Als ik me niet vergis heeft KLC ook wat warnings gehad, bleek iets te maken met het FMS dat iets te laat of te vroeg een draai begon met een SID bij Brussel. Children of the magenta etc... levensgevaarlijk, wat hebben ze moeten afzien daar in Brussel.
Als het duidelijk is dat je FMS niet doet wat je zou moeten doen (volgens het kaartje), dan moet je het FMS niet gebruiken. Ik weet dat automation dependancy op sommige kisten groot is bij veel vliegers (daar weten wij straks ook alles over, vrees ik), maar jij bent verantwoordelijk voor het feit dat het vliegtuig doet wat jij wil/moet doen.Bijvoorbeeld, wie verhindert jou om de turn knob te gebruiken om met 15 graden bank die afgebeelde turnradius wel te halen (zoals op de BPK6G departure out of LHR).
Juist in tijden dat mensen zich steeds meer roeren als het om "overlast" van de luchtvaart gaat, hoe onbegrijpelijk ik het soms ook vind, zouden wij als beroepsgroep meer moeten letten of we deze "overlast" kunnen verminderen. Mijns inziens hoort dat bij je taak (als captain).
Als Brussel bij KLC klaagt dat er verkeerde routes gevlogen worden (ik dacht dat die klachten trouwens over het vergeten van het zetten van 1013 gingen), moet KLC daar actie op nemen door alternatieve procedures in het leven te roepen. (een F50 kan het uiteraard niet geweest zijn in dit geval, natuurlijk).
Om wat voor reden dan ook jij als captain, en daarboven de maatschappij waar je voor vliegt, bent verantwoordelijk voor het volgen van de route die je opgedragen wordt, behoudens uitzonderingen, ook al ben je het er persoonlijk niet mee eens, of zie je het nut er niet van in.
Als er vorig jaar 11 waarschuwingen zijn uitgedeeld van de 25.000 uitwijkingen, dan vraag ik me af waarom. 11 is op dat aantal een zeer klein percentage. Een dusdanig klein percentage dat ik vermoed dat het in deze gevallen gaat over iets meer dan een te laat ingezette bocht of een te traag FMS. Mochten deze gevallen herhaaldelijk plaatsvinden, dan kan ik mij voorstellen dat het IVW (uit hoofde van de politiek/Schiphol) dwang probeert uit te oefenen om die 11 gevallen toch te overtuigen de procedures te volgen.
Het een en ander staat of valt natuurlijk wel met de gebruikte normen en waarnemings methodes. Een oprechte vergissing om op 4.2 te draaien i.p.v. 4.0 is natuurlijk van een heel andere orde dan een 747 vrachtbak die op 500ft met 500ft/min gaat klimmen om zo 12 uur later net voor het avondeten thuis te komen (noem maar ff een zijstraat). Ook vereist dit procedures die logisch zijn en ook in de praktijk te volgen zijn. (in tegenstelling tot dat Nice geval)