Radio Failure en FIR Boundary

Radio Failure en FIR Boundary


  • Totaal aantal stemmers
    21
Je radio is uitgevallen. Hoe weet je of je transponder correct werkt?
Je hebt gelijk, maar als niet de hele avionica stack is uitgevallen en je nog power op de transponder hebt, denk ik dat de kans dat transponder en radio het onafhankelijk van elkaar op hetzelfde tijdstip begeven wel heel erg klein is.
 
Uiteraard is die kans klein, maar je hebt zonder radio geen mogelijkheid om het te checken, of wel? Dan dus altijd van het slechtste uitgaan.
 
Dat weet je indedaad niet zeker. Ik heb zelf zo een Zaon PCAS anti colision systeem op batterijen, daar zou je het wel op kunnen zien.
Maar ik denk dat ik zelf als de transponder power heeft en het interrogation licht knippert er van uit gaan dat hij het gewoon doet.
 
Dat is wel waarschijnlijk ja!

[offtopic]
Dat zijn wel leuke dingen hè, die PCAS systemen? Ooit eens met iemand gevlogen die zo'n ding had (weliswaar moesten de transponders toen uit vanwege problemen bij D'mill, maarja genoeg mensen die geen NOTAMS lezen) en dat was wel leuk om traffic ook daadwerkelijk te kunnen waarnemen. Eigenlijk zou zo'n ding gewoon verplicht moeten worden in elk toestel.
[/offtopic]
 
Dat is wel waarschijnlijk ja!

[offtopic]
Dat zijn wel leuke dingen hè, die PCAS systemen? Ooit eens met iemand gevlogen die zo'n ding had (weliswaar moesten de transponders toen uit vanwege problemen bij D'mill, maarja genoeg mensen die geen NOTAMS lezen) en dat was wel leuk om traffic ook daadwerkelijk te kunnen waarnemen. Eigenlijk zou zo'n ding gewoon verplicht moeten worden in elk toestel.[/offtopic]

Offtopic: Geen eigen vliegtuig zeker?
 
Haha, nope, gelukkig niet ;) . Maar ik denk dat met de prijzen van vliegen tegenwoordig zo'n PCAS voor een eurootje of duizend er ook wel af moet kunnen. ;)
 
Haha, nope, gelukkig niet ;) . Maar ik denk dat met de prijzen van vliegen tegenwoordig zo'n PCAS voor een eurootje of duizend er ook wel af moet kunnen. ;)

Nog steeds offtopic: Ik koop liever voor een eurootje of duizend peut.
Ontopic: Als in eerder genoemd geval mijn radio uit zou vallen graai ik gewoon in mijn vliegtas naar de hand-held en pruttel vrolijk door.(Voor dat iemand het vraagt, ik controleer altijd of het ding opgeladen is)
 
Eigenlijk een hele leuke case. Een eenduidig antwoord heb ik nog niet kunnen ontdekken, dus kennelijk zijn we niet zeker van onze zaak. Het leek me zo eenvoudig, maar ik begin nu ook te twijfelen tussen wat moet en wat ik zal doen in zo'n situatie en of die wel overeenkomen.

Is dit nood? In geval van nood gaat hetgeen de vlieger veilig acht toch voor regelgeving? Ik zou eerlijk gezegd beslissen om te landen op het dichtstbijzijnde geschikte veld. In NL of DL. En als het kan inderdaad binnen de tijdslimiet van INCERVA. Maar of dit ook zo hoort ...?
 
Schitterend die eenduidigheid en (on)duidelijkheid in de (europeesche) luchtvaart !
Heb me onlangs wat verdiept in de vaar-reglementen en het viel mij onmiddelijk op dat veel zaken daar gewoon met gezond verstand dienen te worden opgelost.

:duh::offtopic::biertje:
 
Ik zou eerlijk gezegd beslissen om te landen op het dichtstbijzijnde geschikte veld. In NL of DL. En als het kan inderdaad binnen de tijdslimiet van INCERFA. Maar of dit ook zo hoort ...?

Dat zeggen de Duitschers toch ook, in hun regelgeving?

3. auf dem nächstgelegenen geeigneten Flugplatz zu landen;und
4. der zuständigen Flugverkehrskontrollstelle schnellstmöglich die Landezeit zu übermitteln.
 
Maar het punt is nu dus (onder andere) juist of dat wel mag, omdat er zowel in de NL als DE wetgeving staat dat je zonder FP niet de FIR Boundary over mag.
 
Maar het punt is nu dus (onder andere) juist of dat wel mag, omdat er zowel in de NL als DE wetgeving staat dat je zonder FP niet de FIR Boundary over mag.
Goed vliegerschap gaat boven regeltjes. Als een crossing van een landsgrens je leidt naar het dichtstbijzijnde veld om zonder radio te landen en ATC op de hoogte te stellen van je uitwijk, lijkt me dat een zeer goede oplossing.

Overigens is voor vluchten vanuit Duitsland naar andere Schengen-staten geen vliegplan nodig, tenzij de desbetreffende staat dat eist.

fcvb6a.jpg


Bron: Jeppview, met dank aan Panoramixx.
 
Dat is dus wat ik in post #16 vertelde :O Was alleen c en d vergeten. Dan had ik dus toch gelijk! :)

En tsja, die JeppView van Panoramixx is goud waard :)

En dat goed vliegerschap boven regeltjes gaat, lijkt me logisch, maar ik vroeg me dus juist af of het volgens die regeltjes wel of niet mag.
 
En dat goed vliegerschap boven regeltjes gaat, lijkt me logisch, maar ik vroeg me dus juist af of het volgens die regeltjes wel of niet mag.
Wat nou als je radio het gewoon doet maar het weer op je Duitse bestemming onverwacht is verslechterd en de enige optie is uitwijken naar een Nederlands veld? Vlieg je dan de prut in of wijk je uit?

Ik ben in Engeland vanwege het weer een keer uitgeweken naar het dichtsbijzijnde (gecontroleerde) veld, en kreeg 50% korting op de landingsgelden.
 
Wat nou als je radio het gewoon doet maar het weer op je Duitse bestemming onverwacht is verslechterd en de enige optie is uitwijken naar een Nederlands veld? Vlieg je dan de prut in of wijk je uit?

Ik ben in Engeland vanwege het weer een keer uitgeweken naar het dichtsbijzijnde (gecontroleerde) veld, en kreeg 50% korting op de landingsgelden.


In dat geval kun je over de radio nog altijd een FP filen toch? Ik heb het nooit gedaan, maar het zou mogelijk moeten zijn.
 
Je wijkt uit naar je 1e of 2e uitwijkhaven (die je hebt ingevuld op je FP en waarvoor je uiteraard ook een nav plan hebt gemaakt) en communiceert het met ATC. Dat is nooit een probleem, als je het maar meldt. En een (verkort) FP kun je over de radio ook indienen (bijv. kruisen van een CTR zonder voor de vlucht een FP ingediend te hebben), maar ook per telefoon, fax (alleen geautoriseerd geloof ik) of internet. Dat laatste hebben ze het liefste, en logisch ;)

Maar in dit geval hoef je geen FP in te dienen, omdat je al op een actief FP vliegt. Je hoeft alleen maar "diverting to X due to weather" te melden, that's it.

Voor een grensoverschrijdende vlucht lijkt het me trouwens sterk dat je dat over de radio mag indienen. Ik denk dat ze je dan terugsturen om het lekker achter de pc in te mogen gaan tikken.
 
Laatst bewerkt:
Je wijkt uit naar je 1e of 2e uitwijkhaven (die je hebt ingevuld op je FP en waarvoor je uiteraard ook een nav plan hebt gemaakt) en communiceert het met ATC. Dat is nooit een probleem, als je het maar meldt. En een (verkort) FP kun je over de radio ook indienen, maar ook per telefoon, fax of internet. Dat laatste hebben ze het liefste, en logisch ;)

Aviate, navigate, communicate.
Inderdaad. Maar nu vlieg je in een antieke Piper Cub. Geen radio aan boord, en ook niet verplicht. Wat doe je dan?
 
Ik had m'n bericht inmiddels wat uitgebreid, maar om op jouw vraag terug te komen; nog steeds uitwijken naar je 1e of 2e veld. Je moet dan wel zorgen dat ze allebei groen zijn. En uiteraard na aankomst zo spoedig mogelijk een aankomstbericht doorsturen.

Correct me if i'm wrong, vlieg zelf nooit NORDO.
 
Ik had m'n bericht inmiddels wat uitgebreid, maar om op jouw vraag terug te komen; nog steeds uitwijken naar je 1e of 2e veld. Je moet dan wel zorgen dat ze allebei groen zijn. En uiteraard na aankomst zo spoedig mogelijk een aankomstbericht doorsturen.
.
Ja, zeker. Maar ook als je uitwijk is naar een veld dat niet als alternate op je vliegplan staat, maar wel het dichtst bij is: doen!
 
Terug
Bovenaan