opleiding PPL en belastingaftrek

Alfabouncer

New member
Hallo mede PPL'ers,

Ik denk een bekende vraag, maar IK heb het antwoord nog niet kunnen vinden:

Q: Kunnen de opleidingskosten voor het behalen van een PPL brevet worden afgetrokken van de belastingen, onder de noemer 'opleidingskosten' ???

A1: Enerzijds zou ik denken JA , omdat het een opstap is naar CPL, en dus uiteindelijk een echte opleiding om er later mogelijk inkomsten uit te genereren.

A2: Anderzijds zou ik denken NEE, omdat het PPL geen commerciele activiteiten toelaat en dus ook geen inkomsten nav alleen deze opleiding.

Wie kan mij uit de droom helpen?

Thnx,

Bravo Charlie
 
Ik kan het me niet voorstellen; PPL - PRIVATE plilots license. Ik weet het eerlijk niet, wellicht dat het wel werkt met een modulaire en zeker met een integrated CPL/ATPL. PPL lijkt me onlogisch, but don't shoot me ik ben nog van de B1 tijd
 
Hoi Alfabouncer,

het kan wel, met een paar maren.

Ik heb het zelf gedaan, maar ik heb later wel mijn ATPL theorie gehaald en sta op het punt om met IR te beginnen. Daarna CPL.

Kern: je moet duidelijk kunnen maken dat het een BEROEPS opleiding is en dat je er je beroep van wilt maken.

Bedenk van tevoren een onderbouwd verhaal. Neem een belastingadviseur in de arm, die kost je niets in vergelijking met de mogelijke "winst".

Inspecteur A keurt het goed, B niet. Dan kun je via de rechter je gelijk wel weer gaan halen op basis van gelijkheidsbeginesel oid.

suc6!

Greetz,

JC
 
Ik heb het in eerst instantie niet gedaan, PPL is tenslotte niet 'beroepsmatig'
Nu ik ATPL studeer, en met IR/CPL bezig ben, geef ik het wel op (dus ook de PPL opleiding destijds). Het antwoord is vrij simpel volgens mij.

Als je studie bijdraagt aan een financieel en economisch betere posistie voor jou zelf, dan kun je de kosten aftrekken (zit wel een max aan overigens). Staat allemaal netjes uitgelegd in de Help van de belasting aangifte (onder het kopje studie kosten)

Grtz
M
 
Het max is 15000 per jaar voor een niet-voltijdse opleiding. Tot nu toe nog steeds onder gebleven.

Niet vertellen dat een (beginnend) piloot waarschijnlijk minder verdient dan wat je nu doet.... Ook niet beginnen over baankansen...
Want dan verbeter je je economische situatie niet, hoogstens je gemoedstoestand (flying that is).
 
Ik heb de opleidingskosten voor PPL wel opgegeven als opleidingskosten. Dit jaar ga ik dan ook, netzoals degene hierboven, beginnen met de ATPL theorie.
 
De belastingdienst zegt niets over dat je een opleiding verplicht bent af te maken. Zolang je intentie maar is een beroepsbrevet halen dan is het prima. Na je PPL kan je er natuurlijk achter komen dat het dan uiteindelijk toch niets voor je is.

Iets anders is of de belastingdienst het uberhaupt gelooft dat je vlieger wil worden. Voor iemand van 25 geen probleem maar een directeur van 55......
 
Ik ben eerst naar een belastingkantoor geweest om advies te vragen.
Zolang je de intentie hebt om je beroep ervan te maken kun je kosten opgeven.
Deze kosten heb ik dus bij mijn aangifte over 2005 opgegeven en inmiddels heb ik bericht van de belastingdienst dat ik inderdaad een deel terug krijg.
Er zijn geen verdere vragen gesteld, er is niet om afschriften of bonnen gevraagd of iets. Ik krijg het gewoon terug. Dus niet te moeilijk doen, gewoon opgeven.
 
Als je studie bijdraagt aan een financieel en economisch betere posistie voor jou zelf, dan kun je de kosten aftrekken (zit wel een max aan overigens).

Ik mijn belastinggids van een jaar oud staat dat dat maximum overschreden kan worden in bepaalde gevallen, waarbij de opleiding tot piloot met name genoemd wordt.
 
De belastingdienst zegt niets over dat je een opleiding verplicht bent af te maken. Zolang je intentie maar is een beroepsbrevet halen dan is het prima. Na je PPL kan je er natuurlijk achter komen dat het dan uiteindelijk toch niets voor je is.

Iets anders is of de belastingdienst het uberhaupt gelooft dat je vlieger wil worden. Voor iemand van 25 geen probleem maar een directeur van 55......

en 42? is dat nog aannemelijk ???
 
Als we het dan toch hebben over belasting aftrek….

Ik heb zelf ook de afgelopen jaren een PPL opleiding achter de rug en ben nu voornemens om te beginnen met een modulair DL ATPL course en ik vroeg met het volgende af.

Er wordt wel gesproken over het aftrekken van een PPL opleiding als je daarna verder gaat met een commerciële opleiding, maar hoe zit het met de kosten die je daarna maakt om je CPL/ATPL te halen.

Je moet (volgens de informatie Cd van Orbit) namelijk minimaal 150 uur hebben voordat je kunt beginnen met de skilltest training voor je CPL. Hoe zit het met deze uren, ook gewoon aftrekbaar of wordt dit niet als opleiding gezien?

Ik zou graag eens horen wie wat heeft afgetrokken en of er ook mensen zijn die dit daadwerkelijk met de belasting hebben besproken. Of heeft iedereen het gewoon opgegeven en heeft er geen haan naar gekraaid.

By the way, ik heb m’n PPL wel afgetrokken als ‘modulair ATPL’ op de aangifte en dit is blijkbaar geaccepteerd want ik heb namelijk deze week m’n definitieve aangifte over 2005 eindelijk mogen ontvangen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Grtz

Rob
 
Hoi,

ik heb al min uren benodigd als ervarings uren afgetrokken. Over 2004 goedgekeurd, over 2005 nog niets gehoord.
Afschrijving in aandeel in kist ((Diamond flyers) ook fgetrokken, na overleg met belastingadviseur. Jaarbijdrage kist idem dito.

Na behalen brevet: uren benodigd om veilig en goed te kunnen vliegen ook gewoon afrekken. Je wilt immers klaar zijn om direct een grading met suc6 te kunnen doen.

Ik heb eerst met een adviseur alles doorgesproken en kan dus eea onderbouwen.

Bij de belastingdienst geldt altijd: niet geschoten is altijd mis. Houdt het terug ontvangen geld apart, kun je het altijd terugbetalen indien nodig. Stuur in eerste instantie zoveel mogelijk info mee, kunnen ze later niet beginnen over info die ze niet hadden. Alleen dàn mogen ze nl een aanslag herzien.

suc6!

Groeten,

JC
 
Ook ik heb mijn PPL opgegeven, omdat ik de intensie heb om door te gaan.

Van het afgelopen jaar ga ik ook alle gevlogen uurtjes opgeven, met als reden dat je inderdaad die uurtjes moet vliegen om verder te kunnen. Bovendien doen ze dat ook met een intregrated opleiding.

Ik heb bij mijn opgave alleen de totaal som opgegeven en akkoord gehad. Nu nog voor 2006 alle bonnetjes verzamelen... Die bewijsstukken moet je wel minimaal 5 jaar bewaren he! Ze mogen bij particulieren tot 5 jaar teruggraven voor extra controle.
 
Ook ik heb mijn ervaringsuren benodigd voor CPL gewoon afgetrokken. Al een paar jaar terug en geen probleem. Ik wel gelezen dat er een casus voor de rechtbank is geweest over het aftrekken van uren om het brevet geldig te houden. Die zaak is toen verloren....
 
Interessant draadje.

De moraal van het verhaal is dus: 'gewoon aftrekken, niet geschoten is altijd misgeschoten'. En mocht het alsnog niet worden geaccepteerd, dan kan het altijd nog gecorrigeerd worden. Geen man overboord. Nou, laten we er dan maar voor gaan ...

Allen bedankt voor het delen van jullie ervaringen.

Switching off ...
 
Terug
Bovenaan