Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Was het niet zo dat je wel rondvluchten mag doen zonder AOC als CPL-er als je voor een bepaald minimum deel eigenaar bent van het vliegtuig?
Commerciële rondvluchten staan niet meer in dit rijtje, en zijn dus AOC plichtig.Het is verboden vluchten tegen vergoeding uit te voeren zonder een AOC. (Wet Luchtvaart Art 4.1)
Dit geldt niet voor:
a. vluchten met een luchtschip;
b. luchtwerk;
c. vluchten met een vrije ballon. (Besluit vluchtuitvoering Art 6)
Stel dat ik een vriend/mede-vlieger meeneem naar een beurs (zeg; Aero 2013) en hij gooit voor mij de tank vol, is het dan commercieel? Wat nou als ik de helft van de tijd vlieg, en hij de andere helft?
Indien een agent of ambtenaar daar moeilijk over doet gewoon uiterst vriendelijk blijven. Biedt ze vooral een bakje koffie of iets fris aan.
Mocht je beboet worden, de rechter zal de parallel tussen jouw situatie en tussen de ambtenaar/agent die vatbaar is voor omkoping vast begrijpen.
Als jij de ene helft van de tijd vliegt en de ander de andere helft log je ook als zodanig de uren dus is er geen probleem volgens mij. Jullie zijn twee vliegers die samen een tochtje maken en zullen derhalve de vliegkosten delen ipv dat een van de twee de tank vol gooit. Is dus niet commercieel.
Voor de goede orde: ben het met je eens dat het kul- regels zijn en niet te handhaven.
Sterker nog, door de kosten zeg te halveren kan een vlieger meer vliegen. Laat dat - meer (recente) ervaring - nou net een belangrijke factor zijn om de hoeveelheid ongevallen naar beneden te brengen. Blijkbaar wil de overheid dat met alle macht voorkomen..Voor de goede orde: ik promoot GEEN rondvluchtbeunhazerij en vind ook dat je als PPL vlieger jezelf niet mag aanprijzen voor het maken van rondvluchtjes met onbekenden. Echter, ook een PPL-vlieger heeft een flink bedrag geinvesteerd in zijn brevet en wil/heeft er recht op om daar het grootst mogelijke plezier uit te halen. Het is dus naief om te denken dat het vliegen met familie/vrienden die ook nog eens een stukje bijdragen in de kosten niet voorkomt. En welke PPL-vlieger zegt tegen een beste vriend/familie "Ga maar een rondje vliegen van 20 min bij bedrijf x voor €150,00 (!!!!) want ik heb alleen een PPL".
Holland op z'n smalst.....
Sommige verhalen hier klinken wel erg sterk en ik vraag me af of het werkelijk zo wordt gezien door de wetgever c.q. handhaver.
Commerciele uitvoering is het lijkt mij pas op het moment dat je inkomsten moet opgeven aan de belasting. Daar is geen sprake van als je je auto uitleent aan iemand en die betaalt jouw kilometerkosten, of als je reiskosten deelt, om een analogie te noemen.
Maar ik neem aan dat jullie het allemaal over PH kisten hebben. In Nederland zijn ook een flink aantal buitenlands geregistreerde toestellen. Hoe kan de Nederlandse luchtvaartwet van toepassing zijn, als de kist niet in NL is ingeschreven?
Maar dan nog? "Oneerlijke concurrentie" voor wie precies? .Heren, ik denk dat je in de gaten moet houden HOE dit zo gekomen is. Ik weet iets meer over welke zaak het hier gaat. Er was destijds sprake van, dat de wet bijna bedrijfsmatig overtreden werd... En dan wordt het verhaal anders en gaan de autoriteiten steigeren...
In de UK is de CAA een vergelijkbare campagne aan het voeren:
http://www.caa.co.uk/docs/1196/20071015IllegalPublicTransportPRCampaign.pdf
A document that an organisation or individual is required
to hold prior to operating public transport (also known
as commercial air transport) flights. For UK operators,
it is issued by the UK Civil Aviation Authority (CAA).
This means that if you as the passenger are asked to
contribute in any way (not only financially) towards the
cost of the flight, the flight is likely to be for the purposes
of public transport, and the operator of the flight is legally
required to hold such a Certificate.
There are some exceptions to this requirement.
For example, an AOC is not required for:
• Some flights conducted to raise money for charities
• Some flights where the costs are shared between
the pilot and up to three passengers
• Some flights where the passengers are joint owners
of the aircraft.
It is important to note that the contributions can include
methods of payment other than money, e.g. free
advertising or payment in kind. If you are unsure if your
flight is deemed to be public transport, please contact
the CAA via the address below.
Interesant stukje van de leaflet van de CAA. Hier wordt dus expliciet geen AOC geeist voor vluchten met max. 3 passagiers, dus kleine kisten. Impliciet mag je aannemen dat het dan ook wel is toegestaan omde kosten onder allen te verdelen.