Stella takes over general aviation!!!

El Trim

New member
Hoi?

Ik ben hard opzoek naar een goede school voor mijn opleiding tot verkeersvlieger. Ik heb veel research gedaan maar de naam Stella duikt overal op. Nu schijnt dit een vrij nieuwe school te zijn met goede resultaten. Zo lees ik dat zij onderdeel zijn van een grotere groep waaronder een maintenance tak in de grote luchtvaart die en dochterbedrijf van TUI over heeft genomen. Stella Aviation Technics, zoals het heet, zou in 9 landen actief zijn en onderhoud voeren aan verschillende Boeing types. Dat zegt toch wel wat over de groep als geheel lijkt mij i.v.m. bijv. financiele liquiditeit?

Om even op de school terug te komen, zij zouden druk aan de weg aan het timmeren zijn voor het natraject en ik heb van een aantal leerlingen gehoord dat er zelfs contracten met maatschappijen aan zitten te komen.
Wat ik ook heel erg belangrijk vind is dat zij een garantiefonds hebben, als een van de weinigen van de huidige nederlandse opleidingen.

Kan iemand deze verhalen bevestigen of wat additionele informatie geven?

:rt:
 
Dat zegt toch wel wat over de groep als geheel lijkt mij i.v.m. bijv. financiele liquiditeit?
Hahahaha dat is wat ze ook zeiden bij de exel aviation Groep....

Maar serieus. De school is een voortzetting van rvS en dat was een goede school. Hoeveel dat verandert is met de naamswijzing weet ik niet.
 
Als ik jou was zou ik kijken naar bestaande contracten tussen school en maatschappijen en niet wat er eventueel nog gaat komen.
Iedere school is (volgens mij) zogenaamd hard aan de weg aan het timmeren en contracten met maatschappijen aan het regelen...

En dat garantiefonds, wat houd het in? Krijg je je geld terug als blijkt dat je de opleiding niet aan kan? Krijg je rente terug als je geen baan hebt na de opleiding?
 
Re: Stella takes over general aviation!!!

El Trim zei:
.......... Zo lees ik dat zij onderdeel zijn van een grotere groep waaronder een maintenance tak in de grote luchtvaart die en dochterbedrijf van TUI over heeft genomen. Stella Aviation Technics, zoals het heet, zou in 9 landen actief zijn en onderhoud voeren aan verschillende Boeing types. Dat zegt toch wel wat over de groep als geheel lijkt mij i.v.m. bijv. financiele liquiditeit?

Om even op de school terug te komen, zij zouden druk aan de weg aan het timmeren zijn voor het natraject en ik heb van een aantal leerlingen gehoord dat er zelfs contracten met maatschappijen aan zitten te komen...........
Gebruik de search functie eens i.c.m. het woord 'stella': doet wonderen. :rolleyes:
 
.....zij zouden druk aan de weg aan het timmeren zijn voor het natraject en ik heb van een aantal leerlingen gehoord dat er zelfs contracten met maatschappijen aan zitten te komen

Veelgehoorde quote. Hoeveel jongelui zijn er wel niet met dit statement naar een vliegschool gelokt en kwam er van deze beloften uiteindelijk niets terecht?

Het is mooi als deze (of een andere) vliegschool dit waar kan maken. En ik denk zelfs dat het noodzakelijk is want hoe een vliegschool zonder enige naam (niet Stella) tegenwoordig nog een vliegopleiding kan verkopen waar je vanaf komt met ca 200 uur tt en zonder enige contacten is mij een raadsel.

Eerst zien dan geloven.

mijn 2 eurocent
 
Nou wat betreft garantiefondsen is het nergens zo dat je je geld terug krijgt als je 'het niet aan kan' d.w.z. de school (welke dan ook) moet mij ontheffen van de opleiding zonder dat het mijn schuld is wil ik mijn geld terug krijgen.
Wat bedoel je met 'krijg je rente terug als je geen baan hebt (...)'? Dat is nergens zo.
Ben er wel achter dat Stella gem. zo'n 30.000 euro goedkoper is dan andere nederlandse scholen, maar je wel dezelfde uren krijgt.. naja krijgt.. koopt, whatever, hetzelfde aantal in ieder geval.

Baan garantie krijg je nergens meer wordt mij verteld. Niet op de KLS, niet bij EPST, niet bij de NLS (weet iemand wat daar nog van over is??) en zo ook dus niet bij Stella.
Tot op heden dus nog geen duidelijk verschil met andere scholen, maar wel wat voordelen.

Nog meer suggesties, ideetjes, informatie?
 
Het klinkt alsof je je keuze al gemaakt hebt.
Wat wil je weten...
Ga eens na wat Stella in het verleden voor haar studenten heeft gedaan. Het is gewoon nog geen established school, m.a.w. eerst zien dan geloven. En dat is het verschil met andere scholen, die hebben al jaren bewezen wat ze waard zijn.
 
Ik heb me keuze niet al gemaakt. Ik probeer er alleen zo nuchter mogelijk tegen aan te kijken. De argumenten die tot nog toe worden gegeven lijken geen hout te snijden of zijn makkelijk te weerleggen met de info die ik heb/krijg.
Ook helpen ze me niet echt wijzer te worden. En omdat ik hier op dit forum ook genoeg anti-Stella berichten heb gezien wil graag duidelijkheid hebben van mensen die weten waar ze over praten wat betreft Stella (en niet mensen die natuurlijk 10 jaar terug hun opleiding deden, dat is niet meer te vergelijken).
De verhalen die ik heb gehoord lijken namelijk helemaal niet zo negatief.

Hoezo zou het een vliegschool zijn die 'nieuw is en nog geen naam heeft', we praten toch over RvdS, die draait al een hele tijd mee? Dan erbij, wat een school in het verleden deed zal mij worst zijn. De KLS bijvoorbeeld heeft 'in het verleden' een groot ongeluk gehad met formatie vliegen waar een dikke rel om is geweest.
Het gaat er om wat een school nu biedt.

Kijk, we praten over een boel centen die ik ga uitgeven en daar wil ik een goed overwogen besluit op kunnen nemen zonder me te hebben laten leiden door argumenten als: 'Ja je krijgt weinig uur voor veel geld (punt)' (zoals een andere draad die ik heb gezien). Bij wijze van spreken dan.
Een nuchtere en eerlijke kijk op de scholen is erg belangrijk. Je praat niet over zomaar iets en dan erbij komt er ook nog eens een financiele druk, bij Stella bijvoorbeeld komt die niet op mijn ouders terecht wat toch ook wel een overweging is in mijn -komende- besluit.
 
Goed dat je eerst zo veel informatie probeert te verzamelen over een school vóór je er zoveel geld in pompt.
Hoe zit dat nu eigenlijk met het garantiefonds? Financieren zij ook een mogelijke typerating straks?

Ik had ook wel zon zelfde mogelijkheid willen gebruiken toen ik begon met vliegen!

Succes El Trim.

btw, Heb jij toevallig een broer op de Fokker vliegen? :rt:
 
Mijn voorkeur ligt toch bij de grotere scholen, de KLS en EPST in het bijzonder, daarna zou ik eens in het buitenland gaan kijken ivm de kosten.
De KLS lijkt mij nogsteeds de meest stabiele opleiding, de beste keuze. Als dochteronderneming van de KLM zit het wat "financiele liquiditeit" denk ik wel goed, dus dat kan geen argument zijn om voor SAA te kiezen. Al jaren levert de KLS een goed product, en ook in 2004 zijn weer ruim 100 afgestudeerden aan een baan gekomen. Voor EPST en de NLS zit het wat betreft banen ook wel goed van wat ik heb begrepen, eventueel na een periode wachten.

SAA mag dan wel 30.000 euro goedkoper zijn, maar kijk dan goed naar wat je daar voor krijgt. Je met ook nog een kamer huren, en voorzien in je levensonderhoud. Dan hebben we ook nog het garantiefonds verhaal, per school verschilt dat enorm. De KLS dekt een aantal belangrijke risico's af, die je dan dus niet hoeft te verzekeren. En waar komen afgestudeerden aan de slag? Bij de ene school zijn dat vooral "pay for type rating" banen, bij de KLS en EPST zijn het vaak banen met betere voorwaarden. Allemaal dingen die meedoen in het uiteindelijke totale kostenplaatje.

Naar mijn mening moet je echt niet naar een school in Nederland gaan voor de centen, dan kan je beter naar duitsland of Spanje bijvoorbeeld. Wil je dan toch in Nederland je opleiding doen, doe het dan ook (als het kan) zo goed mogelijk, en ga niet naar een "mindere" school omdat die op het eerste gezicht 15% goedkoper is. Met de KLS, NLS en EPST speel je het meest "op zeker", maar daar betaal je dan ook voor.
Bedenk wel dat dit slechts mijn mening is (gesteund door enkele feiten), er zijn genoeg mensen die hier heel anders over denken dan ik.
 
PH-JPC, nee ik heb geen broer op de Fokker ;)
Enne die financiering voor een type; dat is wel een optie. Ik begrijp alleen niet helemaal waarom mensen telkens vragen of de school dat financiert. Scholen financieren niets, dat doe je met de bank, toch? Of begrijp ik je verkeerd?

EE, daar moet ik nou telkens zo om lachen op de forums. Mensen beginnen altijd meteen over de 'mindere scholen' alleen omdat ze klein zijn ofzo..? Hier snap ik niets van.
In winkels is het zo dat een klein bedrijfje vaak een enorme service geeft die bij grote concerns ver te zoeken valt. Waarom zou dat niet voor vliegscholen op kunnen gaan? Wat maken deze scholen (niet alleen Stella) 'mindere' scholen? Opereren zij met instructeurs van 80 jaar oud? Vliegen zij met Russische kisten die van ellende uit elkaar vallen? Lijkt me niet toch?
Wat ik kan zien krijg je bij elke opleiding min of meer dezelfde aantal uren aan het einde van je opleiding (het is immers allemaal JAR FCL erkent).

Wat betreft de KLS be beste optie. Ik ken iemand die er nu zijn opleiding doet. Het idee was om de Bonanza's (waar ze het single engine IFR gedeelte op vliegen ofzo) al een tijdje geleden weg te doen, echter door de drama's in America met het weer en met instructeurs ter plekke zijn ze uitgeweken naar, ik geloof Spanje (correct me if I am wrong) waar ze de Bonanza's heen hebben moeten vliegen en daar gebruiken. Dat is een gigantische kostenpost. Ook is volgens hem de aanwas van leerlingen daar op dit moment laag, plus dat de wachttijden tussen fasen soms er hoog kan zijn (maanden). Een stabielere positie boven andere scholen lijkt de KLS op dit moment dus zeker niet te hebben.

De NLS heeft zijn deuren gesloten in Maastricht. Geen idee wat daar de plannen nu zijn en ik krijg er ook weinig hoogte van.
Iets met een traject in Portugal ofzo, maar hoe het nu precies zit weet ik (nog) niet.

Ik waardeer jullie input alleen lijkt het alsof sommigen meer uit gevoel spreken (niet alleen deze draad hoor), dan uit (recente) kennis en daar hebben de huidige zoekenden niet zo veel aan.
Hoewel ik volkomen snap dat men zich g*n**id voelt als ie nog steeds niets heeft na een paar jaar. :rt:

:radar:
 
El Trim zei:
Nou wat betreft garantiefondsen is het nergens zo dat je je geld terug krijgt als je 'het niet aan kan' d.w.z. de school (welke dan ook) moet mij ontheffen van de opleiding zonder dat het mijn schuld is wil ik mijn geld terug krijgen.
Wat bedoel je met 'krijg je rente terug als je geen baan hebt (...)'? Dat is nergens zo.
Ben er wel achter dat Stella gem. zo'n 30.000 euro goedkoper is dan andere nederlandse scholen, maar je wel dezelfde uren krijgt.. naja krijgt.. koopt, whatever, hetzelfde aantal in ieder geval.

Baan garantie krijg je nergens meer wordt mij verteld. Niet op de KLS, niet bij EPST, niet bij de NLS (weet iemand wat daar nog van over is??) en zo ook dus niet bij Stella.
Tot op heden dus nog geen duidelijk verschil met andere scholen, maar wel wat voordelen.

Nog meer suggesties, ideetjes, informatie?


Iemand die niet genoeg presteert op de KLS word ontheven van de opleiding. Het garantiefonds neemt dan de schuld over.
Ook neemt het garantiefonds de rentelast van je lening over indien je binnen 12 maanden na afloop van de opleiding geen baan hebt.
Hoe zit dat met het garantiefonds van Stella?

En over baangaranties: Tja, die kennen we niet meer in Nederland. Feit blijft wel dat de KLS behoorlijk wat piloten levert aan KLM. Vorig jaar 100 man en nu gaat het ook weer erg lekker. Ook zijn er mensen aan de selectie procedure begonnen bij British Airways. Dus misschien geen garantie dat je kunt beginnen bij een major airline, maar in ieder geval een behoorlijk grote kans. En dat is niet zo bij Stella...






El Trim zei:

Ik heb me keuze niet al gemaakt. Ik probeer er alleen zo nuchter mogelijk tegen aan te kijken. De argumenten die tot nog toe worden gegeven lijken geen hout te snijden of zijn makkelijk te weerleggen met de info die ik heb/krijg.

De argumenten snijden wel hout, jou informatie is incorrect....
 
El trim,

heb het gevoel dat je geen vraag stelt maar gewoon reclame aan het maken bent.....

Als je toch veel research gedaan hebt laat dan even weten welke contracten eraan zitten te komen :)
 
El Trim zei:
...De NLS heeft zijn deuren gesloten in Maastricht. Geen idee wat daar de plannen nu zijn en ik krijg er ook weinig hoogte van.
Iets met een traject in Portugal ofzo, maar hoe het nu precies zit weet ik (nog) niet....

Incorrect.

De eerste 8 maanden theorie vinden nog gewoon aan de Horsterweg in Beek plaats zoals het altijd al is geweest. De vliegfase is verplaatst naar Portugal.


Zo zit het...
 
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by El Trim
...De NLS heeft zijn deuren gesloten in Maastricht. Geen idee wat daar de plannen nu zijn en ik krijg er ook weinig hoogte van.
Iets met een traject in Portugal ofzo, maar hoe het nu precies zit weet ik (nog) niet....
--------------------------------------------------------------------------------



Incorrect.

De eerste 8 maanden theorie vinden nog gewoon aan de Horsterweg in Beek plaats zoals het altijd al is geweest. De vliegfase is verplaatst naar Portugal.


Zo zit het...

Nou bedankt voor in de info, kunnen we mischien 'back to topic'?
Geen reden om geirriteerd te raken.

@observer: haha! Nee hoor. Ik vind het alleen zo amusant dat men er zo fel op in haakt. :) Ik geef alleen weer welke info ik heb om bepaalde argumenten tegen te spreken die hier worden geoppert. Het punt is hem nou juist dat ik graag wil weten wat Stella nou zo'n 'mindere school' maakt in tegenstelling tot andere nederlandse scholen en ik daar nog steeds geen goede argumenten voor krijg.

@Pim: je post begon erg informatief. Goede punten, zal dat eens navragen. Maar dan eindig je weer op een manier....
Geen reden om geirriteerd te raken, nogmaals.

Enne.. jouw is het, niet jou. :rolleyes:
 
Beste El-Trim, ik zal je bij deze even uitleggen waarom SAA in mijn ogen een "mindere" school is. Het is je nu wel duidelijk dat de financiële verschillen in Nederland in de opleiding niet groot zijn. Als je "goedkoop" je papieren wil moet je naar het buitenland.
Het zwaartepunt van het piloot worden is tegenwoordig het vinden van een baan, dat is het grootste probleem.
Bij EPST heeft men dat perfect voor elkaar, die leerlingen komen zonder al te veel problemen snel aan een baan. De KLS leidt al sinds jaar en dag op voor de KLM en nu zijn er ook jongens op selectie bij BA, ook LH nam ooit piloten van de KLS en wie weet wat de toekomst brengt op dat gebied. Wachttijden van ongeveer 2 jaar waren er ooit bij de KLS, op een enkeling na vonden ze allemaal een baan. Het zelfde geldt voor de NLS, hoewel die tegenwoordig vooral bij low cost maatschappijen terecht komen, het schijnt dat de NLS weer jongens aan BA gaat leveren maar zolang dat nog geen feit is kan je daar niet op rekenen.
Daarin zit hem dan ook direct het grote verschil met SAA, daar kan je het bij de KLM, BA en mogelijk in de toekomst LH helemaal vergeten. Uiteindelijk sta je na de opleiding allemaal op straat en moet je een baan vinden, een KLS of NLS diploma biedt je veel meer kansen dan een diploma behaald bij SAA.

Dan mag de service bij SAA nog zo geweldig zijn, en de wachttijden tussen de opleiding nog zo klein zijn in vergelijking met de KLS, een KLS diploma biedt je uiteindelijk wel de beste mogelijkheden voor het vinden van een baan. Je hebt een goede kans bij de KLM, en die heb je met een SAA diploma niet.
Of je dan op een stokoude Bonanza of een oerlijke Cessna les krijgt is niet van belang vind ik.

Ik vind het wel raar hoe jij je eigen argumenten omdraait. Eerst vertel je dat de financiële positie van SAA zo goed is omdat de stella groep zo groot is, wanneer ik je vertel dat de financiën van de KLS onder de vleugels van de KLM ook vast wel goed zit, zou dat niet waar zijn omdat ze met een paar Bonanza's vliegen:confused:
 
Aloa!

Over het algemeen verschillen de scholen op dit moment niet zo veel van elkaar. Je moet gewoon kiezen wat jij het beste bij je vindt passen.

Heb je bij de SAA ook al onderdak en maaltijden die bij de opleidingsprijs inbegrepen zijn? Dat is waar sommige mensen zich wel eens op verkijken.

En wat betreft de nazorg voor studenten. Daarvan heb ik op dit forum al veel verschillende verhalen gelezen. Zijn ze het nu opeens over een andere boeg gaan gooien?

Groeten,
Steven
 
Essential Erick zei:
Het zelfde geldt voor de NLS, hoewel die tegenwoordig vooral bij low cost maatschappijen terecht komen, het schijnt dat de NLS weer jongens aan BA gaat leveren maar zolang dat nog geen feit is kan je daar niet op rekenen.

Yo EE,

Hoe kom je erbij dat de NLS weer jongens aan BA gaat leveren?
 
BA neemt op dit moment alleen type-rated en ervaren mensen aan. Het slappe gel@l houdt maar niet op in het verschrikkelijke trainingswereldje. Al zou BA lowtimers aannemen dan zijn er voldoende goede scholen en lowtimers binnen de UK. Het zou een school sieren als ze eens de waarheid zouden vertellen aan hun studenten en zich niet mooier proberen voor te doen als ze zijn. De studenten betalen er per slot van rekening genoeg voor.
 
Terug
Bovenaan