Onmogelijk compromis?

Volgens mij kan je ook de pioneer (in ieder geval in Duitsland) als E klasse (oh, wacht in NL heet dat anders) SEP kunt registreren, dus met een PH-??? reg en niet een PH-#?# reg. Als ik me goed herinner, was dat de planning van Dead-Beef.

Disclaimer: Ik heb niets gezegd over de vraag of ik dat persoonlijk een verstandige keuze vind.
 
Volgens mij kan je ook de pioneer (in ieder geval in Duitsland) als E klasse (oh, wacht in NL heet dat anders) SEP kunt registreren, dus met een PH-??? reg en niet een PH-#?# reg. Als ik me goed herinner, was dat de planning van Dead-Beef.

Da moet het een experimental zijn. Ik meende uit de tekst op te maken dat hij het toestel kant en klaar wil kopen. Een experimental kan nooit door de fabrikant gebouwd zijn. Je moet hem of zelf bouwen of tweedehands kopen van een zelfbouwer. Nu zijn er wel een paar bedrijfjes die gespecialiseerd zijn in het bouwen van kits voor klanten, maar dat is toch wel grijs gebied.

Los daarvan, als ik naar een vliegtuigfabrikant zou gaan voor een demo als serieuze klant en het zou dan verlopen als boven beschreven, dan hoefde ik die hele kist niet meer. Maar ook dat is persoonlijk.
Zo gaat dat nu eenmaal bij die Italianen is gelul, ik heb ook een Italiaanse kist (Tecnam P2002JF). Daar gaat het echt wel wat professioneler aan toe.
 
Ik heb ervaring met de 300. Heb er ooit zelf 1 gehad. Prachtige kist. Een soort van size-80%-versie van de General Avia F22 Pinguino van Stelio Frati.
Het is een MLA en geen experimental. Er is ook nooit een experimental geweest in NL en volgens mij ook niet buiten de landsgrenzen en gaat het ook niet worden.

Je hebt dus kennis gemaakt met Rusalen Corrado. Nou dan weet je het wel. Hele goede vlieger, maar ongeveer 1.5 meter hoog en laat hij nu ook de technische baas zijn en zich bemoeien met de ontwerpen. Dus elke kist past hem als een schoen. In tegenstelling tot vele anderen. Tot 1.8 meter gaat het goed. En dat zal niet veranderen. Destijds (pakweg 9 jaar geleden) werd al geroepen dat ze daar veranderingen in aan gingen brengen en dat is nooit gebeurd.

Nou, je weet dus hoe groot Rusalen is, dus dan weet je ook dat zijn tasje met kleding voor op reis ook niet zo veel plek zal innemen op de bagageplek. Dat klopt, er kan achter mekaar een logboek, kaart, schone onderbroek en een tandenborstel mee. Achter de stoelen zit een soort smalle strook waar je dit kan inleggen. Geen reiskist dus, tenminste niet als je ergens wilt overnachten.

Vliegt wel voortreffelijk en is heel mooi, typisch Italiaans dus. Maar zoals je weet mag je niet aan aerobatic doen met een MLA en als je het niet voor jezelf wilt doen, doe het dan voor de andere MLA vliegers; geen aerobatic vliegen met een MLA. Komt op een gegeven moment ellende van en dat straalt weer af op de hele MLA sector.

Zo te horen zijn ze nog niet veel veranderd overigens. We gingen daar destijds onder andere heen voor gesprekken over dealerschap. In tegenstelling tot jij werden we goed ontvangen met een een uitgebreide lunch. Dat is overigens conform de plaatselijke gebruiken; met wijn. En we moesten nog gaan vliegen. Opgevoed als we zijn bedankten we en legde uit waarom. daar hadden zij geen boodschap aan overigens. De karaf ging leeg, ook door Rusalen. Alles was in kannen en kruiken tot we de details voor de overeenkomst gingen bespreken. Voor het gemak pakte hij er een bestaande bij. Al doornemende werden zijn ogen groter en ontstond er een Italiaanse opera drama. Iedereen gaf iedereen de schuld (stonden nog 4 Italianen bij) in het Italiaans. Stond er in het contract dat als voorbeeld moest dienen dat desbetreffende dealer ook de rechten had voor de Benelux. Waren ze even vergeten... Is wel goedgekomen, maar riekt toch naar zaken doen met de Franse slag (???).
 
Ik heb het helemaal niet over deze website gehad, maar nu je dit laat zien schiet mij wel de volgende vraag te binnen. Stel je wilt een auto kopen. Ga je dan naar een dealer of een producent? Waarom gaat Deadbeef naar Italie als hij 'm om de hoek kan bewonderen en proefvliegen? Ik heb geen idee hoe het nu in elkaar steekt, maar waarom verwezen ze Deadbeef niet naar de lokale dealer?
 
Ik heb het helemaal niet over deze website gehad

Dat zei ik ook niet, maar je beweert dat er geen experimental versie is. Maar de kit staat gewoon op de website van de Nederlandse importeur.

Wat je andere vraag betreft. Misschien zag de importeur het niet zo zitten om aerobatics (want daar ging het toch primair om) te gaan demonstreren op een MLA.
 
Ik kan geen uitspraken doen over de dealer, want ik weet niet hoe het zit. Maar om een kist experimental te krijgen moet je 'm in de eerste instantie zelf bouwen. Het zou de eerste in NL zijn dus je kan nergens aan refereren en moet 'm dan maar doorheen krijgen. Als ik me goed herinner vliegt er 1 x keer 300 en 1 x een 200 in NL en geen enkele 330.

De rode draad in mijn eerdere post is overigens dat het een heel mooi toestel is dat bovendien heerlijk vliegt. Maar niet geschikt als reiskist als je niet iemand vooruit stuurt met de bagage, niet geschikt voor mensen langer dan 1.8 meter en zeker niet geschikt voor aerobatic.
Verder is een een pareltje die zo opkan tegen bijvoorbeeld een Dynamic.
 
Volgens mij kan je ook de pioneer (in ieder geval in Duitsland) als E klasse (oh, wacht in NL heet dat anders) SEP kunt registreren, dus met een PH-??? reg en niet een PH-#?# reg. Als ik me goed herinner, was dat de planning van Dead-Beef.

Disclaimer: Ik heb niets gezegd over de vraag of ik dat persoonlijk een verstandige keuze vind.

Ja, de Duitse importeur zei "EASA permit to fly" - ik neem aan dat dat hetzelfde is. Als SEP kist dus (alleen niet certified)...

Phew.. regelgeving. Als ik zo eens op diverse fora rondspeur lijkt het wel of niemand precies weet hoe dat allemaal zit :confused:
 
Da moet het een experimental zijn. Ik meende uit de tekst op te maken dat hij het toestel kant en klaar wil kopen. Een experimental kan nooit door de fabrikant gebouwd zijn. Je moet hem of zelf bouwen of tweedehands kopen van een zelfbouwer. Nu zijn er wel een paar bedrijfjes die gespecialiseerd zijn in het bouwen van kits voor klanten, maar dat is toch wel grijs gebied.

Los daarvan, als ik naar een vliegtuigfabrikant zou gaan voor een demo als serieuze klant en het zou dan verlopen als boven beschreven, dan hoefde ik die hele kist niet meer. Maar ook dat is persoonlijk.
Zo gaat dat nu eenmaal bij die Italianen is gelul, ik heb ook een Italiaanse kist (Tecnam P2002JF). Daar gaat het echt wel wat professioneler aan toe.

Wat ik heb begrepen kan ie gewoon bij de fabrikant gebouwd worden maar moet je een aantal uren "meebouwen" of in elk geval aantoonbaar hebben dat je er bij betrokken bent geweest.

Echter wij hebben op Venlo een Dynamic WT-9 vliegen die als SEP kist geregistreerd is (PH-FLA). Ook geen certified kist (?) ik moet nog eens navragen onder wat voor licentie dat ding nou rondvliegt (kan me niet voorstellen dat ie als Experimental te boek staat).
 
Je hebt dus kennis gemaakt met Rusalen Corrado. Nou dan weet je het wel.

Hahaha ja, het ging allemaal anders dan wat ik in NL gewend ben ;-)

Ik kon er de humor wel van inzien eigenlijk.

Hele goede vlieger, maar ongeveer 1.5 meter hoog en laat hij nu ook de technische baas zijn en zich bemoeien met de ontwerpen. Dus elke kist past hem als een schoen. In tegenstelling tot vele anderen. Tot 1.8 meter gaat het goed.

Klopt. Het was wat krap maar het ging nog wel. De Duitse importeur heeft een kist staan die wat is aangepast voor langere personen. Ga ik tzt wel eens naar toe om te proberen. Een paar cm extra hoofdruimte en beenlengte is wel een vereiste voor mij.

Vliegt wel voortreffelijk en is heel mooi, typisch Italiaans dus. Maar zoals je weet mag je niet aan aerobatic doen met een MLA en als je het niet voor jezelf wilt doen, doe het dan voor de andere MLA vliegers; geen aerobatic vliegen met een MLA. Komt op een gegeven moment ellende van en dat straalt weer af op de hele MLA sector.

Eens. Ben dan ook van plan PPL te halen, Aerobatics training te volgen en het allemaal zo goed als mogelijk volgens de regels te doen.

... maar riekt toch naar zaken doen met de Franse slag (???).

Ik kan me het helemaal voorstellen hoe dat is gegaan daar. Maar goed ik hoef geen dealer te worden, ik zoek gewoon een leuke kist om mee te vliegen. Als de techniek in orde is, de vliegeigenschappen naar mijn zin en de prijs acceptabel, vind ik het prima verder. Zal mij een worst wezen dat Rusalen in Spaghettiland met een slok op rondfladdert.
 
Ik heb het helemaal niet over deze website gehad, maar nu je dit laat zien schiet mij wel de volgende vraag te binnen. Stel je wilt een auto kopen. Ga je dan naar een dealer of een producent? Waarom gaat Deadbeef naar Italie als hij 'm om de hoek kan bewonderen en proefvliegen? Ik heb geen idee hoe het nu in elkaar steekt, maar waarom verwezen ze Deadbeef niet naar de lokale dealer?

Isse simple.... Ik was in de buurt voor mijn werk (3 kwartier rijden, ik had toch een huurauto), had het merk al een tijdje in gedachten en heb ze gewoon een mailtje gestuurd of ik een keer mocht komen kijken. En je krijgt volgens mij toch de beste indruk bij de producent zelf.

Ik ben ook wel eens bij de Volkswagen fabriek geweest in Duitsland. Maar een nieuwe VW koop ik toch bij de dealer om de hoek.

Wat die website betreft, die had ik ook al gezien ja. Lijkt al in geen tijden te zijn ge-update. Volgens mij gebeurt daar niks meer.
 
Het zou de eerste in NL zijn dus je kan nergens aan refereren en moet 'm dan maar doorheen krijgen. Als ik me goed herinner vliegt er 1 x keer 300 en 1 x een 200 in NL en geen enkele 330.

Als je hem als experimental in Duitsland, Frankrijk of Engeland tegenkomt dan lukt dat best.
 
Echter wij hebben op Venlo een Dynamic WT-9 vliegen die als SEP kist geregistreerd is (PH-FLA). Ook geen certified kist (?) ik moet nog eens navragen onder wat voor licentie dat ding nou rondvliegt (kan me niet voorstellen dat ie als Experimental te boek staat).

De PH-FLA vliegt rond als LSA ( light sports aeroplane )
 

Het enige gezaghebbende document wordt uitgegeven door ICAO en heet DOC 7910. In het laatste exemplaar van september 2011 staat Venlo NIET vermeld.
Kortom, EHVE is (nog) geen officiële ICAO-code voor Venlo/Trafficport.
De enige manier om Venlo te filen is via de bekende ZZZZ identifier en vervolgens in item 18 van het vliegplan DEST/ of DEP/ invullen.
 
Het enige gezaghebbende document wordt uitgegeven door ICAO en heet DOC 7910. In het laatste exemplaar van september 2011 staat Venlo NIET vermeld.
Kortom, EHVE is (nog) geen officiële ICAO-code voor Venlo/Trafficport.
De enige manier om Venlo te filen is via de bekende ZZZZ identifier en vervolgens in item 18 van het vliegplan DEST/ of DEP/ invullen.

Inderdaad, Venlo staat ook niet in ons AIP als goedgekeurd vliegveld door de Minister van Transport and Public works.

http://www.ais-netherlands.nl/aim/111006-111117/eAIP/html/index-en-GB.html

Zie tabje Aerodromes, sectie 3, punt AD1 en AD2.
 
Venlo wel/niet goedgekeurd?

Venlo wel/niet goedgekeurd?

Misschien hebben ze bij goedkeuring wel een hele dure brandweerwagen en gediplomeerde werknemers nodig of andere poespas...

Sorry, off topic. Venlo een eigen draadje dan maar?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan