Toekomst Martinair

En dan moet je dus Gemini niet vergeten. We hebben net 3 MD's aan onze neus voorbij zien gaan naar Aeroflot die $1 miljoen meer per stuk geboden hadden. Gemini had ook op alle zes moeten bieden....

76-er: Tampa heeft een paar dagen geleden nog een gear collapse gehad met een van hun DC8 -en op rwy 9 in MIA. Dit zijn zeer mooie vliegtuigen trouwens
 
Availability

Availability

En nog ff wat anders, op 767 vervangingsgebied nog altijd geen nieuws. And the clock keeps on ticking....

It looks like production has been sold out for the next 2-5 years on most aircraft types. Getting one or two aircraft within 2 years may be possible but five aircraft - forget it!

What's available:-

Airbus

A340-300E/A340-500/600

Boeing

New build 767's
 
Misschien inmiddels al oud nieuws, maar kan iemand bevestigen dat MP deze zomer een A320 van XL Airways Germany gaat leasen?

wat ik gehoord heb:
- 6 maanden wet lease iberworld a320
- 2 maanden jul/aug wet air miami b738
- 3 maanden jul/aug/sep wet air miami b738

ps dit zijn geruchten, als iemand anders ander einformatie heeft, laat maar weten
 
De 737 van Miami Air klopt alhoewel we hier nog geen ok hebben door gekregen. Voor wat ik begreep zijn de laatste onderhandelingen afgelopen week geweest maar nog geen concrete uitslag. Dat wordt 2 maanden vakantie :grijns:. Eindelijk weer een patatje oorlog met uitjes bij snackbar Karel :yeehaa: . Even wennen aan de 20+ departures en arrivals :confused:. Baan dicht vanwege het geluid ? :1855: , dat zal even wennen worden, hier vinden ze dat je dat kunt verwachten als je bij een vliegveld gaat wonen dus niet zijken over herrie. It's all about the almighty $$$$$.

:cool: Biscane :cool:
 
Even wennen aan de 20+ departures en arrivals :confused:. Baan dicht vanwege het geluid ? :1855: , dat zal even wennen worden, hier vinden ze dat je dat kunt verwachten als je bij een vliegveld gaat wonen dus niet zijken over herrie. It's all about the almighty $$$$$.

:cool: Biscane :cool:

Land of the free, home of Groen Links and SP !!! :grijns::eek!: :passed:
 
Uit de Telegraaf 19/2:


citaat:
--------------------------------------------------------------------------------
Martinair ziet zon weer schijnen na fikse ingreep

VERKOOP WINSTMAKER NIET AAN DE ORDE

door onze luchtvaartvriend ARNOLD BURLAGE


SCHIPHOL – Het gaat weer beter met Martinair, ondanks hardnekkige geruchten in de luchtvaartwereld over dramatische problemen die vooral bij de passagiersdivisie zouden spelen. „We gaan dit jaar juist weer goed en hebben in de zomerpiek met meer verkochte dan beschikbare capaciteit nu zelfs een luxeprobleem”, zegt topman Arie Verberk.
Overnames, of zelfs volledig afstoten van de complete passagiersdivisie, zijn volgens Verberk dan ook niet aan de orde. Martinair, waarvan KLM (50%) en Maersk (50%) eigenaar zijn, boekte in het afgelopen boekjaar overigens wel een veel slechter resultaat dan de €12 miljoen van 2005, erkent Verberk. De officiële cijfers worden eind april pas bekendgemaakt.
De Martinair-president geeft toe dat het met de passagiersdivisie een tijdje slecht is gegaan. „Niet voor niets is de top gereorganiseerd. Ik doe nu zelf de passagiersdivisie. We hebben met ingrepen in het netwerk 10% minder piloten in de passagiersdivisie nodig; die zullen via natuurlijk verloop afvloeien.”
Hij verduidelijkt: „Denk niet dat ik die klus in m’n eentje heb geklaard. Naast onze maatregelen heeft ook het snelle herstel van de economie een wezenlijke bijdrage geleverd. De mensen willen weer meer en verder reizen, intercontinentaal, waarin wij marktleider zijn. Nog belangrijker is nog dat luchtreizigers kiezen voor Nederlandse maatschappijen en voor extra comfort weer meer willen betalen.”
Hoe goed het gaat? „Het moeilijke eerste kwartaal eindigt positief. We hebben voor komende zomer voor de korte afstand al 95% van de stoelen verkocht en er is vraag naar nog eens 15%. We lossen dat luxeprobleem op met het inhuren van extra capaciteit.”
Arie Verberk, hoogleraar economie, legt de zaken simpel uit. „We hebben te lang op omzet gejaagd. Nu bepaalt de kostprijs onze routepatronen en bestemmingen. Eén keer per week naar bijvoorbeeld Bali met daar een hele week een volledige bemanning aan de grond kost goud. Dat komt bij ons niet meer voor.”

In de vrachtsector gaat het ook goed. „We verdienen geld, al staan de tarieven naar het Verre Oosten onder zware druk. Iedereen heeft zich op die groeimarkt – China 9,5% en India 8,5% – gestort. Relatief gaat het ons beter omdat wij profiteren van markten in Afrika en Noord- en ZuidAmerika.” Op Schiphol arriveert vanavond de tweede van totaal vier nieuwe Boeings 747400 in volledige vrachtversie. KLM en Martinair samen zijn even groot als de vrachtdivisie van Air France. Het drietal samen is onder de IATA-maatschappijen in cargo marktleider in de wereld.
Nog een kort college: „Natuurlijk is de markt bepalend. Maar dat hoeft niet het klakkeloos volgen van de vraag van in ons geval reisorganisaties te betekenen. We zeggen nu veel eerder dat sommige keuzes niet verstandig zijn. Het gevolg is verstandig partnerschap.”
De Martinair-topman bereikte zo een piektoeslag met reisorganisaties. „We hoeven daardoor onze vloot niet af te stemmen op de vakantiepiek, maar huren dan extra toestellen. Kost de passagier een paar euro extra per stoel. Het houdt iedereen uit de gevarenzone van lege stoelen buiten de piekperiode. Het houdt vakanties ook betaalbaar en wie in het hoogseizoen nog om een paar stoelen verlegen zit, kan die met een beetje geluk bij ons nog vinden.”
 
De voorheen genoemde samenwerking is nu officieel :yeehaa: . Miami Air vliegt vanaf 3 juli 2 maanden voor Martinair. 14 Bestemmingen rond het middenlandse zee gebied en Canarische eilanden. Mooi "Kodak moment" voor spotters :radar:.

:cool: Biscane :cool:
 
Gaan jij en vriend L TDY amsterdam bieden???

pffff ben blij dat ik er niet bij ben !! :grijns:
 
FD,
Yep, 'k zit daar samen met L alhoewel niet op dezelfde lijn.

Relax, Aug is nog niet zeker maar wel juli. Suc 6 alvast met de opleiding. Als je bezig bent kunnen we het hangaar bezoek nog eens overdoen. Daar heb je dan meer aan met je nieuwe ervaring.

:cool: Biscane :cool:
 
PARIJS - Binnen een aantal maanden verwachten de Martinair-aandeelhouders Air France-KLM en de Deense rederij Maersk met ‘een oplossing’ te komen voor de verliesgevende luchtvaartmaatschappij. Dat meldde directielid Leo van Wijk van Air France-KLM donderdag (24 mei) in Parijs. Volgens Van Wijk werkt de huidige strategie van Martinair als vakantievlieger en luchtvrachtvervoerder niet goed.

Martinair is het afgelopen jaar in de rode cijfers beland. In 2006 leed het bedrijf een verlies van zeven miljoen euro.

Welke oplossingen de aandeelhouders overwegen zei Van Wijk niet. Al langer is bekend dat Air France-KLM graag de vrachtoperaties van Martinair zou inlijven en Maersk van het aandeel af wil. Vorige week werd bekend dat ook een groep Nederlandse investeerders, reis- en luchtvaartexperts interesse heeft in een overname van Martinair.

Momenteel wordt door Air France-KLM en Maersk onderzocht hoe de toekomst van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij eruit gaat zien. Deze audit moet half juni zijn afgerond, waarna een besluit wordt genomen.

Van Wijk meldde aan de Nederlandse pers dat Martinair van de aandeelhouders geen nieuwe toestellen mag kopen, zolang niet aangetoond wordt dat de resultaten zullen verbeteren. De voormalige president-directeur van KLM zegt niet te verwachten dat Martinair dat dit snel gebeurt. Van Wijk stipte aan dat niet alleen de resultaten van het passagiersvervoer, maar ook van het vrachtvervoer achterblijven bij de verwachtingen.

Wel wil Air France-KLM volgens Van Wijk met de Europese Commissie een gesprek aangaan om te kijken of een volledige integratie van Martinair binnen KLM tot de mogelijkheden behoort. Een eerdere overnamepoging door KLM mislukte een aantal jaar geleden toen bleek dat ‘Brussel’ hiervoor geen toestemming wilde verlenen.

KLM-topman Peter Hartman heeft overigens ontkend dat KLM’er Paul Gregorowitsch eind dit jaar Arie Verberk opvolgt als Martinair-topman. Gregorowitsch is nu nog Executive Vice President Commercial Affairs bij KLM, maar wordt op korte termijn opgevolgd door Erik Varwijk.




Dus alles wat Dhr Verberk verteld heeft aan zijn personeel de afgelopen maanden zijn gewoon leugens geweest
 
Terug
Bovenaan