Onderzoek naar veiligheidscultuur KLM Flight Academy

  • Onderwerp starter Onderwerp starter JLB
  • Startdatum Startdatum
"F-16 vliegers kunnen nooit de burgerluchtvaart in, want die kunnen niet samenwerken"
"Stella leerlingen moet je nooit mee willen vliegen want die zijn zo dom om voor die school te kiezen"
"NLS'ers gaan allemaal naar Ryanair of op hun plaat met een indonesische carrier"

Zo, even alle vooroordelen gehad?

Uit professioneel oogpunt zou men blij moeten zijn met een beslissing als deze van de KLS.
Ze maken gebruik van de faciliteiten van een ander bedrijf(SATC), op een druk veld met crowded luchtruim. Blijkbaar voldoet dit niet meer qua veiligheid.
Sneu voor de leerlingen, maar wel een heel goed voorbeeld voor hun qua omgang met veiligheid.
 
Uhm, dan zet je iemand niet op non-actief, dan neem je afscheid met een handdruk. Of plaats je hem elders in de organisatie.

'Tijdelijk met verlof' betekent júist ontslag. In dit geval waarschijnlijk met voor elk dienstjaar een maandsalaris plus nog een leuke bonus.

Alleen kan je niet gelijk ontslagen worden (zeker niet bij een toko als de KLM met aan het belachelijk grenzende secundaire abreidsvoorwaarden). Er zal eerst een 'dossier' opgebouwd moeten worden voor bij de kantonrechter. En dat duurt even.

Zelfde gebeurde met iemand bij de KLM waarmee ik zaken deed. Opeens was ie met verlof *kuch* nadat ier er een potje van had gemaakt. Nooit meer wat van gehoord.
 
Het kenmerk van een handdruk is dus juist dat je niet ontslagen wordt, maar op paier de eer aan jezelf houdt en het geld opstrijkt....
 
Uit professioneel oogpunt zou men blij moeten zijn met een beslissing als deze van de KLS.
Ze maken gebruik van de faciliteiten van een ander bedrijf(SATC), op een druk veld met crowded luchtruim. Blijkbaar voldoet dit niet meer qua veiligheid.
Sneu voor de leerlingen, maar wel een heel goed voorbeeld voor hun qua omgang met veiligheid.
i.d.d. ;)

De KLM verwacht niet dat de vliegschool op het Falcon Field in Phoenix in de Verenigde Staten op korte termijn aan de veiligheidseisen voldoet.

Bron (RTV Drenthe)
M.a.w. de juiste keuze.
 
Sneu voor de leerlingen, maar wel een heel goed voorbeeld voor hun qua omgang met veiligheid.

Wat een mild oordeel.

Als je alle ongelukken bekijkt is het een probleem wat zich dwars door de hele opleiding bevindt en waar minstens 10 jaar en enkele verongelukten te laat op gereageerd wordt.
 
Wat een mild oordeel.

Als je alle ongelukken bekijkt is het een probleem wat zich dwars door de hele opleiding bevindt en waar minstens 10 jaar en enkele verongelukten te laat op gereageerd wordt.

Hier oordeel je zelf echter ook wel erg snel. Valt een reeks incidenten/ongelukken altijd te wijten aan een slechte veiligheidscultuur of kan je als vliegschool ook gewoon vette pech hebben?
 
Zoals b.v. bij alle overruns/onderruns van Lionair?

Ik zie dat toch wat kritischer geloof ik. Maar lees je even door in de ongelukken en trek je eigen conclusie. We hoeven het ook niet met elkaar eens te zijn.
 
Noem alle ongelukken sinds 2003 anders even op Stixits?
In de afgelopen 10 jaar weet ik alleen van de twee ongelukken in 2012 in Phoenix.
Helaas biedt wikipedia ook geen uitkomst. Kan je ons hiermee helpen en aan de hand daarvan aangeven wat er dan precies mis is met de veiligheidscultuur op deze school?
 
Lees dit even:

http://www.crash.flightation.nl/Noframes/Krantenkoppen/het_was_een_prachtige_dag_om_te_vliegen.htm

Tel daar de ongelukken van vorig jaar bij op en het feit dat nu de opleiding in de VS onder vuur ligt. In mijn visie van een goede veiligheidscultuur had dit nooit mogen gebeuren en zeker niet bij de KLS sinds het ongeluk in Smilde. Toen had meteen zeker gesteld moeten worden dat dit in de toekomst niet meer mogelijk was op deze school. Daarin hebben ze schromelijk gefaald vind ik. Duidelijker als dit kan ik je niet uitleggen hoe ik bij deze mening kom.

Ik bedoel hier ook niet mee dat mensen die daar hun opleiding hebben gevolgd niet kunnen vliegen of gevaarlijk zijn in de lucht. Het is geen persoonlijke aanval... gewoon mijn buitenstaanders mening over de dodelijke ongelukken die daar voorkomen of voorgekomen zijn..
 
Smilde gebeurde in 2000. 13 jaar geleden. Goed verhaal die 10 jaar!

Na Smilde is er tot 2012 geen ongeluk meer geweest op de KLS, en toch zijn er in Eelde en Arizona in die periode honderden vliegers succesvol opgeleid.
Helaas vorig jaar twee ernstige feiten, waarvan overigens helemaal niet vast staat wat hiervan exact de oorzaak is geweest. Ook zijn dit twee totaal onvergelijkbare gebeurtenissen.

Je kan nog zo'n goede veiligheidscultuur hebben, murphy's law blijft bestaan en een ongeluk zit altijd in een klein hoekje. 100% veiligheid bestaat nergens en dat kan geen enkele school garanderen.

De reden dat de opleiding in Arizona momenteel is stil gelegd, is dat het luchtruim in Phoenix in een relatief korte periode razend veel drukker is geworden en dat near-collisions te vaak voorkwamen.
Het lijkt mij juist van een gedegen veiligheidscultuur spreken wanneer de school daardoor besluit om het vliegen stil te leggen en eerst goed uit te zoeken hoe het beter kan.
Ik heb dit de NLS nog niet zien doen, terwijl zij minstens net zo vaak een near-collision hebben.
 
Je hebt me helemaal overtuigd met je argumenten en ik denk nu ook dat de KLS veruit de beste vliegopleiding is die NL ooit heeft gehad.

:biertje:
 
En reageer nu eens inhoudelijk....

Dat de KLS de beste school is wordt namelijk nergens beweerd
Wel dat het wel degelijk naar de veiligheidscenario's kijkt en aan de hand daarvan zijn of haar verantwoording neemt.....

Omdat je je eigen facts niet op orde hebt geef je zon reactie?
 
De reden dat de opleiding in Arizona momenteel is stil gelegd, is dat het luchtruim in Phoenix in een relatief korte periode razend veel drukker is geworden en dat near-collisions te vaak voorkwamen.
Het lijkt mij juist van een gedegen veiligheidscultuur spreken wanneer de school daardoor besluit om het vliegen stil te leggen en eerst goed uit te zoeken hoe het beter kan.

Het is een stuk drukker in Phoenix en daarom zetten we de directeur op non-actief??
Wat een klets-verhaal.

Leerlingen terughalen omdat het drukker is geworden in de lucht? Dat zou toch juist een prima training zijn (of vliegen we liever gezapig de VFR uurtjes op een uitgestorven veldje?)

Wat er precies aan de hand is heeft nog niemand kunnen uitleggen maar dat er wat aan de hand is mag toch duidelijk zijn gezien de genomen acties (directeur weg, leerlingen weggehaald).

Het op de man spelen en het recht praten wat krom is hebben we nu gehad, wie kan er inhoudelijk iets toevoegen?
 
Noem alle ongelukken sinds 2003 anders even op Stixits?
In de afgelopen 10 jaar weet ik alleen van de twee ongelukken in 2012 in Phoenix.
Het NOS-artikel maakt nog gewag van twee near-misses, begin dit jaar.

Ik heb grote vraagtekens bij de (eerste) crash en wat ze daar in godsnaam deden is mij nog steeds een raadsel. Maar met de informatie die publiek beschikbaar is lijkt iedere conclusie over een veiligheidscultuur mij nogal voorbarig, behalve dan dat waar rook is meestal ook vuur is (ingrijpen directie)
 
Terug
Bovenaan