Uit Mosbach:
Men mag met een PPL niet tegen vergoeding optreden als eerste of tweede bestuurder van een luchtvaartuig tijdens vluchten zonder baat. 'Geen vergoeding en geen baat' betekenen dat een houder van een PPL geen vergoeding mag ontvangen voor zijn vlucht. Daarbij wordt gedacht aan een economische tegenprestatie die in onderling overleg wordt vastgesteld en waarvan het bedrag in verhouding staat tot de kostprijs van het vervoer.
De 'baat' of juist het ontbreken daarvan, slaat op de vlucht. Daarbij kan gedacht worden aan situaties waarbij iemand een vlucht organiseert waarbij een houder van een RPL/PPL vliegt. Ook hierbij mag geen sprake zijn van een economische tegenprestatie.
Zoals mij geleerd door mijn instructeur:
De vlucht mag geen enkel kenmerk bevatten van een commerciele vlucht. Dat betekent ook dat de passagier niet mag bepalen waarheen de vlucht gaat. In de Minerva boeken staan enkele voorbeelden hiervan. Voor zover ik het me kan herinneren: iemand moest voor zijn werk naar Duitsland, en een kennis met PPL die uren moest maken zag dat als een mooi iets om te combineren. De kosten werden door beide gedeeld. Bij de landing liep het vliegtuig schade op. De verzekering keerde niet uit.
Wat ik verder geleerd heb, is dat je een passagier wel mag laten meebetalen in de kosten, maar zeker niet voor het hele bedrag. Jij hebt namelijk wel winst in de vorm van uren in je logboek.
Een goed alternatief is het evenredig delen van de kosten.