opleiding PPL en belastingaftrek

En heb je daar met naam en toenaam gesproken over een modulaire ATPL opleiding?

En is er gesproken over wat je dan allemaal mocht aftrekken?

Thanks

Rob

Ja maar dat vonden ze niet zo interessant, als je de intentie hebt om er je beroep van te maken mag je de kosten van de studie zelf opvoeren. Reis- en verblijfskosten geloof ik niet, maar dat weet ik niet meer zeker. Ik zou gewoon alles opvoeren waar je bonnen van hebt. Als ze het er niet mee eens zijn hoor je dat vanzelf.
 
Nou doe ik de belastingaangifte (tot lichte frustratie soms) al jaren zelf en kom ik iets in mijn ogen vervelends tegen(aangifte 2006) onder het kopje:

Overige inkomsten.

Terugontvangen bedrag of vergoeding voor een bedrag dat u eerder heeft afgetrokken

Het kan zijn dat u of uw fiscale partner in 2006 een vergoeding heeft ontvangen of een bedrag heeft terugontvangen voor uitgaven die u of uw fiscale partner vóór 2006 heeft afgetrokken. U moet deze aftrek dan in 2006 herstellen. Dit wordt ook wel de negatieve persoonsgebonden aftrek genoemd.

-studiekosten of andere scholingsuitgaven die u in de periode 2001 tot en met 2005 heeft afgetrokken.

Als uw fiscale partner het bedrag vóór 2006 heeft afgetrokken, dan moet uw fiscale partner ook het terugontvangen bedrag of de ontvangen vergoeding aangeven. Dit is ook zo als u in 2006 met diezelfde huisgenoot ongehuwd samenwoonde maar niet voor fiscaal partnerschap koos.

Copyright © 2006 Belastingdienst. Alle rechten voorbehouden.

Natuurlijk heb ik de studiekosten opgegeven. En in 2006 kreeg ik dan het deel terug wat ik in 2005 in aftrek nam. Maar vul je het bedrag wat je had ontvangen in dan mag je een flink deel weer terug gaan betalen! Iemand een idee of bezwaar aantekenen zin heeft en/of bekend is of de ozo geweldige ´nooit leuker makende BD´ dit zomaar kan doen? Nummer van een goede BDconsulent is ook welkom!:yeehaa:

Overigens gaat het bij mij wel om ATPL opleiding
 
Natuurlijk heb ik de studiekosten opgegeven. En in 2006 kreeg ik dan het deel terug wat ik in 2005 in aftrek nam. Maar vul je het bedrag wat je had ontvangen in dan mag je een flink deel weer terug gaan betalen! Iemand een idee of bezwaar aantekenen zin heeft en/of bekend is of de ozo geweldige ´nooit leuker makende BD´ dit zomaar kan doen? Nummer van een goede BDconsulent is ook welkom!:yeehaa:

737ES, wellicht kan ik niet lezen dus corrigeer me als ik het verkeerd interpreteer. Wat je hierboven implicieert is dat je het bedrag aan terugontvangen belastingen als gevolg van de belastingaftrek aangeeft als zijnde terugontvangen gelden. Dat is natuurlijk niet de bedoeling van het door jou aangehaalde artikel.

In dit artikel wordt bedoeld, dat mocht iemand (lees: jouw werkgever) jou de studiekosten terugbetalen, dan moet je jouw aangifte vanzelfsprekend corrigeren. Je hebt de studiekosten dan namelijk uiteindelijk niet betaald, dat heeft iemand anders gedaan. Dan is het ook logisch dat je hiervoor geen belastingaftrek meer hebt.

Succes ermee.
 
Ook aftrek voor PPL

Ook aftrek voor PPL

Aangezien we hier in het privépiloten deel van de portal zitten, vermoed ik dat er veel mensen zijn die PPL opleidingskosten hebben zonder de bedoeling hier hun beroep van te maken.

Dat laat onverlet dat er mogelijkheden zijn om de opleidingskosten af te trekken van de belasting. Onlangs heeft de Hoge Raad besloten dat als je als ondernemer kan aantonen dat jouw vliegkosten een zakelijk karakter hebben en niet buitensporig hoog zijn, je deze volledig kunt aftrekken van de winst.

In deze case ging het om een IT-deskundige die de volgende argumenten had om zijn gemaakte kosten zakelijk af te trekken:
- door de opgedane branchekennis verbeterde hij zijn mogelijkheden om adviesopdrachten in de luchtvaartsector te verwerven;
- zijn reistijd kon aanmerkelijk verkort worden;
- hij kan het vliegen gebruiken om klanten en potentiële klanten te fêteren en daarmee de commerciële relatie uit te bouwen.

Doet er uw voordeel mee... :p: :yeehaa:
 
737ES, wellicht kan ik niet lezen dus corrigeer me als ik het verkeerd interpreteer. Wat je hierboven implicieert is dat je het bedrag aan terugontvangen belastingen als gevolg van de belastingaftrek aangeeft als zijnde terugontvangen gelden. Dat is natuurlijk niet de bedoeling van het door jou aangehaalde artikel.

In dit artikel wordt bedoeld, dat mocht iemand (lees: jouw werkgever) jou de studiekosten terugbetalen, dan moet je jouw aangifte vanzelfsprekend corrigeren. Je hebt de studiekosten dan namelijk uiteindelijk niet betaald, dat heeft iemand anders gedaan. Dan is het ook logisch dat je hiervoor geen belastingaftrek meer hebt.

Succes ermee.

Jouw interpretatie is helemaal juist! Ik wou mijn vraag als niet verzonden beschouwen maar was helaas te laat. Ik las het vannochtend nog een keer en dacht: Was ik nou maar op tijd gaan slapen! Bedankt voor de reactie en hopelijk heb ik niemand in de stress gejaagd...
 
mag je eigenlijk ook je lidmaatschap van de vliegclub als aftrekpost opgeven?
Want ja, zonder club geen urenbouw (in mijn geval dan).
 
Aangezien we hier in het privépiloten deel van de portal zitten, vermoed ik dat er veel mensen zijn die PPL opleidingskosten hebben zonder de bedoeling hier hun beroep van te maken.

Dat laat onverlet dat er mogelijkheden zijn om de opleidingskosten af te trekken van de belasting. Onlangs heeft de Hoge Raad besloten dat als je als ondernemer kan aantonen dat jouw vliegkosten een zakelijk karakter hebben en niet buitensporig hoog zijn, je deze volledig kunt aftrekken van de winst.

In deze case ging het om een IT-deskundige die de volgende argumenten had om zijn gemaakte kosten zakelijk af te trekken:
- door de opgedane branchekennis verbeterde hij zijn mogelijkheden om adviesopdrachten in de luchtvaartsector te verwerven;
- zijn reistijd kon aanmerkelijk verkort worden;
- hij kan het vliegen gebruiken om klanten en potentiële klanten te fêteren en daarmee de commerciële relatie uit te bouwen.

Doet er uw voordeel mee... :p: :yeehaa:

Toch even op deze zaak reageren ... ik ken deze IT-deskundige persoonlijk.

Hij heeft na zijn PPL zijn CPL-brevet gehaald. Hij heeft de Belasting Rechter duidelijk gemaakt:
1. een PPL noodzakelijk is om een CPL te behalen
2. en hij voor uitoefening van zijn zakelijke doeleinden (i.c. fêteren van klanten) een CPL diende te behalen.
3. Dat om die redenen de PPL-opleiding als zakelijke kosten mochten worden beschouwd en dus aftrekbaar zijn.

Over het voorgaande is de IT-deskundige door de Belasting Rechter in het gelijk gesteld.
Tevens heeft de Rechter de IT-deskundige in het gelijkgesteld dat de kosten van het inkomen mochten worden afgetrokken. Dit laatste is door de inspecteur reden geweest het voor te leggen aan de Hoge Raad. De inspecteur was van mening dat de uitspraak van de Belasting Rechter niet juist was, omdat het zou gaan om bedrijfskosten. De Hoge Raad besliste anders.:yeehaa:
 
Aangezien we hier in het privépiloten deel van de portal zitten, vermoed ik dat er veel mensen zijn die PPL opleidingskosten hebben zonder de bedoeling hier hun beroep van te maken.

Dat laat onverlet dat er mogelijkheden zijn om de opleidingskosten af te trekken van de belasting. Onlangs heeft de Hoge Raad besloten dat als je als ondernemer kan aantonen dat jouw vliegkosten een zakelijk karakter hebben en niet buitensporig hoog zijn, je deze volledig kunt aftrekken van de winst.

In deze case ging het om een IT-deskundige die de volgende argumenten had om zijn gemaakte kosten zakelijk af te trekken:
- door de opgedane branchekennis verbeterde hij zijn mogelijkheden om adviesopdrachten in de luchtvaartsector te verwerven;
- zijn reistijd kon aanmerkelijk verkort worden;
- hij kan het vliegen gebruiken om klanten en potentiële klanten te fêteren en daarmee de commerciële relatie uit te bouwen.

Doet er uw voordeel mee... :p: :yeehaa:

Toch even op deze zaak reageren ... ik ken deze IT-deskundige persoonlijk.

Hij heeft na zijn PPL zijn CPL-brevet gehaald. Hij heeft de Belasting Rechter duidelijk gemaakt:
1. dat een PPL noodzakelijk is om een CPL te behalen
2. en hij voor uitoefening van zijn zakelijke doeleinden (i.c. fêteren van klanten) een CPL diende te behalen.
3. Dat om die redenen de PPL-opleiding als zakelijke kosten mochten worden beschouwd en dus aftrekbaar zijn.

Over het voorgaande is de IT-deskundige door de Belasting Rechter in het gelijk gesteld.
Tevens heeft de Rechter de IT-deskundige in het gelijkgesteld dat de kosten van het inkomen mochten worden afgetrokken. Dit laatste is door de inspecteur reden geweest het voor te leggen aan de Hoge Raad. De inspecteur was van mening dat de uitspraak van de Belasting Rechter niet juist was, omdat het zou gaan om bedrijfskosten. De Hoge Raad besliste anders.:yeehaa:
 
Onlangs heeft de Hoge Raad besloten dat als je als ondernemer kan aantonen dat jouw vliegkosten een zakelijk karakter hebben en niet buitensporig hoog zijn, je deze volledig kunt aftrekken van de winst.

Dit was in de jaren '90 ook al zo, althans ik heb m'n vlieg(on)kosten altijd zonder problemen zakelijk mogen inbrengen :grijns:
 
Toch even op deze zaak reageren ... ik ken deze IT-deskundige persoonlijk.

Hij heeft na zijn PPL zijn CPL-brevet gehaald. Hij heeft de Belasting Rechter duidelijk gemaakt:
1. dat een PPL noodzakelijk is om een CPL te behalen
2. en hij voor uitoefening van zijn zakelijke doeleinden (i.c. fêteren van klanten) een CPL diende te behalen.
3. Dat om die redenen de PPL-opleiding als zakelijke kosten mochten worden beschouwd en dus aftrekbaar zijn.

Putty,
Aangezien ik in een vergelijkbare positie zit ben ik wel benieuwd naar de beweegredenen van deze persoon om een CPL te halen. Voor fêteren van relaties of woon-werkverkeer heb je volgens mij namelijk geen CPL nodig. Tenzij hij zijn zakenrelaties ervoor laat betalen, maar dan heet het geen fêteren meer :duh:
 
Voor fêteren van relaties of woon-werkverkeer heb je volgens mij namelijk geen CPL nodig. Tenzij hij zijn zakenrelaties ervoor laat betalen, maar dan heet het geen fêteren meer :duh:

Hallo MaSan,
Volgens mij zegt de luchtvaart wet dat je een CPL nodig hebt voor het uitvoeren van vluchten met commerciële doeleinden (*), zoals het fêteren van klanten. Hij laat de klanten niet betalen, maar voert de kosten daarvan op en vraagt er ook BTW over terug.
Voor een klus verderweg spreekt hij met zijn klanten af dat hij (soms) het vliegtuig pakt. De kosten daarvan zet hij op zijn factuur aan de klant. Ook dit is mijns inziens volgens de luchtvaartwet een commerciele vlucht waarvoor een CPL is vereist.
Soms vliegt hij samen met een zakenrelatie naar een gezamenlijke bestemming. Ook die kosten komen op de factuur. Idem ... commerciële vlucht ... CPL vereist (**)
Uiteraard zou hij voorgaande vluchten ook met z'n PPL hebben kunnen doen, maar dan had hij als werknemer de kosten voor de vluchten moeten voorschieten en daarna declareren bij zijn werkgever (in dit geval zijn eigen bedrijf). Van zijn fiscalist had hij begrepen dat die weg tot veel meer vragen van de BelastingDienst zouden hebben geleid. Bovendien waren via die weg de opleidingskosten niet aftrekbaar.

Hopelijk heb ik je geholpen. Succes.
Groet,
Putty

(*) E.e.a. ter bescherming van de beroepsgroep en -sector, je mag immers ook niet zo maar bij het bejaardenhuis gaan staan om de senioren naar en van het station te brengen, als je graag kostenloos auto rijdt.
(**) Voor het vervoeren van zakenrelaties naar een bestemming, zonder dat hij er zelf moet zijn ... dat mag hij niet met alleen een CPL ... daarvoor is een aanvullende vervoersvergunning nodig.
Voor het fêteren van anderen, dan eigen relaties ... dat mag niet ... aanvullende rondvluchtvergunning nodig.
 
Bedankt voor de uitgebreide reactie!

Ik had mij niet gerealiseerd dat hij de kosten ook op de factuur zet naar de klant. Dan is het inderdaad duidelijk dat een CPL noodzakelijk is.

Zoals ik het nu doe is inderdaad de "ingewikkelde", maar wel (in de US) gebruikelijke weg: zelf de factuur betalen en van je ondernemerswinst aftrekken als bedrijfskosten.
 
Ik wil in de toekomst ook m'n CPL halen en daar werk in gaan zoeken of weer een eigen zaak ergens beginnen. Vanaf welk moment zijn de PPL kosten dan aftrekbaar, of mag je dat zelf bepalen als het je goed uit komt?
 
Hallo Pirke,
Om je PPL af te kunnen trekken moet je van meet af aan aangeven richting belastingdienst dat je beroeps wil worden en je cpl/atpl wil gaan halen.
Je kunt dus niet eerst je ppl doen en dan pas beginnen over aftrek!
 
Eeuhh, da's niet waar! Heb eerst mijn PPL gedaan en toen pas belastingaftrek aangevraagd. En: nog gelukt ook!Neemt niet weg dat van tevoren overleg altijd beter is. Maar met wie moet je overleggen? Er is niet zoiets als een toegewezen bel. inspectuer. De belastingtelefoon weet niets.
Je kunt eens met een belasting adviseur praten. Gewoon aftrekken.

Dit gaat er wel over dat je zelf in loondinest bent. Als je zelf een bedrijf hebt kan ik geen info geven.

Suc6!
 
Ik heb de kosten pas opgevoerd toen ik was begonnen aan de ATPL opleiding!!
Dus mijn PPL heb ik pas opgegeven nadat ik was begonnen bij de NLS (is tenslotte een soort van bewijs dat ik voor beroeps bezig ben niet waar...?) Ik heb inmiddels 2 jaar opgevoerd, en netjes terrug gekregen (voorlopige aanslag welliswaar..)

Je kunt wellicht al PPL opgeven, maar je moet dan zeker hard kunnen maken als ze erom gaan vragen dat je er een beroep van wilt maken.. en zonder dat je die stappen hebt genomen moet je denk ik kunnen l*llen als brugman als ze moeilijk gaan doen
 
Eeuhh, da's niet waar! Heb eerst mijn PPL gedaan en toen pas belastingaftrek aangevraagd. En: nog gelukt ook!Neemt niet weg dat van tevoren overleg altijd beter is. Maar met wie moet je overleggen? Er is niet zoiets als een toegewezen bel. inspectuer. De belastingtelefoon weet niets.
Je kunt eens met een belasting adviseur praten. Gewoon aftrekken.

Dit gaat er wel over dat je zelf in loondinest bent. Als je zelf een bedrijf hebt kan ik geen info geven.

Suc6!

Jouw reactie toont maar weer aan dat de inspecteurs niet overal op dezelfde lijn zitten/zaten.
De kans is overigens groot dat die zaak van mijn vriend (die heeft gelopen van 2001 t/m 2006!!!) van invloed is op hoe men er nu mee omgaat.
Ook de persoonlijke omstandigheden zijn bij aftrekposten van invloed ... het lijkt er op dat aftrek van opleidingskosten bij jongere mensen sneller wordt aanvaard, dan bij oudere knarren ... zoals mijn vriend en ondergetekende.

Overigens blijf ik van mening dat je over 'belasting-aftrek-onzekerheden' altijd in een vroeg stadium moet aankloppen ... achteraf repareren kost veel meer inspanning.
 
Heb eerst mijn PPL gedaan en toen pas belastingaftrek aangevraagd. En: nog gelukt ook!Neemt niet weg dat van tevoren overleg altijd beter is. Maar met wie moet je overleggen? Er is niet zoiets als een toegewezen bel. inspectuer. De belastingtelefoon weet niets.
Je kunt eens met een belasting adviseur praten. Gewoon aftrekken.

Hier sluit ik me volledig bij aan, ik heb ook nadat ik voornemens was om verder te gaan na m'n PPL de volledige PPL opleiding afgetrokken van de belasting. Heb eerst een paar keer gebeld met de belasting telefoon voor info maar kreeg daar niemand te pakken die me exact kon vertellen hoe het zat, dus maar gewoon gedaan en dit is nu al voor het tweede jaar op rij goed gegaan.

Mijn advies is dus... Just do it.

It's better to ask for forgiveness then permission ;)

Grtz

Rob

www.vliegop.nl
 
Terug
Bovenaan