Vliegen over Amsterdam (Schiphol CTR)

Verkeersleider op SPL zijn absoluut niet de vervelendste, zolang je RT inderdaad up to standard is en je hun instructies ter harte neemt. H

Haarlem kan lastig zijn met polderbaan in gebruik, zeker bij landend verkeer (ligt in Go Around area).
 
Vorige week is mij voor het eerst een crossing request (via Amsterdam Sector) geweigerd omdat het simpelweg te druk was, 18R, 18C in gebruik was voor landend verkeer en er toevallig ook een kist op 22 binnenkwam.

Natuurlijk begrip hiervoor, want als het even kan zijn ze allemaal bereid om je te helpen, zolang je maar O.K. bent qua RT en ze het gevoel hebben dat je weet wat je doet, want ze willen niet hebben dat je (onbedoeld) door ILS-area's gaat heen crossen terwijl dat de active runway is.

Abrucx
 
Kreeg vrijdag nog een crossing via zandvoort overhead. Wel leuk, landend op 18R, startend 18L en 22.
Even de toren van dichtbij bekeken :)
 
Hoi!

Toevallig ik had al deze info precies nodig, topshit dat airwork. Echter nog een vraag, hoelang zal het ongeveer duren van lelystad naar ams, door naar haarlem en weer terug naar lelystad, is dan het korst om door de ctr weer te gaan, of over volendam of iets dergelijks

dank je wel!

Groetjes SO
 
Pak een kaart, meet de afstand, deel dat door je snelheid en dan weet je dat toch?

Ik dacht altijd dat je een beetje rekenvaardig moest zijn als piloot, hoewel ik wel weet dan 40 minuten vliegen met een kist die 14 liter per uur verbruikt uiteraard precies 10 liter kost. :confused: Hmm, dat klopt niet, dan zeg ik gewoon dat die kist 15 liter per uur verbruikt. Klopt het allemaal weer wel. :confused:

Maar even serieus, als jij niet vertelt wat je wilt gaan cruisen, dan kan ik toch nooit vertellen hoe lang dat vluchtje duurt? Ik red Dankern - Stadlohn in 40 minuten, maar dan trap ik hem op zijn staart. Met een concorde doe je het in ongeveer 4 minuten.
 
Haha, ja heb je helemaal gelijk in, ware het niet dat ik even geen kaart bij de hand heb, maar goed. Was ook idd vergeten te vermelden met wat voor een vliegtuig ik zou gaan, een c172. zou ik met anderhalf uur een redelijke schatting maken?
 
Gisteren weer via Adam Sector over EHAM gevlogen met vier orbits rond de TWR. Het kan dus gewoon allemaal nog steeds.

Hulde aan de heren en dames van de LVNL daar op de toren. Altijd enthousiast en ze verlenen alle medewerking. En dat mag ook best eens gezegd worden!!!!

Overigens: gewoon vliegplan EHHO-EHRD ingediend en onderweg EHAM TWR opgeroepen. Verder niets. No problemo :D

Groeten.
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat jullie dan ook even van te voren de ATIS uitluisteren om erachter te komen welke banen in gebruik zijn zodat je alvast een plaatje kan maken, of krijg je dat direct van TWR te horen bij je request?

En hoe gaat het crossen van het verlengde van banen (niet de ILS-area) precies in z'n werk, als je rekening houd met de go-around ruimte? Is dat gewoon tussen twee landingen door kruisen ofzo? Met de kans dat je even een 360 moet doen van te voren?
 
@ PH-FLY: Landingslichten verplicht in een CTR? Dacht alleen radio en evt. transponder (uiteraard buiten compass, klok, hoogte- en snelheidsmeter :))?

WW
 
Ik kijk altijd even op de website van EHAM om te kijken welke banen n gebruik zijn en probeer er rekening mee te houden met wat ik plan/aanvraag.
 
Met het risico dat ik een hele domme vraag stel...... Laatste keer dat ik van BK, via PAM naar TX ben gevlogen is in 2004 geweest (terug langs de kust via MZ over AW naar BK). Kan me niet herinneren dat ik rare dingen heb gedaan, buiten het feit dat je in de Schiphol TMA als VFR traffic onder de 1200' bleef. Daarna ben ik naar de "West" (paar duizend nm Z-W van Scheveningen.....) vertrokken, en pas recentelijk weer terug. Ik heb iets langs zien komen qua reguleringen in de Schiphol TMA, en op de 2009 VFR kaart lijkt de Schiphol TMA beduidend groter dan vroeger...... Stel dat ik morgen van ... laten we zeggen EHBD.... naar EHTX of EHLE wil vliegen (VFR). Waar moet ik nu extra rekening mee houden in tegenstelling tot vroegah......?

Alvast bedankt voor de adviezen.

P.S.: Don't panic, ik heb dit vluchtje nog niet voorbereid, en derhalve nog niet alle NU relevante info bekeken; weet ook dat transponder op STBY moet... onder TMA.

Thanks,

WW
 
Laatst bewerkt:
Ik was vandaag even een beetje aan het touren langs de kust. Ik dacht laat ik AMS twr eens oproepen en vragen of ik even "langs" mag komen vliegen. uiterst vriendelijk, boden zelfs het een en ander aan. Lekker over de landing runway, langs toren komen. etc.. En vertrek CTR via Victor. was mijn eerste keer.. Super gewoon.
 
Dat gaat allemaal volautomatisch heb ik begrepen. Zolang jij EHAM of een geografisch punt binnen de EHAM CTR in jouw FP opneemt (of een DCT tussen twee geografische punten die door een CTR voert), dan krijgt TWR hiervan bericht. Misschien dat dezelfde controller of iemand van de AIS dit kan bevestigen?

Nope, gaat niet volautomatisch...(Dit denken ze op de toren waarschijnlijk, maar is niet het geval) Alle VFR-vliegplannen (en IFR die niet door het systeem worden begrepen) worden verwerkt door een VKL-assistent, deze filtert de VFR-plannen die x-ing AMS oid filen eruit en stuurt een display naar de toren. Daar rolt een stripje uit met de gegevens uit je vliegplan, en in de info-box: Crossing CTR EHAM!
 
...(Dit denken ze op de toren waarschijnlijk, maar is niet het geval)

Natuurlijk denken ze dat, als het altijd goed gaat moet het wel automatisch zijn :) Maar goed, als het niet het geval is dan kijkt de toren assistent in de EDD (niet zijnde de PH-EDD maar een computer voor zijn neus) of er een vliegplan instaat van die registratie. Indien dit niet het geval is moet je net geluk hebben of de VKL er zin in heeft, in princiepe mag je niet kruisen zonder plan, maar goed, zoals gezegd, beetje controller afhankelijk, en ook vlieger afhankelijk! Als je als vlieger oproept en het is meer eeeuuhhh dan dat er een goed plan uit komt denk ik niet dat het gaat gebeuren, maar als je weet wat je wil en dit ook kort en bondig duidelijk kan maken, tja, wie weet heb je geluk.

Ik denk dat er geen controller te vinden is die een hele outbound flow gaat stilzetten omdat er een VFR boer door de CTR loopt te boren, dus, voordat je uberhaupt vraagt, eerst even uitluisteren wat de baancombinatie is en of het druk is ja of nee. Dan een goed verhaal klaar hebben over wat je precies wil (en passend in de baancombinatie welke actief is) vervolgens contact maken en verhaal opdissen, en dan..... wie weet heb je geluk.

Groeten

:radar: André :radar:
 
Terug
Bovenaan