Vliegen over Amsterdam (Schiphol CTR)

Joost

New member
Zou graag een keer over Amsterdam willen vliegen. Echter vrijwel heel Amsterdam valt binnen de Schiphol CTR dus dit kan uiteraard niet zomaar.
Weet dat het crossen van Schiphol zelf vrij standaard is (van Victor naar Zandvoort of vice versa), maar bedoel nu dus over de stad vliegen.
Gebeurt dit veel en wat is de procedure om toestemming te vragen? Ik wil dit sowieso ook nog een keer met een instructeur doornemen maar met een duwtje in de goede richting kan ik me er al een beetje in verdiepen.
Gaat trouwens om het gebied rond de Rembrandttoren/Amstelstation (en nee ik vlieg geen Spitfire :grijns:), zeg maar tussen de ILS areas van runway 22 en 27.

Alvast dank! :rt:
 
Boven Amsterdam ligt een gebied, genaamd Amsterdam Sector waarbinnen je (met toestemming) mag vliegen. Wat ik vaak gedaan heb is: Zandvoort, Haarlem, Hoofdorp dan rondje om de toren en via de Amsterdam sector er weer uit.
Zo pak je eigenlijk alles mee! Helpt om vantevoren even een vliegplannetje te filen zodat ze weten dat je komt. Verder is het gewoon oproepen boven Zandvoort met je plan en de Atis, als het niet te druk is krijg je dan je route.

Je kan dan ook nog vragen voor een Orbit over de stad. Gebied bij Rembrandttoren heb ik nooit gevlogen, weet niet of ze dat willen omdat het in een ILS area ligt maar aan de andere kant, als die baan niet in gebruik is kan je het wel vragen.
 
Je moet in ieder geval een flightplan indienen. Je kunt via het IJ de sector binnenvliegen en meestal vragen ze alleen of je wil melden wanneer je de CTR exit.
Je kunt dan ook voor je vertrekt even de TWR bellen en zeggen dat je eraan komt. Meestal hebben ze dan nog wat info voor je.

Veel plezier
Gr. JB
 
Dank voor jullie antwoorden, als het allemaal zo makkelijk kan ga ik het binnenkort zeker een keer doen!

Wel een kleine tip..

Zorg dat je je RT kent en ga niet meer zeggen dan echt nodig is!! Niets is zo vervelend dan een kist die al het radioverkeer ophoudt met nuttleloze informatie of door onkunde!

Verder.. Veel plezier :biertje:
 
Niks vliegplan, gewoon aanmelden bij amsterdam, zij sturen je dor naar TWR. Lukt altijd (mits de juiste banen in gebruik zijn natuurlijk). Ik ga altijd via het CS naar binnen en hang dan wat boven het centrum en de "buitenwijken". Ook de Rembrandt toren en Amstelstation uiteraard.
Je kunt zo lang boven Amsterdam hangen als je wilt en als de wind het toelaat kun je inderdaad via de tower naar zandvoort of zo. Dit alleen als je "familiar bent met de luchthaven" en je RT op niveau is.
 
Een voorbeeld van een tripje door de schiphol ctr. van de klas 0106 van stella. :D


(teuge via schiphol, kustlijn, edam, harderwijk, teuge) dezelfde dag waren er 2 antonovs op teuge zie filmpje.

Groeten SB

[GVIDEO]http://video.google.nl/videoplay?docid=3583745639459406577&pr=goog-sl[/GVIDEO]

of klik

Er is niet veel leukers dan de toren tegen de boeing die net aankomt te horen zeggen : KLM**** cleard to land 36L and mind the cessna crossing 36L E/W at 800ft. :D
 
Laatst bewerkt:
Niks vliegplan, gewoon aanmelden bij amsterdam, zij sturen je dor naar TWR.

Hallo,

Ben toevallig vanmiddag nog een rondje EHAM gaan doen. Zoveel mensen zoveel ervaringen. Ik zet het persoonlijk nooit in een vliegplan en roep inderdaad altijd direct de TWR op. Nog nooit geweigerd. Weigering (of positief: toelating) hangt af van drukte, baangebruik, weer, de aard van je verzoek etc.

De belangrijkste tips die al gedaan zijn en die ik ook kan onderschrijven:

* Zorg dat je RT vlekkeloos is (EHAM heeft als je bijvoorbeeld via 'V' naar binnen gaat een apart RT-blokje. Ga je lopen klungelen dan kom je er niet in.

* Zorg dat je de juiste kaartjes op je knie hebt liggen en dat je 'situation awareness' in orde is. Met andere woorden: weet ten alle tijden op welke banen er gestart en geland wordt en zorg ook dat je het banenstelsel (met nummers) in je hoofd hebt zodat je het grote plaatje altijd in je hoofd hebt zitten. Hou ook rekening met het feit dat jouw verzoek maar ten dele wordt ingewilligd en dat je ineens een andere opdracht kan krijgen. Mooi voorbeeld: "proceed via the Sony building". Handig als je dan weet waar dat ding ligt :D .

* Ook is het handig om de frequentie van TWR West stand by te hebben want ze willen je nog wel eens overzetten. Als je deze freq er eerst nog in moet draaien dan ben je de CTR al uit :grijns:

* Doe je landingslichten aan binnen de CTR.

Afijn, ik hoop je hiermee ook een beetje van dienst te zijn geweest. Heel veel plezier alvast gewenst.

Vriendelijke groet!
 
Victor en het aparte RT blokje geldt alleen voor een VFR arrival. Voor een crossing volstaat de normale procedure maar er wordt vaak wel naar de meldingspunten, V, A, B, verwezen. Die liggen inderdaad in de VFR sector van Schiphol.

Laatst vloog ik over Ams en ik moest vrij blijven van de ILS area baan 27, dus ook handig als je die weet te liggen. VFR approach charts zijn zga als onmisbaar.

Voor de rest sluit ik me bij de anderen aan, zorg dat je RT goed is en voor de rest is het geen rocket science (overal clearance voor vragen) en de mensen op de toren heb ik altijd heel behulpzaam en relaxed gevonden, waarbij ik niet de indruk wil wekken dat er gemarchandeerd werd met de veiligheid.

Het is fantastisch om vanaf IJmuiden via het IJ over het CS, naar het Olympisch Stadion te vliegen (zgn Amsterdam sector) te vliegen. Have fun!!!
 
Laatst bewerkt:
Mijn reactie svp lezen in de toon van het topic over W&B:

Toen ik vorige week voor het crossen van EHGG CTR een vliegplan had ingediend, kreeg ik na afloop van de twee havenmeesters de opmerking dat een vliegplan daarvoor niet nodig zou zijn, beetje dezelfde reactie die ik hier ook lees.

Uit de AIP:
1.1.1 Eisen voor het indienen van een vliegplan (Annex 2, 3.3.1.2.)
Een vliegplan moet worden ingediend voor de aanvang van:
* Elke vlucht of gedeelte daarvan in gecontroleerd luchtruim;
* etc.

Beide heren even wijzen op bovenstaand artikel uit de AIP leek me wel op z'n plaats, dus ook hier maar even een kleine 'theory-refresher' voor iedereen de theorie heeft gehaald toen "sex nog veilig, en vliegen gevaarlijk was" :grijns:
De AIP schrijft hiermee dus ook voor dat je voor het crossen van militaire CTR's in het weekend een FP gefiled dient te hebben...

OK, kom maar met die reacties... :airforce:
 
Denk dat men bedoelt het specifiek in het flightplan vermelden dat je wilt crossen. Een algemeen flightplan filen is altijd handig. ;)
 
En een abbreviated vliegplan mag je voor deze crossings in de lucht "filen".

Als je ee ncrossing aanvraagt volgens het goede blokje heb je vlgs mij automatisch een vliegplan voor dit stukje in controlled space.
 
Als je een crossing aanvraagt volgens het goede blokje heb je vlgs mij automatisch een vliegplan voor dit stukje in controlled space.

Volgens mij ook. Overigens bedoelde ik dat ik het niet in mijn vliegplan vermeld als ik de EHAM CTR wil crossen. Een vliegplan dien ik natuurlijk wel in. Vlieg namelijk vanaf EHRD, dus een gecontroleerd veld, dus vliegplan.

Heb trouwens wel een vraagje:

Stel dat je de intensie hebt om de CTR van EHAM te crossen en dit wel aangeeft op het FP (bijvoorbeeld onder het kopje 'remarks'), betekent dit dan automatisch dat je plan terecht komt op EHAM TWR? Anders heeft een dergelijke vermelding niet veel nut want dan worden de mannen daar alsnog 'verrast' met je komst. Iets wat overigens zoals ik tot nu toe ervaren heb, geen probleem is.

Wellicht dat iemand hier iets over kan zeggen.

Groet!
 
Mijn reactie svp lezen in de toon van het topic over W&B:

Toen ik vorige week voor het crossen van EHGG CTR een vliegplan had ingediend, kreeg ik na afloop van de twee havenmeesters de opmerking dat een vliegplan daarvoor niet nodig zou zijn, beetje dezelfde reactie die ik hier ook lees.

Uit de AIP:


Beide heren even wijzen op bovenstaand artikel uit de AIP leek me wel op z'n plaats, dus ook hier maar even een kleine 'theory-refresher' voor iedereen de theorie heeft gehaald toen "sex nog veilig, en vliegen gevaarlijk was" :grijns:
De AIP schrijft hiermee dus ook voor dat je voor het crossen van militaire CTR's in het weekend een FP gefiled dient te hebben...

OK, kom maar met die reacties... :airforce:

Wast niet zo dat een gedeelte daarvan betekende dat je start of land in een CTR en het andere doet op een ongecontroleerd veld? Ongecontroleerd naar ongecontroleerd hoef je niets te filen... zolang je geen FIR-boundary's gaat crossen...
 
Ik kan me niet echt voorstellen dat de controllers op EHAM voor iedere klaring die ze geven een FP gaan filen zodra er nog geen FP is. Ik denk dat de dames en heren op TWR wel andere prioriteiten hebben dan het regelen van de administratie voor VFR-vluchtjes. Wellicht is er op dit board een controller die hier op kan reageren?

Was dat tijdens de vlucht openen/sluiten van een FP niet van toepassing als je van VFR naar IFR overschakelt of omgekeerd? Het sluiten van een FP kan in ieder geval via de radio op het veld van bestemming (of veld van uitwijk natuurlijk).

betekent dit dan automatisch dat je plan terecht komt op EHAM TWR?
Dat gaat allemaal volautomatisch heb ik begrepen. Zolang jij EHAM of een geografisch punt binnen de EHAM CTR in jouw FP opneemt (of een DCT tussen twee geografische punten die door een CTR voert), dan krijgt TWR hiervan bericht. Misschien dat dezelfde controller of iemand van de AIS dit kan bevestigen?
 
Wast niet zo dat een gedeelte daarvan betekende dat je start of land in een CTR en het andere doet op een ongecontroleerd veld? Ongecontroleerd naar ongecontroleerd hoef je niets te filen... zolang je geen FIR-boundary's gaat crossen...
Zo wordt het wel vaak geinterpreteerd in de praktijk...

M.i. is deze interpretatie echter fout, aangezien de AIS hier zeer duidelijk over is in eerder aangehaald artikel: bij crossen CTR altijd voor aanvang van de vlucht een FP filen, ook al vlieg je van ongecontroleerd naar ongecontroleerd...

Stel je het volgende scenario eens voor: je vliegt zonder vliegplan van Seppe naar Lelystad op een zonnige zondagmiddag. Je krijgt van Dutch Mil een klaring om de Soesterberg CTR te crossen, raakt in de problemen boven Utrecht en parkeert jouw kist wat ongelukkig in het stadion van de plaatselijke FC.
Hoe zal de verzekering reageren als die verneemt dat je geen FP hebt gefiled? Ik ben bang dat je behoorlijk de pisang wordt in zo'n geval.

Hoe dan ook, ik blijf een FP filen als ik een CTR wil crossen.
 
FP is nodig

FP is nodig

Uit VFG Nederland AD2.EHAM-16 paragraaf 1.2 Algemeen
Schiphol CTR is aangewezen als verkeersleidingsgebied (klasse C) :radar: . Alle VFR-vluchten binnen de Schiphol CTR moeten een vliegplan indienen; zie ENR 1.10. Toestemming voor VFR vluchten binnen de Schiphol CTR moet worden verkregen:
a) Voordat de CTR wordt binnengevlogen door tenminste 10 minuten voor ETA Schiphol een verzoek in te dienen :rt: [...]
Alle luchtvaartuigen die een VFR-vlucht uitvoeren in de Schiphol CTR moeten hun landingslichten tonen.


Uit VFG Nederland ENR 1.10 paragraaf 1.1.1 Eisen voor het indienen van een vliegplan
Een vliegplan moet worden ingediend voor de aanvang van:
1. Elke vlucht of gedeelte daarvan in gecontroleerd luchtruim;
[...]
Een vliegplan kan tijdens de vlucht per radio worden toegezonden, indien een vliegplan slechts betrekking heeft op een deel van de vlucht. Dit is niet van toepassing op vluchten waarvan delen worden uitgevoerd:
a. Binnen het plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied van Schiphol :niet_bli: .
[...]


Uit VFG Nederland AD2.EHAM-16 paragraaf 1.2 Algemeen
Toestemming voor het uitvoeren van een lokale VFR-vlucht binnen de CTR of het kruisen van de CTR door en route VFR-vluchten is afhankelijk van: weersomstandigheden, baangebruik en verkeersdrukte.

Wat ik hieruit begrijp is dat vliegplan bij binnenvliegen Schiphol CTR altijd nodig is, dat deze niet via de radio ingediend kan worden, en... landingslichten aan. En klaring hoeft niet altijd gegeven te worden, het is dus goed om een alternatief te hebben... :dozey:
 
Om hier naar al die jaren even op terug te komen. Ik heb niet zo heel veel ervaring met VFR vliegplannen binnen europa. Weten jullie misschien hoe je dat het best op je flightplan kan zetten als je bijv. CTR van schiphol crossen en een orbit boven haarlem wilt maken? Is het inderdaad handig om van tevoren even met tower te bellen of is het een kwestie van filen en dan gewoon in de lucht naar tower of approach?

thanks,
 
Om hier naar al die jaren even op terug te komen. Ik heb niet zo heel veel ervaring met VFR vliegplannen binnen europa. Weten jullie misschien hoe je dat het best op je flightplan kan zetten als je bijv. CTR van schiphol crossen en een orbit boven haarlem wilt maken? Is het inderdaad handig om van tevoren even met tower te bellen of is het een kwestie van filen en dan gewoon in de lucht naar tower of approach?

thanks,

Ik zet wanneer ik een CTR in moet altijd een positie gerelateerd aan een baken in m'n vliegplan (bijv: SPL2705). Bel ook nog wel eens de FIO, maar krijg meestal te horen dat ik het in de lucht maar moet vragen aan tower. Wanneer je niet in een ILS sector terecht komt doen ze meestal niet al te moeilijk.
 
Bijv: Amsterdam sector - SPL - Haarlem - Zandvoort in de route van je vliegplan.

5-10 min voor het binnenvliegen van de CTR contact opnemen met tower, Amsterdam sector krijg je (bijna) altijd, SPL (rondje toren) ook als je het lief vraagt en Haarlem hangt af van het baangebruik en het verkeer! Niet altijd kan je dus de route krijgen die je wenst.
 
Terug
Bovenaan