PH687: wat is jong...ik weet het eigenlijk ook niet. Maar in het begin van de afgelopen aannamegolf bij Trans werd 25 jaar en ouder gezien als te oud. Toen bleek dat ze toch wel meer vliegers nodig hadden dan vantevoren ingeschat was hebben ze ook kandidaten ouder dan 25 jaar benaderd. Maar in mijn omgeving is een geschikt iemand niet uitgenodigd omdat hij de leeftijd van 31 jaar had bereikt. De grenzen blijven schuiven.
Gerbert: Stella een door HV goedgekeurde school. Ik vind dit nogal groot gezegd. Is er iemand van Trans in Teuge langs geweest om de opleiding door te spitten?...om de inhoud van de opleiding controleren?...Ik denk het niet. Het is puur vanuit Trans gekomen. De HV vliegdienst wilde hun selectiekandidaten gespreid recruteren. Het is puur de huidige marktomstandigheden die ervoor hebben gezorgd dat er zo'n spreiding kwam.
Ik geloof er ook niets van dat veel scholen wat aan uitstroming doen. Het is puur de markt die ervoor zorgt dat er mensen ergens naartoe gaan.
Stella heeft echt niet ervoor gezorgd dat er mensen naar Trans konden. Misschien hebben ze dan wel een deal met VLM.
Wel is het zo dat scholen volop reclame maken met aan wie en wanneer ze oud-studentvliegers leveren.
Vraag maar eens keihard in Teuge met wie ze contact zoeken en vragen of er een afgevaardigde van een airline wil langs komen om de school te testen. Gebeurt echt niet. Er wordt door menig management over gelogen!
Dus dat op dit moment veel scholen wat doen aan uitsroming geloof ik niet in. Het is andersom.
Dat Stella een goede opleiding aanbiedt twijfel ik niet aan, maar dat is wat anders.
Je kunt vliegen of je kunt het niet. Ik geloof niet in goede of slechte vliegers. Wat dat betreft zijn we gewoon een product. Ik weet: veel mensen zijn het hier niet mee eens. Maar zo denk ik er globaal over.
Vroeger was het zo dat Rob actief contact hield met de juiste mensen in de vliegwereld. Die greep het zich uiteindelijk persoonlijk aan en onderhield de oh zo belangrijke contacten erg goed!
Het zijn nu relatief goede tijden. Toch zie je ook nu dat er vliegers in spe moeite hebben om hun gewilde baan te krijgen.
Er zijn KLS'ers die al lang klaar zijn, paar jaar, en nog niet vliegen.
Als je in het noorden de opleiding gevolgd hebt en je wordt vervolgens bij KLM afgewezen heb je het niet makkelijk. De KLS onderhoudt contact met de KLM, that's it! Qatar of Lufthansa is vanuit de luchtvaartmaatschappij gekomen en niet vanuit de school. Ook daar wordt het wel eens anders gebracht.
In het zuiden op de NLS is de aftercare momenteel helemaal een bende.
Verschillende bronnen weten mij te vertellen dat de nazorg veel te wensen over laat. Er is daar nazorg in de vorm van avonden die georganiseerd worden voor oudstudenten. Deze avonden leveren altijd ruzie met directie op. Er schijnt niet met hun overlegd te kunnen worden. Vies!
Ook in het zuiden hebben oudstudenten banen kunnen vinden.
Maar de school in Limburg teert op het succes van de naam die ze in het verleden hebben opgebouwd. Nu de markt aantrekt en veel airlines vliegers nodig hebben zoeken de vliegdiensten contact met scholen die ze uit het verleden kennen. Zodoende weet de NLS weer mensen weg tezetten, op een rare manier. Er wordt daar geknoeid met afgesproken regels.
Bij DFA heb ik geen actieve bronnen die mij meer weten te vertellen. Wel schijnt de opleiding gedegen in elkaar te zitten en is een oudstudent die ik ken vrij snel aan een baan gekomen.
Kortom: Ik geloof niet dat scholen actief luchtvaartmaatschappijen benaderen om vliegers naar toe te sturen, althans niet in NL. In de UK doen ze dat namelijk anders en beter.
In mijn ogen is het de markt die het doet.
Je moet je inderdaad thuis voelen op een school.
Uiteindelijk komen de meeste gegadigden wel goed terecht, alleen wil dit nogal wat tijd kosten.
Ik heb het hierboven over actief luchtvaartmaatschappijen benaderen, dus niet eenmalig een standaard mail naar het hoofd van de vliegdienst. Dit wordt wel eens gedaan en meteen afgeschilderd als een puike nazorg! Onzin natuurlijk.
Laat je niets wijsmaken door de leiding van de school, vraag maar eens na bij jouw contacten binnen een airline, dan zal je zien dat het vaak gebakken lucht blijkt te zijn.
De leiding van jouw opleiding zal buigen voor de druk en zeggen dan dat ze geen baangarantie geven, dat aan het begin van de opleiding is verteld en dat ze druk zijn met de dagelijkse besturing van de desbetreffende vliegschool.
Het is allemaal business.
Succes.