Stella in de elsevier

En die 10 man die bij Cityline rondvliegen is wat anders dan de genoemde 100..... Heeft iemand van jullie Stella'ers die EH hierover wel eens over aan de tand gevoeld? Het is toch een club waarbij iedereen lekker informeel met elkaar omgaat;)....

Je verwacht toch niet dat hier serieus op ingegaan wordt?:grijns:
Nee ik weet de precieze cijfers van jongens die bij L.cityL werken ook niet, heb jij de correcte cijfers bijdehand dan?
 
De geloofwaardigheid van Stella komt in een eerder geplaatst artikel ook al niet ten goede:

artikel.

Je hebt dus de NLS die zegt, en ik citeer: ",,De vraag naar nieuwe piloten is stilgevallen. Alleen Ryanair neemt nog mondjesmaat afgestudeerden aan. Door de economische crisis en de problemen in de luchtvaart, is er nog even geen werk. Heel vervelend, maar op termijn zijn er weer piloten nodig'', bezweert een woordvoerder van de Nationale Luchtvaart School in Hoofddorp."

En dan heb je Stella die zegt, en ik citeer: "Maar ondanks de crisis blijven er piloten nodig. De pensioneringsgolf zet door en een groeier als Ryanair neemt al 400 mensen per jaar aan. Maar soms moet je ook gewoon buiten Europa kijken voor een baan. Niet iedereen kan bij de KLM of Transavia terecht'', benadrukt de woordvoerder van de Stella school."

Het feit dat Ryanair 400 mensen per jaar aanneemt, betekent toch niet dat die 400 mensen per se afgestudeerden zijn van Stella?! Dit in tegenstelling tot wat de NLS beweert dat Ryanair nog mondjesmaat afgestudeerden aanneemt. En de NLS beweert dat er op termijn weer piloten nodig zijn, dit in tegenstelling tot wat Stella beweert dat er ondanks de crisis er toch nog piloten nodig zijn door o.a de pensioneringsgolf. Er wordt al jaren geroepen dat er een een zogenaamd pilotentekort komt door een pensioneringsgolf, dus dat valt dan wel weer mee.

Verschil van visie? Zou kunnen, maar ga dan niet halve waarheden verkondigen.

En waar ik dan al helemaal niet tegen kan, is dat Stella zich profileert als een instelling dat al 25 jaar bezig is terwijl het pas 10 (?) jaar onder de naam Stella opereert en daarvoor was het Rob vd Sigtenhorst dat toen eigenlijk niets met Stella te maken had daar het gewoon een andere eigenaar was.
 
Laatst bewerkt:
De geloofwaardigheid van Stella komt in een eerder geplaatst artikel ook al niet ten goede.

Mee eens. Ik vind dit weer zo'n typisch schoolvoorbeeld van 'hoog van de toren blazen'. Wat ze vergeten te melden is dat de meeste mensen die klaar zijn rechtstreeks doorgaan voor de FI opleiding binnen Stella zelf......tja zo krijg ik ook wel iedereen aan een baan........

Als ik inderdaad nog eens een blik werp op het artikel in de Elsevier zonder het echt te lezen valt wel op dat de letters KLM iets te vaak voorkomen. Daar moet ik men toch gelijk in geven.

Ben erg benieuwd wat er de komende maanden gaat gebeuren met de mensen die klaar zijn met de opleiding.
 
De kosten van de 73 TQ verschillen per maatschappij. De kosten van de TQ voor Lion met een NLS achtergrond is rond de 17k zonder base training.

Ik heb vorig jaar een gesprek gehad met iemand van VNV die mij vertelde een verhaal van een collega vlieger van een top NLdse maastschappij die gewoon failliet was, vloog wel een mooi 73 maar zijn salaris ging naar de curator en niet naar zijn bank rekening. Zoals eerder werd hier gepost de droom kan heel makkelijk een nachtmerrie worden en niet andersom...
 
De volgende citaten komen rechtstreeks van persberichten van Gibnau Communicatie, het bedrijf dat Stella ingehuurd heeft voor de PR.


". Vliegtuigfabrikant Boeing ziet markt voor 28.600 nieuwe verkeersvliegtuigen tot 2026. De vraag naar piloten groeit dan evenredig mee. "

“In de luchtvaartsector geven we geen baangaranties af. Maar door intensieve samenwerkingsverbanden met bijvoorbeeld Lufthansa kunnen we onze leerlingen wel een goed beeld geven van de carrièremogelijkheden.

"De ambitie van Stella aviation academy is om het aantal afgestudeerde leerlingen ‘op te voeren’ naar 500 per jaar. Om aan deze ambitie te kunnen voldoen was een nieuw webconcept nodig. Voor het concept van de website is gekozen voor het thema: Dromen."

"op termijn wil de school zelfs zoniet de grootste, dan wel de beste van Europa worden", zo verwoordt Hilgeman "

"En ja Stella ziet ook daadwerkelijk dat mensen n.a.v. de persuitingen naar de open dagen komen. Naast het geven van rondleidingen aan journalisten stuur ik namens Stella Aviation Academy ook op z’n tijd kant en klare artikelen naar de lokale pers"

"Stella heeft namelijk met ABN Amro een arrangement gemaakt, waarbij de totale studiekosten geleend kunnen worden. Stella staat garant voor dat bedrag. Daarover moet uiteraard rente worden betaald, maar er hoeft pas te worden afgelost zodra men gaat verdienen. Dan loont die investering meestal wel, want bijna 100 procent kan direct aan de slag na het behalen van het diploma Daarmee kun je aan de slag als co-piloot, goed voor een startsalaris van 3000 tot 3500 euro bruto."

"Stella aviation academy is een volledig erkende luchtvaartschool die zich officieel opleider mag noemen voor de burgerluchtvaart, onder meer voor de vliegtuigtypen Boeing 737-800 en Airbus A320"

Bron
 
als ze dat gezegd hebben is dat inderdaad niet handig van ze, echter er gaan nog steeds leerlingen naar LH, er is zelfs een speciaal traject voor leerlingen die daarheen gaan om hen voor te bereiden op de LH test. en guess what, 90% haalt de test. dat vind ik dan toch wel weer netjes. overigens is dit resultaat direct van de leerlingen, niet van de school

Ik weet niet waar je die 90% vandaan haalt, maar ik durf hardop te betwijfelen of dit cijfer klopt.
Er vliegen geen leerlingen van Stella bij Lufthansa, er vliegen er wel een aantal bij Lufthansa Cityline, geloof me, er zijn enkele 'kleine' (niet onbelangrijke) verschilletjes.

Op dit moment vliegen er ongeveer 10 oud-stella-leerlingen bij Cityline, als ik dan de 90% neem die hierboven staat dan zou het betekenen dat er 11 mensen selectie hebben gedaan. Ik kan je minimaal 11 namen geven van mensen die selectie hebben gedaan, en het NIET gehaald hebben. Ik zou je info dus wat beter checken.

Verder zeg je dat er nog steeds leerlingen naar LH gaan, maar, zowel LH als Cityline hebben al enige tijd een aanname stop dus ik kan me niet voorstellen dat er wel Stella-leerlingen heen gaan. (Ik denk dat ik ook wel gewoon kan zeggen dat dit NIET het geval is.)

Begrijp me niet verkeerd, ik geef geen oordeel over Stella. Maar de uitspraak dat ze een contract hebben met LH of CLH is NIET waar. En het aantal oud-leerlingen dat naar LH/CLH gaat is niet groot, het is eigenlijk zelfs te verwaarlozen op het totaal.
 
Dat stukje over intensieve samenwerking met Lufthansa werkt idd nogal misleidend... Dat is een bepaalde opmerking die je niet kunt bewijzen, en daar geef ik je absoluut gelijk in.
Verder zijn je citaten simpel reclame en media werk. Het noemen van 'Boeing 737' of 'Airbus' trekt mensen aan. Dat ziet er bekend uit. Simpele media truc toch?
En de evenredige groei van piloten t/m 2026 lijkt me vrij logisch... je hebt het over een periode van meer dan 15 jaar. De economie zal in 15 jaar groeien, net als de wereldbevolking en net zo goed als de luchtvaart...
 
De volgende citaten komen rechtstreeks van persberichten van Gibnau Communicatie, het bedrijf dat Stella ingehuurd heeft voor de PR.

"Stella aviation academy is een volledig erkende luchtvaartschool die zich officieel opleider mag noemen voor de burgerluchtvaart, onder meer voor de vliegtuigtypen Boeing 737-800 en Airbus A320"

Bron


Deze kreet kom je veelvuldig tegen op de Stella website, alsof Stella zelf de typetrainingen mag doen.
Sinds wanneer is Stella naast FTO ook TRTO voor 737-800 en A320??

Laat maar even weten of ik er naast zit (maar die kans lijkt niet erg groot.......)
 
". Vliegtuigfabrikant Boeing ziet markt voor 28.600 nieuwe verkeersvliegtuigen tot 2026. De vraag naar piloten groeit dan evenredig mee. "
En vooral niet vergeten te noemen hoeveel er op dit moment wel niet naar de zandbak toe gaan. ;)

Zelf moet ik nog aan een opleiding gaan beginnen(kls), en lees altijd graag dit soort berichten waar er zeer kritische teksten worden geplaatst. Het gaat gewoon erg lastig worden om straks een baan te vinden die redelijk betaald als vliegenier. Zelf hoop ik natuurlijk bij de KLM terecht te komen, en gelukkig doet 95% van de klsers dat tegenwoordig ook. EPST heeft ook een goede naam in de luchtvaart, en is de sprong in het diepe ook wat minder diep. Maar persoonlijk zou ik op dit moment niet bij een opleinding als stella beginnen, de kans dat je een goede baan vindt is gewoon erg klein. (en ja, dat geldt natuurlijk ook voor mensen van de kls/nls/epst, maar naar mijn idee wel mindere mate)
Ik ben in ieder geval erg blij met airwork, toen ik de selectie voor de KLS begon ging ik hier rond kijken, en mijn beeld van de piloten wereld is drastische veranderd. Probeer niet over al het negatieve heen te lezen, want het is de waarheid. (ik neem toch wel aan de de ervaren 'rotten' wel de waarheid spreken ;) )
 
En de evenredige groei van piloten t/m 2026 lijkt me vrij logisch... je hebt het over een periode van meer dan 15 jaar. De economie zal in 15 jaar groeien, net als de wereldbevolking en net zo goed als de luchtvaart...

Een markt voor 28600 nieuwe vliegtuigen zegt nog niets over de toename van het totaal aantal vliegtuigen in die periode, dus die evenredige groei is totaal niet logisch beredeneerd. Het merendeel waar die nieuwe kisten voor is bedoeld is om oude kisten te vervangen. En naast de (nieuwe) airlines die nieuwe kisten kopen heb je er ook genoeg die belly-up gaan. De woestijn heeft nog wel wat ruimte voor afdankertjes en niet gebruikte nieuwere kisten.

Dus of het sowieso een netto toename zal zijn is nog maar de vraag. En als er een netto toename van kisten is, dan is de kans groot dat dat in landen als China en India zal zijn waar je als Hollander heel moeilijk voet aan de grond krijgt (ze hebben genoeg eigen volk tenslotte). En zelfs als er een netto toename zou zijn in westerse landen die wel in ons bereik liggen, dan is het nog maar de vraag of de vraag naar vliegers meer is dan het aanbod van al die vliegscholen, met name scholen zoals Stella die (volgens die PR vent althans) op veel volume lijken te mikken.

Het kan natuurlijk zijn dat Stella er zelf heel anders over denkt en hun slechte huidige naam te danken heeft aan de taal van mijnheer Gibnau. Het helpt in ieder geval niet mee.
 
@ Nosig, het lijkt alsof je probeert te zeggen dat de luchtvaart aardig op zn maximale capaciteit zit. Ik weet niet of je dit ook bedoeld, maar ik denk niet dat dat realistisch is... Natuurlijk worden er weer kisten in een woestijn gedumpt, maar net zo goed worden er nieuwe op de markt gezet. Denk je niet dat er meer op de markt worden gezet dan er worden uitgehaald? Serieuze vraag.
 
Ik weet niet waar je die 90% vandaan haalt, maar ik durf hardop te betwijfelen of dit cijfer klopt.
Er vliegen geen leerlingen van Stella bij Lufthansa, er vliegen er wel een aantal bij Lufthansa Cityline, geloof me, er zijn enkele 'kleine' (niet onbelangrijke) verschilletjes.

Op dit moment vliegen er ongeveer 10 oud-stella-leerlingen bij Cityline, als ik dan de 90% neem die hierboven staat dan zou het betekenen dat er 11 mensen selectie hebben gedaan. Ik kan je minimaal 11 namen geven van mensen die selectie hebben gedaan, en het NIET gehaald hebben. Ik zou je info dus wat beter checken.

Verder zeg je dat er nog steeds leerlingen naar LH gaan, maar, zowel LH als Cityline hebben al enige tijd een aanname stop dus ik kan me niet voorstellen dat er wel Stella-leerlingen heen gaan. (Ik denk dat ik ook wel gewoon kan zeggen dat dit NIET het geval is.)

Begrijp me niet verkeerd, ik geef geen oordeel over Stella. Maar de uitspraak dat ze een contract hebben met LH of CLH is NIET waar. En het aantal oud-leerlingen dat naar LH/CLH gaat is niet groot, het is eigenlijk zelfs te verwaarlozen op het totaal.


zoals ik ook al eerder zei, ik weet alleen cijfers van mijn locatie, Beek waar net de 2e klas is afgestudeerd, van Teuge ken ik eigenlijk niemand dus daar kan ik geen uitspraken over doen, je hebt inderdaad wel gelijk dat het cityline is en niet classic. over contracten of iets dergelijks heb ik geen uitspraak gedaan ik weet alleen dat er goede contacten onderling zijn.

@ basic-T, waarom twijfel je? ik heb geen reden om me anders voor te doen..
 
@ Nosig, het lijkt alsof je probeert te zeggen dat de luchtvaart aardig op zn maximale capaciteit zit.

Dat lijkt misschien zo, maar dat zeg ik niet. Ik lul gewoon te veel waardoor de essentie van de boodschap verdwenen is kennelijk. Ik ga het nog eens proberen:

Jij zegt: Het is logisch dat het aantal piloten evenredig toeneemt met de markt die Boeing de komende 15 jaar ziet voor nieuwe verkeersvliegtuigen (dus 28600 kisten maal x crew per kist= heel veel piloten nodig).

Ik zeg: Het merendeel van de nieuwe verkeersvliegtuigen is bedoeld voor vervanging, niet voor uitbreiding. Dus het is absoluut niet logisch om dat te concluderen.

Alhoewel het een paar jaar nog zal duren vermoed ik uiteindelijk ook wel een netto toename, ook in onze directe leefomgeving. Maar dus zeker niet evenredig met het aantal nieuwe kisten dat besteld gaat worden. Het zal sowieso lang duren voordat de vraag naar vliegers het aanbod zal overstijgen (al zal dat vast ooit weer wel een keer tijdelijk gaan voorkomen). Just don't hold your breath for it...
 
zoals ik ook al eerder zei, ik weet alleen cijfers van mijn locatie, Beek waar net de 2e klas is afgestudeerd, van Teuge ken ik eigenlijk niemand dus daar kan ik geen uitspraken over doen, je hebt inderdaad wel gelijk dat het cityline is en niet classic. over contracten of iets dergelijks heb ik geen uitspraak gedaan ik weet alleen dat er goede contacten onderling zijn.

@ basic-T, waarom twijfel je? ik heb geen reden om me anders voor te doen..

De 90% die je noemt gaan ook niet op voor Stella Beek,
er vliegt namelijk geen enkele oud-stella-beek-leerling bij LH of bij Cityline, dus ben wel benieuwd waar je je 90% dan op baseerd.
 
@ Nosig, ik begrijp je punt. Ik bedoel niet de nadruk te leggen op het feit dat het evenredig groeit. Maar op het feit dat de luchtvaart wel weer zal groeien. Evenredig zal het niet zijn, foutje in mijn manier van redeneren.
JM
 
De 90% die je noemt gaan ook niet op voor Stella Beek,
er vliegt namelijk geen enkele oud-stella-beek-leerling bij LH of bij Cityline, dus ben wel benieuwd waar je je 90% dan op baseerd.

ik baseer dit op wat ik van mijn medeleerlingen meekrijg, er zijn ook een aantal leerlingen van Beek uiteindelijk afgestudeerd in teuge vanwege de genoemde tekorten
 
Terug
Bovenaan