SAA Kisten grounded?

Niet alleen Stella Aviation, maar de hele Steltenberg Groep is failliet verklaard :eek:
Zie #112

Hele Steltenberg Groep?

Stella Aviation Investments B.V. (KvK 32089968), EHN Investments B.V. (KvK 56562535), Aviation Investments B.V. (KvK 59233648), Technical Service 767 B.V. (KvK 34224032) + nog 5 andere op dit adres ingeschreven bedrijven (Leusden), is/zijn 'nog' niet failliet.

Ook op Teuge blijven er nog (KvK) Stellatjes over.
 
Oh, dat dacht ik omdat op de site van de Steltenberg Groep die drie bedrijven stonden. Het is dan niet helemaal failliet maar wel voor een heel groot deel dan.
 
Pure hebzucht liggen ten grondslag van dit faillissement.

Na de overname van RvdS vond er een enorme schaalvergroting plaats. Er werden twee nieuwe vestigingen geopend (Maastricht en Groningen), de vloot groeide snel en er werd gewerkt naar een aantal van 500 leerlingen per jaar. Ik meen echter dat dit aantal nooit gehaald is. Waarschijnlijk werd er ook flink gebruik gemaakt van vreemd vermogen (gearing). Er was geen afzetmarkt voor nieuwe piloten.

Iedere keer maar weer de pers opzoeken met verhalen over een tekort, baangarantie programma, baangarantie, plaatsings fee, MAVO leerlingen aannemen, rejects van andere scholen etc waren allemaal tekenen dat er echt grote problemen waren. Ze kregen de beschikbare capaciteit niet gevuld. Het begon ook steeds meer op een piramide spel te lijken.

Hoe kan een school die geen eigen airline heeft jou een baangarantie geven? En als je zo een garantie krijgt, onderzoek je dan hoe kredietwaardig deze partij is JA of NEE? Gegevens bij KvK. Ik wist voor mezelf dat het nooit tot terugbetalen zou komen van werklozen na drie jaar. De markt is zo bar slecht en zal ook voorlopig zo blijven dat bijna iedereen zijn geld terug zou proberen te claimen na drie jaar. Ik zou zelf tegen een airline gezegt hebben van Joh wacht nog maar even met die baan, want m'n drie jaar zit er nog niet op.

De baangarantie heeft de ondergang van Stella uiteindelijk in een stroomversnelling gebracht. Ze zijn enorme liabilities aangegaan met die niet-goed-geld-terug-garantie. Een accountant gaat dat bekijken en becijfert wat de kans is dat het tot uitbetalen komt. Dan wordt dat gewoon op de balans gezet als een liability. Op een gegeven moment werd die post zo groot dat Stella een negatief eigen vermogen kreeg (aanname) en dus in de toekomst niet meer als going concern zou kunnen functioneren.

De ABN zag dat en wilde natuurlijk niet dat werkloze studenten eerst geld kregen en zij daarna en hebben toen maar de stekker eruit getrokken om er zo zonder al te veel kleerscheuren uit te komen.

Investeerders werden niet gevonden. want waar halen de klanten het geld vandaan om mijn product te kopen? Bij een bank die het nu niet meer wil uitlenen. Geen business case dus.

Misschien is het voor mij makkelijk om van de zijlijn hierover te praten. Maar ik begrijp gewoon niet waarom er nog 70 man bij Stella zaten ten tijde van het faillissement. Wat deden die lui daar? Het internet staat helemaal vol met rottigheid over die school.

Studenten kunnen fluiten naar hun geld. Ik hoop dat ze niet te veel vooruit hebben betaald. Diegene die zonder lening zaten te lessen krijgen een rekening van de curator. Het meest genaaid zijn diegene met een baangarantie. Eens te meer wordt weer, ja weer voor de zoveelste keer bewezen dat een baangaratie niet bestaat. Garanties en luchtvaart kan je niet in dezelfde zin gebruiken.

Ik voorspel dat er over een aantal jaar maar een luchtvaartschool is in NL en dan reken ik EPST niet mee want dat is een broker, die trouwens wel de capaciteit flink heeft terug geschroefd toen het slechter ging. We gaan weer terug naar de oude situatie. De vrije markt heeft hier voor een aantal deelnemers aan het economische verkeer verkeerd uitgepakt.
 
Als ik de berichten in oa. de Stentor lees over een mogelijke voortzetting door Stella Aviation International dan bekruipt mij een heel akelig gevoel.

De voorganger van Stella op Teuge was IFTC, een vliegopleiding die baangaranties verkocht bij de opleiding. Hoofdpersoon bij deze club was dhr. R.Z.
Uiteraard kon IFTC de garanties niet waarmaken en toen het op uitbetalen aankwam ging de club op de fles maar had RZ zijn eigen zakken gevuld. Hoopjes ellende voor de gedupeerde leerlingen.
Vreemd genoeg kon RZ zijn praktijken doorzetten, nu onder de naam Stella.
Wederom werden er baangaranties verkocht, wederom kon RZ zijn zakken vullen en wederom ging het mis toen het op afrekenen aankwam.
Nu zijn er plannen om door te gaan via de route van Stella Aviation International en wie zit daar achter? Jawel, RZ......

Onbegrijpelijk dat curatoren, ABN-Amro en ook Inspectie Leefomgeving en Transport in zee blijven gaan met dit soort figuren. Hebben ze dan allemaal stront in de ogen of spelen er andere zaken?

Sterkte voor de gedupeerde leerlingen.
 
Ik hoop dan ook dat in de toekomst er ook vliegscholen in Nederland zullen zijn die hiertegen actie ondernemen. Na een leugen van Stella in de media verschijnt er een 1 a 2 regel rectificatie ergens maar dit is voor niemand duidelijk en onvindbaar en inmiddels is het enige dat blijft hangen de leugen! Ik hoop dat er hier nog genoeg mensen weten wat een aantal van het Stella bewind op hun kerfstok heeft gehad toendertijd bij IFTC en voor de onwetenden....dit was een ongeregeld zooitje waarmee zelfs Lufthansa Cityline toen het contract mee heeft ontbonden vanwege de malafide praktijken van IFTC, die sterk lijken op de praktijken van het huidige Stella!!! Toeval? Zelfde praktijken? Zelfde mensen?? Iedereen kan en mag zijn eigen mening over vormen....

Suraman, deze bovenstaande quote heb ik in 2008 al geplaatst. Het was helaas aan dovenmansoren gericht!
 
Ik ben benieuwd wat de gedupeerden hiervan vinden die €10.000 voor een baangarantie hebben betaald en nu hun opleidingskosten terug zouden moeten krijgen.
Kleine voorspelling: tegen €30.000 betaling "mogen" ze via SAI zeer tijdelijk op een boeing of airbus gaan sturen......
 
Goed nieuws voor de leerlingen die hun opleiding af kunnen maken, slecht nieuws voor de Nederlandse luchtvaartsector dat Stella gewoon weer overeind komt. Vraag me wel af wie er nu nog zo dom is om met Stella in zee te gaan.

Lees dat RZ de leiding in Maastricht krijgt, Teuge is dus voorgoed verleden tijd aangezien de vestiging in Maastricht al ruim een jaar dicht was?
 
Uit de boven genoemde link:
Bij de operationele zaken zal Van Veluw ondersteund worden door Rene Zwarteveen. Hij zal de dagelijkse leiding op zich nemen in Maastricht.

Ik vraag me af of de leerlingen hier blij mee moeten zijn......
Een korte samenvatting:

-IFTC Nederland...oa door RZ opgericht...in Nederland failliet gegaan. Gedupeerden konden fluiten naar hun geld. Voortgezet onder de naam IFTC, maar dan in Turkije. Wederom met RZ.

-Stella Nederland..oa door RZ opgericht/gevoerd...in Nederland failliet gegaan. Reeds afgestudeerde gedupeerden kunnen waarschijnlijk fluiten naar hun geld. Wordt nu voortgezet der de naam....Stella International Aviation....Betrokken bij...IFTC in Turkije...wederom met RZ.

Zijn de Nederlandse curatoren nu echt zooo naïef???
 
In de basis doen ze niets strafbaars. Failliet gaan is geen strafbaar feit, ook het oprichten van een BV niet.

Degenen die naief zijn? Dat zijn de toekomstige leerlingen.
Tijd voor het oprochten van een webpagina waaarin we het stella gebeuren even uit de doeken doen, en zorgen dat google die als eerste vind....
 
Zou erg mooi zijn indien studenten hun opleiding voort kunnen zetten. Wel een paar kanttekeningen/vragen want het klinkt mij te mooi om waar te zijn. Mijn ervaring leert mij dat het dan meestal niet waar is maar ik wil mogelijk goede plannen niet meteen de grond in boren...:

1. Wie kent Sim-Finance? Bedrijf heeft volgens mij geen website. Is dat een financierder van vliegopleidingen?
2. Wat is de rol van Sim-Finance? Gaat dat bedrijf de leningen van ABN AMRO overnemen (herfinanciering) en zo ja, onder welke voorwaarden? ABN-AMRO is niet voor niets blij, die krijgt dus zijn geld wel.
3. Moeten leerlingen extra betalen of wordt voortzetting van de opleiding verrekend met aan Stella betaalde facturen?
4. Hoe zit het brevettechnisch? Leerlingen switchen blijkbaar van school "A" naar school "B". Blijkbaar geen probleem voor ILT.

Al met al wel wat reden tot voorzichtig optimisme voor de studenten.
 
Laatst bewerkt:
Goed nieuws voor de leerlingen die hun opleiding af kunnen maken, slecht nieuws voor de Nederlandse luchtvaartsector dat Stella gewoon weer overeind komt. Vraag me wel af wie er nu nog zo dom is om met Stella in zee te gaan.
Goed nieuws voor de leerlingen? Ja en nee. Leuk voor ze dat ze zich dieper en dieper in de schulden kunnen blijven steken voor een baan met uiterst twijfelachtige toekomstperspectieven, maar misschien zou dit ook een oorverdovende wake up call kunnen zijn voor al die naïeve roze brillendragers dat het dus helemaal niet zo rooskleurig toegaat in de luchtvaart als hun verteld is op die gezellige voorlichtingsavond?

Leerlingen moeten zich misschien eens achter hun (nog natte) oortjes krabben en zich eens hardop afvragen waarom er uitgerekend nu een vliegschool failliet gaat, ondanks al die bestellingen bij Boeing en Airbus, ondanks al die zogenaamde rooskleurige vooruitzichten die op luchtvaartbullshit.nl staan, ondanks alle "baangaranties" die men blijkbaar durfde te geven omdat de 'pilotenbomen' tot in de hemel groeien, ondanks al die groei in Azië, en ondanks alle plechtige statements van politici en centraal bankiers dat "de economische crisis voorbij is." :rolleyes:

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald zou ik zeggen! :biertje:
 
@GBoF:

Dank je wel. Ik had die site wel gezien maar zag verder niets staan over het financieren van opleidingen (had ik beter even kunnen vermelden, ik dacht dat dat een ander bedrijf was).

Mvg,

FV
 
Even een paar data, altijd nuttig, ook wanneer later wordt teruggekeken op deze thread:

Op 29 augustus 2014 is voor Stella Aviation Academy BV surseance van betaling aangevraagd.

Op 2 september 2014 (daags voor het faillissement van SAA) is Stella Aviation International BV (SAI) ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Het nieuwe SAI BV heeft als enig aandeelhouder Sim-Finance BV. Dat bedrijf is eigendom van Marty van Veluw.

Op 3 september 2014 is het faillissement aangevraagd voor Stella Aviation Academy BV.

Op 10 september 2014 is bekend gemaakt dat de studenten van het failliete SAA hun opleiding bij SAI kunnen afmaken. Voor deze mensen een goede zaak, anders waren ze hun geld kwijt geweest en hadden ze geen brevet gehad.

Of er een doorstart komt waarbij ook nieuwe studenten worden aangenomen, vraag ik me af. ABN AMRO zal toch niet zo onverstandig zijn om weer nieuwe leningen te gaan verstrekken?
 
Of er een doorstart komt waarbij ook nieuwe studenten worden aangenomen, vraag ik me af. ABN AMRO zal toch niet zo onverstandig zijn om weer nieuwe leningen te gaan verstrekken?
Waarom niet?

Het grote plaatje is dat de volledige luchtvaart (net als de rest van onze consumptie-economie overigens) drijft op goedkoop geleend geld, zeker in tijden van economische stagnatie/crisis. Het is een piramidespelletje, en het blijft functioneren zolang iedereen maar blijft lenen en de markt blijft groeien. Stopt de groei en/of stopt men met lenen dan is het game over.

Vliegscholen zijn continue op zoek naar naïeve mensen om hun duur gefinancierde gebouwen en lestoestellen mee te betalen. Desperate studenten met hun gefinancierde opleidingen die voor duizenden Euro's in de min staat zijn nodig voor type ratings boeren om hun 'producten' te slijten, anders staan die dure (lees: gefinancierde!) simulators ook maar stof te vangen. Talloze low cost airlines zijn afhankelijk van een eindeloze stroom werkzoekende piloten die als kanonnenvoer dienen om de kosten (lees: salarissen) verder te drukken, anders werkt hun 'business model' niet meer en kunnen ze hun (gefinancierde) toko ook sluiten. En last but not least, ook de grote vliegtuigbouwers zijn afhankelijk van financieringen, of dachten jullie dat al die airlines hun dure Boeings en Airbussen cash aftikken?

Het is net zoals bij die omvallende dominosteentjes. De dominosteentjes (vliegscholen, type ratings, luchtvaartmaatschappijen, vliegtuigbouwers) worden door banken financieel overeind gehouden. Valt de financiering weg dan beginnen de dominosteentjes om te vallen.

Time will tell wat er gaat gebeuren, maar zou het misschien zo kunnen zijn dat het gewoon een een-tweetje is tussen bank en vliegschool, of ben ik dan te cynisch? Kan men dan niet mooi met de vinger naar elkaar wijzen en elkaar de schuld geven, de ouwe school met de fraaie baangaranties, vage beloftes en liabilities laat men failliet gaan, terwijl de nieuwe toko al in de startblokken staat? :rolleyes:
 
Terug
Bovenaan