Onderzoek naar veiligheidscultuur KLM Flight Academy

  • Onderwerp starter Onderwerp starter JLB
  • Startdatum Startdatum
Beste Rio,
Ik ben blij te horen dat de KLS zulke goede vliegers kan afleveren aan de KLM. Lettend op hetgeen u hiervoor geschreven hebt kan ik me eindelijk ook vinden in dat de KLM alleen maar de beste van de beste vliegers aanneemt en dus alleen maar KLS mensen aanneemt.:stapelge:

Erg jammer om te horen dat de KLS niet genoeg vliegers kan leveren om de Engelse markt en het midden oosten te voorzien van deze voortreffelijke vliegers. Deze markten zijn nu genoodzaakt om de waaghalzen van Oxford/CAE aan te nemen die hun Single Pilot SEP uren nu in Phoenix bij elkaar moeten sprokkelen en als ze dit overleven vervolgens hun Single Pilot MEP in London airspace bij elkaar moeten sprokkelen.

Dat CAE/OAA instructeurs de KLS testen niet halen spreekt alleen maar voor ze, niet iedereen heeft de arrogantie van de KLS. Naar mijn weten zijn er nog geen CAE/OAA kisten gecrashed in Phoenix, trek uw conclusie..

Beste Jumbo,

Spijtig dat u meteen zo vijandig van wal steekt. Mijn eerste post is op geen enkele manier denigrerend bedoelt naar studenten en/of vliegers van andere scholen en maatschappijen dan de KLS/KLM. Ik verdedig deze twee instellingen niet, ik vertel slechts informatie zoals die mij bekend is.
Verder zal ik dan ook niet in gaan op uw opmerkingen in de eerste en tweede alinea, dat insinueert u toch echt zelf. Slaat wat mij betreft ook op vrij weinig wat u zegt, afijn.

Uw laatste alinea schopt mij echter wel tegen het zere been. Allereerst heeft u het hier over drie collega's van u en mij, zo praat u niet over hun. Getuigt van geen respect.
Geen CAE/OAA crash? Hier even snel een voorbeeld van een mid-Air van Oxford:

http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=68176
Heel topic erover: http://www.pprune.org/professional-...rd-aviation-academy-fatal-midair-arizona.html

Phoenix is een ontzettend druk gebied, zo is er dit jaar in mei weer een fatale mid-air geweest met vier doden.

Zo zijn er voor CAE, NLS (welke pas sinds een paar jaar geheel in de USA zit, of moet ik u herinneren aan Portugal?) en anderen wel meer te vinden, maar daar ligt geen vergrootglas op doordat er geen KLM aan verbonden zit. Zo werkt de media. Bovendien bevalt het mij totaal niet dat ik hier een spelletje crashes vergelijken aan het spelen ben.
 
Laatst bewerkt:
de KLS gaat niet sluiten. Integendeel, de KLM is niet van plan de KLS af te stoten (verkopen, sluiten, tijdelijke stop enz.). Ook al kost het op korte termijn behoorlijk wat centen voor de KLM - op lange termijn weten de hoge heren dat de KLS een belangrijke asset is om goede vliegers te leveren aan de KLM. Zeker nu de aannametrein langzaam maar zeker begint te stomen, wil men geen overhaaste beslissingen nemen gericht op klein gewin over korte tijd. De KLS portemonnee is al langere tijd op en is sindsdien een KLM portemonnee.

Voor iemand die geen KLS/KLM medewerker is of daarmee verbonden is mag dit toch een opvallende uitspraak zijn, op basis waarvan weet je dit zo zeker?

Als tweede even over het op non-actief stellen van de voormalige directeur. De KLM kreeg via meerdere kanalen binnen dat er op de KLS een aantal zaken speelden die de aandacht verdienden. Hierop is er een onderzoek opgestart vanuit (de top-regionen van) de KLM om deze zaken boven te halen en op te lossen. Denk hierbij aan nazorg van de studenten, kwaliteit van het uitbestede deel van de opleiding (CAE) en de algemene (veiligheids-)cultuur. Dit onderzoek heeft als doel de kwaliteit van de KLS te waarborgen.
Nu is het zo dat studenten, personeel en anderen zich bezwaard zouden kunnen voelen alvorens zich uit te spreken als de directeur er nog zou zitten. Om dit überhaupt te voorkomen (zodat echt alles uitgesproken kan worden,) heeft men besloten de directeur op non-actief te stellen en in de tussentijd een uiterst bekwame interim-directeur aan te stellen for the time being, die zijn sporen binnen de KLM reeds heeft verdiend.

Voordat de KLM-top zich met dergelijke zaken gaat bemoeien moet er duidelijk iets niet in orde zijn. Als je dan ook eerst nog de directeur op non-actief moet zetten voordat studenten en personeel iets durven uit te spreken dan is er iets goed mis geweest.

Derde punt: het terughalen van de studenten die in de USA bivakkeerden. Er is al lange tijd onvrede binnen de KLS over het niveau van CAE in America. Denk hierbij aan het onderhoud, management, beschikbaarheid van toestellen, behandeling van studenten en het veiligheidsbesef van de organisatie.
Er zijn een aantal incidenten geweest, waarop de KLS heeft besloten haar studenten terug te trekken uit de USA.

Er is al lange tijd onvrede over het veiligheidsbesef en nu pas gaat men maatregelen treffen?

Even een side-step van dit item (lees vaak over de vergelijking KLS-NLS in de USA): de KLS studenten in Amerika vliegen hun VFR gedeelte op dezelfde Piper Archers als de NLS studenten. Zij hebben echter andere SOP's en de KLS heeft haar eigen instructeur-pool. Deze KLS-instructeurs zijn CAE- (dus ook NLS-) instructeurs welke geselecteerd worden om vervolgens een cursus van een aantal weken (theorie, vluchten enz.) en examen te doen. Dit alles om "KLS-rated" te worden. Hier vallen verbazingwekkend genoeg CAE instructeurs af die wel gewoon in het CAE-programma blijven vliegen. KLS-instructeurs mogen dus wel CAE/NLS jongens en meiden opleiden, maar andersom niet. Bij de CAE in Phoenix vliegen ook ontzettend veel Aziaten, Fransen/Belgen (Sabena) en Amerikanen (vliegen alles op Diamonds). Binnenkort komt CAE Oxford en EPST daar ook bij.

Ja, en dus?? wie bepaald of "KLS-rated" beter of slechter is dan "niet KLS-rated"
Daarnaast; wat hebben de laatste twee regels in hemelsnaam te maken met het feit dat de KLS haar eigen instructeurs pool heeft?

Dan: het SE IFR traject verschilt. De KLS studenten vliegen dit op round dial Arrows, de NLS studenten op glass cockpit Diamonds. Vervolgens gaat de KLS naar Nederland om ME op een round dial Beechcraft Baron te doen, de NLS blijft in Phoenix om daar ME op een glass cockpit Diamond Twinstar te doen.

Wat wil je hiermee zeggen?

Concluderend nog even over de vraag: wat nu? De KLS operatie in Nederland draait door. Dat is dus theorie, ME-traject en de MCC/737. Het gehele SE-traject ligt vooralsnog stil en hoe dat verder gaat is nog niet bekend.

Wellicht interessant is dat ik geen KLS/KLM medewerker ben, noch ben ik zo gelieerd aan de KLS.

Je bent nogal stellig in je bewering dat de KLS door gaat maar je hebt geen idee wat er met de teruggehaalde studenten gaat gebeuren tav. hun SE-traject?
 
Laten we allereerst het grootste gerucht de kop in drukken; de KLS gaat niet sluiten. Integendeel, de KLM is niet van plan de KLS af te stoten (verkopen, sluiten, tijdelijke stop enz.)...
...Zeker nu de aannametrein langzaam maar zeker begint te stomen...
...Dit onderzoek heeft als doel de kwaliteit van de KLS te waarborgen...
...een uiterst bekwame interim-directeur aan te stellen for the time being, die zijn sporen binnen de KLM reeds heeft verdiend...
...De KLM/KLS acht het namelijk niet veilig genoeg, waaruit blijkt dat zij de lat voor de veiligheid nu anders leggen dan CAE (en IVW/ILT)...
...Dit alles om "KLS-rated" te worden...

Dit begint verdacht veel te lijken op de wijze waarop men in de omgeving van Apeldoorn zieltjes tracht te winnen...
 
Op de KLS heeft heel lang vrees geheerst over de dossiers die opgesteld worden door de school, welke eventueel naar maatschappijen worden gestuurd. Hier zitten een aantal subjectieve zaken in en dus wil je iedereen te vriend houden. Om te voorkomen dat oa deze vrees mensen zou belemmeren ergens iets over te uiten is inderdaad de baas er de dupe van geworden. Is inderdaad geen goede zaak, XX-Pilot.
Dit was dus ook een van de verhalen die bij de KLM is terecht gekomen, waar ze dan ook totaal niet blij mee waren.

Vwb dat de KLS nu pas maatregelen neemt in de USA is niet waar. Er is al jaren constant een proces bezig om het veiliger te maken. Is het waar dat er pas echt drastische stappen zijn genomen nadat het echt mis is gegaan? Ja. Helaas.

XX-Pilot, dat stukje over dat er extra mensen/scholen bijkomen bij CAE in Phoenix is een extra zorg omdat CAE in Phoenix sneller uitbreidt dan ze aankunnen. Kisten hebben enorm veel downtime doordat ze constant in maintenance staan, operationele druk op de school wordt enorm groot en het stukje luchtruim daar wordt nog drukker.
Het stukje van mij over de IFR verschillen tussen KLS-NLS is gericht op een ander topic waar veel werd vergeleken tussen de KLS-NLS. Ditzelfde geldt voor het instructeur-verhaal. Welk topic dat is weet ik zo 1-2-3 niet meer.

Merk dat er toch wat huiverig wordt gereageerd omdat ik zo afstandig doe naar de KLS/KLM maar er toch info over heb. Ben KLS'er, heb in de USA gevlogen en ben daar klaar mee en heb m'n zaakjes op orde. Ik heb geen belang bij de school als in financieel of dat ik ze moet verdedigen. Wel blijf ik graag anoniem. De aap komt uit de mouw hè :biertje: Dus geen gekkige praktijken van medewerkers die zieltjes proberen te winnen.

Nogmaals ook, ik probeer de KLS niet op te hemelen of andere scholen de grond in te stampen. Don't shoot the messenger.

Wat er nu met de studenten gaat gebeuren die terug zijn geroepen is inderdaad nog een raadsel voor personen die er niet over gaan. Dit krijgen de huidige studenten ergens komende week te horen.

Groeten
 
Laatst bewerkt:
Merk dat er toch wat huiverig wordt gereageerd omdat ik zo afstandig doe naar de KLS/KLM maar er toch info over heb. Ben KLS'er, heb in de USA gevlogen en in Nederland, ben daar klaar en heb m'n zaakjes op orde. Ik heb geen belang bij de school als in financieel of dat ik ze moet verdedigen. Wel blijf ik graag anoniem. De aap komt uit de mouw hè :biertje: Dus geen gekkige praktijken van medewerkers die zieltjes proberen te winnen.

Er word niet huiverig gereageerd omdat je zo afstandig doet over de KLS/KLM. Die afstandigheid blijkt namelijk niet uit je vorige posts, integendeel. De vorige posts van je schreeuwen: De KLS/KLM is zo goed en de rest is zo slecht!!
 
Derde punt: het terughalen van de studenten die in de USA zaten. Er is al lange tijd onvrede binnen de KLS over het niveau van CAE in America. Denk hierbij aan het onderhoud, management, beschikbaarheid van toestellen, behandeling van studenten en het veiligheidsbesef van de organisatie.

Uiteraard moest IVW/ILT daarvan op de hoogte worden gebracht, welke vervolgens de NLS geforceerd heeft geground. De NLS heeft vervolgens een aantal kleine stappen genomen, waarna de NLS (in feite CAE) en ILT het binnen enkele dagen weer okay vonden om hen te laten vliegen.

De KLS heeft desalniettemin besloten vooralsnog niet meer te gaan vliegen bij CAE in Phoenix. De KLM/KLS acht het namelijk niet veilig genoeg, waaruit blijkt dat zij de lat voor de veiligheid nu anders leggen dan CAE (en IVW/ILT), dat is dan ook een knelpunt tussen de twee organisaties momenteel.

Dit alles om "KLS-rated" te worden. Hier vallen verbazingwekkend genoeg CAE instructeurs af die wel gewoon in het CAE-programma blijven vliegen. KLS-instructeurs mogen dus wel CAE/NLS jongens en meiden opleiden, maar andersom niet.
Het bovenstaande klinkt erg eenzijdig en daardoor wel heel erg als, kijk eens hoe goed wij zijn en hoe slecht de rest is...

Een beetje als het EK-KLM topic van een tijdje geleden.
 
Toch noemt hij problemen die al heel lang spelen, ook toen ik er zat waren er problemen met indelingen en maintenance en daarmee vertragingen en oplopende kosten. We zijn destijds nog als studentenraad samen met de KLS training manager alles precies gaan bijhouden zodat we iets hadden om SATC(nu CAE) mee om te oren te slaan. Problemen voor KLS'ers waren toen gelijk een stuk minder. Door andere scholen daar werd er totaal niet tegen opgetreden.(Destijds Sabena en een hoop Indiërs)
 
Het bovenstaande klinkt erg eenzijdig en daardoor wel heel erg als, kijk eens hoe goed wij zijn en hoe slecht de rest is...

Een beetje als het EK-KLM topic van een tijdje geleden.

Lijkt er meer op dat jij een probleem hebt met kls-ers dan omgekeerd. Mag ik vragen waar dar vandaan komt?
 
"Remain clear of Class D airspace"

"Remain clear of Class D airspace"

Alien, die problemen zijn er nog... Studenten, KLS medewerkers en KLS management zijn er constant en als jaren mee bezig. Ik kan alleen maar bevestigen wat je zegt - andere scholen tonen nauwelijks initiatief om zaken te veranderen.

Bij CAE in Phoenix zitten nu: KLS, NLS, Sabena, Vietnamezen, Chinezen, FAA/USA, EPST, Oxford en Turkish Airlines. De laatste drie zijn er dit jaar bijgekomen. Over de gehele vloot van Pipers en Diamonds verspreid is dit nog wel te doen qua bezetting (Oxford heeft allemaal nieuwe kisten besteld), maar neem hierbij in rekening dat dispatch, de managementstructuur en vooral maintenance vooralsnog nauwelijks meegroeien. De operationele druk is (te) groot en de uitbreiding van CAE daar is voor zover ik weet nog steeds niet klaar.

Om niet eens te spreken over het stuk luchtruim in voornamelijk de South East practice area waar zo'n beetje al die studenten hun air work doen... en dit is maar 1 school van de vele in de omgeving! :stapelge:. En de titel... dat zal ook vaker gaan gebeuren op KFFZ.
 
Ik heb vernomen dat het gehele single engine traject van de KLS uiteindelijk gaat verkassen naar Lufthansa op Goodyear.
 
Jep. De studenten die bezig waren met hun SE traject op Falcon Field gaan dit afronden op Eelde. De mensen die nog moesten starten gaan dat doen bij Lufthansa op Goodyear
 
Vandaag waren ze van KLS vfr aan het vliegen op een Piper van NNAC en een Piper van de KLM Aero Club. Lijkt me korte termijn oplossing benieuwd wat ze op de langere termijn gaan doen.
 
De veiligheid was ver beneden peil,en dus is iedereen naar huis gestuurd.Eerst word er op Eelde getraind en dan terug naar USA,wel bij Lufthansa.Het gezeik dat je nooit mag solliciteren bij KLM en dochters is er terecht uitgehaald.Dus een staaltje zeer slecht beleid van KLS,en gelukkig opgepakt door paar mensen die de luchtvaart een warm hart toedragen ipv geld uit de zak te kloppen.
 
saorafael heeft blijkbaar toegang tot het rapport. Zou je even een linkje kunnen posten naar het eindrapport? Ik zou het wel willen lezen...
 
Terug
Bovenaan