Dumpprijzen door Exel-ellende
Dumpprijzen door Exel-ellende
Dumpprijzen door Exel-ellende
Thomas Cook trekt zich terug: volop lege stoelen
Telegraaf 08.02.2005
RIJSWIJK, dinsdag
De vliegellende rond de Exel Aviation Group van Erik de Vlieger begint voor passagiers honderden euro’s voordeel voor verre vakanties op te leveren, terwijl andere vakantiegangers met de brokken zitten.
Algemeen directeur Steven van der Heijden van TUI Nederland, onder meer Holland International, Arke en Kras Reizen, bevestigde gisteravond dat vandaag wordt gestart met dumpprijzen die 300 tot 500 euro beneden de prijzen vermeld in de gidsen liggen.
De duikvlucht van vakantieprijzen geldt naar vrijwel alle bestaande verre bestemmingen, zoals Mexico, Cuba, de Dominicaanse Republiek en Brazilië. Over trips naar Azië wordt nog onderhandeld.
Strandvakantie
Enkele voorbeelden waarmee de reisorganisaties vanaf vandaag de markt gaan bestoken zijn: een tweeweekse rondreis door Mexico van € 1098 voor € 649 en eenzelfde prijs voor een tweeweekse rondreis door Midden-Amerika.
Een strandvakantie van negen dagen in Brazilië komt in de aanbieding voor € 369. Dat is met € 320 verschil bijna de helft van de prijs die in de reisgidsen staat.
Een negendaagse reis naar de Dominicaanse Republiek gaat € 400 in prijs omlaag naar nu nog € 559. Eenzelfde trip naar Cuba keldert naar € 559, maar liefst € 450 voordeliger, omdat de lege stoelen gevuld moeten worden.
Het stoelenoverschot in de Exel-vliegtuigen is onverwacht ontstaan, omdat een van de reisorganisaties, Thomas Cook, heeft afgehaakt voor verdere Exel-vluchten, nadat die maatschappij vorige week uitstel van betaling moest vragen.
Thomas Cook heeft als grote reisorganisatie voor alternatieve vluchten gekozen. Het totaal aantal extra vakantieaanbiedingen dat hierdoor op de markt kwam, bedraagt voor de komende zes weken zeker meer dan 10.000, volgens de TUI-topman.
TUI Nederland heeft voor haar reismerken met een miljoeneninjectie de Exel-vluchten voor de komende weken gegarandeerd. Samen met de bewindvoerders worden de mogelijkheden onderzocht van een overname onder een andere naam en een andere directie.
„We zoeken naar dezelfde reismogelijkheden, maar met als label nu 100 procent betrouwbaarheid. Daar is tijd voor nodig”, aldus de TUI-topman, die gisteren in een interview in deze krant de visie achter het gestrande vliegimperium van Erik de Vlieger briljant noemde, maar de bedrijfsvoering desastreus.
TUI-directeur Steven van der Heijden: „Nu Thomas Cook ervoor kiest om de passagiers uit de al gereserveerde Exel-stoelen te halen en via allerlei omwegen te laten reizen, profiteren enerzijds vakantiegangers van niet eerder gekende vliegprijzen, terwijl de passagiers die langs omwegen moeten reizen met de brokken zitten.”
De reisleiding van Thomas Cook in Brazilië is gisteren in actie gekomen tegen de omwegen die hun gasten voor de thuisvlucht moeten maken. Zij arrangeerden na veel geharrewar op basis van collegialiteit met de concurrentie dat hun vakantiegangers toch op de leeg gebleven toestellen met concurrent TUI non-stop naar Nederland terug konden reizen.
TUI streek ook met de hand over het hart voor de ouders met een gehandicapt kind, dat niet aan een reis met onvoorziene omwegen durfde beginnen. Op Cuba moest bijvoorbeeld een busreis van vele uren worden gemaakt om van het ene vliegveld naar het andere te reizen, terwijl het Exelvliegtuig met evenveel lege stoelen op het punt stond nonstop naar Schiphol te vertrekken. „We weten niet wat ons overkomt”, zei TUI-topman van der Heijden gisteravond.
