VFR guide Nederland

- Wat is de beste website voor NOTAMS, METAR en TAF van Nederland in het Engels? Ik ben nog steeds een die-hard IPPC fan, maar ik vermoed dat er wel alternatieven zijn.

NOTAMS
http://www.ead.eurocontrol.int/publicuser/public/pu/login.jsp
https://www.notams.faa.gov/dinsQueryWeb/

Voor de eerste is een gratis registratie vereist. Bij de tweede kun je ook automatisch de data downloaden d.m.v. scripting e.d. voor in je eigen (web)applicatie.

METAR/TAFS
http://aviationweather.gov/adds/metars/index.php
 
Bedankt Phoenix, zo kom ik weer een stuk verder.
Aviationweather.gov is eigenlijk een Amerikaanse website. Zijn er Nederlandse of Europese alternatieven hier voor? Is IPPC dan niet een betere optie?

Ik vind de EAD website wat omslachtig, hij werkt hier niet eens, krijg een foutmelding over dat de trees niet geladen kunnen worden. Je blijft verplicht om met Java te klooien en om je te registreren. Ik blijf dan toch liever bij IPPC, die is een stuk gebruiksvriendelijker.
 
Ik blijf dan toch liever bij IPPC, die is een stuk gebruiksvriendelijker.

Hallo,

Pas op met de IPPC site voor NOTAM's. Helaas laat deze site soms niet alle NOTAM's zien. Als je op IPPC kijkt en je hebt pech dan zou je net die ene belangrijke mededeling kunnen missen.
 
Ik had al vaker zoiets gelezen. Dat is dan wel een belangrijk punt. Is EAD de enige optie om NOTAMs te bekijken, of is dit ook een optie: https://pilotweb.nas.faa.gov/PilotWeb/

Ik krijg EAD hier met geen mogelijkheid aan de gang en ik vind het wat gecompliceerd werken. Het is toch van de zotten dat we via de FAA opzoek moeten naar meteo en NOTAMs voor Nederland :confused: Misschien moet ik ook maar eens een Nederlandse IPPC bouwen ;)
 
Heb ik ook geprobeerd, ook verre van gebruiksvriendelijk. Ik vind dat je met een simpele druk op de knop de NOTAMs en METARs moet kunnen lezen en dat je niet jezelf hoeft in te schrijven, allerlei dingen moet invullen en instellen. Je moet onderhand een halve computergeleerde zijn om een NOTAM te bekijken. Dat moet toch gewoon binnen een paar tellen toegankelijk zijn? Of ben ik nu ouderwetsch?

Voor METAR en TAF ga ik toch maar naar de KNMI website verwijzen: http://www.knmi.nl/actueel/metar.html
 
Laatst bewerkt:
EAD is wel altijd up-to-date is mijn ervaring. Andere NOTAM sources lopen toch wel regelmatig achter. De website van EAD is inderdaad dramatisch: elke keer moet je weer dezelfde gegevens invullen. Java is trouwens niet verplicht en ik zou je ook adviseren dat ook niet te gebruiken, retetraag.

Ik wil zelf wel eens kijken naar de mogelijkheden om via een site je eigen veel geraadpleegde NOTAMs en METARs op te slaan zodat je alles bij elkaar hebt zonder al dat gedoe. Gewoon openen en voila. Het is mijn werk tenslotte.

Luchtvaart & internet lopen ver achter helaas...
 
Een IPPC achtige oplossing zou prachtig zijn. Een kaart van Nederland met de velden, zodat je de meteorologische gegevens per veld kunt bekijken. En een filterbare NOTAM lijst: VFR/IFR, ice messages, etc... Ik had al gekeken om iets te maken, maar ik ben (o.a.) een nul in programmeren. Ik heb al geen idee waar ik de data weg zou moeten halen. Zou geweldig zijn als je zoiets kunt maken Phoenix :)

EAD krijg ik niet aan het werk. Als ik hem in Opera open krijg ik alleen het script van de pagina te zien zodra ik op 'Generate PIB' klik en in IE begint ie te zeuren over scripting zodra ik een FIR toevoeg.
 
Heb ik ook geprobeerd, ook verre van gebruiksvriendelijk. Ik vind dat je met een simpele druk op de knop de NOTAMs en METARs moet kunnen lezen en dat je niet jezelf hoeft in te schrijven, allerlei dingen moet invullen en instellen. Je moet onderhand een halve computergeleerde zijn om een NOTAM te bekijken. Dat moet toch gewoon binnen een paar tellen toegankelijk zijn? Of ben ik nu ouderwetsch?

Voor METAR en TAF ga ik toch maar naar de KNMI website verwijzen: http://www.knmi.nl/actueel/metar.html

Soms kan ik vliegers als jou niet volgen LNRalph. Je volgt een toch een niet geringe opleiding om notabene een vliegtuig te besturen en dan zeg je dat je een halve computergeleerde moet zijn om de home briefing site van de LNVNL te gebruiken :1855: Ik zou niet gauw met jou op een complex vliegtuig meevliegen ... Dus, kom op zeg!

Verder, raad ik het aan om zoveel mogeijk officiële sites, zoals de homebriefing van de LVNL en die van de KNMI, te gebruiken ... 't staat toch lullig als je de Luchtvaartpolitie moet bellen na het doorvliegen van een tijdelijk ingesteld militair oefenterrein en je komt aan met een afdrukje van een of andere vage site ...
 
De helikopters waar ik mee vlieg zijn redelijk analoog, dat scheelt ;)
Ik vind homebriefing gewoon te uitgebreid. Er zijn teveel opties voor een goed overzicht, zeker als je er net mee gaat werken. Ik stel een personal FIR in (EHAA) Vervolgens ga ik naar 'New zone briefing' en is daar geen area om te selecteren.

Ik snap ook niet waarom er zo veel uitgehaald moet worden om NOTAMs te bekijken. Waarom is er niet gewoon een website waar de actuele NOTAMs op staan. Zonder dat je op knoppen moet drukken, in moet loggen of dingen moet intypen. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Ik vind dingen als homebriefing prima, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk (en effectief) kan?
 
Het 'NOTAM' systeem is een wereldwijd doorgevoerd systeem. Je kunt zo'n systeem niet zomaar veranderen.
Verder, de meeste sites geven NOTAMS al vereenvoudigd weer. Als je de achterliggende berichten ziet, dan is het nog minder, zoniet helemaal niet, leesbaar.
Dan nog een argument. NOTAMS zijn niet zomaar berichtjes. Ze hebben zegmaar juridische waarde. Ik refereer maar even aan de as-crisis dit jaar.
Autoriteiteen/Instanties die dus NOTAMS uitgeven vatten dat dus niet lichtzinnig op, en ik denk dat de lezers dat ook niet moeten doen. Vanuit die gedachte willen uitgevers denk ik niet zomaar toegang aan iedereen geven.
My two cents
 
Het gaat me er niet om dat de berichten eenvoudig moeten zijn. Het gaat er om dat de (berichten) informatie eenvoudig toegankelijk moet zijn. Ongeveer zo:
Ik ga naar 'de' NOTAM website speciaal voor Nederland, gemaakt door de gerechtigde instanties. Daar klik ik op iets als 'Bekijk NOTAM EHAA' en hup, daar zijn ze. Niet inschrijven, niet inloggen, niet lijstjes maken, dingen invullen, etc...

Maar het gaat een beetje offtopic hier, mijn schuld, excuses. Ondertussen heb ik al een aantal pagina's geschreven. Waarschijnlijk heb ik binnenkort meer vragen :)
 
[offtopic]
Ik snap het punt van LNRalph. De informatie is erg gefragmenteerd. Er zijn diverse bronnen waar je terecht kan maar ook mijn inziens zouden we er allemaal bij gebaat zijn als er één goede, toegankelijke en gebruiksvriendelijk bron zou zijn (die je dan b.v. ook weer moeiteloos op je mobiel/iPad kan benaderen als je op een veld staat etc). Dat is er simpelweg (nog) niet.

Met betrekking tot NOTAMS komt daar wel een verbetering aan:
http://www.eurocontrol.int/aim/public/standard_page/xnotam.html

Door dit nieuwe formaat kun je NOTAMS direct op een kaart plaatsen (Google Maps, Garmins) en kun je dus precies zien waar voor je vlucht relevante activiteiten plaatsvinden zonder een complete lijst te moeten doorworstelen van NOTAMS die niet van toepassing zijn op je vlucht.
[/offtopic]
 
Ik heb een navigatiepakket geschreven met een functie om bijvoorbeeld NOTAMs op de kaart te zetten. Bij het uitwerken van die functie ging ik in eerste instantie uit van het ICAO standaardformaat, maar al snel ontdekte ik dat deze op vrijwel niet 1 NOTAM site werd gevolgd.

Daarom heb ik een functie gebouwd waabij je vanaf een HTML pagina tekst kopieert in het clipboard. De functie analyseert de tekst en zoekt naar locaties. Locaties kunnen zijn gegeven in coördinaten, plaatsnamen, ICAO codes voor navaids en vliegvelden.

Om met de eerste te beginnen. Coordinaten, als je NOTAMS van verschillende landen leest, dan zie je dat deze in veel verschillende notaties en verschillende nauwkeurigheden voorkomen. Mijn functie is geschikt om maar liefst 15, ja vijftien, formaten te vinden, en dan ben ik niet compleet!
Verder zijn er geen standaards voor het weergeven van polygonen en cirkels!

Dan ... plaatsnamen. Er is geen wereldwijde NOTAM-standaard voor het beschrijven van plaatsnamen. Nederlandse plaatsnamen komen voor in België, maar ook in USA en zelfs in Brazilië (er zijn wereldwijd geloof het of niet, meer dan honderd locaties die Amsterdam hebben in hun naam). Verder zijn er plaatsnamen die overeenkomen met ICAO afkortingen. Zoek het plaatsje Est in NL maar op en weet ook dat in vrijwel elke notam EST gebruikt wordt voor Estimated until.

ICAO code voor Navaids en Vliegvelden. Er zijn ICAO codes die ook gebruikt worden als afkorting. Mooi voorbeeld SFC voor surface die in veel NOTAMS wordt gebruikt. Het is echter ook de code voor VOR in Frankrijk.

Met andere woorden ... het is niet zo eenvoudig om e.e.a. gebruikersvriendelijk te maken. Instanties die daarmee bezig zijn zullen de nodige voorzichtigheid betrachten iets uit te brengen gezien de gevolgen die foutief en onvolledig informeren met zich meebrengt.

De functie die ik heb gemaakt bespaart me tijd en ik gebruik het voor vrijwel elke vlucht die ik maak, maar het is nog steeds niet zo dat alles in hapklare brokken wordt opgeleverd. Het doornemen van de NOTAMS kost toch nog vaak 10 minuten.

p.s. E.e.a. zegt niet dat ik tegen verbetering en vergemakkelijking van het verkrijgen van actuele en juiste informatie. Ik weet niet alleen uit de ervaring die ik met het pakket heb, maar ook met veranderingen in internationale organisaties en het verbeteren van systemen waarbij veel partijen betrokken zijn. Het kost gewoonweg veel tijd.
Een mooi voorbeeld in de luchtvaart vind ik dat we meestal nautical miles gebruiken en zichtwaarden in METARS worden gegeven meters. Dat is bijna niet uit te leggen aan iemand die niet in de luchtvaart zit ...
 
Laatst bewerkt:
Dat maakt het een stuk duidelijker Putty. Wat een chaos :)
Ik ben er niet op tegen om alle NOTAMs voor één FIR te lezen, je weet maar nooit of je moet uitwijken. Het gaat mij enkel om de toegankelijkheid van de informatie. Er is dus nog wel een lange weg te gaan hierin, als ik het goed begrijp.
Misschien is het een interessant punt voor de nieuwe 'Helikopter veiligheidsdag'.
 
Kan iemand mij helpen.

Ik probeer steeds in te loggen bij de ead site maar ik kom niet verder dan een foutmelding (zie bijlage)
 

Bijlagen

  • ead.jpg
    ead.jpg
    6,3 KB · Weergaven: 0
Het screenshot is wat klein. Maar ik denk dat je op die licht gele balk van Internet Explorer moet drukken om iets toe te staan. Ik weet het niet zeker, het is niet te lezen :)

Misschien moet er een apart EAD topic komen?
 
ik krijg het helaas niet groter maar er staat is in de trant van scrips die worden geweigerd, iets met xss scrips.:confused:
 

Bijlagen

  • ead.jpg
    ead.jpg
    6 KB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan