Ik heb een navigatiepakket geschreven met een functie om bijvoorbeeld NOTAMs op de kaart te zetten. Bij het uitwerken van die functie ging ik in eerste instantie uit van het ICAO standaardformaat, maar al snel ontdekte ik dat deze op vrijwel niet 1 NOTAM site werd gevolgd.
Daarom heb ik een functie gebouwd waabij je vanaf een HTML pagina tekst kopieert in het clipboard. De functie analyseert de tekst en zoekt naar locaties. Locaties kunnen zijn gegeven in coördinaten, plaatsnamen, ICAO codes voor navaids en vliegvelden.
Om met de eerste te beginnen. Coordinaten, als je NOTAMS van verschillende landen leest, dan zie je dat deze in veel verschillende notaties en verschillende nauwkeurigheden voorkomen. Mijn functie is geschikt om maar liefst 15, ja vijftien, formaten te vinden, en dan ben ik niet compleet!
Verder zijn er geen standaards voor het weergeven van polygonen en cirkels!
Dan ... plaatsnamen. Er is geen wereldwijde NOTAM-standaard voor het beschrijven van plaatsnamen. Nederlandse plaatsnamen komen voor in België, maar ook in USA en zelfs in Brazilië (er zijn wereldwijd geloof het of niet, meer dan honderd locaties die Amsterdam hebben in hun naam). Verder zijn er plaatsnamen die overeenkomen met ICAO afkortingen. Zoek het plaatsje Est in NL maar op en weet ook dat in vrijwel elke notam EST gebruikt wordt voor Estimated until.
ICAO code voor Navaids en Vliegvelden. Er zijn ICAO codes die ook gebruikt worden als afkorting. Mooi voorbeeld SFC voor surface die in veel NOTAMS wordt gebruikt. Het is echter ook de code voor VOR in Frankrijk.
Met andere woorden ... het is niet zo eenvoudig om e.e.a. gebruikersvriendelijk te maken. Instanties die daarmee bezig zijn zullen de nodige voorzichtigheid betrachten iets uit te brengen gezien de gevolgen die foutief en onvolledig informeren met zich meebrengt.
De functie die ik heb gemaakt bespaart me tijd en ik gebruik het voor vrijwel elke vlucht die ik maak, maar het is nog steeds niet zo dat alles in hapklare brokken wordt opgeleverd. Het doornemen van de NOTAMS kost toch nog vaak 10 minuten.
p.s. E.e.a. zegt niet dat ik tegen verbetering en vergemakkelijking van het verkrijgen van actuele en juiste informatie. Ik weet niet alleen uit de ervaring die ik met het pakket heb, maar ook met veranderingen in internationale organisaties en het verbeteren van systemen waarbij veel partijen betrokken zijn. Het kost gewoonweg veel tijd.
Een mooi voorbeeld in de luchtvaart vind ik dat we meestal nautical miles gebruiken en zichtwaarden in METARS worden gegeven meters. Dat is bijna niet uit te leggen aan iemand die niet in de luchtvaart zit ...