Ik zie in de notams overigens niet heel veel 'cover your ass' berichtenstaan of ik mis ze wellicht.
Wat dacht je van alle tijdelijke obstakels die gemeld worden, dat is volgens mij alleen ballast. Als ik VFR vlieg dan zie ik die dingen wel als ze gevaarlijk zouden kunnen zijn. Of wat denk je van alle vuurwerk meldingen, lekker belangrijk als je alleen binnen UDP mag vliegen.
Het onderscheid maken voor verschillende soorten vliegers en doelgerichte NOTAM's zou al een stuk verbetering kunnen brengen. bv NOTAM's voor VFR vliegers, NOTAM's voor IFR vliegers, voor ballonvliegers, zweefvliegers.
De echte verandering zou volgens mij moeten komen in het doorvoeren van een andere manier van werken bij onze overheden. Nu wordt voor alles wat maar een rol kan spelen een wijziging doorgevoerd (volgens mij vandaar de kreet cover your ass). Laatst zei iemand dat ie haast een secretaresse nodig had om alle wijzigingen bij te houden.
Als die werkwijze aangepast zou worden en de NOTAM's beter leesbaar, minder onzin zou bevatten en meer toegankelijk zouden zijn dan zou het een stuk zinvoller zijn.
Nu zien we dat NOTAM's gebruikt worden voor grote en structurele wijzigingen door te geven die vaak op ad hoc basis ingevoerd worden. Als dit dan staat tussen 50 andere berichten die onzinnig zijn dan is de kans ook levensgroot dat je de belangrijkste info mist.
Last but not least is het al enige tijd bekend dat er NOTAM's uitgegeven worden die onvolledig zijn. Vooral de NOTAM systemen die via internet info geven hebben daar last van. Dan heb je je best gedaan om de NOTAM's te lezen en dan weet je iets belangrijks niet, omdat het niet in jouw uitdraai staat, terwijl het er wel in had moeten staan. Vooral de IPPC server en het LVNL systeem hebben daar last van maar waarschijnlijk anderen ook, alleen de Eurocontrol NOTAM server geeft alles goed door.