Procedurele vraag...

ehamvkl zei:
Er is veel verwarring over het verschil tussen een transitie en een approach. De transitie 's nachts is niets anders dan een verbinding tussen de IAF en het begin van de R-NAV approach. Een hoop van jouw collega's doen het bovenstaande (zakken naar approach hoogte) als ze al vóór het punt op de transitie waar ze FL070 mogen verlaten, "cleared for approach" krijgen.
Persoonlijk ben ik trouwens tégen de hoogte van 4000'. Die bestaat nml IFR niet in Nederland gezien de transition altides (3000' IFR en 3500' VFR) Maar het is een IVW goedgekeurde procedure.

Howdy Bram, de verwarring over transitie/approach komt vaak doordat je vaak (in mijn ervaring meer dan 50%) direkt voor de approach wordt geklaard bij inchecken bij APP. Een "transitie-klaring" wordt vaak gebracht als "fly the RIVER2B transition" en niet "cleared RIVER2B transition", waarbij het ook niet echt als een klaring klinkt. En als ik het goed begrijp betekent "fly RIVER2B" zonder verdere hoogteklaring dat je niet naar 4000 ft mag zakken.

Wat betreft het vroeg zakken....tja veel nieuwe collega's? :) Zeker 's nachts wil ik altijd zo hoog mogelijk blijven, dus zeker als er ruimte is, de standard speeds er ook nog eens uit en het hele stuk idle afsuizen. Het enige wat soms nog roet in het eten gooit is als je vanuit Duitsland of Frankrijk soms wel 80nm voor je ideale top of descent naar beneden moet, soms nog hard ook en dan wordt het lastig als je de rest van de descent de minimaal verplichte 1000fpm moet vasthouden.

Die 4000 ft heeft inderdaad in het begin voor veel verwarring (en discussie in de cockpit tijdens de daling) gezorgd. Logisch gezien kan 4000 ft natuurlijk niet maar praktisch gezien zou tijdens grote deviatie van QNH 1013 je pad wel eens heel lelijk uit kunnen komen als je met een flight level zou werken.
 
Yo,

Nu je over het vroege zakken hebt..... ik heb ook nog wel een ATC voorbeeld. Als je vanuit het zuiden naar SPL moet, is er "ineens" descent to F280 to be level prior.......bla bla Je moet dan voor 5 minuutjes Brussel oproepen en vervolgens snel overschakelen naar AMS. Pure zakkenvullerij.... nog "ff" meedoen in de ATC kosten whatever...

Groeten Steef
 
Indeed. Als je die lui van Brussel 's nachts wakker maakt is het eerste wat ze zeggen "descend to FL220!" en het tweede is "contact Amsterdam on 130.95"..
 
Het antwoord volgens IFALPA:

CONCLUSION:
Based on the above, and in order for the controller to be able to retain responsibility for terrain clearance while vectoring aircraft for final approach, pilots should either maintain the last assigned level until radar vectoring is terminated (which normally occurs at the time the aircraft leaves the last assigned heading to intercept the final approach track), or ask for an explicit clearance to descend.


Het lijkt erop dat Koning Lucht volgens de PANS-ATM procedures formeel gelijk had..tenzij de Captain zich beroept op uitzonderingen conform de voorlaatste alinea in het artikel :grijns: )

Het hele artikel:

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan