
Natuurlijk denken ze dat, als het altijd goed gaat moet het wel automatisch zijn :) Maar goed, als het niet het geval is dan kijkt de toren assistent in de EDD (niet zijnde de PH-EDD maar een computer voor zijn neus) of er een vliegplan instaat van die registratie. Indien dit niet het geval is moet je net geluk hebben of de VKL er zin in heeft, in princiepe mag je niet kruisen zonder plan, maar goed, zoals gezegd, beetje controller afhankelijk, en ook vlieger afhankelijk! Als je als vlieger oproept en het is meer eeeuuhhh dan dat er een goed plan uit komt denk ik niet dat het gaat gebeuren, maar als je weet wat je wil en dit ook kort en bondig duidelijk kan maken, tja, wie weet heb je geluk.

Ik denk dat er geen controller te vinden is die een hele outbound flow gaat stilzetten omdat er een VFR boer door de CTR loopt te boren, dus, voordat je uberhaupt vraagt, eerst even uitluisteren wat de baancombinatie is en of het druk is ja of nee. Dan een goed verhaal klaar hebben over wat je precies wil (en passend in de baancombinatie welke actief is) vervolgens contact maken en verhaal opdissen, en dan..... wie weet heb je geluk.

Groeten

:radar: André :radar:



Nou ik vind het verkeersleiderafhankelijk. Ik riep laatst echt extreem strak, cool en tof op, maar omdat ik geen FP had mocht het niet. Toen heb ik hem op m'n minst sarcastische manier bedankt. Helaas was die manier nog steeds vrij sarcastisch, maar dat kan ik ook niet helpen.
 
Meestal bij de combi 24 take-off / 27 landen krijg je wel een crossing vanuit de amsterdam area via overhead de tower naar Victor("to stay clear of the 24"). Soms vragen ze zelfs nog of je even een orbit rond de toren maakt(terwijl dit voor het verkeer niet echt nodig lijkt). Andere keren krijg je direct een kortaf 'nee' omdat je geen flightplan hebt. Volgens mij ligt het helemaal aan de controller en hoe hij uit bed stapt. (Don't get me wrong, als ik zonder flightplan binnen mag is alles leuk meegenomen).
 
Ha da's nuttige info voor VFR-vliegers die elke keer voor een crossing van een CTR (denken) hun hele ingediende FP nog 's te moeten oplepelen over de R/T ;-)

Hebben de MIL collega's ook zo'n EDD?

Greetz,

Fritz

Euh, je vliegplan staat volgens mij wel in het EDD maar daar staat (correct me if i'm wrong André) maar dan wel het vliegplan zoals ingevoerd door de VKL-assistent op SPL-Oost. Dus daar staat enkel met grote letters in SPL CTR Crossing oid....niet je route, die wordt voor verwerking in het AAA (Amsterdam Advanced Airtrafficcontrol-system) verwijderd uit je vliegplan.

Mil heeft zoiets niet, ze hebben wel een lijntje met AAA...maar ze hebben je vliegplan zeker niet voor hun neus als je oproept! Volgens mij is het enige wat ze met VFR-verkeer doen is luisteren naar wat over de Freq. wordt gemeld als ADEP en ADEST, en dan meeschrijven in het Logboek.

Nou ik vind het verkeersleiderafhankelijk. Ik riep laatst echt extreem strak, cool en tof op, maar omdat ik geen FP had mocht het niet. Toen heb ik hem op m'n minst sarcastische manier bedankt. Helaas was die manier nog steeds vrij sarcastisch, maar dat kan ik ook niet helpen.

....Dat zegt André toch ook? Misschien heb je geluk, misschien niet. Kan een heleboel redenen verzinnen om je te weigeren op enig moment. Daarnaast heb je er ook een paar bijzitten die je sowieso weigeren als je geen plan hebt gefiled, can't blame 'm...ze hebben wel gelijk dat het verplicht is!
 
Mil heeft zoiets niet, ze hebben wel een lijntje met AAA...maar ze hebben je vliegplan zeker niet voor hun neus als je oproept! Volgens mij is het enige wat ze met VFR-verkeer doen is luisteren naar wat over de Freq. wordt gemeld als ADEP en ADEST, en dan meeschrijven in het Logboek.


128.35 (IFR) en 132.35 vaak één controller. Hebben toegang tot het vliegplan (dus ook VFR) en een VKL-assistent (of mil equivalent). Denk idd niet dat ze het vliegplan VFR ook 'echt' bekijken als je oproept.
 
Ik heb hem gisteren voor het eerst gedaan, onderweg van EHTX naar EHLE, erin boven Zandvoort, melden boven Hoofddorp, toen direct Tower, via treshold 18L en weg richting PAM, errug lachen...
 
Vorige week nog ff gedaan. Cross @ 1000 ft or below, orbit around the tower. Heb het 4 x gevraagd (verschillende vluchten) en 4 x gekregen.. Blijft leuk!
 
Terug
Bovenaan