Hallo,
Ben bijna klaar met mijn vliegopleiding RPL-MLA (maar voornemens direct door te gaan voor PPL). Overigens vlieg ik op Venlo (Traffic Port), momenteel op een Atec Faeta 321 (PH-4H7).
Dus nu al een beetje rond aan het kijken naar een eigen kist. Nu heb ik een paar keer een introductievlucht Aerobatics gehad (1 keer met een Robin 2160, en 1 keer met een T6 Texan, Kissimmee Airport Orlando, warbirdadventures.com) en ben meteen gegrepen door het aerobatics virus.
Om dan maar meteen een Extra 300 aan te schaffen lijkt me niet verstandig (los van mijn gebrek aan ervaring trekt bruin dat ook niet), en ik wil ook wel leuk en zonder al te hoge kosten een stuk overland kunnen. Bovendien hoeft het voor mij niet 5 meter boven de grond en op het scherpst van de snede, maar een keertje een loop of roll maken voor de fun moet toch wel kunnen.
Dus op zoek naar een 2-zits toestel waarmee je comfortabel overland kunt, niet al te duur qua vlieguren maar wel (lichte) aerobatics moet aankunnen. Uiteraard ben ik verstandig genoeg (ahem) :angel: om niet meteen het eerste uur na het halen van mijn brevet meteen een paar spins te gaan uitproberen (ik ga tzt wel een aerobatics training volgen).
Er blijkt maar bar weinig mogelijk te zijn in dat segment....:duh: Je komt al gauw uit op tweedehands toestellen (Robin 2160, Slingsby Firefly etc) maar die lopen allemaal op Avgas en lusten nogal een slok, ik zoek dus eigenlijk iets in het lichte segment, dat op gewoon mogas loopt en kan concurreren met het MLA / LSA segment voor overlandvluchten.
Wonderbaarlijk genoeg is er zat mooi sportief spul te koop maar haast niets is aerobatics capable. Het meeste zit in de Utility categorie.
Los van de experimental zelfbouw types bleef er eigenlijk maar 1 over: de Alpi Pioneer 330.
Dit is een versterkte versie (+9/-6G) van de Pioneer 300 met inverted fuel & oil en dergelijke. Ik heb 'm bewonderd op Aero Friedrichshafen dit voorjaar en zoals je mag verwachten van een Italiaanse kist ziet ie er (IMO) best strak uit. Wel met een Rotax 912 UL dus wellicht voor aerobatics een tikje underpowered?
Iemand ervaringen met deze kist? Andere suggesties?
Ben bijna klaar met mijn vliegopleiding RPL-MLA (maar voornemens direct door te gaan voor PPL). Overigens vlieg ik op Venlo (Traffic Port), momenteel op een Atec Faeta 321 (PH-4H7).
Dus nu al een beetje rond aan het kijken naar een eigen kist. Nu heb ik een paar keer een introductievlucht Aerobatics gehad (1 keer met een Robin 2160, en 1 keer met een T6 Texan, Kissimmee Airport Orlando, warbirdadventures.com) en ben meteen gegrepen door het aerobatics virus.
Om dan maar meteen een Extra 300 aan te schaffen lijkt me niet verstandig (los van mijn gebrek aan ervaring trekt bruin dat ook niet), en ik wil ook wel leuk en zonder al te hoge kosten een stuk overland kunnen. Bovendien hoeft het voor mij niet 5 meter boven de grond en op het scherpst van de snede, maar een keertje een loop of roll maken voor de fun moet toch wel kunnen.
Dus op zoek naar een 2-zits toestel waarmee je comfortabel overland kunt, niet al te duur qua vlieguren maar wel (lichte) aerobatics moet aankunnen. Uiteraard ben ik verstandig genoeg (ahem) :angel: om niet meteen het eerste uur na het halen van mijn brevet meteen een paar spins te gaan uitproberen (ik ga tzt wel een aerobatics training volgen).
Er blijkt maar bar weinig mogelijk te zijn in dat segment....:duh: Je komt al gauw uit op tweedehands toestellen (Robin 2160, Slingsby Firefly etc) maar die lopen allemaal op Avgas en lusten nogal een slok, ik zoek dus eigenlijk iets in het lichte segment, dat op gewoon mogas loopt en kan concurreren met het MLA / LSA segment voor overlandvluchten.
Wonderbaarlijk genoeg is er zat mooi sportief spul te koop maar haast niets is aerobatics capable. Het meeste zit in de Utility categorie.
Los van de experimental zelfbouw types bleef er eigenlijk maar 1 over: de Alpi Pioneer 330.
Dit is een versterkte versie (+9/-6G) van de Pioneer 300 met inverted fuel & oil en dergelijke. Ik heb 'm bewonderd op Aero Friedrichshafen dit voorjaar en zoals je mag verwachten van een Italiaanse kist ziet ie er (IMO) best strak uit. Wel met een Rotax 912 UL dus wellicht voor aerobatics een tikje underpowered?
Iemand ervaringen met deze kist? Andere suggesties?