Uit de Telegraaf 19/2:
citaat:
--------------------------------------------------------------------------------
Martinair ziet zon weer schijnen na fikse ingreep
VERKOOP WINSTMAKER NIET AAN DE ORDE
door onze luchtvaartvriend ARNOLD BURLAGE
SCHIPHOL – Het gaat weer beter met Martinair, ondanks hardnekkige geruchten in de luchtvaartwereld over dramatische problemen die vooral bij de passagiersdivisie zouden spelen. „We gaan dit jaar juist weer goed en hebben in de zomerpiek met meer verkochte dan beschikbare capaciteit nu zelfs een luxeprobleem”, zegt topman Arie Verberk.
Overnames, of zelfs volledig afstoten van de complete passagiersdivisie, zijn volgens Verberk dan ook niet aan de orde. Martinair, waarvan KLM (50%) en Maersk (50%) eigenaar zijn, boekte in het afgelopen boekjaar overigens wel een veel slechter resultaat dan de €12 miljoen van 2005, erkent Verberk. De officiële cijfers worden eind april pas bekendgemaakt.
De Martinair-president geeft toe dat het met de passagiersdivisie een tijdje slecht is gegaan. „Niet voor niets is de top gereorganiseerd. Ik doe nu zelf de passagiersdivisie. We hebben met ingrepen in het netwerk 10% minder piloten in de passagiersdivisie nodig; die zullen via natuurlijk verloop afvloeien.”
Hij verduidelijkt: „Denk niet dat ik die klus in m’n eentje heb geklaard. Naast onze maatregelen heeft ook het snelle herstel van de economie een wezenlijke bijdrage geleverd. De mensen willen weer meer en verder reizen, intercontinentaal, waarin wij marktleider zijn. Nog belangrijker is nog dat luchtreizigers kiezen voor Nederlandse maatschappijen en voor extra comfort weer meer willen betalen.”
Hoe goed het gaat? „Het moeilijke eerste kwartaal eindigt positief. We hebben voor komende zomer voor de korte afstand al 95% van de stoelen verkocht en er is vraag naar nog eens 15%. We lossen dat luxeprobleem op met het inhuren van extra capaciteit.”
Arie Verberk, hoogleraar economie, legt de zaken simpel uit. „We hebben te lang op omzet gejaagd. Nu bepaalt de kostprijs onze routepatronen en bestemmingen. Eén keer per week naar bijvoorbeeld Bali met daar een hele week een volledige bemanning aan de grond kost goud. Dat komt bij ons niet meer voor.”
In de vrachtsector gaat het ook goed. „We verdienen geld, al staan de tarieven naar het Verre Oosten onder zware druk. Iedereen heeft zich op die groeimarkt – China 9,5% en India 8,5% – gestort. Relatief gaat het ons beter omdat wij profiteren van markten in Afrika en Noord- en ZuidAmerika.” Op Schiphol arriveert vanavond de tweede van totaal vier nieuwe Boeings 747400 in volledige vrachtversie. KLM en Martinair samen zijn even groot als de vrachtdivisie van Air France. Het drietal samen is onder de IATA-maatschappijen in cargo marktleider in de wereld.
Nog een kort college: „Natuurlijk is de markt bepalend. Maar dat hoeft niet het klakkeloos volgen van de vraag van in ons geval reisorganisaties te betekenen. We zeggen nu veel eerder dat sommige keuzes niet verstandig zijn. Het gevolg is verstandig partnerschap.”
De Martinair-topman bereikte zo een piektoeslag met reisorganisaties. „We hoeven daardoor onze vloot niet af te stemmen op de vakantiepiek, maar huren dan extra toestellen. Kost de passagier een paar euro extra per stoel. Het houdt iedereen uit de gevarenzone van lege stoelen buiten de piekperiode. Het houdt vakanties ook betaalbaar en wie in het hoogseizoen nog om een paar stoelen verlegen zit, kan die met een beetje geluk bij ons nog vinden.”