Of er een doorstart komt waarbij ook nieuwe studenten worden aangenomen, vraag ik me af. ABN AMRO zal toch niet zo onverstandig zijn om weer nieuwe leningen te gaan verstrekken?
Waarom niet?
Het grote plaatje is dat de volledige luchtvaart (net als de rest van onze consumptie-economie overigens) drijft op goedkoop geleend geld, zeker in tijden van economische stagnatie/crisis. Het is een piramidespelletje, en het blijft functioneren zolang iedereen maar blijft lenen en de markt blijft groeien. Stopt de groei en/of stopt men met lenen dan is het game over.
Vliegscholen zijn continue op zoek naar naïeve mensen om hun duur
gefinancierde gebouwen en lestoestellen mee te betalen. Desperate studenten met hun
gefinancierde opleidingen die voor duizenden Euro's in de min staat zijn nodig voor type ratings boeren om hun 'producten' te slijten, anders staan die dure (lees:
gefinancierde!) simulators ook maar stof te vangen. Talloze low cost airlines zijn afhankelijk van een eindeloze stroom werkzoekende piloten die als kanonnenvoer dienen om de kosten (lees: salarissen) verder te drukken, anders werkt hun 'business model' niet meer en kunnen ze hun (
gefinancierde) toko ook sluiten. En last but not least, ook de grote vliegtuigbouwers zijn afhankelijk van
financieringen, of dachten jullie dat al die airlines hun dure Boeings en Airbussen cash aftikken?
Het is net zoals bij die omvallende dominosteentjes. De dominosteentjes (vliegscholen, type ratings, luchtvaartmaatschappijen, vliegtuigbouwers) worden door banken financieel overeind gehouden. Valt de financiering weg dan beginnen de dominosteentjes om te vallen.
Time will tell wat er gaat gebeuren, maar zou het misschien zo kunnen zijn dat het gewoon een een-tweetje is tussen bank en vliegschool, of ben ik dan te cynisch? Kan men dan niet mooi met de vinger naar elkaar wijzen en elkaar de schuld geven, de ouwe school met de fraaie baangaranties, vage beloftes en liabilities laat men failliet gaan, terwijl de nieuwe toko al in de startblokken staat?