De RA mogelijkheden zijn wel degelijk ook bedoeld voor VFR verkeer, al helemaal in de UK. Alleen hebben de VFR kisten vaak geen TA en RA mogelijkheden, als ze de Mode S maar aan hebben zodat ander verkeer dat wel uitgerust is met TCAS (zoals IFR verkeer naar EHAM meestal) die mode S op je juiste manier kunnen ontwijken. En dat lukt dus niet als die uit staat onder de TMA. De veiligste optie is natuurlijk om die transponder aan te hebben, zodat VFR verkeer dat te hoog zit (of IFR verkeer dat te laag is) of andersoortig verkeer dat abuis de CTR is ingevlogen op de juiste manier door TCAS ontweken kan worden (mits ATC en seen and avoid mogelijkheden mislukt zijn en de TA / RA doorkomt). En ook op lage hoogte, ook als 1 van de mode S transponders geen RA mogelijkheden heeft, is TCAS zeer goed in staat om in te schatten wat de veiligste actie is. Ik ben het met Boss eens dat ik ook vermoed dat je niet goed inschat hoe TCAS daadwerkelijk werkt, of je hebt een ander plaatje in je hoofd dan wij (2 cirrussen / cirri met RA mogelijkheden in een circuit ofzo?).