Radio Failure en FIR Boundary

Radio Failure en FIR Boundary


  • Totaal aantal stemmers
    21
Dat is ook de regel, naar het dichtstbijzijnde veld, als jij enroute een com failure krijgt, acht ik de kans klein, dat het dichtstbijnzijnde veld toevallig jouw alternate is. M'n FP alternate is nooit het veld het dichtst bij m'n destination bijvoorbeeld. Als dan het weer inkakt op je destination, zal dat op je alternate ook zo zijn.

Maar als je vlak voor je (gecontroleerde) veld een com failure krijgt, dan ga je dus wél naar het dichtstbij zijnde veld. Kleine kans dat je al een FP daar naartoe gefiled hebt.

Maar eigenlijk de basic vraag lijkt me beantwoord. Je mag de FIR grens niet over (in dit geval omdat het van NL niet mag zonder FP. Als je bijvoorbeeld van Langen naar Bremen (FIR) filt crossen, is het geen enkel probleem. Dat je het wél doet, is te wijten aan goed vliegerschap en dat staat net een treedje boven de wet toch? Is dat een juiste conclusie?
 
Je wijkt uit naar je 1e of 2e uitwijkhaven (die je hebt ingevuld op je FP en waarvoor je uiteraard ook een nav plan hebt gemaakt) en communiceert het met ATC. Dat is nooit een probleem, als je het maar meldt. En een (verkort) FP kun je over de radio ook indienen (bijv. kruisen van een CTR zonder voor de vlucht een FP ingediend te hebben), maar ook per telefoon, fax (alleen geautoriseerd geloof ik) of internet. Dat laatste hebben ze het liefste, en logisch ;)

Maar in dit geval hoef je geen FP in te dienen, omdat je al op een actief FP vliegt. Je hoeft alleen maar "diverting to X due to weather" te melden, that's it.

Voor een grensoverschrijdende vlucht lijkt het me trouwens sterk dat je dat over de radio mag indienen. Ik denk dat ze je dan terugsturen om het lekker achter de pc in te mogen gaan tikken.

Ook een grensoverschrijdend FP enroute filen wordt gewoon geaccepteerd (door D'Mill in ieder geval).
 
De kern is hier "dichtsbijzijnde geschikt veld".

We zijn het er over eens dat een gecontroleerd veld niet geschikt is omdat je geen klaring kunt krijgen igv comm failure.
We zijn het er ook over eens dat je igv van een vlucht NL --> DE een FP moet hebben.
Onzeker is nog of je ook een klaring nodig hebt.
Laten we aannemen van wel. Dan is een veld in DE net zo ongeschikt als een gecontroleerd veld, immers, geen klaring!

Wat je in de praktijk doet en goed vliegerschap gaat het hier niet over, het gaat even over wat de regels zeggen...
 
Krijg zojuist de AOPA nieuwsbrief in de inbox daar staat het volgende in:

Sinds 1 januari 2009 is AIC-A 02/09 in werking getreden en hoeft er binnen de Europese Unie geen vluchtplan meer ingediend te worden als men VFR vliegt.
Zie AIC-A 02/09 en bij behorende EU verordening 1033/2006.
AIP ENR 1.10 is van toepassing op vluchten naar derde landen en niet van toepassing op de eerste en tweede landen binnen de EU.
Volgens EU verordening 1033/2006 paragraaf 1 lid 2 hoeft men alleen binnen de in Appendix A op gegeven landen van AIC-A 02/09 een vluchtplan in te dienen, indien men IFR vliegt.
Het is handig om onze leden hiervan in kennis te stellen, daar bij het vergeten van het indienen van een vluchtplan als men VFR vliegt er geen boete kan en mag volgen.

Link naar de AIC:
http://www.ais-netherlands.nl/aim/090101-090212/eAIP/html/eAIC/EH-eAIC-09-02-A-en-GB.html

Dus ik hoef geen vliegplannen meer te filen als ik naar Duitsland vlieg?
 
Jawel, zoals ik al eerder aangaf staat er in Enroute 2.10.1:

1.1.1 Requirements to submit a flight plan (Annex 2, 3.3.1.2)

A flight plan shall be submitted prior to operating:

Any flight or portion thereof to be provided with air traffic control service;
Any IFR flight;
Any flight across the Amsterdam FIR boundary;
Any flight or portion thereof operating in the NSAA and North Sea area V (see ENR 2.2 paragraph 3 and page ENR 6-2.5);
Any VFR flight operated in airspace class A, under special conditions (see ENR 1.2 paragraph 3.2).
 
ik was enkele weken geleden op bezoek bij LVNL om te praten over het testen van de 'VFR flight plan' functie in mijn Vidi Vici pakket (*). Er zijn diverse ontwikkelingen gaande m.b.t. vluchtplannen, maar over het afschaffen van VFR vliegplannen hebben we het niet gehad; de genoemde functie zou dan immers vrijwel nutteloos zijn geworden en dan had LVNL ook geen tijd gestoken in de test.
Dus zolang het in de AIP staat, file ik een VFR-vliegplan voor het kruisen van onze en ook andere FIR's.

(*) VFR flight plan is 1 van de nwe functies in versie 1.6 van het pakket - zie ook mijn post 'Kerst cadeautje' van tijdje
terug
 
Dat is dus wat ik in post #16 vertelde :O Was alleen c en d vergeten. Dan had ik dus toch gelijk! :)

En tsja, die JeppView van Panoramixx is goud waard :)

En dat goed vliegerschap boven regeltjes gaat, lijkt me logisch, maar ik vroeg me dus juist af of het volgens die regeltjes wel of niet mag.

wel raar dat de Duitse AIP iets anders zegt dan de Bottlang. Iemand een idee hoe dit zit?
 
Je hebt gelijk. Er staat:

The Federal Supervisory Authority for Air Navigation Services
(BAF) may grant exemptions, provided that public safety or order,
especially the safety of air traffic, is not impaired.

De uitzonderingen zullen wel weer in een of andere bijlage staan ... zucht...

Laten we de bottlang maar gebruiken, hoef je niet zo te zoeken.
 
vliegplan in Duitsland

vliegplan in Duitsland

In Duitsland is het niet verplicht om een vliegplan in te dienen voor het crossen van een FIR.

Het crossen van de FIR zonder radio is dus ook toegestaan.

Persoonlijk vind ik het geen prettig idee om een FIR te crossen zonder vliegplan maar ja het mag in Duitsland wel.
 
Persoonlijk vind ik het geen prettig idee om een FIR te crossen zonder vliegplan maar ja het mag in Duitsland wel.

Ik kan het me van Duitsland wel voorstellen, omdat zij meerdere FIRs hebben (Bremen, Langen, Munchen). Ze willen de rompslomp van een stroom van vluchtplannen waarschijnlijk niet daar.
 
Maar de oorspronkelijke vraag mbt vliegplan was toch eigenlijk wat als je net uit NL komt, Duitsland binnenvliegt en door radioproblemen genoodzaakt bent terug te keren naar NL. Dan maakt het toch helemaal niet uit of je wel of niet een vliegplan binnen Duitsland nodig hebt. Je hebt 'm in principe nodig om NL in en uit te vliegen. Al hoewel, nood breekt wetten en wat moet dat moet. Dus ik zou zonder (te kunnen) melden toch terugkeren naar NL.
 
Eenmaal in de lucht neem je gewoon de meest veilige beslissing. Een vliegplan is geen klaring, een klaring heeft betrekking op gecontroleerd luchtruim (D of "lager" voor vfr). Je target was voor de comm failure toch al geidenticifeerd, dus dat is geen enkel probleem. In een gebied waar klaringen nodig zijn zal atc zich zorgen gaan maken, omdat ze dan exact willen weten wat ze kunnen verwachten ivm het andere verkeer dat onder klaringen opereert. Als jij uitwijkt naar een groen veld in de buurt per ongeluk over een fir grens heen (wellicht zelfs net Frankrijk in waar je niet voor gefiled had) en opbelt met uitleg, zal men zeker bij een veilig besluit nooit moeilijk doen. Niet elke situatie is in regels te vatten, common sense / captaincy bepaalt uiteindelijk wat er gebeurt.

Met een IFR uitwijk is het wat anders, dan verwacht men in geval van slecht weer de gefilde uitwijk. Met VFR verwacht men dat je weg van de drukte blijft en jezelf wel redt op een groen veld ergens dichtbij.

Over backup gesproken, bellen lukt mij vrij goed als ik laag vlieg en dekking kan vinden, zeker met de bluetooth verbinding met mijn zulu lightspeed. Maar wat is nou een betaalbare, maar goede handheld radio backup? Moet je eigenlijk dan toch aan de icomm of zijn goedkope spotter radios als backup goed genoeg?
 
Ik heb een iComm, kopen?
(alles begint toch met een kleine i en dan hoofdletter?)

Had je zeker nog op zolder liggen? Het is per slot van rekening Koninginnedag... :kerst:

Icom is van ver voor het iPad, iPhone, iStress, i<Whatever> tijdperk, dat mag nog gewoon met de hoofdletter vooraan.
 
Terug
Bovenaan