8 maanden studeren, 14 examens doen, 12000 euro voor theory gedeelte, heleboel vragen uit je kop leren, heel trots zeggen dat je allemaal 9ens hebt, meneer kaktus vraagt, spelende vrouw, wat heb je nou geleerd. Helemaal niks. Als je een jaar later welke piloot dan ook uit een cockpit trekt en zegt, maak die examens nou nog eens dan zakt iedereen( behalve voor vfr/ifr theory en mass/ balance= praktijk). Meer respect voor diegene die met hard studeren een 6 haalt dan de vragen/antwoorden uit z,n kop lerende 9 haler. Er zal toch wel een reden zijn voor zo,n vreemde cursus. Waar heb je nou leraren voor nodig als men vragen en antwoorden gaat leren zonder dat je in de gaten hebt hoe het werkt om dan toch maar te slagen? En sommige airlines nemen je niet aan omdat je voor 1 of 2 vakken zakt. Te dom om alle vragen correct uit je kop te leren?
Ik ben het eens met het feit dat het teveel stof is voor 6-8 maanden. Maar het is dan ook teveel stof die er in principe niet toe doet voor een beginnende piloot. Ik zelf heb de theory aan de NLS gevolgt. Stuk voor stuk alle leraren daar waren experts in hun vak en als een ATPL cursus een beetje beperkt kon blijven tot informatie die echt belangerijk is dan kunnen zulke leraren meer effectief hun kennis overbrengen op de student zodat die er misschien ook nog wat van opsteekt en een beter fundament geniet voor het vervolg van zijn/haar carriere.