AirVan
Member
In de laatste Piloot & Vliegtuig staat er weer een stukje over en onlangs had ik nog een discussie met een instructeur over VFR on top.
Boven de wolken vliegen is toegestaan zolang je je aan de minimale verticale en horizontale afstanden tot de wolken houdt. Onder de 3000' moet je ook nog zicht op de grond hebben.
Aangezien je nooit 100% zeker weet of er op je bestemming gaten zijn, wordt het in de regel niet als verstandig gezien om 'on top' te gaan. Maar de meningen zijn behoorlijk verdeeld.
Wat is nou gevaarlijker: twee uur op lagere hoogte en verminderd zicht onder de wolken door vliegen met het risico dat ene toestel nou net niet op tijd te zien, of twee uur boven de wolken in zichtcondities van wel 100 km vertoeven en aan het einde door een (klein) gat snel weer naar beneden?
Ik kies meestal voor het laatste. Overigens kun je voor vertrek naar je bestemming bellen om te informeren naar de lokale situatie zodat je vaak zeker weet dat er ook daar voldoende gaten in de bewolking zitten.
Ik hoor graag jullie mening.
Groet,
Hans
Boven de wolken vliegen is toegestaan zolang je je aan de minimale verticale en horizontale afstanden tot de wolken houdt. Onder de 3000' moet je ook nog zicht op de grond hebben.
Aangezien je nooit 100% zeker weet of er op je bestemming gaten zijn, wordt het in de regel niet als verstandig gezien om 'on top' te gaan. Maar de meningen zijn behoorlijk verdeeld.
Wat is nou gevaarlijker: twee uur op lagere hoogte en verminderd zicht onder de wolken door vliegen met het risico dat ene toestel nou net niet op tijd te zien, of twee uur boven de wolken in zichtcondities van wel 100 km vertoeven en aan het einde door een (klein) gat snel weer naar beneden?
Ik kies meestal voor het laatste. Overigens kun je voor vertrek naar je bestemming bellen om te informeren naar de lokale situatie zodat je vaak zeker weet dat er ook daar voldoende gaten in de bewolking zitten.
Ik hoor graag jullie mening.
Groet,
Hans