Passagiers door IVW gewaarschuwd voor illigale rondvluchten

Jullie doen net alsof je zonder AOC alleen solo mag vliegen. Dat is natuurlijk niet zo en zo zal een rechter het ook niet zien.
 
en dit vind ik dus indianenverhalen.

waarom is hier: http://www.onderzoeksraad.nl/uploads/investigation-docs/1059/b48363342bce2011063-ra-1428k-yak-52.pdf

dan wel uitbetaald terwijl echt alles niet klopt?
Wat is er uitbetaald?

1. Wettelijke Aansprakelijkheid (WA) ?
2. Wettelijke Aansprakelijkheid (WA) + Bergingskosten ?
3. Wettelijke Aansprakelijkheid (WA) + Bergingskosten + Casco ?

In principe is de verzekeraar gehouden om benadeelde derden, financieel te compenseren.
Echter, na het uitbetalen van de schadepenningen, kan de verzekeraar gebruik maken van haar subrogratie recht.

Hetgeen (worst case scenario), zou kunnen inhouden dat de uitbetaalde schadepenningen, bij de nabestaanden (lees: erfgenamen) verhaald worden.

Opm. In overeenstemming met Annex 13, is het doel van een luchtvaartongevallen onderzoek NIET om schuld of aansprakelijkheid aan te duiden.
 
Laatst bewerkt:
en dit vind ik dus indianenverhalen.

waarom is hier: http://www.onderzoeksraad.nl/uploads/investigation-docs/1059/b48363342bce2011063-ra-1428k-yak-52.pdf

dan wel uitbetaald terwijl echt alles niet klopt?
Helaas voor jou trekt de realiteit en zeker een verzekeraar zich niet zoveel aan... van jouw mening.

Er is mij bijvoorbeeld een geval bekend van iemand die zijn kist tijdens een buitenlanding kraakte, maar door een verlopen medical (ongerelateerd) geen cent terugkreeg van de verzekeraar. Niet voor niets zijn onderlingen en collectieve WA-verzekeringen zo populair in de luchtvaart...
 
Helaas voor jou trekt de realiteit en zeker een verzekeraar zich niet zoveel aan... van jouw mening.

Er is mij bijvoorbeeld een geval bekend van iemand die zijn kist tijdens een buitenlanding kraakte, maar door een verlopen medical (ongerelateerd) geen cent terugkreeg van de verzekeraar. Niet voor niets zijn onderlingen en collectieve WA-verzekeringen zo populair in de luchtvaart...
Ik ken 3 gevallen, waarvan 1 met dodelijke afloop (Vlieger en passagier).

Dit wil je financieel niet meemaken.

Kennelijk zijn we goedgelovig en denken dit zal mij niet overkomen.
De werkelijkheid (wake-up call) is anders.

Denken wij nu echt, als we op ons bek gaan dat 'betalende' passagiers (lichamelijk letsel), nabestaanden en vliegtuig eigenaren, het erbij laten zitten, louter en alleen om jij zo'n aardige vent/vrouw bent?

Yeah, keep on dreaming.
 
Een standaard WA autoverzekering dekt wettelijke aansprakelijkheid voor de bestuurder en passagiers die met toestemming van de polishouder in de auto zijn (uit de polisvoorwaarden van een grote verzekeraar).

Verder:

"U bent niet verzekerd als de schade is veroorzaakt of ontstaan door:

1. Ander of niet toegestaan gebruik.
U heeft de auto op een andere manier gebruikt dan u aan ons heeft opgegeven toen u deze verzekering afsloot. Of u gebruikt de auto voor iets wat volgens de wet niet mag.
...
8. Verhuur
U had uw auto verhuurd of gebruikt om personen tegen betaling te vervoeren. Carpoolen valt hier niet onder."

Oftewel: iemand die z'n auto voor privédoeleinden gebruikt en dat heeft opgegeven aan de verzekering mag rustig carpoolen (collega's, vrienden, sportteamgenoten meenemen die delen in de kosten) en de inzittenden zijn verzekerd.

Er is dus een verschil tussen betalende passagiers (niet verzekerd bij opgegeven privé gebruik) en MEEbetalende passagiers (wel verzekerd bij opgegeven privé gebruik) bij autoverzekeringen.

Terug naar de luchtvaart: daar zijn die definities kennelijk iets anders en moet "zonder baat" zodanig opgevat worden dat meebetalende passagiers een "baat" betekenen.
 
Terug naar de luchtvaart: daar zijn die definities kennelijk iets anders.
In het kort:

1. WA-derden: schade toegebracht aan zaken, incl. letselschade (buiten het vliegtuig).

2. WA-passagiers (wettelijk verplicht eigenaar vliegtuig): iets van SDR 250.000,- per zitplaats.

1 en 2 zijn 'desgewenst' te combineren in 'n Combined Single Limit polis.

De bestuurder (Piloot) is geen passagier en is niet 'standaard' verzekerd.
 
Vers van de pers ;)

EC allays threat to cost-sharing

More positive news on the lobbying front in Brussels – the European Commission’s transport department, DG MOVE, is to lift some restrictions on cost-sharing which could have had a devastating impact on general aviation. It had been proposed that because money was changing hands, cost-sharing between GA pilots and passengers should be an illegal activity. However, following concerted work by IAOPA’s Brussels lobbyist Lutz Dommel and IAOPA executives, policy officers at DG MOVE have informed IAOPA that in the proposed Ops rules they have put in place the ability for up to six people to cost-share, one of whom must be the pilot. IAOPA Senior Vice President Martin Robinson said: “This is a major step forward and we are grateful to the policy officers for coming to this decision. We met with them at Aero Friedrichshafen and were very pleased to find that our work had borne fruit. Removing the ability to cost-share would have been a major blow to general aviation. Not only will it be allowed, but the maximum number of participants will be set at six – at the moment it is four in many countries, and in other states, the picture on cost-sharing has been confused. For many pilots, this single decision will have been worth AOPA membership many times over.”

Bron: IAOPA Europe enews
 
Hold your horses...

Dit is voorlopig een voorstel en het voorstel zal dus eerst aangenomen moeten worden en dan vervolgens nog door Nederland moeten worden overgenomen, voordat je hier met deze (overigens ook door mij zeer gewenste) aanpassing aan de slag kan.
 
Een goede ontwikkeling. Nu nog de uiteindelijke regelgeving op papier graag.
Moet EASA nou persé telkens het wiel opnieuw uitvinden? Als ze niet naar de FAA willen kijken maar zelf willen uitmaken wat onder kosten verstaan wordt en wat de relatie tussen de vlieger en de passagiers zou moeten zijn, kan het nog wel een tijdje duren.
 
@NazgulAir,

Wat dacht je van (PPL Cost Sharing U.K.)
Even though the FAA does have such a scheme, it cannot be operated in UK airspace on a foreign registered aircraft as this would breach 2005 ANO Article 140. Passengers are not permitted to make any contribution to costs in UK airspace. There is also the theoretical possibility that a payment from a passenger on a flight which took place wholly within a country where the aircraft is not registered could be regarded as cabotage. I carry a letter from a senior French Customs official assuring that cabotage will not be applied to private flights, but there is the possibility that they might not regard such as a "private" flight to start with. The safest thing is for the pilot to not accept any money from passengers, in an N-reg flying in Europe, and make this very clear before the flight (before witnesses, if the passengers are not known to the pilot ).

Bron: Mr. Trinidad (Peter337/2000)
 
@GBOF -- ja, shocking, een privé pleziervlucht wordt commercieel zodra een inzittende een deel van de kosten betaalt.
 
In Duitsland heeft het Bundesministerium nu eindelijk duidelijkheid geschept tot het moment tot de Europese regels zijn aangepast, zie bijlage.

Het gaat om het volgende stuk:
Vorbehaltlich einer abschließenden Klärung durch die Kommission
hat daher das Bundesministerium für Verkehr, Bau und Stadtentwick-lung zunächst entschieden, dass bis zur endgültigen Klärung durch die
Kommission
 Mitflüge gegen Selbstkosten innerhalb von Vereinen,
 Mitflüge bei gleichgerichteten Interessen im Sinne einer Fahr/
Fluggemeinschaft,
 Mitflüge unter Verwandten und engen Bekannten,
 Absetzflüge von Fallschirmspringern, sofern diese nicht im
Rahmen eines gewerblichen Unternehmens angeboten werden,
nicht die Kriterien der Definition der gewerblichen Tätigkeit der Ver-ordnung (EG) Nr. 216/2008 erfüllen. Diese Flüge sind hiermit bis auf
Weiteres auch für Inhaber einer Privatpilotenlizenz gestattet.

Heeft de lobby, in elk geval tijdelijk succes gehad.

De brief van het Bundesministerium op de AOPA site: https://aopa.de/entwicklung/upload/PDF/Aktuelles/BMVBS/130430_Schreiben_an_KOM_Final.pdf
 
Laatst bewerkt:

Als ik die brief via Google Translate goed lees is het in Duitsland altijd de gewoonte geweest van vliegclubs om rondvluchten te organiseren teneinde de clubkas te spekken. En dat mag nu niet meer. Maar vliegen met familie en kennissen tegen kostenvergoeding mag wel.

Komt wel zo'n beetje overeen met mijn rechtvaardigheidsgevoel. Kan iemand in Den Haag dit ook even zwart op wit zetten?
 
Kan iemand in Den Haag dit ook even zwart op wit zetten?

jesusrutte.jpg
 
Wettekst graag.
2005 ANO Article 140 (Obsolete)
Klikkerdeklik ;)

Revised in CAP393 Air Navigation: The Order and the Regulations article 225

Restriction on aerial photography, aerial survey and aerial work in aircraft registered elsewhere than in an EEA state

225
(1) An aircraft registered in a Contracting State other than the United Kingdom, or in a foreign country, must not fly over the United Kingdom for the purpose of aerial photography or aerial survey (whether or not valuable consideration is given or promised for the flight or the purpose of the flight) or for the purpose of any other form of aerial work unless:

(a) it has the permission of the Secretary of State granted under this article to the operator or the charterer of the aircraft; and

(b) it complies with any conditions to which that permission may be subject.

(2) This article does not apply to an aircraft registered in an EEA state.

Bron (pdf)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je moeite, helaas (gelukkig?) nvt in NL.

Edit: PS: terug van weggeweest, GBOF? Welkom terug!
 
Terug
Bovenaan