opleiding PPL en belastingaftrek

... dit is nu al voor het tweede jaar op rij goed gegaan.

Mijn advies is dus... Just do it.

It's better to ask for forgiveness then permission ;)

Grtz

Rob

www.vliegop.nl

Heb je het hier over DEFINITIEVE aanslagen? Als dat er NIET opstaat, dan kan de BelastingDienst tot vijf jaar na het betreffende jaar terugkomen op je aanslag!

Mijn devies ... ga eerst overleggen met de inspecteur en laat zijn eventuele bevestiging van aftrek schriftelijk bevestigen.

Of ... als je het kunt ... aftrekken en dan wat achter de hand houden voor een evt. naheffing!
 
Heb je het hier over DEFINITIEVE aanslagen? Als dat er NIET opstaat, dan kan de BelastingDienst tot vijf jaar na het betreffende jaar terugkomen op je aanslag! Of ... als je het kunt ... aftrekken en dan wat achter de hand houden voor een evt. naheffing!

Ja, wat is de definitie van definitief. Ik heb de afgelopen twee jaar steeds in juni een voorlopige aanslag gehad en dan tegen het eind van het jaar een definitieve met dezelfde bedragen. Maar of er voor je de definitieve krijgt nou daadwerkelijk een persoon naar je aanslag heeft gekeken dat zou ik niet weten. Weet dus ook niet zeker of er ze er nog op terug kunnen / mogen komen!?

Geld staat in ieder geval nog op de rekening, al ben ik het wel van plan binnenkort te gaan uitgeven bij Orbit ;)

Grtz

Rob
 
Ja, wat is de definitie van definitief. Ik heb de afgelopen twee jaar steeds in juni een voorlopige aanslag gehad en dan tegen het eind van het jaar een definitieve met dezelfde bedragen. Maar of er voor je de definitieve krijgt nou daadwerkelijk een persoon naar je aanslag heeft gekeken dat zou ik niet weten. Weet dus ook niet zeker of er ze er nog op terug kunnen / mogen komen!?

Geld staat in ieder geval nog op de rekening, al ben ik het wel van plan binnenkort te gaan uitgeven bij Orbit ;)

Grtz

Rob

Er moet op de aanslag "Definitieve aanslag" staan vermeld". Als dat er opstaat, dan komen ze er niet meer op terug (tenzij er een vermoeden is van strafbare feiten - fraude, valsheid in geschrifte etc. ... maar dat is een ander verhaal ... of euh niet :D ).
 
Hallo mede PPL'ers,

Ik denk een bekende vraag, maar IK heb het antwoord nog niet kunnen vinden:

Q: Kunnen de opleidingskosten voor het behalen van een PPL brevet worden afgetrokken van de belastingen, onder de noemer 'opleidingskosten' ???

A1: Enerzijds zou ik denken JA , omdat het een opstap is naar CPL, en dus uiteindelijk een echte opleiding om er later mogelijk inkomsten uit te genereren.

Wel, heb niet de hele thread gelezen dus misschien oud nieuws, JC zat er niet ver naast of misschien wel spot on.

PPL is "voorportaal" voor CPL/ATPL modulaire opleiding.
Wel, zoals ik meerdere PPL'ers heb geadviseerd (en hun aftrek hebben gekregen) het is en blijft aan de inspecteur
Maar ja om het aannemelijk te maken toch maar een CPL/ATPL theorie examen doen (zie tomahawk's opm) en dan misschien afhaken wegens veranderde omstandigheden ?? (eat some dust Mr BOS (nog minister?? ben al ff weg uit NL)

Suc7

FK52
 
Zal ik het even extra moeilijk maken?

Ik wil ook via PPL naar CPL gaan (ben overigens ook IT-er) maar denk aan de opleiding in Amerika. Is dat dan ook aftrekbaar, of moet ik voor die fiscale regels in NL de opleiding doen?
 
Toevallig iemand die mij een goede belastingadviseur kan aanraden?

Thanx!!!
 
Even dit topic omhoog schoppen omdat ik mijn PPL ook ga aangeven bij de Belastingdienst. Kunnen ervaringsdeskundigen mij vertellen hoeveel van die 15.000 die je opgeeft ongeveer terug krijgt?
 
Dat hangt af van de hoogte van je belastbaar inkomen.

Je kan het reken programma van de belastingdienst downloaden en gewoon wat getallen invullen dan weet je het.
 
Meer opgeven dan 15000 euro per jaar kan volgens mij alleen als het een integrated opleiding is. Hoe heb jij dat voor elkaar gekregen dan? Of heb je eerst overleg gevoerd met de belastinginspecteur over je opleiding en daar een losse goedkeuring voor gekregen?
 
Je hebt gelijk, het kan wel, maar er zijn dan wel 3 voorwaarden:

U volgde in 2011 een studie of opleiding tijdens de standaardstudieperiode.
De standaardstudieperiode is een periode van maximaal 16 kalenderkwartalen waarin u voornamelijk studeert. U besteedde in die periode zoveel tijd aan uw studie, dat u daarnaast geen volledige baan kon hebben. Deze standaardstudieperiode ligt tussen de dag dat u 18 jaar wordt en de dag dat u 30 jaar wordt. U bepaalt zelf op welke datum deze periode ingaat. De periode hoeft niet aaneengesloten te zijn.

Ik voldoe aan twee voorwaarden, maar ik werk fulltime dus dan gaat het niet op.

Dus ben je onder de 30, doe je de opleiding in minder dan 16 kwartalen en werk je niet fulltime dan kan je meer dan 15.000 euro aftrekken.
 
Als je < 31 of 32 bent moet het een fulltime opleiding zijn.
Als je fulltime modulair doet is het ook goed.
Ik besteedde ongeveer 30 uur aan vliegen naast een fulltime baan en dat werd door de inspecteur ook geaccepteerd.
 
Terug
Bovenaan